Afvallen Rust en ontspanning

Even écht ontspannen

Door

Samen

Naast voldoende bewegen, is voldoende rust nemen ontzettend belangrijk in een gezond leefpatroon. Tijdens deze 90 Dagen Challenge is het misschien heel erg aantrekkelijk om vooral te denken aan trainen, trainen en nog eens trainen om je doel te bereiken. Vergeet echter niet om ook goed te ontspannen. In het artikel over het indelen van jouw trainingsweek sprak ik al over rust tussen de trainingen. In dit artikel gaan we verder dan alleen lichamelijk rust. We gaan het hebben over mentale rust, oftewel échte ontspanning.

Albert en ik betrappen ons er soms op dat we ‘s avonds automatisch voor de TV gaan zitten als we een avond vrij hebben. Tijdens dit TV kijken vliegt zo’n avond voorbij en is het voor dat je het weet tijd om naar bed te gaan. Ook merken we dat we in het weekend vaak aan het werk zijn, even een artikel schrijven, een voedingsadvies typen, een filmpje opnemen of een lesvoorbereiding maken. We vinden het beiden geen probleem om zulk soort dingen te doen tijdens weekenden, maar dan is het wel belangrijk dat er ook échte ontspanmomenten zijn.

P1050134

Wat is écht ontspannen?
Écht ontspannen kun je niet overal. Daarnaast verschilt het per moment en per persoon wanneer je kunt ontspannen. We hebben het over nergens aan hoeven denken, je nergens druk om hoeven maken en compleet je zinnen verzetten. Wij vinden het heel belangrijk dat jullie eens gaan nadenken over wanneer je deze vorm van ontspanning vindt.

Waarom écht ontspannen?
Druk zijn met werk, je gezin, het huishouden of met studeren is natuurlijk erg belangrijk. Maar even tijd voor jezelf hebben, is minstens zo belangrijk. Op deze manier laadt je jouw mentale batterij op en houd je voldoende energie voor dingen die ‘moeten’. Als je te weinig tijd neemt om te ontspannen, loop je de kans om uiteindelijk overwerkt te raken. Al veel eerder zal je stresslevel oplopen, waardoor je psychische en/of lichamelijke klachten kunt krijgen. Je wordt bijvoorbeeld moe, prikkelig, krijgt hoofdpijn of nekklachten.

Daarnaast kan een hoog stresslevel van invloed zijn op je sportprestaties. Je lichaam en je geest beïnvloeden elkaar, de mentale vermoeidheid kun je tijdens het sporten ervaren doordat het niet zo goed gaat als normaal.
Ik zie zelfs heel regelmatig in mijn praktijk, dat mensen met een hoog stresslevel moeilijk kunnen afvallen. Net of hun lichaam zo bezig is met andere processen, dat het afvallen gewoon niet lukt. Ik vertelde eerder al hoe belangrijk rust is voor het afvallen, in dit artikel over slapen.

Tenslotte is het natuurlijk gewoon super lekker om even helemaal ontspannen te zijn. Genoeg redenen dus!

P1050131

Hoé kun je ontspannen?
Zoals ik hierboven al vertelde, betekent ontspannen voor iedereen iets anders. Het kan zelfs van moment tot moment verschillen. Na een lange dag werken vind ik het heerlijk om te ontspannen tijdens het sporten, maar als ik écht moe ben dan ga ik liever in de sauna. Probeer uit te vinden bij welke activiteit jij ontspant, door te bedenken wanneer jij even aan niets anders denkt.

Albert en ik hebben een aantal weken terug afgesproken dat we meer rustmomenten willen hebben in onze week. We hebben beiden de neiging om door te werken, dus helpen we elkaar herinneren om rust te nemen. We hebben onze eigen manieren om te ontspannen, maar hebben ook dingen die we beiden graag doen. Zo gaan we graag een stuk wandelen, koffie drinken in de stad, naar de sauna en we kijken graag een leuke film. Voor jou is het misschien heerlijk om een boek te lezen, in bad te gaan, een verhaal te schrijven of om een computer- of gezelschapsspel te spelen.

Ook werken we beiden graag met onze handen, om ons hoofd leeg te maken. Albert knutselt graag aan een bouwpakket en ik ben op dit moment een sjaal aan het breien. Noem het gek, maar wij genieten hier optimaal van! Laatst plande ik een knutselweekend net een vriendin, we deden op internet een aantal leuke ideeën op en maakte de leukste dingen. Heerlijk vind ik dat!

Conclusie
Denk niet alleen aan werken of aan keihard trainen, ontspannen is minstens zo belangrijk voor je gezondheid. Zoek iets dat jij leuk vindt en waar je je helemaal in kunt verliezen. Bedenk eens wat je als kind heel graag deed, dat kan je helpen bij het ontdekken wat je écht graag doet.

Ik hoop dat jullie het interessant vonden om dit anders-dan-anders artikel te lezen.

Veel plezier bij het ontspannen!

Groetjes, Marloes

*Note to myself: Lees dit artikel af en toe terug ;-)*

Wat doe jij om totaal te ontspannen? Zou je dit vaker willen doen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Maaike 6 jaargeleden

    Ik ga meestal lezen. Zou ik wel vaker willen doen ja!

    Reageer
  2. Hester 6 jaargeleden

    Ik lees het liefst ter ontspanning maar daar moet je toch echt ook wel tijd voor maken en dat is wel lastig soms. Zeker omdat er te vaak te veel afleidende factoren zijn.

    Reageer
  3. Sandra Stieding 6 jaargeleden

    Goed artikel! Ik merk inderdaad als ik heel druk bezig ben met het moeder zijn, de manager van het gezin, dat ik mezelf teveel weg cijfer en daardoor op een stil moment in de eet-modus schiet.
    Ik probeer nu bewuster van me-time momenten te genieten en af en toe een frisse neus te halen en lekker aan de wandel, liefst met vriendin en anders alleen zoals straks.

    Reageer
  4. marjolein 6 jaargeleden

    Hallo,
    Sinds vorige wk heb ik jullie website ontdekt en ik haal er veel inspiratie vandaan! Dank je wel! Ik ben al langere tijd bewust bezig met een gezondere leefstijl en momenteel nu ik 30 wkn zwanger ben, des te meer. 🙂 Desondanks vind ik jouw meningen en visies heel prettig. Ik heb zelf de neiging om b.v. door te slaan in adviezen en voedingsstijlen waardoor t juist niet vol te houden is maar jouw kijk is nuchter en met 2 benen op de grond zoals ik t interpreteer. Erg fijn! Een perfect leven, bestaat ook eigenlijk niet vind ik. Er zullen altijd momenten zijn die niet perfect zijn. 🙂

    Leuk he, dat breien. Ik heb Facebook sinds 3 maanden eindelijk afgeschaft om ook wat bewuster te leven en sinds 2 weken ook een start gemaakt met mn allereerste breiwerkje. 🙂

    Na de zwangerschap ga ik er qua beweging ook weer lekker tegen aan hoop ik. Nu blijft t ff bij wandelingen met de hond maken. Ook erg ontspannend en goed merk ik.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Gefeliciteerd met je zwangerschap! En welkom op de website. Ontzettend leuk om te horen dat je er zoveel aan hebt. Fijn om een mede-brei-nerd te hebben gevonden 🙂

      Reageer
  5. Pauline 6 jaargeleden

    Mooie 🙂
    Wat ik overigens vaak hoor is dat je lichaam door stress het hormoon cortisol aanmaakt wat buikvet kan veroorzaken?

    Tsjah totaal ontspannen, de ene keer door te lezen of sieraden te maken. Maar soms, is zelfs dat te veel en prikkelt dat me alleen maar. Dan vind ik het heerlijk om met een kop thee op de bank te zitten staren uit het raam of naar een kaars 🙂

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Het is inderdaad zo dat mensen die veel stress hebben moeilijk afvallen door hormoonafgifte. Dat het echt buikvet veroorzaakt zou ik niet durven zeggen…

      Reageer
  6. Lara 6 jaargeleden

    Naast bewegen en gezond eten is het zeker belangrijk om voldoende rustmomenten te pakken in je drukke bestaan.
    Als ik naar mezelf kijk dan ren ik maar door, werk, sport, fysio, trainingen enz. Sinds een aantal weken pas ik momenten van bewustwording toe in de vorm van “meditatie”.
    Niks zweverigs, maar af en toe even stilstaan bij je ademhaling. Of nadenken over wat je echt voelt. Dit kan in een kwartier. Dit kan ook in drie minuten. Het geeft mij rust.

    Daarnaast lees ik graag om te ontspannen. Ook het luisteren naar muziek of het maken van een wandeling geven mij rust.
    Zwemmen (lees : bubbelbad, stoombad en sauna) zijn ook ontspannend.

    Reageer
  7. bas 4 jaargeleden

    bolletje wol en modelbouw haha,
    Leuke informatieve website.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: