Afvallen Bewegen Persoonlijk Rust en ontspanning

Zelfregulatie: jezelf helpen jouw doelen te behalen!

Door
Doelen? Je hebt bewegwijzering nodig.
Doelen? Je hebt bewegwijzering nodig.

Ben je van plan te stoppen met roken of wil je starten met een nieuw dieet? Al in een eerder artikel is al aangegeven hoe belangrijk het is om doelen voor jezelf te stellen, het behalen van doelen is alleen een stuk lastiger dan veel mensen denken. Het volhouden van het nieuwe gedrag om de doelen te behalen is één van de zwaarst denkbare mentale opgaven. Hoe kan het dat het volhouden van gedrag zo lastig is? In dit artikel behandel ik het onderwerp zelfregulatie. Dit is het proces van het controleren en aansturen van je eigen gedrag om je gewenste doelen te behalen.

Zoals hierboven al gezegd, het volhouden van gedrag is mentaal enorm zwaar. Daarom een kleine test, neem de tijd om het onderstaande stuk te lezen en probeer daarna de opdracht uit te voeren.

De afgelopen week heb je naar een  televisieprogramma gekeken, zo’n programma waarin de meest normale mensen moeten proberen boksballen te ontwijken, waar ze over metershoge hindernissen moeten klimmen om  uiteindelijk uitgeput over de finish te komen. Hier worden ze direct geïnterviewd, er wordt hun gevraagd naar de tevredenheid over hun prestatie. Nu neemt het lot een onwaarschijnlijke wending, jij wordt gevraagd voor “The survival of the fittest!” Als je wint ontvang je het bedrag van €100.000 en natuurlijk de eeuwige roem.

Opdracht: Sluit je ogen en visualiseer de tegenstanders, de mensen waar je het tegen op moet gaan nemen. Ronde naar ronde overleef je en uiteindelijk haal je de finale. In de finale sta je tegenover een waardige tegenstander, het enige wat je nu tegen jezelf kunt zeggen is: “Ik moet er vol voor gaan’. De finale is spannend, je neemt de hindernissen één voor één om uiteindelijk kapot over de finish te komen. De beloning voor je harde werken komt in de vorm van €100.000, je hebt namelijk gewonnen! Nu word je voor een dilemma geplaatst, je krijgt namelijk een keuze. Kies je voor de eeuwige roem en het avontuur of kies je voor de €100.000?

Wat zou jij kiezen? En wat maakte dat je tijdens de finale zo goed mogelijk wilde presteren? Was dat de gedachte aan eeuwige roem, de €100.000 of was het meedoen aan het programma het belangrijkste motivatiemiddel? Dit is namelijk de essentie van deze opdracht. Doe je mee aan het programma omdat je je wilt meten met de andere deelnemers of doe je het puur en alleen voor het geld? Dit zegt namelijk iets over jouw vorm van motivatie, we noemen dit ook wel intrinsieke- en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit de persoon zelf komt, gedrag waar geen beloning tegenover staat, je doet het omdat je het leuk vindt. Extrinsieke motivatie is gebaseerd op externe krachten en beloningen. Een voorbeeld hiervan is afvallen: mensen die afvallen omdat anderen dat willen. “Je moet dit doen omdat…!” Zij krijgen vanuit externe factoren de kracht aangeleverd, als deze krachten op een gegeven moment wegebben, dan verdwijnt de motivatie en is de kans zeer groot dat deze mensen terugvallen in hun oude gedrag. Hieruit kan bijvoorbeeld het zogenaamde ‘jojo – gedrag’ ontstaan.

Belangrijk om te beseffen is dat diegenen die intrinsiek gemotiveerd zijn, langer in staat zijn om nieuw gedrag vol te houden. Als ze dit lang genoeg volhouden maken ze zich dit nieuwe gedrag eigen. Zij automatiseren het noodzakelijke gedrag dat nodig is om te veranderen. Mensen die extrinsiek gemotiveerd zijn veranderen eigenlijk niet, zij krijgen van buitenaf prikkels en dit is de reden dat er tot verandering over wordt gegaan. Dit gedrag zal dus uiteindelijk niet worden geautomatiseerd.

Maar wat heeft dit met zelfregulatie te maken? Zelfregulatie is het proces dat mensen aangaan om hun eigen gedrag te veranderen en hun doelen te behalen. De noodzakelijke basis hiervoor is motivatie, de wil om te dingen anders te gaan doen.
Iedereen beschikt over motivatie, wat alleen belangrijk is om te weten is dat motivatie op kan raken. Als er langere tijd een beroep op de extrinsieke motivatie wordt gedaan, dan worden de zelfregulerende vaardigheden van de persoon ook minder. Het wordt dus steeds lastiger om ‘nee’ te zeggen tegen bepaalde dingen, bijvoorbeeld een sigaret als je gestopt bent of een extra wijntje ’s avonds op de bank. Is het dan onmogelijk om te veranderen? Nee! Een belangrijke manier om het gedrag vol te houden is  je bewust te zijn van je eigen gedachten en de krachten die hiermee gepaard gaan. Het allerbelangrijkste om in gedachten te houden is, wat levert het mij op de lange termijn op? Lange termijn doelen stellen zorgt dat je hersenen weer gaan visualiseren, visualiseren is een heel belangrijk middel om je doelen te halen. De mens is voor een groot gedeelte gebaseerd op een beloningsstrategie, houdt dit in gedachten! Houd in gedachten wat het nieuwe gedrag je gaat opleveren, accepteer dat het af en toe minder gaat maar bovenal, zorg ervoor dat jij echt diegene bent die het eigen gedrag wil veranderen en doe het niet voor anderen!

Wil je eigenlijk gezond eten, maar heb je toch de neiging nóg iets ongezonds te pakken, visualiseer dan je uiteindelijke doel!

Groetjes Albert

Ben je zelf ook bezig met verandering? Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Anouk 6 jaargeleden

    Leuk artikel! Vrijwel altijd als ik iets wil visualiseer ik het en komt mijn motivatie van binnen uit. Ik geloof dan echt heilig in de kracht van visualisatie haha. 🙂 Maarree.. in het geval van het voorbeeld kies ik wel voor die €100.000 hoor! 😉

    Reageer
  2. Albert 6 jaargeleden

    Hahaha toch heel aanlokkelijk, maar goed dat het een voorbeeld is anders was het een dure business. Maar het is belangrijk om de motivatie van binnenuit te ervaren, verandering is een kwestie van de lange adem.

    Reageer
  3. Lianne v/d Velde 6 jaargeleden

    Super goed artikel!! Inmiddels ben ik alweer bijna 3 jaar geleden gestopt met roken. Mensen vragen vaak hoe ik dat gedaan heb en wat ik voor hulpmiddelen ik daarvoor had gebruikt. Ik had voor mezelf zo een goede motivatie dat ik gewoon van de een op andere dag gestopt ben! In het vervolg kan ik ze doorverwijzen naar dit artikel 😉

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: