Leefstijl Persoonlijk

Vooroordelen over de Diëtist

Door

Nadenken

Zoals jullie weten (of misschien niet) ben ik diëtist. Ik ben daardoor dagelijks bezig met gezonde voeding. Ik merk dat er ontzettend veel vooroordelen zijn over mijn beroepsgroep. Ik krijg regelmatig opmerkingen van mensen over mijn beroep en over hoe ik zelf met voeding om ga. Het leek me leuk om er een aantal voor jullie op een rijtje te zetten. Deels omdat je dan misschien beter weet wat ik doe en hoe ik zelf met voeding om ga….en deels om al mijn lieve collega-diëtisten eens flink in het zonnetje te zetten!

Hieronder dus een aantal opmerkingen of gedachtes van mensen, die ik regelmatig naar mijn hoofd krijg geslingerd. Sommigen serieus, anderen met een kleine knipoog :).

1. Diëtisten begeleiden alleen mensen met overgewicht
Dit wordt heel vaak gedacht, dat je alleen met overgewicht bij een diëtist terecht kunt. Niets is minder waar! Ik behandel ook veel mensen met suikerziekte, een hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk, darmklachten, ondergewicht, bij zwangerschap, (top)sporters of gewoon mensen die twijfelen of ze wel gezond eten, bijvoorbeeld omdat ze vegetarisch eten of een intolerantie hebben.
Dit is ook gelijk het grote verschil tussen een voedingsconsulent en een diëtist. Een diëtist heeft een 4-jarige HBO opleiding gevolgd. Dit is een beschermd paramedisch beroep en met deze opleiding kun je ook mensen met ‘aandoeningen’ behandelen. Om voedingsconsulent te worden, volg je een veel kortere cursus. Je kunt dan mensen begeleiden met (licht) overgewicht.

Lunch

2. ‘Je eet wel heel veel voor een diëtist’
Ik kreeg deze opmerking een tijd terug naar mijn hoofd geslingerd, toen ik 3 (!!) boterhammen zat te eten aan de balie van de sportschool. Ten eerste vind ik 3 boterhammen persoonlijk niet heel veel….ten tweede is het echt een heel groot misverstand dat diëtisten weinig eten. Ik eet juist graag wat grotere hoofdmaaltijden, omdat ik weet dat ik anders trek krijg in tussendoortjes. Natuurlijk kun je niet alle diëtisten over één kam scheren. Er zijn er inderdaad die minder eten dan normaal. Ik ken echter ook heel veel collega’s die (net als ik) gigantisch houden van lekker en veel eten :).

3. Als ik naar de diëtist ga, krijg ik vast te horen wat ik allemaal niet meer mag eten
Ik heb nog nooit tegen een cliënt gezegd dat hij/zij iets niet mag eten. Ik geloof ook niet dat dat werkt. We zijn namelijk vaak heel streng en oordelend over onszelf als we iets ongezonds eten. Juist door dat schuldgevoel, is het moeilijk om te kunnen genieten van kleine porties lekkers. Ik probeer mensen dus te vertellen wat juist wél gezond voor ze is. Naar mijn idee is het veel beter om de focus te leggen op wat je wél mag, dan op wat je niet mag. Daarnaast probeer ik mijn cliënten te leren omgaan met ongezonde producten. Niet door ze te vermijden, maar door te leren er optimaal van te genieten zonder je schuldig te voelen.

M&M

4. Marloes heeft haar eigen eetpatroon vast perfect in orde…
Ik vind dat ik een aardige balans heb gevonden in mijn voeding. Dat betekent alleen écht niet dat mijn eetpatroon perfect is. Er zijn regelmatig dagen dat ook ik veel te veel ongezonde dingen eet. Ik heb het dan niet over twee koekjes, maar echt over een hele reep chocolade of een halve zak chips. Als er iets lekkers aanwezig is, bijvoorbeeld op verjaardagen of tijdens speciale gelegenheden, vind ik het ook ontzettend lastig om maat te houden. Ik liet laatst op Instagram zien dat ik een mega grote pot M&M’s kreeg van een vriendin. Súper lekker! Maar wel mega moeilijk om ervan af te blijven :).
Ik probeer mezelf niet te veroordelen en me niet té schuldig te voelen. Ik weet dat er ook wel weer goede dagen komen. Door dat vertrouwen in mezelf, houd ik de balans. Ik vind het belangrijk om dat vertrouwen ook te creëren bij mijn cliënten.

5. ‘Jij hoeft zeker geen bitterbal!?’
Mensen zijn op verjaardagen vaak zo verbaasd dat ik ook lekker chips en hapjes eet en wijntjes drink! Vaak wordt gedacht dat ik zulke producten allemaal laat staan. Soms gaan mensen zich zelfs verontschuldigen als ik ze iets ongezonds zie eten. Dat is natuurlijk helemaal nergens voor nodig! Ik ben net zo goed een lekkerbek en doe vrijwel altijd lekker mee met snoepen. Ik weiger ook wel eens, als ik er geen behoefte aan heb. Ik zal echter nooit oordelen over een ander die wel pakt, ik vind dat iedereen die keuze zelf moet maken.

Bros

6. Diëtisten vertellen mensen wat ze het beste kunnen eten
Dat is inderdaad een deel van mijn werk. Wat ik echter nog veel belangrijker vind, is het proces van gezonder gaan leven. Dit is namelijk voor een heel groot deel psychisch. Ik ben daarom ook heel veel bezig met het veranderen van het gedachtenpatroon van mijn cliënten. Als je op een positieve manier naar gezond leven gaat kijken en jezelf af en toe iets ongezonds gunt, is het veel beter vol te houden. Dat psychologische stukje van mijn werk, vind ik misschien nog wel belangrijker dan iemand vertellen wat hij/zij het beste kan eten.

Dit is trouwens een ander belangrijk verschil tussen een voedingsconsulent en een diëtist. De diëtist is opgeleid om mensen te begeleiden tijdens het proces van gedragsverandering.

7. Ik ben niets afgevallen, dus ik zeg mijn afspraak maar af…
Het komt heel vaak voor dat cliënten zeggen dat ze de afspraak eigenlijk hadden willen annuleren, omdat ze niets zijn afgevallen terwijl dat wel hun doel was. In mijn ogen is het op zulke momenten juist wél belangrijk om te komen. We kunnen dan samen kijken naar waar de moeilijkheden liggen. Dat alles helemaal 100% goed gaat, is een veel betere reden om af te zeggen. Bovendien vind ik het onzin om gewicht te gebruiken als maat voor voor resultaat. Kijk liever naar de positieve veranderingen in je leefstijl, hoe klein die ook zijn! Verandering is een proces dat heel lang kan duren, geef jezelf die tijd. De veranderingen in je lichaam komen dan vanzelf mee, maar ook als dit niet gebeurt, is het veel belangrijker dat jij je fit voelt en lekker in je vel zit.

Ik krijg iedere week wel een van deze misverstanden te horen, soms zelfs dagelijks. Ik snap het best! Uiteindelijk weten we niet precies van elkaar wat we doen. Zo zal ik misschien een heel verkeerd beeld hebben van wat een advocaat of een loodgieter de hele dag uitvoert.

Ik hoop dat je dit artikel leuk vond om te lezen! Als je vragen hebt over mijn beroep, stel ze dan gerust hieronder.

Groetjes, Marloes

Weet/wist jij wat een diëtist doet? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (22)
  1. Marvin 7 jaargeleden

    Klopt helemaal! Ik werk als Voedingsadviseur en merk dit soort vooroordelen inderdaad ook.
    Nee we helpen niet alleen mensen met overgewicht, maar ook vaak mensen die juist gespierder willen worden (en dus willen aankomen). En geloof me, af en toe een bitterbal lust ik ook wel hoor 😉

    Reageer
  2. Danielle 7 jaargeleden

    Leuk om te lezen! Ik ben dan wel geen diëtiste maar schrijf wel over gezond lezen. Mensen zijn dan ook inderdaad helemaal verbaasd als ik wél wat lekkers neem of een glas fris drink..

    Reageer
  3. Vera 7 jaargeleden

    Vooroordelen…die ken ik in mijn beroep ook. “Ohhh…werk jij als juf….dan heb je altijd lekker vroeg vrij en veel vakantie!” 🙂 Als ze mij betalen voor 40 uur terwijl ik er maar 30 werk….hahaha!!

    Ik denk dat veel beroepen bepaalde vooroordelen kennen. Tja….we zijn allemaal maar mensen en we creëren toch ons eigen beeld over een beroep. Wel goed om ze soms weer even te benoemen en misschien een paar uit de wereld te helpen! 🙂

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hahah, die vooroordelen over leraren hoor ik inderdaad ook vaak! Inderdaad…soms even opkomen voor je eigen beroepsgroep ;).

      Reageer
  4. Sonja Diane 7 jaargeleden

    Wat een leuk stuk om te lezen! Vooral punt vier vond ik verrassend, ik had stiekem ook wel verwacht dat een diëtist altijd gezonde keuzes maakt (haha, sorry!)

    Reageer
  5. Sanne 7 jaargeleden

    Interessant artikel! Ik wil volgend jaar ook de opleiding voeding&diëtetiek gaan doen.
    Ik had een vraagje:
    in het boek van Rens Kroes ‘powerfood’ het tweede deel staat een recept voor gezonde pepernoten. Het lijkt mij erg leuk om in deze tijd van het jaar gezonde pepernoten te maken! Toen ik de ingrediënten las begon ik te twijfelen, er moet namelijk 40 g kokosbloesemsuiker in. Ik heb op jou blog gelezen dat alle vormen van suiker (honing, normale suiker, suiker in fruit enz.) in principe hetzelfde doet met je lichaam. Dus dan is dit toch helemaal niet gezond voor je?
    Zelf probeer ik suiker zo weinig mogelijk te eten, omdat ik er altijd een heel slap gevoel van krijg. Wat denk jij over dit recept?
    Groetjes Sanne

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hi Sanne! Ik vind inderdaad kokosbloesemsuiker niet heel gezond. In kleine hoeveelheden is het prima, maar dat is normale suiker ook. In grote hoeveelheden liever niet te vaak, net zoals bij normale suiker. Maar dat is mijn visie….zo denkt iedereen er anders over. Dat maakt het lastig! Ik kies gewoon voor ongezonde pepernoten, maar dan met mate 🙂

      Reageer
      • Sanne 7 jaargeleden

        Bedankt!

        Reageer
  6. Alia 7 jaargeleden

    Er zit ook wel een voordeel aan vooroordelen. Het betekent dat mensen in ieder geval in ruime zin weten aar je je mee bezig houdt in je werk.
    Ik heb zelf communicatiewetenschap gestudeerd en iedereen vraagt wat je daarmee kan. Weinig mensen zien de voordelen in van een communicatieexpert op de bedrijfsvloer, terwijl ik zo veel mis zie gaan…

    Reageer
  7. Maaike 7 jaargeleden

    Leuk om te lezen! Heel herkenbaar, en dan ben ik nog maar een diëtist in opleiding!

    Reageer
  8. Katerina 7 jaargeleden

    Hi, ik wil toevoegen dat is geen bewijs is dat suiker die uit frukt komt hetzelfde effect heeft in ons luchaam als toegevoegde suiker (aangaande de reactie van de mevrouw die dietist wil worden). Het effect van suiker op ons lichaam heeft te maken met toegevoegde suiker. Voor de rest leuk artikel! Persoonlijk vind ik dat mensen met een aandoening moeten weten niet alleen maar wat gezond is maar ook wat ongezond is want soms speelt het vermijden of zelfs stoppen met het consumeren van bepaalde producten is heel belangrijk.

    Reageer
    • Katerina 7 jaargeleden

      Correcties: *er geen bewijs is *lichaam

      Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Absoluut!

      Reageer
  9. eva jonker 7 jaargeleden

    Zo herkenbaar! “ik dacht dat u een oudere dame zou zijn!” ??

    Reageer
  10. Carola van Kesteren 7 jaargeleden

    Herkenbaar. Op punt 6 heb ik toch wel een opmerking. Ook een BGN Gewichtsconsulent zet in op gedragsverandering en is juist daarvoor opgeleid: overgewicht is juist zoveel meer dan voeding.

    Reageer
  11. Monique de Man 7 jaargeleden

    grappig,… als dietist ben ik eigenlijk steeds gefocust op hoe mensen gezonder kunnen gaan eten, wat ze daar voor nodig hebben en hoe ze dat op de meest smakelijke manier kunnen integreren in hun leven. Ook ben ik bezig om mensen te begeleiden die darmklachten en overgevoeligheden of intoleranties hebben. Ook zie ik patiënten die ondervoed zijn door chronische aandoeningen. Goedgevoed blijven draagt dan bij aan kwaliteit van leven. Een heerlijk beroep heb ik 🙂 Begeleiding bij overgewicht is maar een deel van het beroep

    Reageer
  12. Mieke 7 jaargeleden

    Hallo Marloes, als ex-kollega (inmiddels met pensioen ….) heel erg herkenbaar ( nog steeds, ook al werk ik niet meer, maar je blijft diëtist) wat je schrijft.! Goed artikel, goede PR, blijft nodig…..sukses!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.