Bewegen Persoonlijk Rust en ontspanning

The week after: Nederlands Kampioen

Door

155_DSC_5077_146

In het artikel ‘The upcoming week’, heb ik jullie uitgedaagd om mee te doen met de mini-challenge. De gedachte achter het artikel was om doelen te leren stellen, tevreden zijn over je resultaten en het leren inzien dat je motivatie een grote rol speelt in het behalen van je doelen. In dit artikel vertel ik jullie hoe mijn sportweek is verlopen en hoe onverwachte gebeurtenissen, het meedoen aan het Nederlands Studenten Kampioenschap Teams, mij dwongen om mijn schema aan te passen. Maar het belangrijkste, de onverwachte gebeurtenissen hebben tot veel extra beweegplezier geleid.

Een week kan anders lopen dan je van te voren plant, maandag startte ik vol enthousiasme met de 5kilometer, die avond werd ik benaderd door de teamcaptain van Groningen om mee te doen aan het NSK teams in Nijmegen. Een kans die ik natuurlijk niet elke dag krijg, op naar het NSK. Vanaf het moment dat hij mij vroeg om mee te doen, ervoer ik direct wedstrijdspanning. Een doorlopend punt van aandacht, hoe kan ik het beste omgaan met spanning? Eén van de tactieken in het omgaan met de spanning, was de spanning te accepteren. Voor mij geldt, ik kan mij niet altijd ontspannen voelen.
Maar hoe zag mijn sportweek eruit, dit in aanloop naar het NSK teams?

Maandag
Vandaag stond in het teken van de 5km, dit met 10 versnellingen van ongeveer 15 seconden. De eerste 3 kilometer heb ik alleen mijn basistempo gelopen, dit zal rond de 15 à 16 km/ u zijn. In de laatste 2 kilometer ben ik de versnellingen gaan toevoegen, dit heb ik als heel prettig ervaren. Voor mij begon de training opnieuw toen ik de versnellingen ging doen, ik kon mijzelf dus opnieuw motiveren.

Dinsdag
Baantraining. Een belevenis, dit klinkt misschien heel vreemd maar het is waar. De training was een belevenis. Voor vandaag stond een zogenaamde piramidetraining op het programma. Dit houdt in dat je start met een kortere afstand, in dit geval de 100 meter, dit wordt dan uitgebouwd naar uiteindelijk de 400 meter om daarna weer af te bouwen naar de 100 meter.

Schema: 100m-200m-300m-400m-300m-200m-100m

Het schema liep ik samen met één trainingsgenoot, we liepen de 200 meter in ongeveer 26 seconden, de 300 meter in 45 seconden en de 400 meter in 58 seconden. De rust tussen elk onderdeel was de gelopen afstand.
Achteraf een heel goed gevoel overgehouden maar een zeer zware training

Woensdag         Rustdag

Donderdag        Rustdag

Vrijdag               Rustdag

Zaterdag            Nederlands Studentenkampioenschap Teams 2013
Zoals jullie in bovenstaand schema kunnen zien heb ik gekozen voor 3 dagen rust. In al eerdere artikelen heb ik aangegeven dat mijn psychologische behoefte is om zoveel mogelijk in eigen hand te houden. In een voorbereiding naar een wedstrijd betekent dit dat ik vaak te weinig rust neem, dit keer heb ik voor de andere aanpak gekozen.

Een NSK teams wordt gehouden tussen alle atletiekverenigingen van Nederland, niet alleen studentenverenigingen doen mee, eventuele aanvullingen komen van reguliere atletiekverenigingen. Dit voorbeeld geldt voor mij, ik loop officieel voor Groningen Atletiek.
Mijn onderdelen voor de dag waren de 400 meter en de 200 meter. Voor diegene die mij regelmatig volgen weten dat ik dit jaar voornamelijk de 800 meter heb gelopen, oftewel een nieuwe uitdaging.

Voordat ik start aan een wedstrijd is voor mij het meest belangrijke om rustig te blijven, zenuwen nemen het over en gedachten stromen in mijn hoofd. Ik heb mijzelf aangeleerd om door middel van muziek de energie en gedachten te kanaliseren. Daarnaast gebruik ik ‘dagdromen’ als middel om mijzelf voor te bereiden, ik visualiseer wat ik graag wil bereiken. Wat voor mij hierin het belangrijkste is, is de emotie die ik wil voelen als ik over de finish kom; tevredenheid, plezier en het gevoel dat ik er alles aan heb gedaan om het beste resultaat te behalen.

319_DSC_0095_146

De wedstrijd

–          Als eerste stond de 400 meter op het programma. De race heeft mij gebracht waar ik op hoopte, ik werd 2e in de serie en ik benaderde mijn PR.

–          45 minuten na de 400 meter wedstrijd moest ik de 200 meter lopen, die 45 minuten waren niet genoeg om volledig te herstellen. Toch keek ik alweer uit naar deze wedstrijd. Ik startte met een teamgenoot in de serie, een extra uitdaging. Helaas werd ik na de finish gediskwalificeerd, ik was met één voet in een andere baan gekomen tijdens de wedstrijd.

Algemene indruk, de dag was zeer geslaagd, we zijn namelijk Nederlands kampioen geworden bij zowel de dames en de heren.

Zondag      Rustdag

319_DSC_0167_146

Conclusie
De week is anders verlopen dan gedacht maar ik kan alsnog terugkijken op een zeer succesvolle week met behaalde doelstellingen.
Mijn doelstellingen waren verdeeld in twee categorieën, een mentale en fysieke.

1)      Mentale doelstelling: ‘Als ik zondag mijn laatste training heb afgesloten, dan wil ik tevreden zijn over mijn inzet van de afgelopen week.’

2)      Fysieke doelstelling: ‘Mijn zondagtraining, de 400 repetitions work out, moet sneller dan de vorige keer!’

De mentale doelstelling, die heb ik behaald. Een centrale gedachte in mijn trainingen en leven is dat ik plezier wil ervaren en tevredenheid wil voelen. Kijkend naar de afgelopen week en het NSK, DOELSTELLING BEHAALD!
De fysieke doelstelling heb ik niet behaald, hier is verdere uitleg niet nodig denk ik. De doelstelling blijft wel staan voor in de toekomst. de reden hiervoor is duidelijk.

Groetjes Albert

Hebben jullie ook wel eens te maken met plotselinge verandering en hoe ga jij er dan mee om?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Linda 6 jaargeleden

    Gefeliciteerd!! Soms zijn andere resultaten veel leuker, en misschien bieden ze zelfs wel meer voldoening. Ik zeg: mission completed! 😉

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Linda, Bedankt. Voor mij geldt, de onverwachte dingen geven vaak het meeste plezier. Misschien is dit wel een mooi voorbeeld.

      Reageer
  2. Lian 6 jaargeleden

    Wat bist ook een toppert he! 🙂 Gefeliciteerd! Echt leuk om zo je ervaringen te lezen!

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hee! Ja leuk he! Fijn dat jij het ook zo leuk vindt, je kent mij tenslotte erg goed!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: