Bewegen Feiten en fabels Persoonlijk Sportvoeding

Project creatine, update #3.

Door

Creatine update #3

Time flies when you’re having fun, een veel gehoorde uitdrukking die op dit moment past bij mijn experiment. Het is al een aantal weken geleden sinds de laatste update over mijn creatineproject en daarbij, het experiment loopt bijna op zijn einde. Wat zijn mijn laatste ervaringen en waar loop ik tegen aan?

Het doel om te starten met creatine was, het verleggen van mijn fysieke grenzen en om te oordelen over de werking van creatine op prestaties. Kijkend naar de werking, in mijn ogen is de werking van creatine prestatieverhogend. Een zwakte in mijn experiment is dat ik gestart ben met creatine op het moment dat ik relatief kort aan Crossfit deed. De combinatie, het gebruik van creatine en de intensieve trainingen, kan nu niet los van elkaar worden gezien. Ik moet dus putten uit ervaringen die ik heb uit eerdere sporten en de verbeteringen die ik daar doormaakte om te kijken of het gebruik van creatine prestatiebevorderend is bij Crossfit.

De ontwikkeling die ik door heb gemaakt en die ik nog steeds aan het doormaken ben, is sterk. Ondanks motivatiedipjes in de afgelopen week, ben ik door gaan trainen en besefte ik me hoe ik in korte tijd verbeterd was. Een voorbeeld hierbij zijn de trainingen waar oefeningen elkaar in snel tempo opvolgen. Tijdens de zeer korte pauzes tussen de verschillende oefeningen kan ik snel genoeg herstellen om de volgende oefeningen ‘aan te vallen’. Een ander voorbeeld waar ik zeer sterke verbeteringen ervaar zijn de 1RM trainingen, hier hoef je in één oefening het gewicht maar één keer te verplaatsen. Afgelopen maandag kon ik weer een persoonlijk record neerzetten op de shoulderpress, 65kg.
Kijkend naar andere onderdelen, waarbij de intensiteit lager is maar de duur langer. Daar ervaar ik veel minder verschil. Een duurloop van 20 minuten vind ik net zo lastig als 6 maanden geleden.
De voorlopige conclusie na 7 weken creatine gebruik is dat er sterke veranderingen hebben plaatsgevonden in mijn prestaties en lichaamsbouw. Met nog één week te gaan verwacht ik geen grote verrassingen maar ik wil toch graag de lijn doorzetten die ik in de vorige updates heb neergezet.

Creatine update #3.1.1

De vragen en antwoorden

1. Hoe fit voel ik me voor een training?
De afgelopen periode is het behoorlijk druk geweest op mijn werk, dit heeft invloed op de trainingen. Ik merk dit vooral in de aanloop naar een trainingen. Vermoeid thuis komen en dan het liefste op de bank ploffen. De gedachtegang, ‘na de training voel ik mij fitter’ werkt voor mij nog altijd. Ik ga dan ook trouw.

2. Hoe fit voel ik me tijdens een training?
Dit wil natuurlijk wel eens wisselen, afhankelijk van het gevoel van vermoeidheid door een lange dag werken. Maar over het algemeen voel ik mij sterk tijdens de trainingen, met name bij intervaltrainingen herstel ik snel en blijft het gevoel van vermoeidheid bijna uit.

3. Hoe fit voel ik me na een training?
De creatine heeft geen invloed op mijn herstelvermogen. Misschien is dat een volgend experiment, het verkleinen van de herstelperiode door kwalitatief goed eten en drinken of een ander middel? In gesprekken met mijn trainingspartners is dit een terugkerend thema, ik lijk langer nodig te hebben om te herstellen dan de meeste anderen.

4. Hoe fit voel ik me in het dagelijkse leven?
Zoals ik in de vorige update al beschreef, mijn gevoel van fitheid is toegenomen. Een gedeelte in de week ben ik gymnastiekleraar, hier merk ik het verschil ook. Een leerling helpen, materialen verplaatsen of snel iets ergens neerleggen. Kost allemaal net wat minder moeite, heerlijk gevoel. Hahaha!

5. Merk ik eventueel andere verschillen?
De verschillen die ik bij de start van het experiment benoemde, de motivatie om nog harder te trainen zijn langzaam aan weggeëbd. In de eerste update gaf ik al aan, dat moet een motivatie-placebo zijn. De start van een nieuwe vorm van trainen in combinatie met een prestatieverhogend middel, dat is niet 1+1=2 maar is 1+1=3. In veel artikelen over sportpsychologie wordt de kracht van de geest geroemd en de kracht van ‘jezelf voor de gek kunnen houden’. Terugkijkend naar deze eerste weken, ik kreeg al een glimlach op mijn gezicht als ik weer mocht gaan trainen. Dit terwijl ik afgelopen weken tegen mijzelf moest zeggen, kom op jongen. Er mag wel weer een tandje bij!

In de vorige update gaf ik aan hoeveel kilogram ik in gewicht was toegenomen, dit houd ik deze week nog even geheim. Op naar de laatste update, op naar volgende week!

Al met al veel informatie, op naar de laatste week. En dan een algehele conclusie en terugblik op mijn creatine experiment.

Groetjes Albert

Vallen jou dingen op over mijn experiment? Ik hoor het graag van je!

 

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: