Feiten en fabels Persoonlijk Rust en ontspanning Sportvoeding

Project creatine, update #2

Door

1

Gedurende 8 weken test ik de werking van creatine, ik kijk naar de effecten die creatine heeft op mijn lichaamsbouw en prestaties. Ik ben nu 4 weken onderweg en is het tijd voor een tweede update. Halverwege het experiment merk ik dat er al behoorlijk wat lichamelijke- en geestelijke veranderingen zijn, de veranderingen zijn minder heftig in vergelijking met de eerste twee weken. Creatine, wondermiddel of placebo? Voor verdere inzichten, lees het artikel.

Op 11 december 2013 ben ik gestart met een persoonlijk experiment, na slechts 1 week van creatine gebruik waren de veranderingen en verbeteringen bijna ongelooflijk. Die verschillen moeten, achteraf bekeken, een groot deel mentaal zijn geweest.  Door het gebruik van creatine krijgt je motivatie een enorme boost, je krijgt immers een prestatie verhogend middel binnen. Eén van de mentale gevolgen hiervan is dat ik de periode waarin ik creatine gebruik optimaal wil benutten, ik laat dan ook geen training onbenut. Ik wil het maximale er uit halen!
Door deze mentale houding haal ik misschien meer uit mijn training dan in een periode zonder creatine. Maar in alle eerlijkheid, de verschillen zijn niet alleen mentaal, er zijn ook duidelijke fysieke verschillen merkbaar.

Fysieke verschillen

–          Gewicht              Een duidelijke indicator van de fysieke verandering is mijn gewicht, bij de start van het experiment woog ik 82.3 kg. Na één week was mijn gewicht toegenomen met 2.3 kg. Mijn huidige gewicht, na 4 weken is 85.8 kg, vergelijk ik dit met mijn begingewicht, dan ben ik nu 3.5 kg zwaarder. Of de gewichtstoename komt door het vasthouden van vocht, één van de gevolgen van het gebruik van creatine, of dat het komt doordat mijn spiermassa aan het toenemen is, dat vind ik lastig te bepalen. In gesprekken met Marloes geeft zij aan dat mijn spiermassa behoorlijk is toegenomen.

–          Kracht                 Kijkend naar mijn krachtwaarden, die nemen doorlopend toe. De gewichten die ik bij oefeningen aan kan stijgen, het aantal herhalingen bij oefeningen nemen toe en de verzuring tijdens trainingen blijft langer uit.
Afgelopen week moest ik tijdens een training mijn 1RM bij de Clean verbeteren, mijn persoonlijke record stond op 80 kg. Mijn 1RM staat nu op 97.5 kg.

Bron: http://www.crossfittpa.com/teaching-the-power-clean

Een kritische noot hierbij, de combinatie van het trainen bij Crossfit Noord en het gebruik van creatine kan niet los van elkaar worden gezien. Gedurende 8 weken train ik serieus bij Crossfit Noord. De manier van trainen is dusdanig intensief dat mijn lichaam hierdoor al merkbaar veranderd, zonder het gebruik van creatine. Het gebruik van creatine versneld dit proces, de verbeteringen van mijn prestaties stijgen hierdoor sneller.

Om het experiment sterk neer te zetten heb ik bij de start een aantal vragen opgesteld, dit om ervoor te zorgen dat na 8 weken naar voren komt wat de werking is van creatine.

  1. Hoe fit voel ik me voor een training?

Ik ervaar voor de training geen fysieke verschillen. De motivatie om te gaan trainen is wel verder toegenomen, zeker als ik de training ervoor goede resultaten heb geboekt kijk ik uit naar de volgende.

2.   Hoe fit voel ik me tijdens een training?

De fitheid tijdens de training neemt toe, het gevoel van vermoeidheid blijft uit. Een voorbeeld hierbij was een training van vorige week, de zogenaamde partnertraining. Tijdens deze training wissel je de oefeningen af met je partner, tijdens een oefening van de partner heb je rust en vice versa.
De training bestond uit 10 keer opdrukken, 10 front squats met kettle bell en 10 box jumps. Tijdens de training bleef mijn vermoeidheid uit, ik kon maar door blijven gaan.

3.   Hoe fit voel ik me na een training?

Het gebruik van creatine heeft geen invloed op mijn gevoel van fitheid na de training. Mijn krachtwaarden zijn toegenomen maar mijn belasting tijdens de training ook, ik blijf dus op 100% trainen waardoor ik na een training net zo vermoeid ben als voor het experiment.

4.   Hoe fit voel ik me in het dagelijkse leven?

Ik merk dat ik me fitter en sterker begin te voelen, een boodschappentas dragen of de bank verplaatsen tijdens het stofzuigen. Het lijkt minder moeite te kosten.

5.   Merk ik eventueel andere verschillen?

Een opmerkelijk verschil, wat ik nu sinds twee weken ervaar, zijn de veranderingen in mijn eetpatroon. Na de trainingen heb ik meer honger, ik eet dan ook meer. Als ik wakker word heb ik weer honger en ben ik blij dat ik kan gaan ontbijten. Daarnaast blijft het drinken opmerkelijk, ik drink behoorlijk wat flesjes water op een dag.

De veranderingen zijn er, zowel fysiek als mentaal. Afwachten wat de komende vier weken gaat brengen, nieuwe persoonlijke records en vooral veel trainingsvreugde.

Groetjes Albert

Wie van jullie merkt verschil tijdens een training? Komt dit door creatine of motivatie of eetpatroon?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Lilian 6 jaargeleden

    Hoi Albert,
    ik vroeg me af: ben je niet bang dat je straks moeite hebt met stoppen met het gebruik van creatine als de 8 weken voorbij zijn. Juist omdat het je (mentaal o.a.) zo’n boost geeft?
    Groetjes

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Lilian,

      Goede vraag, als persoon ben ik prestatiegericht dus dat kan een rol spelen met het eventueel stoppen maar ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee. Ik ben gestart met als doel, een experiment. Theorie en praktijk bij elkaar brengen, dat is nu nog mijn doel. Na mijn periode van experimenteren zal ik dan ook stoppen.
      Groetjes Albert

      Reageer
  2. Sandra 6 jaargeleden

    Mee eens hoor, ik ben een beetje huiverig voor dit soort middelen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Sandra, Huiverig ben ik er nooit voor geweest. Dit vanwege de periode dat dit product al wordt gebruikt en de natuurlijke aanwezigheid in je lichaam. Het experiment is interessant omdat het zulke resultaten opleverd, het is misschien des te interessanter om te kijken hoe mijn ontwikkeling doorzet of stopt na een periode van 8 weken niet gebruiken. Daar ben ik nieuwsgierig na.
      Groetjes Albert

      Reageer
  3. Jurre 6 jaargeleden

    Sla jij nu serieus 100kg voor? En eerst 80kg? Dat is een ziek verschil. Uit welk jaar stamt je oude PR? Je moet in de tussentijd (vóór je creatinegebruik) ook sterker zijn geworden, want dit vind ik amper te geloven. Mogelijk speelt de frequentie van voorslaan nu (3x /wk?) ook mee… en is je techniek verbeterd. Maar toch.
    Al geloof ik wel dat het je kracht een behoorlijke boost geeft, mijn broer gebruikt het ook sinds kort en die schiet ook vooruit.

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      hee Jurre, het verschil is ongelooflijk. Voor mij geldt ook dat het tot nu toe mijn verwachtingen overtreft. Natuurlijk spelen techniek en oefening een bepalende rol, dit kun je niet los van elkaar zien. Mijn oude record stamt uit de tijd dat ik met jou trainde. Wordt toch tijd dat je een keer mee gaat!?

      Reageer
  4. Rene Brandhoff 6 jaargeleden

    Opmerkelijke verschillen, zelfs in combinatie met een verhoogde trainingsarbeid. Ik heb het nooit geprobeerd maar merkte wel altijd dat een intensievere periode van trainen hetzelfde effect had op alle fronten die je nu met de creatine erbij waarneemt. Maar wellicht wel langzamer, dat heb ik nooit bijgehouden. Leeftijd schijnt (lijkt) daarbij niet veel uit te maken. Tot nu toe althans.
    Misschien ga ik het ook wel eens proberen. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je er weer mee stopt. Ga je dan wel door met het intensieve trainen?

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Dat is een geweldige vooruitgang qua kracht! Ik wil best geloven dat creatine een (kleine) bijdrage heeft geleverd aan jouw krachttoename, maar ik denk dat de voornaamste reden van jouw krachttoename toch echt je veranderde manier van trainen is. Ik ben zelf, niet geheel toevallig, ook zo’n 2.5 maanden geleden begonnen met crossfit en ook ik ervaar de fysieke en psychologische verandering die jij hierboven schets, maar dan zonder het gebruik van creatine.

      Voor topsporters zou creatine misschien net dat beetje extra kunnen geven waardoor ze net die ene procent beter gaan presteren, maar voor alle recreatieve sporters zou ik vooral willen zeggen: Ga uit van je eigen kunnen en laat die pot met creatine lekker staan!

      Dit stuk is van Tjerk Zult, publicatie lukte niet via de mail!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: