Bewegen Feiten en fabels Persoonlijk Sportvoeding

Project Creatine, update #1

Door

1

Vorige week is ‘project creatine’ gestart, het doel is om te beoordelen of creatine een placebo is of een wondermiddel. Na iets meer dan een week heb ik interessante nieuwtjes met jullie te delen, er zijn namelijk nu al verschillen merkbaar. Het lastige is natuurlijk, wat is toe te schrijven aan creatine en wat wordt door de geest gecreëerd? In dit artikel deel ik mijn eerste bevindingen met jullie en geef ik aan wat het gebruik van dit middel met mijn mentale gesteldheid doet.

Eén van de redenen dat ik gestart ben met creatine, is dat ik uit wil zoeken waar mijn grenzen liggen. De combinatie met de sporten die ik beoefen is hierin ook ideaal. De werking van creatine is immers op zijn best bij sporten waarbij de activiteit tussen de 10 seconden en 2 minuten ligt. Maar merk ik ook daadwerkelijk verschillen? Het antwoord wat ik hierop moet geven is: ‘Ja’!

Na één week merk ik al behoorlijke verschillen, de werking is voor mij persoonlijk heftiger dan ik van te voren had ingeschat. Het meest opmerkelijke verschil ervaar ik tijdens de trainingen zelf, ik kan tijdens oefeningen veel langer doorgaan. Vooral bij oefeningen waarbij de verzuring centraal staat, kan ik doorgaan. Een voorbeeld hiervan zijn sprongen, eerder kon ik geen minuut achter elkaar jumpsquats doen. Ik ben na een week creatine in staat om een minuut door te gaan, ik krijg het gevoel van zware benen wel, maar kan er op één of andere manier doorheen komen.

Van te voren heb ik enkele vragen opgesteld, elke week wil ik een update doen aan de hand van deze vragen. Vandaag de eerste ronde.

  1. Hoe fit voel ik me voor een training?

Ik ervaar geen verschil voor de trainingen, als ik de hele dag heb gewerkt heb ik alsnog een vermoeid gevoel in mijn lichaam.

2

  1. Hoe fit voel ik me tijdens de training?

Hier ligt in mijn ogen een groot verschil, het gevoel van onoverwinnelijkheid klinkt misschien als overdreven of als cliché maar ik ervaar het wel. Ik ga snel vooruit, waar ik de ene week oefeningen doe met 60 kilogram, kan ik de week erna oefeningen uitvoeren met 70 kilogram.  Alle vier de aspecten van de werking van creatine, zullen een rol spelen bij mijn vooruitgang, in het kort zijn dat:

  • Creatine werkt ondersteunend in de energie afgifte.
  • Het verhoogt de capaciteit van de energie afgifte.
  • Creatine zorgt dat melkzuur gebufferd wordt.
  • De aanwezigheid van creatine verhoogd de aanmaak van energie in de spieren.

Het gevoel van onoverwinnelijkheid is voor mij een valkuil, waar ik mij zeer bewust van ben tijdens de trainingen is mijn houding en techniek. Doordat ik steeds beter in staat ben om zwaarder te trainen, neemt de kans op blessures ook toe. Hier ben ik mij zeer goed bewust van en ik probeer hier tijdens de trainingen hier dan ook extra aandacht aan te besteden.

  1. Hoe fit voel ik me na een training?

Na een training voel ik mij niet fitter, eerder het tegenovergestelde. De trainingen nemen qua intensiteit toe en hierdoor voel ik mij na trainingen, gebroken. Dit gevoel neemt wel sneller af, of dit komt door de creatine of door de gewenning aan deze vorm van training? In mijn ogen moet het antwoord zijn, de gewenning aan de training. Creatine werkt immers niet herstel bevorderend.

  1. Hoe fit voel ik me in het dagelijkse leven?

Een effect die ik niet van te voren had ingecalculeerd is de stimulans die de verbeteringen hebben op mijn gemoedstoestand. Doordat de effecten tijdens de trainingen goed merkbaar zijn, begin je jezelf vragen te stellen. Hoe fit kan ik worden? Dit alles heeft een stimulerend effect om de volgende training weer te willen doen, is dit een geestelijk bij-effect? Ik denk dat dat zo is, je raakt gemotiveerd door de resultaten. Waar ik in eerdere artikelen al over schreef, het gevoel van vooruitgang is voor mij essentieel. Dit maakt dat ik nog meer wordt gemotiveerd.

  1. Merk ik eventuele andere verschillen

Een ander merkbaar verschil is mijn lichaamsbouw, dit heeft te maken met dat ik nu een periode van 6 week gericht aan het trainen ben. Maar sinds deze week ervaar ik een vorm van ‘opgepompt’ gevoel. Alsof je spieren de hele tijd op spanning staan.

In de sprintgroep waar ik train ben ik gaan rondvragen, daar zijn jongens die al eerder ervaring hadden met creatine. Zij gaven aan dezelfde verschillen op te merken, een aanvulling die zij hadden was de dorst. Zij dronken, in vergelijking met hun oude situatie, soms wel twee liter water extra per dag. Ik herken dit ook, ik drink gedurende de dag veel meer.

Update van mijn gewicht, na één week weeg ik 84,6kg Een verschil van 2,3 kg!

Na één week dit verschil, als dit zo doorgaat moet ik binnenkort gaan shoppen.

Groetjes Albert

Heb je ook ervaring met creatine, ervaar je dezelfde heftige verschillen?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. marleen 6 jaargeleden

    wauw! goede resultaten! maar 2.3 kilo in één week?! hoe dan? weet je ook de samenstelling van de gewonnen kilo’s? puur lean mass lijkt me eigenlijk onmogelijk 😛

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Marleen, Hetgene wat jou verbaast, dat verbaasde mij ook. Ik had dat ook niet verwacht en zeker niet in deze aantallen. Creatine is wel een vochtvasthoudend middel, en daarnaast heb ik de avond daarvoor erg zout gegeten. Ik denk dus dat het beeld genuanceerder moet zijn, maar komende week houd ik het weer in de gaten en dan zullen we het zien. Ik ben net zo nieuwsgierig als jij, denk ik. Groetjes Albert

      Reageer
  2. cheri 6 jaargeleden

    Wat een resultaten!!! Super Albert, ik ben blij voor je dat het positieve effecten heeft.

    Ik keek met spanning elke dag op de site of er al een update was. Ik heb zelf tijdens de trainingen last van verzuring, dat is mijn frustratie tijdens het trainen. Ik wil meer maar lukt niet.

    Ik overweeg creatine ook voor eventuele verbeteringen. Ik vind het wel eng moet ik zeggen. Ik vraag me af of het niet op een onnatuurlijke wijze te veel van ons lichaam vraagt of belast gezien je intensiever traint. Misschien is het beter om er langer over te doen voor het gewenste resultaat i.p.v. het proces te versnellen met creatine. De vraag hoe komt het dat het niet genoeg door ons lichaam wordt aangemaakt is misschien moeilijk te beantwoorden maar ik vraag me af of ons lichaam bepaalde stoffen in bepaalde hoeveelheden aanmaakt omdat het zo goed is. Dus zeg maar dat ons lichaam zelf op natuurlijke wijze de balans reguleert en alles wat wij toevoegen misschien niet goed is.

    Een heel boekverhaal maar ik ben er echt in geïnteresseerd en ik vraag me af hoe jij hier over denkt.

    Misschien moet ik er nog even aan wennen voordat ik het ga proberen 🙂

    grts cheri

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Cheri,

      De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is denk ik, train ik al zo hard maar blijven de gewenste resultaten achter? Kijkend naar mijn eigen trainingsgeschiedenis, ik ben 30 en ik train al vanaf jongs af aan op een relatief hoog niveau. Voor mij was daardoor de stap naar creatine interessant, kijkend of die 5% verbetering nog voor elkaar kon krijgen.
      Jouw opmerking over belasting van het lichaam, daar ben ik het mee eens. Dit is dan ook één van de redenen dat ik het maar 6 – 8 weken ga gebruiken, daarna stop ik ook. Het lichaam moet verantwoordelijk blijven voor de aanmaak van creatine, dus er moet op een gegeven moment ook gestopt worden met extra toedienen. Daarnaast geldt de maximale belastbaarheid, door het gebruik van creatine ga je op ongeveer 105% van je eigen kunnen trainen, dit is niet vol te houden voor je lichaam en dit zal uiteindelijk kunnen leiden tot blessure’s. Nog een reden om na de afgemeten periode te stoppen.

      Ik denk dus dat ik grotendeels op jouw lijn zit, voor jou geldt de afweging. Wat wil ik bereiken en is creatine daarvoor nodig.

      Succes!

      Groetjes Albert

      Reageer
  3. Marc 6 jaargeleden

    Hoi Albert,

    Allereerst, je gewichtstoename is niet vreemd. Gebruik zelf ook al een jaar creatine en vooral de eerste weken kom je wat aan. Dit is dan wel vocht en misschien wat grammetjes spier en/of vet.
    Ik denk niet dat je na een week al (erg) veel veranderingen kan merken in krachttoename, het kan ook liggen aan je eten die week. Heb je misschien de laatste tijd erg veel gegeten? Dit kan ook resulteren in een krachttoename. Heb je niet echt in een surplus gegeten de afgelopen week, dan is dit verschil echt heel netjes. Wel kan het zijn dat die toename meer tussen de oren zat(wellicht durfde je een bepaald gewicht eerder niet maar kon je het wel aan?) dan dat creatine er voor heeft gezorgd dat je nu die kilo’s meer kan tillen. Ik denk dat als je creatine langer gaat gebruiken je absoluut sterker gaat worden, maar dit moet dan wel gepaard gaan met een goede surplus aan calorieën anders blijf je alsnog na een tijdje vastzitten, maar ik denk dat je hier wel genoeg kennis over hebt gezien je me geen beginner lijkt!

    Succes! Creatine is echt een supersupplement die een sporter die wat wil bereiken écht moet gebruiken, maar je mindset is nog veel belangrijker!

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Marc,
      Zoals ik beschrijf in het artikel, het gevoel van onoverwinnelijkheid maakt het inderdaad mogelijk om stappen te durven nemen. Het mentale gevoel speelt dus bij mij een grote rol. Wat ik tijdens de training vooral opmerk is de mate van beschikbare energie, daar ligt voor mij het grootste verschil. Doorgaan waar ik eerder moest stoppen!
      Bedankt voor je gerichte feedback, jij klinkt ook als een gevorderde sporter!
      Groetjes Albert

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: