Bewegen Persoonlijk Rust en ontspanning Sportvoeding

Mijn sportweek #3, Crossfit

Door

Sportweek #4 collage 1

Herken je het gevoel van kracht, souplesse en plezier? In de artikelenreeks “Mijn sportweek” schrijf ik over hoe ik de week heb ingedeeld met mijn sportmomenten, deze keer wil ik dat aanvullen met het plezier wat ik heb teruggevonden in mijn trainingen. Diegene die mij de afgelopen tijd hebben gevolgd, weten dat ik ben overgestapt naar Crossfit. Dit levert mij naast een enorme verbetering in prestaties, erg veel plezier op. In dit artikel schrijf ik over de invloed van Crossfit, de trainingen en de invulling van de week.

De foto’s worden ingevuld door een vriend van mij, bedankt Tjerk!

De afgelopen 6 weken hebben er bijna hetzelfde uitgezien qua trainingen, ik train 3 a 4 keer per week. De enige reden hiervoor is dat ik na Crossfit relatief veel tijd nodig heb om te herstellen. De opbouw van de week is:

Dinsdag                             Crossfit
Donderdag                        Crossfit
Zaterdag                            Circuittraining of hardlopen
Zondag                              Bootcamp of circuittraining

Voor de zaterdag en zondag geldt, als mijn lichaam nog pijn deed na de Crossfittrainingen koos ik voor extra rust.  De afspraak die ik hierbij met mezelf maakte was, rust is nodig om te herstellen. Hoe meer rust mijn lichaam vraagt, des te meer neem ik rust.

Om jullie een goede indruk te geven van de trainingen en de invulling hiervan beschrijf ik twee volledige trainingen.

Training 1

De opbouw is in principe altijd hetzelfde, er wordt gestart met inlopen. Dan volgt een korte maar intensievere warming-up om daarna over te gaan naar de training. Deze is verdeelt in twee stukken, een gedeelte gericht op pure kracht en een conditioneel stuk.

Belangrijk om te weten is dat Crossfit gebaseerd is op het leveren van vermogen. Dit betekent dat trainingen nooit alleen opgebouwd zijn met enkele onderdelen maar dat er combinaties zijn. In de praktijk komt het er op neer dat er door middel van circuitvormen gewerkt worden, kracht leveren in hoog tempo waardoor je conditie automatisch wordt getraind.

Warming up                                     400 meter joggen

Verlengde warming up                Kettlebel workout, 10 keer voorslaan, dan evenwichtsoefeningen  met de kettelbel. Dit moest drie rondes.

Deel 1                                                  50 floorballs (14 kg)- 40 kettlebel swings (24kg)- 30 burpees-     20 optrekken-10 man makers (15 kg)-20 optrekken -30 burpees -40 kettlebel swings – 50 floorballs

De oefeningen werden getimed, daarnaast moesten ze direct achter elkaar aan uitgevoerd worden.

Mijn tijd: 13.00 min. Maximale tijd die er voor gesteld was, 20 minuten.

Deel 2                                                  Dit keer geen deel 2, gelukkig maar.

Mijn Sportweek#4 collage 2

Training 2

Warming up                                     400 meter joggen

Verlengde warming up                In tweetallen roeien, na 500 meter afwisselen. Beide moesten 5 beurten afleggen, dit moest zo snel mogelijk gedaan worden. Na één beurt sloeg de verzuring al toe, daarna moest ik er nog vier.

Deel 1                                                  Clean & Jurk, technische oefening afkomstig uit het gewichtheffen. De opdracht was, 6 herhalingen op zelf gekozen gewicht. De opdracht was, werken aan techniek.

Deel 2                                                  20 minuten lang een circuitvorm.
– 5 keer optrekken
– 10 opdrukken
– 15 squats.
De training was gebaseerd op aantal rondes, na 20 minuten moest je het aantal rondes noteren wat je had behaald.

Mijn score                                         21 rondes, 2 oefeningen.

Mijn algemene gevoel:

De afgelopen 6 weken hebben voor mij in het teken gestaan van keihard trainen, nieuwe prikkels hebben mijn lichaam en geest goed gedaan. De motivatie om te trainen is er elke dag. Voor mij geldt, het plezier is terug na een periode van mezelf dwingen. Het gevoel van vooruitgang is voor mij erg belangrijk, dit hoeven geen reuzenstappen te zijn, het gaat er om dat je je elke week een klein beetje beter voelt. Bij Crossfit haal ik mijn plezier uit het steeds beter kunnen meekomen tijdens een training. Waar ik langzamerhand steeds meer achter kom, je bent nooit te oud om dingen over jezelf te leren. Keer op keer blijkt dat ik iemand ben die van vooruitgang houdt, elke keer kleine stappen kunnen maken, het gevoel van verbeteren en daar vloeit het een verslavend gevoel uit.
Het de baas zijn over de situatie!

Groetjes Albert

Heb jij al wel eens zo ontwikkeld dat je ‘baas werd over de situatie?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Berdie 6 jaargeleden

    Wauw, heftige trainingen hoor. Fijn dat je weer meer plezier gekregen hebt doordat je je vorderingen ziet! Bij mij werkt dat net zo, ik wil ook mezelf graag blijven verbeteren. Af en toe achterom kijken naar wat je al bereikt hebt werkt goed voor mij! Soms dan valt een training zwaar, wat ik dan deed was de dag daarna een stukje doen van een training/oefening die ik een halfjaar geleden deed. Of terug denken aan een halfjaar geleden. Wat een verschil zie ik dan! Dingen die ik toen gigantisch zwaar vond zijn nu een makkie. Dan ben ik weer helemaal gemotiveerd om die zware oefening van nu ook te gaan beheersen, zodat ik daar over een tijd net zo op terug kan kijken! Soms heb je je vorderingen niet zo door, omdat je geleidelijk sterker en beter wordt. Dan helpt het verder terug kijken 🙂

    Reageer
    • Albert 6 jaargeleden

      Hallo Berdie, Wat fijn dat jij hetzelfde ervaart. Vooral je opmerking over de lange termijn vind ik sterk, soms gaan je eigen vorderingen zo gestaagd dat je het niet eens meer doorhebt. Dat is iets waar je absoluut bij stil moet staan.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: