Leefstijl Persoonlijk

Marloes, hoe gaat het met hardlopen? 4 mijl van Groningen!

Door

4 mijl 2013 Bewerkt

Een aantal maanden geleden plaatste ik regelmatig een artikel over hoe het ging met mijn hardloop-vaardigheden. Ik vertelde over tijden die ik liep, trainingen die ik deed en loopevenementen waar ik naar toe werkte. Het laatste artikel dateert echter van 10 juni, hoog tijd voor een update dus!

De updates over mijn hardloopervaringen spreken eigenlijk al boekdelen. Ieder jaar is het hetzelfde, ik loop in de winter af en toe een rondje en vanaf ongeveer februari ga ik fanatieker lopen. Zo rond mei-juni ben ik op mijn best en vanaf juli gebeurt er helemaal niets meer.

Heel apart eigenlijk, want je zou zeggen dat zomer en najaar juist de tijden zijn om hard te lopen. Bij mij is dit echter nooit het geval. In die periode val ik namelijk heel veel in op de sportschool. Veel van mijn collega’s zijn dan op vakantie en er is veel vervanging nodig voor verschillende lessen. In het evaluatie-artikel van de Healthy September Challenge konden jullie al lezen dat ik vorige week 8 uur sportlessen gaf. Daarnaast nog regelmatig lopen is dan vrijwel niet mogelijk.

Toevallig heb ik dat afgelopen zondag wel gedaan. Ik was het weekend bij mijn ouders en die lopen tegenwoordig twee keer per week 7km hard. Natuurlijk moest ik zondagochtend mee. Schoonzusje EsmΓ©e is ook een frequent loper, dus daar had ik een goede buddy aan! We deden een duurloop op een middelhoog tempo, met een lange versnelling aan het einde. Ik vond het heerlijk om weer te lopen!

Voeten

Mijn doel in de komende periode
Zoals elk jaar, ga ik samen met mijn vader, moeder, broertje en schoonzusje mee doen aan de 4 mijl van Groningen. Dit is een groot loopevenement over een afstand van 6,4km. Vorig jaar heb ik jullie ook verteld over mijn voorbereiding, mijn doel en mijn uiteindelijke resultaat. Dat was toen (zoals te verwachten) erg teleurstellend voor mij. Een samenvatting lees je hier.

Dit jaar is mijn voorbereiding zo mogelijk nΓ³g dramatischer. Ik heb namelijk de afgelopen weken maar 2x gelopen, daarvoor de hele zomer helemaal niet. De 4 mijl van Groningen is over 2 (!!) weken, op zondag 12 oktober. Eigenlijk heb ik elk jaar als doen om de 6,4 kilometer binnen 30 minuten af te leggen. Ik weet echter nagenoeg zeker dat me dat met deze voorbereiding never nooit gaat lukken. Ik ben daarom eens goed gaan nadenken over mijn doel met deze loop. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen:

Ik ga tijdens de 4 mijl proberen ontspannen te lopen en lekker te genieten van het hele evenement. Ik ga proberen niet teveel te letten op mijn snelheid en tijd, we zien wel wat het wordt!

Dit klinkt misschien gemakkelijk en logisch, maar voor mij is dit misschien nog wel lastiger dan me vastbijten in een bepaalde tijd. Gewoon lekker lopen doe ik namelijk niet zo vaak, ik hang er vrijwel altijd een doel aan vast. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het de 12e zal gaan.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Groetjes, Marloes

Ben jij met een bepaald doel aan het hardlopen? Vind je het ook zo lastig om gewoon lekker te genieten van het lopen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. marjolein 5 jaargeleden

    Afgelopen weekend heb ik ook heerlijk hardgelopen en voor mezelf een recordtijd neergezet, route was 5,2km en heb het in 30,15min gedaan!
    Tijdens de laatste hardloopwedstrijd deed ik op de 5,5km nog 36minuten over πŸ˜‰
    Dus ben erg trots! Voelde me heerlijk!

    Ook ik doe mee aan de 4Mijl in Groningen. Vind het spannend, maar gaat me zeker lukken!

    Jij veel succes en geniet ervan! Je hoeft niet altijd met doelen te lopen!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Super goed Marjolein! Jij ook heel veel succes met de 4 mijl, natuurlijk gaat het je lukken.

      Reageer
  2. Roeline 5 jaargeleden

    Succes Marloes, het gaat je hoe dan ook lukken met doelen die haalbaar zijn en dan blijft het ook leuk en kun je genieten, dat is toch ook niet verkeerd? Ik ben geen hardloper, ik doe graag jouw workouts!

    Reageer
  3. Nathalie 5 jaargeleden

    Ik vind het een prima instelling! heb persoonlijk al gemerkt dat het soms dan verbazend goed gaat.

    Een paar jaar geleden heb ik me suf getraind voor een loop van 5km. Het ging langs geen meter!
    Het jaar daarna amper getraind dus ik ging ervanuit dat het rampzalig ging zijn. Heb gewoon rustig gelopen en het ging fantastisch! Geen toptijd maar heb het wel gehaald.

    Succes en ben benieuwd naar je resultaat!

    Reageer
  4. Edith Waardijk 5 jaargeleden

    Super goed doel! Lekker lopen en genieten van een mooi evenement is twee vliegen in 1 klap!

    Reageer
  5. Manon 5 jaargeleden

    Dat is zeker een mooi doel! Vandaag had ik tussen het sporten in de sportschool ook weer een hardloopsessie gepland. Ik wilde ongeveer 6,5 km hardlopen en dat is gelukt in 48 minuten. Geen perfecte tijd, maar voor mij al heel wat!

    Ik ben aan het trainen voor de 10 km en voor de Mud Masters. Op 1 maart is de 20 van Alphen bij ons in het dorp/stad en de week daarna de Mud Masters.

    Vorig jaar uit het niets 5km gelopen, dus dit moet zeker haalbaar zijn!

    Reageer
  6. Vera 5 jaargeleden

    Heel veel succes met het voor jou lastige doel “genieten”!! Zie het maar als een lekker wijntje…! πŸ˜‰

    Reageer
  7. Jantine 5 jaargeleden

    Nog 5 weken en dan mag ik na ruim 9 maanden weer gaan hardlopen. Mijn doel is de 5 km volhouden maar uiteindelijk een halve marathon te lopen. Maar daarvoor heb ik alle tijd en het moet wel leuk blijven.

    De 4mijl deed ik ook altijd voor mijn plezier. Het is vaak toch te druk om goed je eigen wedstrikd te kunnen lopen. Lekker zwaaien naar bekenden langs de kant πŸ™‚

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Inderdaad :). Veel succes met trainen voor de halve marathon!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: