Afvallen Leefstijl Persoonlijk Voedingstips

Jouw eigen balans vinden…

Door

Vraag

Ik wil je vandaag weer eens aan het nadenken zetten over gezond leven. Iedereen die dit leest, is in meer of mindere mate bezig met gezond leven, anders was je nooit op mijn blog terecht gekomen. Zoals jullie weten, vind ik het vinden van een juiste balans ontzettend belangrijk. Altijd alleen maar gezond eten gaat niemand lukken, daarom is het in mijn ogen juist ook zo belangrijk om jezelf ook af en toe iets ongezonds toe te staan. Maar hoe vaak dan? En hoe vind je nou het juiste patroon voor jou?

Gezond leven is ontzettend ‘hip’. De gezondheidsfreaks, healthbloggers en fitnessgoeroes schieten met bosjes uit de grond. Het lijk af en toe wel of íedereen gezond eet en veel sport. Zeker als jij daar zelf nog moeite mee hebt, kan dit ontzettend confronterend zijn. Het kans soms lijken alsof het niemand moeite kost om die zak snoep te weerstaan, behalve jou! Laat je alsjeblieft niet gek maken door alles wat je ziet op social media en internet. Bedenk goed dat de meeste healthbloggers en gezondheidsfreaks alleen hun gezonde maaltijden met je delen. Je krijgt hierdoor misschien het idee dat ze alleen maar gezond eten, maar geloof me, dat is écht niet zo.

Waarom is balans zo belangrijk?
Eigenlijk draait ons hele leven om balans. Je voelt je bijvoorbeeld niet prettig als je het heel koud hebt, maar ook niet als je het heel warmt hebt. Te weinig slapen is niet goed voor je, maar van teveel slapen word je ook niet energieker. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook met sporten is dit zeker het geval. Als je totaal niet sport/beweegt, is dit niet goed voor je. Je hebt grotere kans op bepaalde aandoeningen, je conditie is niet goed, je voelt je niet fit en je komt gemakkelijk aan. Als je echter teveel sport, heb je kans op blessures en overbelasting.
Daarnaast is balans in de voeding natuurlijk essentieel. Als je teveel eet kom je aan, als je te weinig eet val je af. Dan heb ik het nog niet eens over alle vitamines en mineralen en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Teveel ongezonde dingen eten is niet goed voor je, maar te obsessief gezond eten kan ook voor problemen zorgen.

Favorieten

Maar hoe vind je dan jouw eigen perfecte balans?
Het lijkt dus ontzettend lastig, want hoe weet je nou of jij voldoende eet, of juist te veel of te weinig? Je zou er een hele hoop lastige berekeningen op na moeten laten om precies te weten wat jij nodig hebt op een dag en zelfs dan gaan die berekeningen uit van gemiddeldes, terwijl ieder persoon belangrijk is. Om het veel eenvoudiger te maken voor je, heb ik twee uitgangspunten die je kunt gebruiken bij het vinden van een juiste balans:

  1. Luister naar je lichaam! Ga eten als je honger hebt, dit merk je bijvoorbeeld doordat je buik borrelt, doordat je weinig energie hebt of een beetje licht wordt in je hoofd. Door heel bewust te eten, merk je wanneer je voldoende hebt gehad. Ga lekker sporten/bewegen als je lichaam sterk voelt, maar neem liever iets langer rust als je (spier)pijn hebt of als je niet fit bent.
  2. Houd je gewicht/omvang een beetje in de gaten. Ik bedoel daarmee echt niet dat je dagelijks op de weegschaal moet gaan staan, maar je kun ook goed in de gaten houden hoe je kleding zit. Gaan je broeken minder makkelijk dicht? Dan eet je waarschijnlijk iets te veel, of beweeg je te weinig. Val je ongewenst af? Eet dan iets meer. Je kunt natuurlijk af en toe ook je weegschaal raadplegen, ik raad je aan om dit niet vaker dan 1x per week te doen. Pak een vaste dag en een vast tijdstip hiervoor, dan zijn de metingen het meest betrouwbaar.

Dit klinkt misschien makkelijk….en eigenlijk is dat ook gewoon zo! Soms vergeten we door alle drukte goed naar ons lichaam te luisteren. Uit automatisme steek je die traktatie van je collega in je mond of stap je in de lift in plaats van de trap te pakken. Door bewust te zijn van wat je doet, is het gemakkelijker om gezond te leven. Tenslotte nog en gouden tip:

Wees niet te streng voor jezelf en werk in kleine stapjes! 

Als jij nu totaal niet sport, is het al heel goed als je start met 1x per week. Een als je nu elke avond snoept, dan zou het super mooi zijn als je dat twee avonden per week niet doet. We zijn vaak veel te streng voor onszelf! Je zult merken dat je door het stellen van kleine doelen, jezelf veel meer motiveert dan als je grote onhaalbare verwachtingen hebt.

Collage gezond

Maar hoe vaak ‘moet’ je dan sporten? Een hoe vaak ongezond eten is normaal?
Ik vertelde laatst al dat je ook met kleine aanpassingen resultaat kunt bereiken. Begin dus met 1x per week sporten en probeer daarnaast in je dagelijks leven meer te bewegen door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken of ergens heen te wandelen. Uiteindelijk is dat altijd beter dan helemaal niets doen! Van daaruit kun je dan altijd verder werken, maar je kunt jezelf eerst wennen aan deze nieuwe ‘balans’. Om dan toch een richtlijn te geven voor de ‘ideale’ hoeveelheid, ga ik uit van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. 5x per week een half uur matig intensief bewegen (dit is ook wandelen, fietsen etc.), ik raad je aan daarvan minimaal 2x een intensief moment te maken. Dus 3x een half uur lichte bewegingen en 2x intensiever sporten.

Met eten is het eigenlijk hetzelfde. Begin langzaam te verbeteren, zoals ik hierboven ook al aan gaf. Bedenk uiteindelijk wat goed bij jou past. Eet je liever bijvoorbeeld elke dag twee stukjes chocolade, of eet je liever op vrijdagavond een hele reep? Weet je van jezelf dat je graag veel tegelijk eet, dan zou ik het proberen te beperken tot 2-3x per week. Dit lijkt misschien veel, maar bedenk dat we over het algemeen ook heel veel ‘ongemerkt’ snoepen, bijvoorbeeld op werk. Dit moet je dan natuurlijk ook mee tellen! Eet je liever kleinere porties, dan kun je gerust vaker iets ongezonds eten.

Bedenk echter dat als je weinig tot niet beweegt, je ook weinig kunt snoepen zonder aan te komen. Bovendien is het natuurlijk belangrijk om naast je ongezonde dingen ook al je gezonde producten binnen te krijgen! Ga daar dus niet op bezuinigen maar zie je ongezonde snack echt als ‘extra’.

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad!

Groetjes, Marloes

Heb jij nog tips voor de andere lezers? Hoe vind jij jouw balans?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Bea 5 jaargeleden

    Mijn grootste tip/advies is gewoon dat het tijd neemt. Je kan niet na 1 week al weten waar je balans zit, daar gaan weken over met vallen en opstaan en zoeken hoe het voor jezelf het beste werkt.
    Zelf probeer ik tijdens de week niet te zondigen en heb ik in het weekend 1 dag waarop ik mezelf dan verwen met chipje of ijsje en mezelf trakteer op een gin tonic of cocktail 🙂

    Reageer
  2. Sonja Diane 5 jaargeleden

    Dit stuk laat me maar weer eens even zien dat ik op de goede weg ben. Inmiddels 22 kilo lichter sta ik mezelf in het weekend toe om een reep chocolade te verorberen. Gek genoeg moest het vroeger op zodra het in huis was, nu kan ik op maandag bij de weekboodschappen een chocoladereep meenemen die ik toch écht pas in het weekend op eet. Ik kan me er ook echt op verheugen, maar ben wel de hele week trots dat ik hem gewoon in het keukenkastje kan laten liggen. Met sporten vind ik het nog wel heel moeilijk om een keer over te slaan zonder me de hele dag rot te voelen en het op een andere dag te willen compenseren. Ik houd me in principe strak aan twee keer per week sportschool en twee keer per week hardlopen, als daar iets tussenkomt baal ik daar enorm van.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Heel knap Sonja, je bent echt goed bezig. Een keertje iets minder sporten is echt geen drama…maar ook dat komt vanzelf 🙂

      Reageer
  3. Danielle 5 jaargeleden

    Goed artikel! Ik vind het altijd fijn dat je mensen inspireert om zo fit mogelijk te worden zonder gelijk een extreme #fitgirl attitude te hebben van je moet alleen nog maar 100% “clean” eten en elke dag sporten en elke dag yoga’en om 5 uur ‘s ochtends etc.

    Heel fijn 🙂 Ik raad jou blog ook vaak aan als mensen mij vragen naar een beetje down to earth gezond leven blogs. Dat wilde ik je even vertellen haha 😉

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Wow, wat een super lieve reactie!! Heel erg bedankt!

      Reageer
  4. Ferdinanda 5 jaargeleden

    Hai Marloes,
    Een goed geschreven en nuchter verhaal! Zeker inspirerend en zoals hierboven ook al gezegd wordt zonder extreme en té fanatieke tips. Ikzelf ben nu wel bezig met elke ochtend een uurtje yoga, maar dat doe ik al jaren en niet omdat dat opeens hip is haha. Sporten doe ik aan de hand van jouw YouTube filmpjes zo’n drie keer per week, en gaat goed!
    Mijn lichaam is behoorlijk veranderd door mijn twee zwangerschappen en het feit dat ik met de pil ben gestopt. Ik kwam daar altijd 7 kilo van aan en vond dat niet prettig. Nu heb ik weer ‘mijn eigen gewicht’ zoals ik het noem, maar mooi slank en wat gespierder. Voel me veel beter in mijn vel, en met het gezonde eten uit onze moestuin groeien de kinderen ook op met een gezonde leefstijl, en dat vind ik voor hun opgroeien erg belangrijk.
    Ik vind je altijd leuk spontaan op de filmpjes, en ik sport graag met je mee! Dus ga vooral zo door, ik denk dat je met je positieve houding veel mensen bereikt en inspireert!
    Groet!

    Reageer
  5. Miranda 5 jaargeleden

    Mijn tip is om niet een vaste dag dat je je zakje chips of stuk chocolade eet te hebben, maar gewoon een willekeurige dag want anders wen je aan die dag en dan kan het soms zwaar worden en je verlangen groter worden. Waardoor je vaak weer meer gaat snoepen.

    Reageer
  6. Tess 5 jaargeleden

    Wauuw dit artikel is echt precies wat ik zocht:0

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: