Bewegen Leefstijl Persoonlijk Tips

Hardlopen: mijn ervaringen #3

Door

Op Bankje

Het is alweer een maand geleden dat ik jullie op de hoogte heb gesteld van mijn hardloopervaringen. Vandaag daarom weer even een update over hoe het gaat met hardlopen en over mijn doel. De ladies run komt er namelijk al bijna aan!! Ik ben ook weer heel benieuwd of jullie nog aan het hardlopen zijn!

Mijn ervaring van de afgelopen tijd
Goed….waar zal ik beginnen…laat ik zeggen dat het hardlopen er een heel klein beetje (lees: heel erg) bij is ingeschoten een paar weken lang. Pas sinds vorige week zaterdag (17 mei) heb ik het pas weer opgepakt *schaam*. Ik heb dus 3 weken lang mijn hardloopschoenen niet uit de kast gehad. Dit kwam omdat ik in die periode in de weekenden circuittraining deed met mijn vriendinnen op de sportschool. Ik had daar op dat moment meer zin in dan om te gaan lopen, dus heb daar maar even aan toegegeven.

Afgelopen zaterdag was het prachtig weer, ik was bij mijn ouders thuis en kreeg spontaan zin om weer te gaan hardlopen! Ik besloot direct voor een rondje van 7,5 km te gaan. Ik was benieuwd hoe dat zou gaan na een tijdje niet te hebben gelopen, maar dat viel me absoluut niet tegen! Ik heb geen horloge om gehad, dus ik weet niet precies hoe mijn tempo was, maar ik denk rond de 11 km/uur.

De maandag daarna ben ik direct weer gegaan, ik deed een rondje van 5,5 km. Ook dit ging weer super lekker, ik kon zelfs de laatste kilometer nog flink versnellen. Ik heb hierdoor de hardloopsmaak weer een beetje te pakken! Dit weekend komt vriendin Marloes langs, die (zoals jullie weten uit een eerdere update), diehard hardloopfan is. Ik weet dus zeker dat een van deze dagen ook weer een stuk zal gaan lopen. Zeer waarschijnlijk gaan we dan een route doen in Schoorl door de duinen. Ik vind dit altijd een heerlijke training, omdat de heuvels in de duinen ervoor zorgen dat je een flink pittige workout hebt.

Ladies run

Mijn doel bij de ladies run
Zondag 8 juni ga ik de ladies run in Groningen lopen, ik doe dan een afstand van 5 km. Twee jaar geleden heb ik een (voor mijn doen) toptijd neergezet van 21:59 min. Dit ga ik dit jaar absoluut niet verbeteren! Wel vind ik het fijn om een soort doel voor mezelf te stellen, dit motiveert me namelijk om flink mijn best te doen. Ik heb daarom besloten om proberen te lopen met een snelheid van 12,5 km/uur. Ik moet dan kunnen uitkomen op een tijd van precies 24 minuten! Misschien ben ik dan net iets te ambitieus…maar hey…wie niet waagt wie niet wint!

Eerlijk gezegd vind ik het best spannend om dit zo met jullie te delen, want het is natuurlijk niet goed voor mijn eergevoel als ik het nu niet ga halen ;-). Een beetje uitdaging is echter wel goed voor me, dus ik ga ervoor!

Duimen jullie voor me!? Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Groetjes, Marloes

Hoe gaat het met jouw hardloopskills? Heb jij ook een bepaald doel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Anita 6 jaargeleden

    Wauw dat je dan toch weer mooi wat kilometers kan maken, knap hoor!
    Ben zelf ook weer begonnen en opzich valt het me niet tegen, maar de conditie mag echt omhoog.

    Succes!

    Xoxo

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Succes dam Anita!! En dank je wel 🙂

      Reageer
  2. natascha 6 jaargeleden

    hard lopen is iets wat ik heel graag zou willen kunnen.
    lijkt me ook leuk om te doen .
    weet alleen niet waar te beginnen.
    en hoe lang enzo .
    de juiste schoenen heb ik al .
    het is nu alleen het doen nog 🙂

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Een opbouwschema gebruiken! In een eerder hardloopartikel plaatste ik die. Gewoon even ‘hardlopen’ in de zoekbalk typen. Succes!

      Reageer
  3. Jantine 6 jaargeleden

    Helaas door de zwangerschap moeten stoppen met hardlopen maar ik mis het ontzettend. Begonnen met evy en bij de loopgroep roden verder opgebouwd. Over eeb half jaar mogen de schoenen weer uit de kast en dan trainen voor een halve marathon!

    Reageer
  4. Moniek 6 jaargeleden

    Ik heb een racefiets en vind ik er leuk om te doen. Maar het kost erg veel tijd. Daarnaast merk ik dat alleen fietsen nu wel een beetj heb gehad. Gelukkig zit mijn vriend eraan te denken om een fiets te kopen..

    Hardlopen is misschien leuk om wél te sporten zonder dat het mega veel tijd kost. Ik stond vannochtend op de weegschaal en schrok een beetje.. 🙁

    Ik houd jullie op de hoogte!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Ojeee….hardlopen is inderdaad ideaal als je weinig tijd hebt! Ik ben benieuwd, laat me zeker even weten hoe het gaat!

      Reageer
  5. Moniek 6 jaargeleden

    Hooooi! Nou, ik ben gister begonnen en het was zwaar. Ik kan redelijk hard fietsen maar hardlopen is toch echt wel wat anders. Ik dacht: dat doe ik ff…
    Donderdag gaan we nieuwe schoenen halen, want de mijne zijn aan de kleine kant en ik krijg last van mijn rechter knie. Dat moet niet nodig zijn.

    Ik ben gister dus geweest en heb vandaag een rustdag. Nu heb ik morgen een etentje van mijn werk. Hoe lossen jullie dit op? Dat jullie schema in de war raakt door afspraken…

    Verschuif je het dan 1 dag?

    Groetjes!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Goedzo Moniek! Gewoon inderdaad een dagje extra rust…en je training een dagje opschuiven! Helemaal geen probleem. Succes!

      Reageer
  6. Moniek 6 jaargeleden

    Nog een klein vraagje. 😉

    Eten.. Ik werk 40 uur, dus ik zal altijd na mijn werk hardlopen. Maar als ik om 17 uur thuis kom heb ik honger. Hoe lang kun je het beste wachten na het eten? Of neem je een stukje brood/fruit/of iets anders en eet je na de tijd?

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat kan beiden Moniek! Na een echte maaltijd raad ik je aan om 2 uur te wachten. Maar je kunt ook even een banaan pakken en tien minuten later gaan lopen.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: