Afvallen Beweegtips Leefstijl Persoonlijk Voedingstips

Gezond in mei – Hoe gaat het? Motivatietips!

Door

Gezond in mei collage

Het is vandaag 7 mei, oftewel de zevende dag van gezond in mei! Ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat en natuurlijk vertel ik je ook hoe het met mij gaat. En geloof me, I got some confessions to make! Daarnaast wil ik je wat tips geven om je motivatie hoog te houden. Een wat meer psychologisch artikel dus vandaag…

Hoe gaat het met jullie?
First things first, ik ben ontzettend benieuwd hoe het met jullie gaat! Heb jij dingen veranderd sinds de start van deze challenge? En wat heb je dan veranderd? Ook ben ik benieuwd of jij de dagmenu’s gebruikt die we afgelopen week plaatsten en of je de voorbeeld sportweek fijn vindt als leidraad. Uiteindelijk is deze maand vooral om jullie te motiveren, dus ik hoor graag waar jullie behoefte aan hebben!

1

Mijn afgelopen week
Mijn gevoel is een beetje dubbel, ik ga even héél eerlijk tegen jullie zijn vandaag :). Allereerst, ik voel me top! Ik ben in maart en april al veel bezig geweest met mijn leefstijl en daardoor voel ik me eigenlijk fitter dan ooit. Ik zie mijn lichaam langzaam strakker worden, mijn conditie is goed en ik zit ook psychisch ontzettend lekker in mijn vel. Ik sport de laatste weken wat meer dan normaal. Mijn afgelopen sportweek zag er als volgt uit:

Woensdag: Rustdag
Donderdag: Ik heb twee uur les gegeven, 1 uur Bodypump (krachttraining) en 1 uur Zumba (cardio)
Vrijdag: Ik deed mee met circuittraining, we deden 2 rondes van 10 oefeningen (totaal  +- 30 min.)
Zaterdag: Hardlopen, ongeveer 7,5km
Zondag: Een keiharde sportschooltraining met 15 minuten cardio en 45 minuten zware krachttraining
Maandag: Ik gaf een buikspierkwartier (15 minuten dus) en liep ongeveer 5km hard
Dinsdag: Rustdag

Lat pully

Dit vele sporten bevalt me ontzettend goed! Ik ga niet als ik echt geen zin heb, maar dat is de afgelopen tijd bijna nooit aan de orde.
So far so good dus. Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik wat betreft de uitdaging van ‘gezond in mei’ ontzettend gefailed heb. Mijn hoofdmaaltijden zijn eigenlijk altijd wel gezond, maar de afgelopen week heb ik véél vaker dan 2x een ongezond tussendoortje gepakt. Meestal zijn het kleine dingen, maar toch….let’s be honest! Zo nam ik zo’n 3x een stukje noga op het werk, er lag een grote doos Merci chocolade, waar ik er 2 of 3 van heb gehad, ik dronk bij mijn ouders een borrel met wat hapjes en schoonzusje Esmée had een heerlijke ijstaart als toetje, waar ik ontzettend van heb genoten.

Voel ik me daar schuldig over!? Hell no! Ik voel me beter en fitter dan ooit! Maar als ik zou zeggen dat ik me goed aan mijn eigen challenge heb gehouden, zou ik liegen. Toch vind ik het ontzettend leuk om met jullie mee te doen in deze periode, al is het maar om elkaar te steunen! Mijn doel is dan ook om de komende week wat meer op te gaan letten, op deze kleine cheatmomentjes. Daar heb ik jullie wel bij nodig, dus kom maar op met die mega-digitale-schop-onder-mijn-kont!

Collage snoep

Motivatietips
Ik hoop natuurlijk dat jij tevreden bent over jouw afgelopen week! Om de komende weken je motivatie vast te houden, heb ik een aantal tips voor je:

  • Schrijf jouw persoonlijke doel op. Maak dit doel zo concreet en haalbaar mogelijk. Denk het liefst in termen als ‘hoe wil ik mij voelen’, in plaats van in gewicht. Lees elke ochtend of avond jouw doel even door, voor een motivatieboost.
  • Maak een lijstje met wat voor jou de voordelen zijn van gezond leven.
  • Spreek een beloning met jezelf af als motivatie. Bijvoorbeeld een mooie bos bloemen, een leuk nieuw sportshirtje of een mooie nieuwe tas als je een maand gezonder hebt geleefd dan normaal.
  • Hang positieve briefjes op plaatsen waar je vaak komt, bijvoorbeeld in de keuken of in je agenda. Ideeën vind je hier.
  • Gun jezelf af en toe een misstap, zonder jezelf te veroordelen. Ik heb de afgelopen weken echt niet perfect gegeten, maar ik weet dat dat echt geen drama is! Gebruik het juist als leermomentje voor de volgende periode.
  • Mijn laatste tip zal voor sommigen heel goed werken en voor anderen juist totaal niet. Ik vind het ontzettend motiverend om inspiratie op te doen op Instagram. Door andere meiden te volgen die bezig zijn met gezond leven, raak ik heel gemotiveerd. Misschien werkt het voor jou juist demotiverend, sla dan deze tip over. Momenteel zijn mijn favoriete Instagrammers zijn kayla_itsines, carmenketelaar, gigigisele en jbbouwmeester.
  • Ook op YouTube vind ik veel inspiratie. De laatste tijd kijk ik met veel interesse de vlogs van Heidi Somers, zij heeft heel veel leuke workout-ideeën en maaltijdstips. Een van haar vlogs vind je hieronder. Ook kijk ik graag naar de workouts van Bodyrock.

Ik hoop dat jullie iets aan deze motivatietips hebben! Mocht je nog wensen of ideeën hebben voor de komende weken, dan hoor ik dat heel graag. Ik wens jullie allemaal heel veel succes, ik zit te wachten op jullie motiverende woorden voor mij ;). Het is natuurlijk belachelijk als ik mijn eigen uitdaging niet eens volg :D.

We can do this toppers!

Groetjes, Marloes

Hoe gaat jouw ‘gezond in mei’? Wat gaat goed en wat kan beter? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (26)
  1. dootje 4 jaargeleden

    Fijn om te zien dat een dietist zelf ook wel eens de “fout” in gaat. Voel ik me toch minder een mislukking. Ik heb 3 cheatmomen g jes gehad. Een boterham met kokosbrood, een ijswafel en 3 mini chocolaatje. Jammer dat ik me alleen welheel schuldig voel. Wat zou het fijn zijn als ik dat gevoel net als jou niet zou hebben zeg.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Probeer echt te oefenen op je niet schuldig voelen! Je bent sowieso mega goed bezig, 3 cheatmomentjes is al heel weinig. Bij mij heeft het ook lang geduurd voor dat gevoel verdween.

      Reageer
      • Manon 4 jaargeleden

        Is kokosbrood zo slecht voor je dan?
        Ik dacht altijd dat het wel mee viel 😮
        Bij mij gaat het verder wel prima,
        heb de hele week gezond gegeten en gisteren alleen een paar drankjes gedaan met wat vrienden en een mcflurry gehaald.
        Ik heb deze week ook lekker gesport en vooral veel gefietst, dus dat zit wel goed 🙂

        Reageer
        • Marloes 4 jaargeleden

          Kokosbrood bevat veel verzadigd vet en suiker 🙂

          Reageer
  2. Indy 4 jaargeleden

    Goed bezig!!! Je voelt je fitter dan ooit, dus dan ben je helemaal op de goede weg 🙂 die cheatmomenten zijn gewoon te lekker en ik kan me goed voorstellen dat je t niet kan weerstaan :P!! Netzo als mij, zaterdag was ik aan het schoonmaken en vond ik een zak snoep die ik tijden geleden gekocht had en vergeten was dat ik hem überhaupt had, dus je raad het al: die ging natuurlijk meteen open.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      😀 Herkenbaar Indy!! We are only human

      Reageer
  3. barbara 4 jaargeleden

    je cheat momenten zijn in ieder geval in de sportschool 🙂 Ik ben benieuwd of je volgende week zonder kunt. Maar een schop onder je kont…. wie zonder zonde is werpt de eerste steen…. (ik niet dus).
    Ik voel me goed. drang naar zoet en chocola wordt al duidelijk minder en riem kan weer op het normale gaatje en dat binnen 1 week. Deze week voor het eerst video’ s van jouw gevolgd (met de gordijnen dicht 🙂 )Helaas wel een pijnlijke hiel blessure (hielspoor) opgelopen. Dit weekeinde dus kijken voor zooltjes of andere schoenen. Ik kijk uit naar volgende week.

    Reageer
  4. Bea 4 jaargeleden

    Ik doe eigenlijk niet mee met de challenge, want ik ben al sinds februari bezig met het gezonder maken van mijn leefstijl. Tijdens de week speel ik sowieso al niet vals, geen ongezonde snacks of zo, maar het weekend… daar ga ik toch iets aan moeten doen 🙂 dus dat is voor mij de volgende challenge om ook zoveel mogelijk te doen qua eetpatroon wat ik tijdens de werkweek doe.

    Reageer
  5. Vera 4 jaargeleden

    De challenge loopt nog niet zoals het hoort, al weet ik dat dit ook nu niet mogelijk is. Vorig weekend heb ik een fikse buikgriep gehad. En 2 weken daarvoor ‘de gewone griep’. Het sporten is daardoor de afgelopen weken niet gelukt. De laatste 3 dagen ben ik alleen nog wat moe en dat ziek zijn heeft me natuurlijk mijn conditie gekost. Wel heb ik de afgelopen 2 dagen veel gepoetst in mijn nieuwe klaslokaal. Dat ervaar ik op dit moment al als ‘sporten’: het kost me meer energie dan ik zou willen.
    De komende dagen ga ik het sporten weer langzaam opbouwen. Ik zal wel weer met de beginners workouts starten, hopelijk ben ik weer snel bij de gevorderde varianten! En rustig aan gaan hardlopen komt ook wel weer. Dan kan ik vast gauw weer 3 km. hardlopen in 20 minuten en daarna een gevorderde workout doen. Dat wordt gewoon mijn doel voor de maand mei (bedenk ik me nu terwijl ik dit typ :))
    Gezond eten daarentegen….dat gaat best goed na een periode van ziek zijn. Dan wil ik ook niets liever dan dat!

    Iedereen veel succes!!! En Marloes….met zoveel sporten en gezonde hoofdmaaltijden kun je die paar cheatmomentjes best hebben. Menigeen zal jaloers zijn op jouw levensstijl. Okee, dit is geen goede digitale schop onder je kont….!! 😉 Who’s next..??

    Reageer
  6. Kim 4 jaargeleden

    Ik ben nog steeds ‘jaloers’ op hoeveel jij doet en hoe jij leeft, maar als je het perse wilt heb je hier een virtuele schop onder je kont! 😉 (Als je nou even een boodschappentas vasthoudt terwijl ik dit doe, heb ik ook direct weer mijn beenspieren getraind!)

    Liefs!

    Reageer
  7. Niels Thijssen 4 jaargeleden

    Helaas deze week toch een week van sportrusten. Grootse plannen qua hardlopen, maar moet even ‘bijtanken’. De rusthartslag bleef voor mij persoonlijk toch aan de hoge kant.
    Qua eten let ik bewuster op zaken, en een van je recepten is erg goed bevallen 🙂
    Motivatie is er nog steeds, overigens.

    Reageer
  8. Minoes 4 jaargeleden

    Sporten gaat goed, ik heb het thuis sporten achter me gelaten en me zowaar aangemeld bij een sportschool, mijn eerste les pump was een drama, meerdere dagen spierpijn gehad. Werk aan de winkel dus. Mijn sportweek: maandag bodyshape, woensdag burn, donderdag voetbaltraining, zaterdag voetbalwedstrijd en ik denk zondag nog een lesje. Qua eten kan het beter, niet eens dat ik ongezond eet, maar ik heb niet over mijn eten nagedacht en gevoelsmatig is het dan minder gezond en uitgebalanseerd.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Klinkt goed hoor Minoes! De spierpijn na pump is de volgende keer zeker weten al minder, dat hoor ik ook altijd van mijn ‘leerlingen’. Mooi doel voor volgende week: opletten wat je in je mond schuift 😉

      Reageer
  9. Astrid 4 jaargeleden

    grappig dat jij instagram inspirerend vind…
    Ik lijk er alleen maar knappe slanke mensen te zien…
    Hier keurig aan het gezond doen.. Geen cheat momenten…
    En terwijl ik dit typ zit de hele familie aan de patat en eet ik netjes mijn groente prut op
    Nu dit nog op de weegschaal terug zien…

    Reageer
    • Karlijn 4 jaargeleden

      Vergeet niet dat de meeste mensen alleen maar hun goede momenten delen op instagram 🙂 Ik vind het zelf wel motiverend, maar ik probeer mezelf er wel altijd aan te herinneren dat instagram niet iedereens gehele leven weergeeft.

      Reageer
      • Marloes 4 jaargeleden

        Dat is absoluut waar! Ik heb ook heel bewust als eerste instagram foto een cheatmomentje gedeeld. Dat zal ik ook zeker vaker doen!

        Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Dat komt vast wel Astrid!

      Reageer
  10. Marlon 4 jaargeleden

    pff ik vind het heel dubbel. Qua sporten gaat het super goed! Sinds vorige week maandag sport ik 6 dagen in de week. Elke dag minimaal 20 min maar ook dagen van een uur. Ik krijg een schema van mijn fitness coach. Aangezien ik in jan t/m april in totaal 3 yoga lessen heb gedaan ben ik super trots op mezelf. Tegelijk eet ik (door stress, daar ben ik me van bewust) te veel. Zoals bij jou gaan ook mijn hoofdmaaltijden goed. Ik mag 1x per week ongezond en heb dus ook 1x pizza en 1x friet op. Maar de tussendoortjes ga ik op los.. Zo at ik maandag 3 (ja 3) eierkoeken en vandaag een chocolade soesje en een extra boterham terwijl ik wist dat er frietjes op mijn bord zouden liggen vanavond. Volgens mijn calorieen teller kom ik alsnog onder of op de 2000 uit (wat als ik sport niet zo erg is) maar toch baal ik er zo van dat ik me niet in kan houden. Het lukt me altijd een paar dagen totdat ik weer ergens over stress en dan kan ik het niet bij 1 snoepje laten. 🙁 heb je hier de ultieme tip voor? :-p

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      De ultieme tip is in mijn ogen te oefenen met jezelf zo min mogelijk veroordelen over ‘missers’. We zijn allemaal menselijk! Ga na zo’n minder momentje gewoon weer lekker verder, dan maakt het helemaal niets uit!

      Reageer
  11. Tamara Steegmans 4 jaargeleden

    Amaai Marloes, goed gesport seg! Ik heb sinds gisteren ontzettend pijn aan mijn kuiten dus vandaag een rustdag gehad. Enige tip hiervoor? En jaja ik heb ook gezondigd.. deze week 2x merci chocolaadjes gesnoept en vandaag de magnum pink geproefd hahaa 🙂

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Veel drinken is belangrijk tegen spierkrampen! Eventueel als het aanhoudt kan een magnesiumtablet helpen. Succes!

      Reageer
  12. Laura Teljeur 4 jaargeleden

    Ten eerste heerlijk eetschema. Iets aangepast naar mijn smaak.( beginnende viseter 🙂 ) 2 cheatmomenten gehad waarvan eentje behoorlijk…oeps 🙂
    Sportschema wil nog niet helemaal lukken.( mijn lijf werkt niet mee) Maar we hebben nog weken over dus we gaan gewoon door!! Heb wel spierpijn dus doe iets goed. Ga ik dan vanuit 🙂
    Super bedankt hiervoor ga ervoor zorgen dat ik gezond het jaar door kom.
    Iedereen veel succes!!!

    Reageer
  13. Alia 4 jaargeleden

    Bij mij ging het niet erg goed. Ik heb me niet gehouden aan mijn geplande sportmomenten en me ook niet ingeschreven bij de sportschool. Wel heb ik toegezegd me vanaf aanstaande donderdag weer in te zetten voor mijn oude buikdansclub en we hebben een optreden eind juni, dus dat motiveert goed! Verder heb ik gisteren (bijna) in mijn eentje een Ikea kast gedemonteerd, naar boven gesjouwd en weer in elkaar gezet. Dat telt wel als een work-out.
    Verder stond het overgrote deel van deze week er een grote voorraad voedsel op de eettafel, waar ik iedere keer langs liep en iets van pakte. Nu is het gelukkig opgeruimd en ligt al het zoete spul onderin en achterin de voorraadkast, Mijn hoofdmaaltijden waren in ieder geval wel goed, maar dat is ook zelden een probleem. Alleen de portiegrootte bij het avondeten mag wel wat kleiner. Ik bepaal zelf hoeveel ik voor ons tweeën kook, maar wanneer mijn vriend een keer minder aardappels eet, eet ik die van hem erbij, omdat ik het zonde vind om weg te gooien, Bij deze zal ik het dan gebruiken voor de lunch van de volgende dag. Ook ligt de vriezer nu vol met mini magnums, maar ook ligt de koelkast vol met groente en de fruitschaal vol met fruit.
    Nieuwe week, nieuwe kansen!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: