Bewegen Persoonlijk

Getting ready voor de 4 mijl!

Door

Weg gaan

Zondag 13 oktober is het weer zo ver: de 4 mijl van Groningen! Albert en ik doen inmiddels al heel wat jaartjes mee, vrijwel altijd samen met mijn vader en moeder. Ook dit jaar hebben we weer een van de populaire startbewijzen weten te bemachtigen en ik geloof dat dit jaar ook broerlief en zijn vriendin mee doen. Super gezellig dus! Aangezien ik voor het laatst heb hardgelopen tijdens mijn ultimate test van de 60 Dagen Challenge (6 juli) en daarvoor ook 2 maanden vrijwel niet heb gelopen, leek het me hoog tijd om weer te starten met trainen!

Omdat ik in het verleden wel veel hardgelopen heb en mijn basisconditie prima is, zal het geen probleem zijn om de 4 mijl (6,4km) uit te lopen. MAAR….vorig jaar heb ik hem gelopen in 29 minuten en 50 seconden en ik zou toch wel héél graag weer onder de 30 minuten lopen. Ik weet dat dit een enorme uitdaging gaat worden, want 12,8km/uur lopen terwijl je weinig getraind hebt, doe je niet zomaar. Vorig jaar ben ik veel vroeger begonnen met het trainen van mijn loopconditie. Toch ga ik een poging wagen, ik heb immers nog 6 weken trainingstijd.

4-Mijl-logo

Afgelopen zondag was het zo ver, ik blies het stof van mijn schoenen en trok mijn felroze shorts aan en ging op pad! Ik besloot te gaan voor een duurtraining van iets langer dan 5km. Bij een duurtraining loop je constant ongeveer hetzelfde tempo, zonder versnellingen. Hierdoor geef ik mijn lichaam de kans weer even te wennen aan het hardlopen. Als je gelijk begint met flinke tempoloopjes, heb je een grote kans op blessures in bijvoorbeeld je knieën of enkels. Daarnaast verbeter je met een duurtraining je algehele conditie.

Ik liep met mijn geliefde hartslagmeter, hieronder zie je het resultaat van de training:

Training 01-09-2013

Ik liep bijna 5,5 kilometer in een tijd van 29:01, oftewel een gemiddelde snelheid van 11,3km/uur. Ik heb mijn hartslag gedurende de hele loop op peil weten te houden, ik heb het geen moment zo zwaar gehad dan mijn benen gingen verzuren. Dat was precies mijn doel, ontspannen lopen en weer wennen aan de belasting, maar toch een redelijke snelheid halen. Mijn maximale hartslag tijdens de loop was 165 slagen per minuut, terwijl mijn daadwerkelijke maximale hartslag rond de 192 slagen per minuut ligt, ik had dus nog iets over!

Ik ben tevreden over deze training, we hebben weer een start gemaakt. Ik wil proberen twee keer per week te gaan lopen, maar ik weet dat dat niet altijd haalbaar zal zijn. Ik geef dinsdag en donderdag les op de sportschool, dus het lopen moet op één van de andere dagen. Ik ga proberen zo te plannen dan ik mijn twee hardlooptrainingen per week haal. Ik wil dan één keer een duurloop doen, net als zondag en één keer een intervaltraining, waarmee ik meer mijn snelheid en piekbelasting train.

Ik ga ervoor, op naar 4 mijl onder de 30 minuten! Al is het toch wel een ambitieus doel.

Groetjes, Marloes

Wat denken jullie, zal het me lukken? Ben jij ook in training voor een bepaald evenement?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Eline 6 jaargeleden

    Wat leuk. We hebben dezelfde hardloopschoenen 🙂
    Mooie tijd! Succes nog verder met trainen !!

    Reageer
  2. Ati 6 jaargeleden

    Ik doe met je mee…wil ook weer heeeeeeel graag onder die 30 minuten :-))))))

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Leuk :-)…ik ben benieuwd….en een beetje bang! 😀

      Reageer
  3. Lilian 6 jaargeleden

    Dat is mijn streven ook 😉 eens zien of het me nu een keer lukt, ZONDER blessures 😉

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: