Leefstijl Persoonlijk

Fitspiration: Gezond met een Chronische Darmziekte

Door

Danielle2

Vandaag weer een van mijn persoonlijke favoriete artikelen, een ‘fitspiration’ verhaal van een van de lezers van optimavita.nl. Toen ik een paar weken terug het verhaal van Karin plaatste, reageerde Danièlle daarop met dat zij ook graag haar verhaal met ons wilde delen. Ze heeft een chronische ziekte, waardoor gezonder leven een extra uitdaging is. Deze uitdaging heeft ze overwonnen! Ik laat haar vandaag aan het woord…

Hoi! Mijn naam is Danièlle, 28 jaar en sinds 2014 ben ik gediagnosticeerd met de Ziekte van Crohn, een chronische darmontsteking. Door deze ziekte heb ik een flinke tijd stilgelegen en moest ik prednison slikken, een medicijn waar je erg van kan aankomen. Ik heb altijd al problemen met mijn zelfbeeld gehad waardoor het slikken van prednison niet bepaald makkelijker werd. Bij deze zou ik graag mijn verhaal met de wereld willen delen!

Hoe het begon
Toen ik eenmaal van de prednison af was en mijn goede onderhoudsmedicijn had gevonden, moest ik op controle bij m’n MDL-arts. De gebruikelijke werkwijze was dat elke patiënt bij de assistente op de weegschaal moest staan. Daar zag ik tot mijn grote schrik dat ik ongeveer 15 kilo was aangekomen door die paar maanden prednison slikken. Ai, dat deed enorm pijn! Het bekende vollemaansgezicht was ik al vrij snel kwijt maar de kilo’s op m’n torso en bovenarmen bleven helaas plakken. Ik kon mezelf niet meer in de spiegel bekijken, laat staan een foto maken. Om deze reden heb ik geen before/afterfoto’s.

In die periode kreeg ik ook grote rugklachten, met name in m’n onderrug. M’n MDL-arts wilde me ook laten onderzoeken naar reuma, omdat dat blijkbaar nog wel eens met Crohn samen gaat. Nou, daar zat ik dus helemaal niet op te wachten. Dit wilde ik ook helemaal niet accepteren! Dit waren de twee grootste momenten dat ik besefte dat ik iets wilde veranderen. Alleen ik wist nog niet zo goed waar ik moest beginnen. Zoals elke chronisch zieke kampte ik ook met chronische vermoeidheid en wist ik natuurlijk niet zo goed wat de correcte levensstijl voor mijn ziekte was. Ik had immers maar 6 maanden geleden de diagnose gekregen en mijn hele leven stond op z’n kop.

Danielle

Wat heb ik toen gedaan?
Heel toevallig zijn m’n vriend en ik bevriend met een geweldige jongen die personal trainer is. Hij heeft mij een paar keer flink horen klagen en uiteindelijk kwam hij met het aanbod mij vrijblijvend wat oefeningen te leren en tips te geven. Dit was met name gericht op het vergroten van spierkracht waardoor ik minder snel moe zou worden. Het afvallen zou mooi meegenomen zijn. Ondanks dat ik het eng vond heb ik het aanbod aangenomen en tot op de dag van vandaag heb ik daar absoluut geen spijt van gehad.

Ik heb mijn voedingspatroon volledig omgegooid. Ik heb eerst mijn calorieinname bijgehouden met MyFitnessPal, een geweldige app die ik iedereen aanraad. Bij sommige producten had ik niet eens door hoeveel kcal er per 100 gram in zat! Ook heb ik door deze app mijn portie’s een stuk kleiner gemaakt. Natuurlijk eet ik nog weleens pasta, maar nu kook ik per maaltijd veel minder pasta maar veel meer groenten. Verder moet ik natuurlijk goed rekening houden met mijn ziekte. Van bijvoorbeeld sla en peulvruchten krijg ik veel klachten. Ik kan helaas dus niet veel eiwitten uit peulvruchten halen. Maar gelukkig zijn daar genoeg alternatieven voor, zoals magere kwark, kalkoenfilet en tonijn. Voorheen wist ik niet eens dat er zoveel belangrijke eiwitten in deze producten zaten! Sterker nog, voorheen wist ik niet eens hoe belangrijk eiwitten eigenlijk wel niet zijn voor spieropbouw!

Ik doe aan krachttraining in de sportschool. Daarnaast probeer ik verschillende cardioactiviteiten in mijn dag te integreren. Denk aan lange wandelingen of een uurtje flink dansen. Binnenkort wil ik ook weer beginnen met baantjes zwemmen en stiekem wil ik  ook een paar inlineskates voor mezelf kopen. Ik kamp nog steeds met chronische vermoeidheid en ook heb ik regelmatig steken in m’n onderbuik, waardoor ik helaas maar maximaal twee keer per week kan krachttrainen. Ik hoop dat ik dit in de toekomst kan uitbreiden naar drie keer. Met de bovengenoemde cardiooefeningen moet ik dus ook niet te hard van stapel lopen en vaak moet ik wel mezelf op de rem zetten.

cardiozaal2

Van onze vriend heb ik een hoop oefeningen geleerd die m’n vriend en ik samen uitvoeren. Jaja, ik en mijn vriend sporten samen! Wij doen nu onder andere (romanian en traditionele) deadlifts, overhead presses, bench presses, squats met barbells, leg presses, cable rows en pull downs. Daarnaast doen we ook regelmatig een planksessie en kettlebell swings. Vooral die laatste twee oefeningen vind ik erg energierovend. Deze oefeningen verdelen we over twee sessies, met minimaal twee dagen hersteltijd er tussen.

Mijn eetpatroon
Mijn dagen verschillen heel erg qua voeding. Ik houd van gevarieerd eten en ik probeer elke dag verschillende producten te gebruiken. Het enige wat ik standaard dagelijks eet is mijn geliefde kommetje havermout met magere melk. Hier reageren mijn darmen goed op, ik vind het lekker en het is hartstikke gezond!

De laatste tijd probeer ik minder brood te eten bij de lunch. Ik ben namelijk een enorme broodliefhebber en het liefst eet ik het de hele dag door. Dat is niet bepaald gezond.  In plaats van alleen maar brood wissel ik af met zelfgemaakte soep, rijstwafels en ommeletten. Op dagen waar ik train eet ik wel een stuk meer dan op mijn hersteldagen. Op mijn trainingsdagen probeer ik mijn onderhoudscalorieën te eten terwijl ik op hersteldagen een tekort aan calorieën wil creeëren, zodat ik nog wat afval. Ik probeer wel zo veel mogelijk eiwitten te eten om mijn spieren te behouden.

Wrap pizza

Favoriete gezonde maaltijden
Sinds kort hebben we de wrappizza ontdekt! Wat een geniale maaltijden zijn dat. Super makkelijk te maken, enorm lekker en je kan ze zo gezond maken als je zelf wilt. Verder ben ik gek op zelfgemaakte soep. Ik koop nauwelijks meer kant-en-klare soep omdat daar, naar mijn mening, veel te veel toegevoegde zouten en suikers in zitten. Ik vind het fijn om zelf in de hand te hebben wat ik binnenkrijg. En och, zelf een gezonde soep maken is zo makkelijk! Beetje je groente aanbakken, water en smaakmakers erbij, laten koken, pureren en taadaa, je hebt je heerlijke soep! Meestal maak ik veel te veel soep waardoor ik twee porties overhoud, die ik dan mooi kan gebruiken voor de lunch van de volgende dag. Mijn favoriete soepen zijn geroosterde paprikasoep en tomatensoep.

Als laatste ben ik, na al die jaren, nog steeds gek op pindakaas. Ik weet hoeveel vetten hier in zitten maar ik vind het gewoon zo lekker. Ik eet alleen pindakaas op dagen waar ik getraind heb, zodat de schade minder erg. De eiwitten worden dan ook nog eens goed gebruikt. Ik vind het heerlijk om een sandwich te maken met kalkoenfilet, een laagje pindakaas en een beetje sweet-chillisaus.

Wat is er veranderd?   
Het belangrijkste is dat ik nu een stuk sterker ben. Ik heb veel minder moeite met bijvoorbeeld het huishouden of het tillen van boodschappen, waardoor ik meer energie overhoud voor andere dingen. Ik zie nu ook gewoon spieren tevoorschijn komen! Ook zijn mijn rugklachten aanzienlijk verminderd. Mijn MDL-arts heeft om deze reden het onderzoek naar reuma geannuleerd.

Verder ben ik flink afgevallen. Ik maak geen gebruik van de weegschaal, maar gebruik gewoon oldskool het meetlint. Ik ben ongeveer 12cm taille in 8 maanden tijd kwijtgeraakt! Ik durf nu eindelijk weer mijn bovenarmen te laten zien en voel ik me een stuk minder onzeker over mijn uiterlijk.

My fitness pal2

Mijn tips voor andere lezers
Naar mijn mening is kennis het sleutelwoord tot gezond leven. Als je niet weet hoeveel kcal je mag hebben en als je niet weet hoeveel toegevoegde suikers bepaalde producten bevatten, dan kan je daar ook geen verandering in brengen. Onder andere het gebruik van MyFitnessPal heeft mij erg veel inzicht gegeven in mijn voeding.

Verder moet je als vrouw zijnde niet bang zijn voor krachttraining. Je wordt daar écht geen She Hulk van, maar je krijgt wel mooie vormen in je lichaam. Wel raad ik je goede begeleiding aan. Sommige oefeningen moet je gewoon goed kunnen uitvoeren omdat je je anders flink kan blesseren.

En als laatste: ook met een chronische ziekte kan je krachttraining doen. Weliswaar niet zo vaak als je zou willen, en misschien ook met meer hersteltijd, maar het is gewoon mogelijk! Ik ben stiekem best trots op wat ik heb bereikt en om deze reden wilde ik mijn verhaal doen!

Wow Danièlle, echt mega inspirerend! Ik ben ontzettend trots op je, je bent zo ver gekomen vrijwel helemaal op eigen kracht. Ik ben het helemaal met je eens dat kennis veel kan doen. MyFitnessPal gebruik ik zelf ook nog regelmatig! Ook wat betreft krachtoefeningen heb ik dezelfde ervaring. Ik zie bij mijn cliënten geweldige resultaten als ze meer krachttraining gaan doen. Je hebt echt zo veel veranderd in je leven, echt super knap. Vooral dat je zo veel lekkerder in je vel zit, is denk ik ontzettend belangrijk. Oh en dat broodje met pindakaas, kalkoen en sweet chilisaus MOET ik natuurlijk ook proberen ;). Je bent super goed bezig meid, ga zo door! Ik ben heel blij dat jij jouw verhaal wilde delen, ik denk zeker dat het veel mensen kan inspireren.

Wil jij ook jouw verhaal delen?
Graag! Stuur even een mailtje naar info@dietist-optimavita.nl of reageer op dit bericht, dan neem ik contact met je op. Je hoeft niet net als Karin super veel te zijn afgevallen, ook een kleine verandering in gewicht kan een groot verschil maken, omdat je je bijvoorbeeld veel fitter voelt of minder klachten hebt!

Groetjes, Marloes

Hoe inspireert Danièlle jouw leefstijl? Wil jij ook jouw verhaal delen? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. simone 3 jaargeleden

    wij zijn hartstikke trots op je

    Reageer
  2. L 3 jaargeleden

    Mooi verhaal, knap gedaan!

    Reageer
  3. Vera 3 jaargeleden

    Boh, Daniëlle, erg knap hoor! In mijn hooikoorts-astma-periodes vind ik sporten altijd heel lastig. Dan is mijn energie-level heel laag en laat ik het te snel schieten. Okee….je hebt gelijk……sporten is belangrijk en dat moet ik ook dan gewoon doen. In elk geval zou 2x in de week mij dan ook moeten kunnen lukken.
    Mooi dat je dit inspirerende verhaal wilde delen!

    Reageer
  4. Manon 3 jaargeleden

    Wat een leuk inspirerend artikel weer! Zelf ben ik gedurende een periode van 1,5 jaar 40 kilo afgevallen. Nu heb ik bijna het gewicht bereikt wat ik wil bereiken, maar houdt een hardnekkige blessure me een beetje tegen. Dat vergt weer heel andere discipline. Toch nu al ruim 9 maanden stabiel. Graag deel ik met andere mijn verhaal.

    Groetjes Manon

    Reageer
  5. Annemarie Voets 3 jaargeleden

    Jee Danielle wat ontzettend knap dat je ondanks je ziekte dit bent aangegaan. Inspirerend hoe jij je kennis van voeding en beweging hebt ontdekt. Een goede tip om ook eens wat meer krachttraining te gaan doen. Vind ik zelf altijd erg zwaar, maar oefening baart kunst.

    Reageer
  6. Alia 3 jaargeleden

    Ik word erg blij wanneer ik dit lees. Hetgeen dat niet goed gaat in je lichaam maak je dubbel en dwars goed met zelfdiscipline, wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat kunnen vele anderen, waaronder ikzelf, niet zeggen. Top!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: