Afvallen Beweegtips Bewegen Leefstijl Persoonlijk Tips Voedingstips

Een paar kilo aangekomen + Motivatiedip, Now What?

Door

2

Soms wil het gezonde leven gewoon even niet. Geloof me, we hebben er (bijna!) allemaal wel eens last van. Je hebt soms gewoon veel feestjes en speciale gelegenheden waardoor je minder gezond eet. Of je zit niet zo lekker in je vel of hebt veel stress. Gezond leven schiet er dan even bij in. Ik geef je vandaag tips om je motivatie even een flinke boost te geven.

Het is natuurlijk heel vervelend als je even niet goed in je vel zit, om wat voor reden dan ook. Ik geloof ook dat het goed is, om er soms gewoon even aan toe te geven. Een baaldag op de bank onder een dekentje met een reep chocolade of een zak chips kan erg therapeutisch werken ;). Soms is het echter tijd om jezelf even een schop onder je kont te geven. Je gaat je namelijk echt niet beter voelen als je ongezond blijft eten en sporten blijft vermijden.

Door te sporten maakt je lichaam gelukshormonen aan, die je een instant-happygevoel geven. Gezond eten geeft je energie en het levert daarnaast veel vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Tenslotte voelt niemand zich écht prettig bij het volle, opgeblazen gevoel dat veel ongezond eten ons geeft. Na slechts een paar dagen gezond eten, zal je je alweer een stuk beter voelen! Daarom geef ik je vandaag een aantal tips, over hoe je jezelf uit die ongezonde sleur kunt trekken.

1. Get yourself in a happy mood! Oftewel zorg dat je een glimlach op je gezicht krijgt. Lachen doet ontzettend veel met je gemoedstoestand, waardoor je je direct een stuk beter voelt. Ga bij jezelf na waardoor jij je beter gaat voelen. In mijn geval is dat absoluut meezingen met lekkere foute muziek (en nee, ik kan niet zingen). Ik zoek dan ook regelmatig sing-a-long versies van nummers op YouTube op en zing lekker mee. Een van mijn favorieten is momenteel ‘All about the bass’ van Megan Trainor.

Al word ik ook altijd super happy van het meezingen van liedjes uit Disneyfilms (niet lachen!). Zoals bijvoorbeeld dit nummer uit de film ‘Frozen’.

Of ik kijk een ander YouTube filmpje dat me aan het lachen maakt, bijvoorbeeld deze Sneezing Panda 🙂

2. Ga op zoek naar lekkere gezonde gerechten. Vooral van een heerlijke gezonde warme maaltijd kan ik persoonlijk erg enthousiast vinden. Bedenk een ingrediënt waar je zin in hebt, bijvoorbeeld pasta. Typ dit vervolgens in het zoekbalkje rechts bovenaan de site en je vind alle recepten met pasta! Dit kun je voor elk ingrediënt doen. Het helpt mij ook altijd om lekkere gezonde snacks te maken, bijvoorbeeld warme appel met kaneel en rozijnen (of dadels), gezonde warme chocolademelk of een lekkere fruitsalade.
3. Lees motiverende quotes, oftewel fitspiration. Je vind ze bijvoorbeeld hier, hier en hier.

Shirtjes goedkoop

4. Trakteer jezelf op nieuwe sportkleding. Dit hoeft absoluut niet veel te kosten, kijk maar eens naar de items hierboven! Heb je wat meer uit te geven, doe dat dan ook af en toe! Het is immers voor een goed doel *WinkWink* Een leuk nieuw shirtje zal wonderen doen voor je motivatie om te gaan sporten!
5. Schrijf voordelen van gezond leven voor jezelf op. Het klinkt misschien kinderachtig, maar op een rijtje zetten wat gezond leven voor jou kan bieden kan je heel veel motivatie geven! Denk daarbij aan dingen als: Hoe ga je je voelen? Wat doet het met je lichaam? Wat doet het met je gezondheid? Wat doet het met je zelfvertrouwen? etc.
6. Maak het niet erger dan het is! Misschien wel de allerbelangrijkste, af en toe een motivatiedipje hebben is ECHT geen drama. En ook een paar kilo aankomen doen we allemaal wel eens. Probeer er nuchter naar te kijken en denk vooral aan wat gaat komen, niet aan wat is geweest. Plan voor jezelf leuke beweegactiviteiten en bedenk wat voor lekkere gezonde maaltijden je gaat maken. Gezond leven hoeft echt geen straf te zijn!

Maar boven alles: Doe het voor jezelf! Ga niet gezond leven voor je ouders, voor je vriend/vriendin of omdat je dan misschien aandacht krijgt van die ene leuke jongen of meid. Doe het om jezelf weer prettig te gaan voelen en om lekker in je vel te zitten!

Ik hoop dat deze tips je helpen om jezelf een schop onder je kont te geven :).

Groetjes, Marloes

Wat doe jij bij een motivatiedip? Heb je nog aanvullende tips?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (27)
  1. Manon 6 jaargeleden

    Handige tips!
    Ik kom ook weleens in zo’n motivatie dip maar tot nu toe ben ik er ook weer vrij snel uitgekomen elke keer haha!

    Reageer
  2. Emma 6 jaargeleden

    Deze tips komen precies op het juiste moment! Ik neem de laatste tijd weer meer ongezonde tussendoortjes, zoals koeken en chocola, waardoor ik me wat minder lekker voel en misschien daardoor ook minder snel naar de sportschool ga. Ik zit nu nog te genieten van m’n vakantie in Portugal maar daarna ga ik jouw tips zeker gebruiken. Dankjewel!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Fijne vakantie Emma! Succes met het opvolgen van de tips.

      Reageer
  3. Roeline 6 jaargeleden

    Pff, ja, dat ken ik wel……Bij mij speelt mijn verslaving aan suiker regelmatig op en dat duurt elke keer weer voor een ander aantal dagen tot ik de knop weer om kan zetten. Ook komt het bij mij ook wel doordat ik rebels kan zijn over wat gezond eten betreft, dan heb ik er even geen zin in, dat gezeur en ingewikkelde gedoe en dan eet ik dus ongezond. Tja, dit zal mijn hele leven wel blijven……..Hoewel ik dat natuurlijk niet hoop…..Ik moet er eerst nog wat vakantie kilootjes af…….

    Reageer
    • Nanda 6 jaargeleden

      Hoi Roeline,

      Grappig, ik denk er het zelfde over als jou, rebels en een suiker verslaafde, en die knop omzetten blijft lastig. Ik heb gewoon niet altijd zin in een appel tussendoor, of een ander stuk fruit. Maar een snickers of lekker koekje.

      Reageer
      • Roeline 6 jaargeleden

        Idd Nanda! Ik denk dan altijd veilig: ‘ik kan toch die knop wel weer omzetten’. Maar dat dit soms niet altijd even snel weer lukt……..Appels komen bij mij ook even de keel uit merk ik. Tja……Laten we elkaar succes wensen! 🙂

        Reageer
  4. Roeline 6 jaargeleden

    En als ik ongezond eet schiet het sporten er ook bij in, want ‘waarom zou je??’. Dat heeft voor je gevoel dan geen enkele zin.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Af en toe een dipje is logisch! Probeer positief te blijven 🙂

      Reageer
  5. Sophie 6 jaargeleden

    Dit komt voor mij precies op het goede moment! Dank je wel!

    Reageer
  6. Kim van den Heuvel 6 jaargeleden

    Je kunt ook een moodboard maken met leuke plaatjes uit tijdschriften en hang deze op in huis zodat je er naar kunt kijken als je een motivatiedip hebt. Zo zie je gelijk waar je het voor doet. Bij mij thuis hangt ‘ie op de koelkast 😀

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Goed idee!! Leuke aanvulling Kim, dank je wel!

      Reageer
  7. Vera 6 jaargeleden

    Handige tips!
    Ik moet mezelf er soms aan herinneren dat sporten me zo’n lekker gevoel kan geven. Als het er een paar dagen bij inschiet, moet ik mezelf die schop onder de kont geven.
    Misschien moet ik mezelf een sport-moodbord maken, met de tips, om me te herinneren aan dat gelukshormoon.
    Dat moodbord is een mooie aanvulling!

    Reageer
  8. Nanda 6 jaargeleden

    Weer een heel leuk motiverend stukje! Let’s go for it!

    Reageer
  9. Ati 6 jaargeleden

    Sneezing panda brengt keer op keer een glimlach op mn gezicht. Zo’n leuk filmpje! Juist als je wat minder lekker in je vel zit helpt gezond eten bij mij!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Ik moet inderdaad ook nog telkens lachen! Inderdaad helpt gezond eten echt om je beter te voelen. 🙂

      Reageer
  10. romy 6 jaargeleden

    Bah merk naar mijn verjaardag dat ik weer meer naar suiker snack, nu maar doorgaan. Even ook een dip met tomaatjes tussendoortjes , ach blijf redelijk op het gewicht wel nog teveel, ach komt goed met jouw hulp.
    groetjes romy

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Tuurlijk komt het goed Romy! Zoals ik in het artikel ook al zei, een dipje is normaal!

      Reageer
  11. Margreet 6 jaargeleden

    Sinds ik door jou “buikspiermaand” weer elke dag beweeg ben ik alweer uit mijn dip en op gewicht (voor mezelf). Van o.a. mijn moeder krijg ik nu weer te horen dat ik “schraal” wordt en maar wat aan moet komen, ik ben 1.78 lang en weeg 68 kg voor mijn het ideale gewicht en ik voel me er super goed bij.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat is het meest belangrijk Margreet, dat jij je prettig voelt!

      Reageer
  12. Moniek 6 jaargeleden

    Na mijn vakantie van drie weken waarin wij verhuisd zijn, moeten we nu weer op de gezonde tour. Al deden we dat al wel redelijk. Ik kan het altijd wel bij een paar stukjes chocolade houden of een half zakje chips. Maar taart overslaan op het werk en sporten.. omg.. zucht… Slecht hè? Ik zeg al een jaar tegen mezelf dat ik er wat aan ga doen…

    31 december moet ik 6.4 km hardlopen.. Al getraind.. Nog niet.. Dus, daar moet ik nooooodig mee beginnen..

    Reageer
  13. Marloes 6 jaargeleden

    Fijne tips! Momenteel zit ik ook echt in een dip. En door niet te sporten en ongezond te eten maak je het niet beter. Pff, even motivatie gaan zoeken en dan ga ik er weer voor. Bedankt!

    Reageer
  14. Lilly 6 jaargeleden

    Hey Marloes,
    Tijdens het surfen kwam ik op je site terecht. Super leuk en handig alle tips en recepten die je geeft 🙂
    Nu zie ik iedereen jou bekogelen met vragen, ik zit zelf ook nog met een vraag en misschien weet jij het antwoord wel.
    Ik moet altijd tot laat werken 22 of 23, altijd als ik dan thuiskom krijg ik zin in iets..
    ook al heb ik geen echte honger, mn lichaam geeft wel een signaal af om te eten.
    Wat kan ik hier tegen doen? Negeren lijkt met het beste maar ook het lastigst. Is het echt zo slecht als men zegt zo laat nog iets te eten.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: