Leefstijl Persoonlijk

4 mijl van Groningen – Mijn doel

Door

4mijl2

Komende zondag is het alweer zo ver, de 4 mijl van Groningen! Een groot hardloopevenement van Haren naar Groningen, met een afstand van 4 Engelse mijl, oftewel 6,4km. Al een aantal jaar doe ik hieraan mee, samen met familie en vrienden. Ik houd ervan om mezelf doelen te stellen! In dit artikel vertel ik je wat mijn doel dit jaar is en hoe mijn voorbereiding is gegaan.

Mijn doel
First things first, wat is mijn streven voor de 4-mijl? Ik zou de 6,4km heel graag onder de 30 minuten lopen, dus met een minimale gemiddelde snelheid van 12,8km/uur

‘De vloek’ van de 4-mijl
Maar er is een kleine catch, namelijk bij ‘de vloek’ die bij mij al jaren op de 4-mijl rust. Ik kan best goed hardlopen, al zeg ik het zelf, maar om de een of andere reden heb ik toch altijd weer moeite met de 4 mijl van Groningen. Niet zo zeer met de afstand, maar meer met het lopen van een goede tijd.

Afgelopen juni liep ik de Ladies Run van Groningen in een tijd van 22:03. Dit is een wedstrijd van 5km. Als ik de snelheid waarmee ik toen heb gelopen kan vasthouden over 6,4km, dan zou ik de 4 mijl in ongeveer 28:30 lopen. Ik heb dan dus nog best wat speling als ik kijk naar mijn doel! Je zou op basis van deze gegeven dus zeggen dat een tijd onder de 30 minuten er echt wel in zou zitten.

Ladies run3

Zoals ik al zei doe ik al jaren mee, ik heb ook al jaren het doel om onder de 30 minuten te lopen en het is me nog maar één keer gelukt. Ik heb mezelf twee keer opgeblazen, tot het punt dat ik bijna niet eens meer normaal kon wandelen. Vorig jaar liep ik een tijd van 30:22 min. Ik had toen nauwelijks kunnen trainen en wist daardoor dat er niet meer in zat.

Mijn voorbereiding dit jaar 
Elke keer ben ik na de finish van de 4 mijl vastberaden om het jaar daarna écht goed te gaan trainen, zo ook deze keer. Toen kwam vriend Peter echter met het plan om eind september een halve marathon te gaan lopen, dat is ook wel erg gaaf! Ik ben toen gaan trainen en raakte geblesseerd. Ik heb twee weken volledige rust moeten houden voordat ik het hardlopen weer heel langzaam kon gaan opbouwen.

Half september besefte ik me ineens dat de 4 mijl er ook weer aan zat te komen! Ik had tot die tijd echter alleen maar getraind op het lopen van lange afstanden op een laag tempo. Met de conditie zat het dus wel goed, maar mijn snelheid had ik al tijden niet meer getraind. Ik besloot toen dat het hoog tijd was om dat nog een paar keer te gaan doen!

Collage 4 mijl

Mijn tempotrainingen
Wat voor mij erg belangrijk is, is het langer kunnen vasthouden van een hoog tempo. Als je dat niet vaak doet, vullen je benen zich langzaam met melkzuur. Bovendien is je lichaam niet gewend aan het leveren van zo veel zuurstof aan je spieren, waardoor je jezelf opblaast. Ik heb de afgelopen tijd dus een paar keer geoefend met het vasthouden van een hoge snelheid en een hoge hartslag, voor langere tijd.

Dit soort trainingen vind ik echt killing! Eigenlijk wil je heel graag stoppen, omdat je hartslag heel hoog is en je benen pijn doen. Je weet echter dat je moet doorzetten, om je lichaam te leren met het melkzuur en het zuurstofgebrek om te gaan. Ik kwam hierdoor een aantal keer misselijk thuis, maar wel erg tevreden over de effectieve training.

Gaat het me lukken?
Natuurlijk ben ik eigenlijk weer veel te laat begonnen met een goede voorbereiding. Ik had nog maar twee weken, toen ik echt gericht ging trainen. Daarentegen voel ik me momenteel wel erg fit. Mijn conditie is beter dan ooit en mijn gewicht is iets lager dan vorig jaar. Zou het er dan toch inzitten? Ik kan het jullie écht niet vertellen.

Ik ben dus heel benieuwd naar mijn resultaat komende zondag! Ik houd jullie uiteraard op de hoogte. Het zou me in ieder geval ontzettend helpen als jullie voor me duimen 😉

Groetjes, Marloes

Heb jij een sportdoel voor de komende tijd? Of ga je misschien ook de 4 mijl lopen!?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Danielle 7 jaargeleden

    Ik ben benieuwd of je het haalt! Succes! Mijn sportdoel is om de komende 3 maanden eens door te komen zonder te vallen.. even geen verdere doelen dus, dan push ik mezelf namelijk misschien verder dan nodig haha

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dat is inderdaad soms heel verstandig :). Succes!

      Reageer
  2. lies 7 jaargeleden

    Leuk om te lezen! Helemaal omdat ik zelf ook in training ben voor de 4 mijl van Groningen. Ik wil mijn tijd van vorig jaar (34 min) verbeteren. Mijn doel is om binnen de 32 te lopen… of dat gaat lukken wordt nog spannend. In ieder geval wil ik je alvast heel veel succes wensen!! Ik heb er het volle vertrouwen in dat het je wel gaat lukken met de conditie die je hebt!! Plaats je volgende week een verslagje hoe het is gegaan?! Groetjes Lies

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dank je wel Lies! Jij ook heel veel succes. Natuurlijk komt er een verslag!

      Reageer
  3. Theodoortje 7 jaargeleden

    Jaaa, ik duim zeker voor je en wens je veel succes!
    Hopelijk ben je ondanks je blessure en korte trainingstijd toch fit genoeg en zit het dit keer mee!

    Reageer
  4. Marianne 7 jaargeleden

    Weer een leuk stuk om te lezen! Veel succes met de loop!
    Kun je uitleggen hoe het komt dat je misselijk wordt? Dat overkwam mij nl ook op een 10-km loop.

    Bedankt

    Reageer
  5. rungirl4fun 7 jaargeleden

    Succes en veel sportplezier gewenst zondag! Als je mij voorbij gaat wel ff groeten he?
    Mede dankzij jouw inspiratie sta ik aan de start zondag 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.