zwanger met pcos
Leefstijl Persoonlijk

Mijn verhaal: Jiska werd zwanger met PCOS

Door

Goedemorgen toppers! Vandaag heb ik iets héél bijzonders voor je. Een paar jaar terug deelde Jiska namelijk haar verhaal op optimavita.nl. Vandaag lees je hoe het verder met haar ging, ze kreeg namelijk de diagnose PCOS. Ze verteld hoe ze daarmee om gaat en wat voor haar goed werkt. Ook heeft ze heel leuk nieuws! Ik geef snel het woord aan Jiska.

Het is alweer drie jaar geleden dat ik vol trots op OptimaVita deelde dat ik 26 kilo was afgevallen. In dat stuk vertelde ik dat de kinderwens van mij en mijn man één van de belangrijkste motivaties was om te gaan afvallen. Ik wilde graag een gezonde en fitte zwangerschap, voor zowel mijzelf als ons toekomstige kindje. Die wens is in vervulling gegaan, maar dit ging niet automatisch.

Diagnose PCOS

Nadat ik gestopt was met de pil had ik 3 maanden een regelmatige cyclus. Super, dacht ik! Mijn lichaam doet het. Maar helaas, na die drie maanden bleef mijn menstruatie uit, en nee, ik was niet zwanger. Na drie maanden ben ik naar de huisarts gegaan. Zij stuurde mij zonder pardon naar huis en vertelde dat ontpillen wel een jaar kon duren, wat overigens ook klopt. Toen ik na een jaar nog geen menstruatie had gehad, werd ik doorgestuurd naar de gynaecoloog. Na verschillende onderzoeken en een verwijzing naar de fertiliteitskliniek, kwam de diagnose: PCOS (polycysteus-ovariumsyndroom), een hormonale disbalans.

Voor mij hield dit in dat ik heel veel cystes op mijn eierstokken heb en niet menstrueer. Ondanks dat ik bekend was met onregelmatige cyclussen voordat ik aan de pil ging, was dit voor mij een hele teleurstelling. Ik had zo mijn best gedaan om gezond te leven, was al een aantal maanden op gewicht en alsnog deed mijn lichaam niet wat het moest doen. Gelukkig mocht ik met behulp van een hormoontabletje (letrozol) vrij snel zwanger raken en ben ik in juni 2020 bevallen van een gezonde zoon!

Insulineresistentie

Het is pas na de geboorte van onze zoon dat ik me begon te verdiepen in PCOS. Ik schrok van de lange termijn effecten die PCOS kan hebben: onder andere een verhoogde kans op diabetes-type 2, baarmoederhalskanker, hoge bloeddruk en verhoogd cholesterolgehalte. Voor mij een reden om toch te proberen mijn PCOS onder controle te krijgen. Ik had al vaker gelezen dat voeding een belangrijke rol kan spelen bij PCOS en dat vrouwen weer een cyclus terug kunnen krijgen door het aanpassen van hun voeding. Maar ik dacht dat ik al gezond at? Hoe kan het dan dat ik alsnog PCOS heb?

Toen stuitte ik op de term ‘insulineresistentie’, wat een voorloper kan zijn van diabetes-type 21. Ik ben geen expert, dus ik ga me er niet aan wagen om deze term helemaal uit te leggen, maar ik heb een link toegevoegd naar een YouTube video waar het heel duidelijk wordt uitgelegd. Ik heb mij ook niet laten testen op insulineresistentie, maar ik kon me wel vinden in de klachten die erbij horen, zoals: veel hoofdpijn, suikerdipjes, drang naar zoetigheid en koolhydraten. Voor mensen met insulineresistentie is het belangrijke om ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daarom wordt het geadviseerd producten met veel suikers of koolhydraten te vermijden, want dit zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen zorgen voor een hormonale disbalans, wat PCOS is. Betekent dit dat je dan helemaal geen koolhydraten of suikers kunt eten als je insulineresistent bent? Nee! Maar je moet er voor zorgen dat je gebalanceerde maaltijden en tussendoortjes eet. Door eiwitten en vetten toe te voegen, zorg je ervoor dat de koolhydraten langzaam in je bloed worden opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Wanneer ik bijvoorbeeld een appeltje eet, besmeer ik deze rijkelijk met 100% pindakaas (overigens geen straf 😉).

Nieuwe manier van eten

Dit betekende voor mij een enorme verandering in mijn manier van eten. Waar ik eerst altijd zo mager mogelijk at om niet aan te komen (magere kwark, weinig vetten, mager vlees, tussendoortjes met weinig calorieën), ging ik nu veel meer (goede) vetten en eiwitten eten. In plaats van calorieën tellen, zorg ik voor maaltijden met een goede verhouding van vetten, koolhydraten en eiwitten.

Al vrij snel merkte ik verandering door deze manier van eten. De grootste verandering was dat ik veel minder vaak honger had door de dag heen en veel minder behoefte aan (suikerrijke) tussendoortjes. Daarmee gepaard ging dat ik veel minder hoofdpijn heb, minder stemmingswisselingen en minder stress rond eten, omdat ik op gevoel kon gaan eten. En ondanks het ‘vette’ eten en geen calorieën bijhouden, begon ik af te vallen. Voorheen als ik wilde afvallen, betekende dit constante trek hebben. Nu had ik (bijna) nooit trek, kon ik heerlijke voedzame maaltijden eten en viel ik de laatste zwangerschapskilo’s met gemak af.

Eye opener

Sinds april 2021 heb ik mijn manier van leven weer omgegooid en dit is een echte eye-opener geweest. Strikt diëten en obsessief sporten (wat ik voor mijn zwangerschap deed) om er op een bepaalde manier uit zien, is niet het belangrijkste in het leven. Hoe je eruit ziet, bepaalt niet hoe gezond je bent.

Achteraf gezien heb ik mijn lichaam onder enorm veel stress gezet in de periode van afvallen en was ik helemaal niet zo gezond bezig. Uiteindelijk viel ik wel af door voeding laag in calorieën, maar dat betekende niet dat het gezond was voor mijn lichaam. Mijn overgewicht was weg, maar binnen in mijn lichaam was het nog niet gezond.

Mijn lichaam voeden, zoals het goed is voor míjn lichaam en ervoor zorgen dat ik echt gezond ben (wat voor mij betekent dat mijn lichaam functioneert zoals het zou moeten), dát is belangrijk. Marloes geeft wel vaker aan: ‘neem een dieet niet klakkeloos over, want wat voor de een werkt, hoeft niet per sé goed te zijn voor een ander’. En dit is echt waar! Voor vrouwen met PCOS en insulineresistentie is het lastiger om af te vallen. Gelukkig zijn er tegenwoordig meerdere diëtistes die ook gespecialiseerd zijn in het helpen van vrouwen met een hormonale disbalans.

Gezond leven leuk maken is Marloes haar doel. Ik kan je zeggen: Doen wat gezond is voor jouw lichaam, maakt je leven uiteindelijk leuk! In juni dit jaar heb ik sinds maart 2018 en 13 maanden na de geboorte van onze zoon, weer een natuurlijke menstruatie mogen hebben. Het lijkt er na jaren van jojo-en, drie jaar lang het uiterste vragen van mij lichaam door middel van sporten en strikt diëten op dat ik nu eindelijk leer om mijn lichaam echt goed te voeden. En als kers op de tijd ben ik daarna helemaal natuurlijk zwanger geraakt! We hopen in april 2022 ons tweede kindje in onze armen te mogen sluiten!!

Vragen?

Ik kan nog veel meer vertellen over mijn ervaring met PCOS en zwanger raken, maar dan zou het artikel veel te lang worden 😉. Misschien struggle je zelf met PCOS en heb je nog vragen over mijn ervaring met PCOS? Je kan me altijd een persoonlijk berichtje sturen via Instagram.

Groetjes, Jiska

Was jij al bekend met PCOS?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Vera 11 maandengeleden

    Wauw, wat een weg heb je achter de rug. Allereerst proficiat met je kindje en je zwangerschap🥰. Zo fijn als die wens in vervulling mag gaan.
    En wat knap dat je een weg hebt gevonden om met PCOS om te gaan. Of misschien mag ik zeggen om PCOS naar de achtergrond te krijgen. Hopelijk hebben andere meiden iets aan je verhaal als ze ook in dit schuitje zitten.
    Alle geluk en een fijne zwangerschap gewenst❤️.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: