20kg afgevallen
Leefstijl Persoonlijk

Mijn verhaal: Dixie van 21 jaar is 20kg afgevallen!

Door

De laatste tijd plaats ik om de week om zondag een inspirerend verhaal van een van jullie. Ik vind het zo ontzettend gaaf om te merken hoe verschillend we zijn, maar dat we allemaal hetzelfde doel hebben: goed voor ons lichaam zorgen. Vandaag geef ik het woord aan Dixie. Ze is 21, woont nog thuis en is 20kg afgevallen. Ik heb ontzettend veel respect voor haar doorzettingsvermogen. Ondanks dat eerdere pogingen mislukte, heeft ze inmiddels haar doel bereikt!

Wie ben ik?

Mijn naam is Dixie, een 21-jarige student Food Innovation. Het afgelopen half jaar ben ik zo’n 20 kilo afgevallen. Ik deel mijn verhaal met jullie omdat gaande weg super veel geleerd heb over voeding en afvallen en daarmee wil ik ook anderen op weg helpen of inspireren. Ik vind het super leuk om mijn verhaal hier te delen omdat ik zelf tijdens het afvallen veel tips, recepten en work-outs van Optima Vita heb gebruikt!

Waarom ik begon met afvallen…

Ik ben eigenlijk al zo lang ik mij kan herinneren bezig met mijn gewicht. Als klein kind was ik al zwaarder dan mijn klasgenootjes. Ik kan mij zelfs herinneren dat ik in groep 7-8 al voor het eerst probeerde af te vallen. Overgewicht komt voor bij iedereen in mijn gezin, dus om mij heen is iedereen er mee bezig. Daar kwam ook nog eens bij dat ik vroeger best wel een moeilijke eter was. Ik ‘lustte’ bijna niks. Dit maakte het extra moeilijk voor mij om het vol te houden als ik eenmaal een paar kilo’s was afgevallen. Er was niet veel gezond eten dat ik lekker vond (dacht ik). Het is mij vaak genoeg gelukt om af te vallen, maar daarna kwam ik altijd weer (extra veel) aan. Ik hou nu eenmaal heel veel van ongezond eten haha. Als ik dan was afgevallen en langzaam weer af en toe ongezond ging eten kon ik mezelf vaak niet inhouden en at ik weer veel te vaak ongezond.

Juni 2019 was weer zo’n moment dat ik besloot dat het weer tijd was om af te vallen. Ik wilde weer zelfverzekerder worden en beter in mijn vel zitten. Ondertussen was ik ook begonnen met de opleiding Food-Innovation waarbij ik heel veel leerde over voeding en ook steeds meer eten ging proeven en lekker begon te vinden. Dat heeft mij uiteindelijk geholpen om het langer vol te houden en anders aan te pakken. Al mijn klasgenootjes waren echte ‘foodies’ en namen de meest creatieve gezonde snacks en lunches mee naar school. Dat inspireerde mij om het anders aan te pakken.

Hoe ben ik gestart?

Ik ben begonnen met mijzelf wegen en mijn gewicht bijhouden in een schema. Daarnaast heb ik een overzicht gemaakt van wat ik allemaal zou kunnen eten, wat gezond is, maar ik ook erg lekker vind. Dit heb ik puur gedaan als stok achter de deur, ik heb hier uiteindelijk niet meer veel naar terug gekeken. Ik heb ook berekend wat mijn energiebehoefte per dag zou zijn als ik zou willen afvallen. En als laatste heb ik een streefgewicht bedacht. Dit heb ik gedaan door te kijken wat een gezond gewicht is volgens mij BMI. Mijn streefgewicht was 65 kg, terwijl ik op dat moment ongeveer 85 kg woog. Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ik dat streefgewicht ooit zou bereiken. 20kg afvallen leek op dat moment nog zó’n grote stap. Maar goed, dat was wel mijn doel. En ik wilde er voor gaan. Ik was wel realistisch en wist dat het gewicht er niet van de ene op de andere dag af zou zijn. Daarnaast bedacht ik me steeds hoe ik er uit zou zien als het me wél zou lukken. Dat heeft mij ook echt door sommige momenten heen gesleept.  

Mijn aanpak

In het begin heb ik mijn dagelijkse calorie inname bijgehouden. Daarvoor heb je tegenwoordig genoeg apps. Ik gebruikte Lifesum en MyFitnessPall. Hierdoor krijg je ook meteen een beter beeld van de hoeveelheid calorieën in verschillende voedingsmiddelen. En ook bijvoorbeeld hoe lang je moet sporten om een Mars o.i.d. eraf te trainen. Dan ga je wel 2x nadenken voor je het in je mond stopt. Uiteindelijk hoef je echt niet elke dag alles in te voeren, je merkt zelf wel wanneer je meer of ongezonder hebt gegeten dan normaal. Ook maakte ik af en toe foto’s in de spiegel in m’n ondergoed. Na een tijdje kun je die foto’s naast elkaar zetten en dan kun je goed zien hoe erg jouw lichaam veranderd is!

Onthoud daarnaast dat je (zeker als je al een tijdje bezig bent) jezelf niet álles moet gaan verbieden. Vroeg of laat komt het moment dat je gevraagd wordt voor een bijvoorbeeld een etentje. Ga dan alsjeblieft geen nee zeggen “omdat je bezig bent met afvallen”. Dit is niet realistisch en houd je nooit voor altijd vol. Je kan gewoon meegaan en bijvoorbeeld een salade of een andere gezonde keuze bestellen. Maar als je echt zin hebt in iets ongezonds kun je dat ook gewoon nemen! Soms moet je toegeven aan je ‘cravings’ om ze weg te laten gaan. Je kan dan ook een minder grote portie nemen. Of gewoon de volgende dag extra lang trainen. Het moeilijke zit het hem in de balans. Je moet ook weer niet te vaak jezelf het ongezonde gaan ‘gunnen’. Uiteindelijk gaat het je doel wel in de weg staan. Bedenk dan weer goed waarvoor je het ook al weer deed, en of je wel echt zo’n zin hebt in dat lekkers of dat het wel meevalt.

Het volhouden

Als je een relatief groot gewicht wilt afvallen ben je daar natuurlijk best wel een tijdje mee bezig. Het is logisch dat je er niet altijd even veel zin in hebt. Natuurlijk heb je af en toe momenten dat je denkt ‘Waarom doe ik dit eigenlijk allemaal?’. Op zo’n moment ging ik bijvoorbeeld mijn foto’s vergelijken. Zo creëer je een reminder van wat je al hebt bereikt, en dat het super zonde zou zijn om nu op te geven. Ook keek ik op zo’n moment vaker YouTube video’s over een healthy lifestyle om zo weer geïspireerd/gemotiveerd te raken.

Mijn belangrijkste tips voor jou

  1. Als je zelf wilt proberen om af te vallen: verdiep je goed in het onderwerp voor je begint (YouTube, boeken, google etc.), het helpt echt als je weet wat je doet. En vraag anders hulp, ga bijvoorbeeld naar een diëtist.
  2. Schrijf je doelen of plannen op voordat je begint. Zo maak je het concreet en heb je er al energie in gestopt waardoor je minder makkelijk opgeeft.
  3. Ontdek welk eten voor jou werkt. Op internet zijn genoeg recepten te vinden. Zoek uit wat jij daarvan lekker vind. Gezond eten kan ook heel erg lekker zijn! Dit is super belangrijk om het vol te kunnen houden. 
  4. Creëer steeds nieuwe impulsen. Dit kan zijn een nieuw soort ontbijt, een familielid of vriend die mee gaat sporten/gezond eten, een nieuw soort dieet. Met andere woorden houd het interessant en uitdagend voor jezelf. Dit kan ook een reden zijn voor je lichaam zijn om opnieuw vet te verbranden, na een tijdje raakt het namelijk gewend aan iets waardoor je niet vooruit komt. Voor mij is het schrijven van dit artikel ook weer een impuls om gemotiveerd te blijven om door te gaan.
  5. De volgende tip is: Volhouden
  6. Volhouden
  7. Volhouden
  8. Ook als de weegschaal stil blijft staan, vooral als de weegschaal stil blijft staan: volhouden. Gewoon doorgaan met hoe je bezig was. Uiteindelijk gaat die weegschaal ook wel weer mee. Als je opgeeft moet je de volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen, en dat is super zonde. Dit is je kans om het patroon te doorbreken.

Wat eet ik zelf?

Ik ontbijt al een hele lange tijd met magere kwark met noten (macadamia notenmix ongezouten). Hierover strooi ik koek- en speculaaskruiden, dit maakt het echt 10x zo lekker! Ik vind dit ontbijt ideaal omdat het super snel klaar is. Ik ben echt geen ochtendmens dus als ik langer in bed kan blijven dan doe ik dat. Meestal moet ik dan gewoon naar school. Het volgende wat ik dan eet is een tussendoortje, of ik eet niks en wacht tot de lunch als ik geen honger heb. Voor lunch neem ik meestal 4 sneeën volkoren boterhammen met zuivelspread light en kipfilet. Dit vind ik lekker en het is makkelijk om mee naar school te nemen. Vervolgens eet ik meestal weer 1 tussendoortje tot het tijd is voor avondeten. Ik woon zelf nog thuis dus ik eet meestal gewoon wat de pot schaft. Het scheelt dat mijn moeder momenteel ook bezig is met WeightWatchers dus we ook best vaak gezonde gerechten krijgen! Ik sluit de dag meestal af met nog 1 tussendoortje. Tussendoortjes kunnen zijn: een eiwitreep van Body&Fit (ik houdt van de Smart bar crunchy – white chocolate cookies), een appel of banaan, druiven, een granenreep o.i.d. Als ik nog grote honger heb neem ik ook wel nog eens kwark met noten.    

In het weekend of als ik vrij heb eet ik graag iets anders voor lunch. Wat ik bijvoorbeeld erg lekker vind zijn eiwitpannenkoeken met daarop kwark en appel (recept van Optima Vita 😉), een bruin broodje met filet american (niet heel mager, maar wel veel eiwitten) met een gekookt ei, een boterham met avocado en bijvoorbeeld zuivelspread en kipfilet of een wrap met whatever je lekker vind! Op internet is zo veel inspiratie te vinden!

Het draait natuurlijk niet alleen om wat je eet, maar ook wat je drinkt. Veel mensen kunnen dit nog wel eens vergeten. Ik drink eigenlijk bijna alleen nog maar water, spa rood en koffie/thee. Als je zin hebt in iets anders is Ice Tea Green ook een goede optie qua calorieën. Kijk ook uit met bijvoorbeeld cappuccino, ook hier zitten calorieën in. Het is eigenlijk zonde om calorieën binnen te krijgen via drinken, vind ik zelf. Een uitzondering is natuurlijk het weekend, wanneer op stap ga. Dit vond ik namelijk op het begin heel moeilijk: moet ik nu stoppen met alcohol drinken? Als je niet oplet krijg je met een avondje stappen natuurlijk al snel veel calorieën binnen. Volledig stoppen met alcohol vond ik geen goede oplossing. Ik vind af en toe een drankje doen namelijk veel te leuk. Helemaal op het begin was ik wel vrij kritisch wanneer ik wel of niet dronk. Ik dronk toen alleen op avonden dat ik persé wilde drinken, en dus niet elk weekend. Nu de kilo’s er inmiddels al af zijn ben ik iets minder streng. Ik drink gewoon wanneer ik wil; wel let ik op wat ik drink. Voor mij is wodka met spa rood een goede oplossing omdat ik er niet veel van hoef te drinken en er in verhouding met andere alcoholische drankjes minder calorieën in zitten. Probeer daarnaast ook de vette hap ná het stappen te vermijden, want dit is zonde van het harde werk dat je doordeweeks doet.

Daarnaast is sporten ook belangrijk

Ik heb met mezelf afgesproken minimaal 3x in de week te sporten. Dat doe ik al sinds ik ben begonnen, en het is voor mij goed vol te houden. Ik heb zelfs een tijdje lang 4x in de week gesport. Meestal sport ik dan 60 tot 90 minuten. Ik probeer dit zoveel mogelijk al in het begin van de week te plannen, dan weet ik van te voren ook waar ik aan toe ben. Op het begin deed ik heel veel groepslessen. Van zumba tot boksen tot circuittraining. Nu ga ik ook heel vaak zelf oefeningen doen. Als ik niet te veel wil nadenken maak ik gewoon gebruik van de apparaten. Maar soms heb ik ook wel eens zin in wat anders en dan zoek ik oefeningen op internet/Pinterest/YouTube. Ik vind afwisseling gewoon heel erg fijn. Kijk gewoon op de dag zelf waar je op dat moment zin in hebt.

Vroeger als ik ging sporten focuste ik mij heel erg op hoeveel calorieën ik verbrandde. Nu tegenwoordig doe ik ook heel veel krachttraining. Ik heb geleerd dat je met meer spiermassa ook meer calorieën verbrand in rust. Daarnaast krijg je een mooier gevormd lichaam. Mijn trainingen bestaan gemiddeld denk ik uit 30% cardio en 70% krachttraining. Om er voor te zorgen dat mijn lichaam herstelt na een training, let ik sinds kort ook steeds meer op mijn eiwit inname. Vandaar dat ik bijvoorbeeld ook geregeld eiwitrepen eet. Dit is iets waar ik mijzelf goed bij voel, maar ik snap dat dat niet persé jouw ding hoeft te zijn. Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt. En ook hierbij helpt het om je te verdiepen in het onderwerp (wat doen eiwitten voor jouw lichaam etc.). 

Het resultaat

Ik voel mij nu veel beter over hoe ik er uit zie. Dit uiterlijk past meer bij hoe ik mij vanbinnen voel. Daarnaast hou ik super veel van kleding en het is ook veel leuker om te gaan shoppen met dit lichaam, alles zit meteen een stuk mooier. Buiten het feit dat ik meer zelfverzekerd ben geworden heb ik er ook veel voldoening uit gehaald. Het is gewoon een goed gevoel als iets lukt! Daarnaast heb je een doel om naar toe te streven en dat vind ik heel fijn.

Groetjes, Dixie

Wil jij Dixie volgen via instagram? Dat kan via @dixievandijk.

Herken jij dingen uit het verhaal van Dixie?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Marise 3 jaargeleden

    Knap gedaan Dixie, helemaal op eigen houtje en zelf uitgeprobeerd wat bij je past.
    Marloes, het doel van Dixie was 20 kilo afvallen. Jij zegt vaak dat dat geen doel is, dat je beter kunt zeggen, ik wil lekkerder in mijn vel zitten bijvoorbeeld. Waarom is dat? Is dat makkelijker vol te houden ofzo?
    Liefs

    Reageer
  2. Mo 3 jaargeleden

    Hey een andere vraag. Komt er een review over jouw fitbit? Ik ben erover aan t denken er zelf een te kopen

    Reageer
  3. Conny 3 jaargeleden

    Knap Dixie! Je hebt het super beschreven, makkelijk te lezen voor iedereen. Ik kan me door jou gemotiveerd voelen. Ik ga straks naar de sportschool waar ik uitleg krijg over verschillende apparaten. Ik train er nu 3 weken en begin het leuk te vinden. Ik kan alleen nog niet goed de balans vinden. Dát vind ik één van de moeilijkste dingen!

    Reageer
  4. Liesbeth 3 jaargeleden

    Goed bezig!
    Marloes, ik vroeg me af wat jouw favoriete producten van body&fit shop zijn?

    Misschien een idee voor een artikel?

    Groetjes!

    Reageer
  5. Inge 2 jaargeleden

    Trots op jou!!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.