sportweek 27 weken zwanger
Leefstijl Persoonlijk

Mijn sportweek – 27 weken zwanger

Door

Ik heb beloofd af en toe te delen wat ik aan sport en beweging doe tijdens mijn zwangerschap. Eerder zag je dat in week 22 en in week 14 van mijn zwangerschap. Vorige week was ik 27 weken zwanger en ik vond het weer tijd voor een update! Vooral ook omdat de afgelopen week echt wel een beetje anders was dan mijn vorige sportdagboekjes :).

De situatie

De week begon eigenlijk vrij normaal op maandag en dinsdag. Woensdag vertrokken we echter naar Duitsland voor Svens werk. Hij is golfprofessional en was die week caddy (= een soort van coach) voor een vriendin van ons. Ik nam mijn laptop mee om in de ochtend te werken op de hotelkamer. Wat ik verder precies zou doen, wist ik nog niet helemaal.

Ik had voor deze week geen doelen wat betreft beweging. Ik vind het belangrijk om enigszins actief te blijven, omdat ik weet dat dat goed is voor mij en voor ons ongeboren kindje. Hoe dat actief zijn er precies uit zou zien, daar had ik geen idee van.

Mijn sport- en beweegdagboek

Hieronder een overzicht van wat ik aan sport en beweging deed in de vorige week. Ik vermeld er ook het aantal stappen bij dat ik zette, net zoals ik de vorige keren ook heb gedaan. Die zijn gemeten door mijn Fitbit Versa 2.

Maandag: Ik werkte relatief lang, mede als voorbereiding om in Duitsland niet zo veel te hoeven doen. Hierdoor schoot bewegen erbij in. Normaal doe ik op maandag altijd weekboodschappen, maar ook dat hoefde niet omdat we weg gingen. (3917 stappen)

Dinsdag: Op dinsdag gaf ik mijn laatste Latin Dance les op de sportschool. Ik merk dat ik tijdens het lesgeven erg fanatiek word en dat mijn lichaam een heel klein beetje gaat reageren met rugpijn…dus het leek me beter om hierna te stoppen om échte klachten te voorkomen. Doordat ik op kantoor werkte (daar loop ik meer dan thuis) en een uur les gaf, kreeg ik aardig wat beweging. (12791 stappen)

Latin Dance zwanger

Woensdag: In de ochtend hebben we wat schoongemaakt in huis, daarna reden we naar Duitsland (+- 4,5 uur rijden) en hadden we in de avond een borrel en een diner. Doordat de borrel staand was en ik in de ochtend het hele huis heb gestofzuigd, valt de hoeveelheid stappen me mee. Echt sporten of bewust bewegen deed ik echter niet. (6006 stappen)

Donderdag: Ik werkte op mijn hotelkamer en fietste in de middag (op een elektrische fiets) naar de golfbaan. Dat was denk ik ongeveer 15 minuten fietsen heen en 15 minuten terug. In de avond hadden we weer een diner. Ik fietste dus technisch gezien een half uur, maar dat was niet zo intensief doordat het elektrisch was. Ik had het gevoel niet veel gedaan te hebben, maar had in de avond toch erg last van mijn buik (harde buiken??). (8598 stappen)

Vrijdag: Ik besloot rustig aan te doen, aangezien mijn lichaam de vorige dag had aangegeven dat nodig te hebben. Ik werkte in de ochtend en lag in de middag aan het zwembad met een boek. ‘s Avonds hadden we een weer een diner waarbij we veel gestaan hebben. Aan het eind van de avond hebben we gedanst op de live muziek. Hierdoor is mijn hoeveelheid stappen nog best hoog.  (9641 stappen)

diner duitsland zwanger

Zaterdag: Normaal gesproken zou ik zeker mee hebben gelopen met het golfen. Nu met mijn zwangere buik ging dat echter niet, omdat het ontzettend warm was (+-29 graden met vrijwel geen wind). Ook als je een halve ronde mee gaat lopen, ben je al snel 2,5uur aan het lopen. Bovendien is de golfbaan waar we waren erg heuvelachtig. Ik wist van mezelf dat dit niet zou gaan. Ik werkte op zaterdag tot 13uur en viel toen op bed in slaap. Daarna reed ik in de auto naar de golfbaan, waar we een buffet hadden. Ik bewoog wederom nauwelijks. (4708 stappen)

Zondag: We reden terug naar huis, waar we rond 15uur aankwamen. Het schoot door me heen dat ik eigenlijk nog wel even kon gaan wandelen…maar om de een of andere reden kon ik het niet opbrengen. Hoe ik toch nog aan een vrij hoog stappenaantal kom, is me eigenlijk een raadsel! (6971 stappen)

Mijn conclusie

Ik heb deze week 1 uur gesport en erg weinig bewogen. Dat is aanzienlijk minder dan wat ik ideaal zou vinden om fit te blijven tijdens mijn zwangerschap. Toch heb ik er helemaal vrede mee. Het voelde alsof mijn lichaam rust nodig had en ik had vaak niet de puf om iets te doen. Dat ik zaterdagmiddag spontaan bijna 2 uur heb geslapen, vertelde me eigenlijk genoeg.

Wat de reden was voor mijn lage energielevel dat weet ik niet precies. Misschien de zwangerschap, misschien toch wat teveel gedaan in de afgelopen tijd, misschien net niet helemaal lekker in mijn vel…zeg het maar!

Ik vind het echter ontzettend fijn dat ik er helemaal vrede mee kan hebben dat ik niet veel gesport en bewogen heb. Hopelijk lukt het deze week wel. Niet omdat ik mezelf wil pushen…maar omdat dat een teken zou zijn dat mijn lichaam weer hersteld is :).

Groetjes, Marloes

Heb jij veel gesport en bewogen

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Nientje 11 maandengeleden

    Goed dat je naar je lichaam luistert!

    Ik heb gisteren jullie vegaweek-video gekeken en wilde even laten weten dat ik hem heel leuk vond! Ook dat het initiatief voor de challenge van Sven kwam en dat hij ontdekt dat vega eten heel lekker kan zijn. Die 2 dagen niet-vega avondeten is inderdaad helemaal prima. Jullie hadden oo zich ‘ter compensatie’ daarna nog 2 dagen vega kunnen avondeten, maar zo was het toch ook prima?
    Ben nog benieuwd of Sven inderdaad de vega braadworst op brood heeft gegeten!
    Hier eet ik soms vlees en soms niet. Ik denk maximaal 3x per week dat er hier vlees op tafel staat.

    Reageer
  2. Marise 11 maandengeleden

    Wat een mooie eerste foto!
    Leuk om te zien dat je over all wat voller wordt.
    Echt een zwangerschapsding ☺️. Staat je goed! Geniet ervan!

    Liefs,
    Marise

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.