Gezond dagmenu maken
Leefstijl Persoonlijk

Mijn 6 ongezonde gewoontes…

Door

Ik merk dat jullie het heel fijn vinden als ik open ben. Ik zelf ook! Want ik wil je graag een volledig beeld van mijn leven geven. Niet alleen alles wat leuk is en goed gaat. Daarom leek het me leuk om je in dit artikel mijn ongezonde gewoontes te vertellen, want ook ik heb die! En dan bedoel ik niet dat ene wijntje af en toe. Nee, dingen die structureel minder gezond zijn in mijn leefspatroon. Ik ga er zes met jullie delen. Let’s go!

Waarom dit artikel?

Met het delen van mijn ongezonde gewoontes, wil ik je laten zien dat iedereen zijn/haar eigen valkuilen heeft. Het is niet nodig (en niet realistisch!) om te streven naar een compleet gezonde leefstijl. Ook met minder gezonde gewoontes, kan je leefstijl gezond zijn en je lichaam fit.

Veel mensen delen op internet alleen hun succesmomenten. Hierdoor krijgen we een vertekend beeld van het leven van anderen. Niemand is perfect! Ik hoop dat je dat beeld nooit zal krijgen van mij :).

Mijn ongezonde gewoontes

Genoeg gebabbeld, let’s get real. Hieronder deel ik mijn ongezonde gewoontes. Sommigen zou ik heel graag willen veranderen. Anderen heb ik volledig geaccepteerd. Dit zal ik bij ieder punt vermelden.

  • Ik beweeg weinig naast het sporten. Gelukkig sport ik veel, maar verder zit ik vrijwel alleen maar op mijn kont. Ik zou echt meer willen wandelen en fietsen, maar vooral in de winter komt het er vaak niet van. Mijn zittende beroep maakt dit lastiger, maar ik ben me ervan bewust dat het zeker mogelijk zou kunnen zijn! Waarom doe ik het dan niet???
  • Ik drink regelmatig light frisdranken of gebruik producten met zoetstof. Niet de hele dag door, maar toch wel vrijwel elke dag. Dit vind ik helemaal prima. Zoetstof is schadelijk, maar pas in hele grote mate. Ik merk wel dat heel veel mensen die mijn video’s kijken, me hierop aanspreken. Ik ben echter niet van plan om dit te veranderen, omdat ik de noodzaak er niet van in zie :). Natuurlijk ben ik het er 100% mee eens dat ongezoete producten gezonder zijn.
Chocolade cravings
  • Als ik iets ongezonds eet, dan wordt het vaak een te grote portie. Ik vind het gewoon heel lastig om maat te houden. Als ik eenmaal de smaak heb gehad, dan wil ik meer. Vooral bij bijvoorbeeld chocolade. Voorheen baalde ik hier enorm van, inmiddels heb ik er vrede mee gesloten. Ik los het op door op ‘normale’ dagen niet (of nauwelijks) te snoepen. Op snoepmomenten kan ik dan iets meer nemen.
  • Ik doe te weinig intervaltraining. Het zou beter zijn voor mijn conditie als ik dat vaker deed. Met fases vind ik het geen probleem, of wil ik er graag iets mee doen. Momenteel wil ik minimaal 1x per week een intervaltraining gaan doen, omdat ik wil trainen voor een halve marathon. Op dit vlak lukt het me om mijn gedrag te veranderen, maar alleen in periodes dat ik echt gemotiveerd ben :).
  • Regelmatig neem ik een energiedrankjes, die natuurlijk helemaal niet gezond zijn. Ook al gebruik ik suikervrije varianten, ze bevatten veel cafeïne, taurine en andere stofjes met een oppeppend effect. Ik heb er echter vrede mee dat ik (hooguit) 2-3 blikjes per week gewoon heel erg lekker vind! Bovendien gaan mijn workouts er vaak iets beter door. Of dit tussen mijn oren zit weet ik niet, maar I like it :).
  • Ik eet te weinig vis, mede doordat Sven niet zo’n visliefhebber is. Een rotsmoes natuurlijk, want ik zou ook prima vis bij mijn lunch kunnen nemen. Dat zit echter niet zo in mijn routine en vaak heb ik er niet zo’n zin in. Ik vind dit echter niet zo’n groot probleem, omdat ik wel veel avocado, noten, pindakaas en andere producten binnen die rijk zijn aan goede onverzadigde vetten.

Mijn conclusie

Nobody is perfect! Probeer een aantal van jouw minder gezonde gewoontes te accepteren. Beoordeel daarbij goed welke jij ‘ok’ vindt en wat je echt zou willen aanpakken. Doe er eentje tegelijk! Ik ben de afgelopen tijd bijvoorbeeld heel bewust bezig om meer te bewegen.

Groetjes, Marloes

Wat is een ongezonde gewoonte van jou, die je graag zou aanpakken?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Kim 2 wekengeleden

    Wat een leuk en eerlijk artikel weer!
    Ik herken mijzelf in het 1e puntje van je, maar dan andersom.
    Ik loop momenteel stage in een ziekenhuis, 32u per week. Op een dag loop ik al gauw 10.000 stappen. Ik merk dat dit er voor zorgt dat ik nauwelijks sportmomenten heb naast mijn 1x in de week fitness en een wandeling van 7km. Dat zou ik graag willen veranderen, maar het komt er gewoonweg niet van omdat ik na een stagedag lichamelijk echt kapot ben, of met mijn studie bezig moet..

    Reageer
  2. Carine 2 wekengeleden

    Hallo Marloes, ik ben je zo dankbaar!! Jij krijgt mij elke dag aan een workout en ik hou het vol. Jou “kom op” doet het voor mij iedere keer. En desondanks jij een ervaren sportster bent heb ik het gevoel dat je mij volledig begrijpt. Zo zalig dat ik nu elke dag sport. Na jou workout ga ik zelfs nog een half uur op de crosstrainer staan! Dus super bedankt Marloes!! Je bent geweldig!! Ik zou me ook graag abonneren maar vind niet hoe. Ik ben een heel gelukkige Belgische vrouw van 51 die nu veel gezonder leeft. Lieve groetjes, Carine

    Reageer
  3. Ingrid 2 wekengeleden

    Hai
    Voor je intervallen: je woont toch in Groningen? Misschien kun je aansluiten bij de runninggirls? Of een andere groep? Ik hield eerst ook miet van interval, maar door het wekelijks met een groep te doen krijg ik er plezier in! Alleen doe ik het nog steeds noet, maar dit motiveert me dis wel. Misschien een tip?
    Geoetjes Ingrid

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: