mediteren
Leefstijl Rust en ontspanning

Marloes, hoe gaat het met mediteren?

Door

Het is een van mijn doelen van dit jaar, meer tot rust komen door onder andere ontspanning en meditatie. In januari schreef ik een artikel over hoe wij aan het mediteren waren met de meditation moments app (no spon) en hoe fijn ik het vond om af en toe even niets te doen. Vandaag vertel ik je hoe het gaat met mijn meditatie-plannen *zweetdruppel*.

Hoe vaak ik momenteel mediteer…

Nooit. Punt.

Laat ik eerlijk zijn, de laatste weken (maanden??) is meditatie er weer he-le-maal bij ingeschoten. Ik heb de (betaalde!!) app nog steeds op mijn telefoon staan, maar open hem letterlijk nooit meer. De afgelopen tijd ben ik zo opgeslokt door werk, zwangerschap, privéleven, mijn eigen gedachtes dat het niet eens meer bij me is opgekomen.

Hoe dit komt

Ik heb er zo mijn eigen theorie over hoe dit komt. Ik zou namelijk heel graag willen dat ik mediteren belangrijk vond. Ergens geloof ik er heel erg in dat het me veel zou kunnen brengen. Ik realiseer me echter ook dat ik daar niet voldoende van ben overtuigd! Ik ZOU WILLEN dat ik wilde mediteren, maar ik vind het niet écht belangrijk genoeg op dit moment in mijn leven.

Ik herken dit bij een aantal van mijn cliënten. Die zouden willen dat ze gezond eten en meer bewegen belangrijk vonden, maar ze zijn niet écht overtuigd van de meerwaarde. Hierdoor lukt het niet om te veranderen.

Je denkt misschien dat het ‘graag willen’ voldoende motivatie zou moeten zijn, maar doordat de volledige overtuiging van het nut ontbreekt is het niet voldoende om tot actie over te gaan.

Ontspanningsoefeningen

Sven is enthousiaster

Sven heeft in de afgelopen tijd ook niet tot nauwelijks gemediteerd, maar is toch verder in zijn proces van verandering dan ik. Hij baalt er namelijk oprecht van dat hij het heeft laten verslonzen en hij ziet het belang en het nut van meditatie helemaal in. Hij is ervan overtuigd dat het een meerwaarde zou geven in zijn leven. Ik vind dat ik zou moeten balen, maar stiekem vind ik het ook wel prima zo. Vanochtend was voor hem de maat vol, hij wil nu écht vaker gaan mediteren. Zijn oplossing is een habit tracker te maken, net zoals we gedaan hadden voor ons 6x per week bewegen doel. Zijn doel is om elke dag 10 minuten tijd te maken voor meditatie. Als het gelukt is, mag hij een krul zetten op de habit tracker.

Mijn plannen

Door Svens enthousiasme gaat het toch bij me borrelen. Zeker omdat ik het belang van goed kunnen ontspannen tijdens mijn bevalling wél echt in zie. Diep in me weet ik dat meditatie goed voor me zou zijn, ik voel het alleen nog niet helemaal! Momenteel ben ik boeken aan het lezen en podcasts aan het luisteren over bevallen. Telkens komt het belang van ontspanning terug, en wordt mediteren aangeraden. Dit helpt me in het proces van gedragsverandering. Ik wil het tóch nog een kans geven.

Elke dag is voor mij echter niet realistisch…maar ik kan mezelf net zo goed op de habit tracker van Sven erbij zetten! Als ik daardoor al 1-2x per week ga mediteren, dan is dat al een hele winst!

Ik merkte vanmorgen (ja, ik heb met Svens meditatie meegedaan!) dat mijn gedachten tijdens de meditatie alle kanten op schoten. Ik weet van de vorige keer dat dit beter gaat als ik er meer mee oefen.

Ik ga ervoor in de komende tijd, al is het op een heel laag pitje :). We zien wel waar het schip strand.

Groetjes, Marloes

Heb jij in de afgelopen weken gemediteerd? Zou je het willen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Roos 5 maandengeleden

    Ik heb de laatste weken heel veel gemediteerd. Ik voelde me overspannen en kwam even thuis te zitten. Ik had de tijd ervoor en ben er mee aan de slag gegaan. Nu probeer ik het vast te houden, maar ben benieuwd hoe lang ik het volhoud, hoor. In het verleden is het me nooit gelukt om het mediteren vol te houden, schoot ‘t er altijd weer bij in na een week of paar weken

    Reageer
  2. Vera 5 maandengeleden

    Mooi gezegd….als je er niet echt 100% achter staat, dat is volhouden zoveel lastiger.
    Misschien kan het helpen om de mindere te veranderen. Misschien is mediteren niet zo je ding, maar bewust ontspannen wel. En wellicht lukt het wel om elke week 2 keer 10 minuten te ontspannen. Dan kun je verschillende dingen inzetten: mediteren, praten met je frummel, denken aan de mooie dingen van die dag waar je dankbaar voor bent, even bewust ademhalen….
    Ik vind het wel eens fijn om voor het slapen, op bed, even m’n handen ik m’n zwangere buik te leggen en even te fluisteren met onze frummel. Gewoon een beetje kletsen, of te denken aan de bevalling, aan hoe ik wil dat het gaat….in elk geval positieve gedachten.
    Nu ik het schrijf, bedenk ik me dat ik dit al even niet heb gedaan en echt weer wil gaan doen. Ik had een tijdje geleden even wat zorgen over thuis bevallen en juist die ontspannen momenten hebben me geholpen om nu zeker te weten dat dit is wat ik wil.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: