thuis workout
Leefstijl Persoonlijk

Hoeveel calorieën verbrand ik met een workout?

Door

ZO vaak krijg ik de vraag hoeveel calorieën je verbrandt met een bepaalde workout. Het korte antwoord is: dat is heel lastig om te zeggen. Toch ga ik je vandaag proberen uit te leggen hoe het zit. Ik probeer je tóch een antwoord te geven waar je iets mee kunt.

De situatie

Je doet een workout, of je gaat een uur wandelen. Je bent heel benieuwd hoeveel calorieën je daarmee hebt verbrand, omdat je doel is om een beetje af te vallen. Hoe bepaal je het juiste getal??

Factoren die calorieverbruik beïnvloeden

Er zijn heel wat factoren die de hoeveelheid energie (calorieën) die je verbruikt beïnvloeden. Dat is de belangrijkste reden waarom 1 antwoord geven niet mogelijk is. Hieronder een aantal factoren die van belang zijn:

  • Hoe intensief doe je mee? (Hoe intensiever je sport, hoe meer energie je verbruikt) Voer je de oefeningen groot uit? Of houd je ze klein? Beweeg je veel met voetballen? Of sta je vaak stil? Hoe snel wandel je? Etc.
  • Hoe zwaar ben je? (Voor veel sporten kost het je lichaam meer energie als je zwaarder bent)
  • Hoe lang ben je bezig? (Hoe langer je sport, hoe meer energie het kost)
  • Neem je pauzes tussendoor? (Uiteraard verbruik je minder energie als je even rust neemt)

Je snapt nu misschien dat ik onmogelijk kan zeggen hoeveel calorieën iemand verbrandt. Stel ik (67kg) ga een half uur hardlopen op 10 km/uur, dan verbrand ik iets meer dan 300kcal. Gaat Sven (94kg) een half uur hardlopen op 10km/uur, dan verbrandt hij ruim 450kcal! Besluit hij te lopen op 12km/uur, dan zit zijn verbruik zelfs rond 550kcal in een half uur. Nogal een verschil dus!

Hardlopen halve marathon

Hoe kun je toch een schatting maken?

Er zijn verschillende manieren om toch een schatting te kunnen maken. Zo heeft een app zoals bijvoorbeeld My Fitness Pal de mogelijkheid om verschillende sporten toe te voegen aan jouw dag, waardoor je een schatting van jouw energieverbruik ziet. Op deze website kun je jouw verbruik van verschillende sporten bepalen aan de hand van jouw gewicht. Een uitgebreider overzicht van veel sporten en het verbruik per gewichtscategorie, vind je op fit.nl. Ook geeft een sporthorloge een inschatting van jouw verbruik, als je de workout-functie start.

Een vrouw rond 70kg zal met een uur hardlopen rond 8-9 km/uur zo rond de 600kcal verbranden. Met wandelen op 6km/uur zo’n 300kcal per uur. Heb je het gevoel dat de workout die jij deed net zo zwaar was als een uur hardlopen? Dan zal je verbruik waarschijnlijk ongeveer hetzelfde zijn :). Zat hij qua intensiteit tussen wandelen en hardlopen in? Dan verbrandde je waarschijnlijk zo’n 450kcal per uur. Dit is een grove schatting.

Belangrijk om rekening mee te houden!

Er zijn een aantal dingen heel belangrijk om in gedachten te houden:

  • Het blijft altijd een schatting! Je zult nooit 100% nauwkeurig weten wat je verbruikt, zonder mega fancy meetapparatuur. Net zoals je overigens nooit 100% zeker weet hoeveel calorieën je hebt gegeten.
  • Onthoud dat je ook rustmomenten hebt. Heb je bijvoorbeeld wel écht een uur gedanst/gevoetbalt? Of was er ook een warming up, een cooling down en wat rustmomenten?
  • De energie die je verbruikt tijdens het sporten is niet helemaal extra! Als je in het uur dan je gesport hebt op de bank had gezeten, had je namelijk ook energie verbruikt! Veel minder, maar toch al snel zo’n 100kcal. Stel je verbruikte 600kcal met sporten, dan is je absolute winst dus 600-100=500kcal. Fun fact: Zelfs in je slaap verbruikt je lichaam energie! Zo’n 50-100kcal per uur.
  • Onthoud alsjeblieft dat energie verbranden écht niet het belangrijkste resultaat is van sporten en bewegen. Het is ZO onwijs goed voor je lichaam én voor je mentale gezondheid. Wat maakt het dan ook eigenlijk uit hoeveel je hebt verbruikt? Het is hoe dan ook goed voor je!

Mijn conclusie

Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens een workout, kun je vrijwel onmogelijk 100% zeker zeggen. Je kunt natuurlijk wel een schatting maken. Mijn advies zou echter zijn om er niet te veel mee bezig te zijn. Sporten en bewegen is ZO onwijs goed voor je. Wat maakt het eigenlijk uit hoeveel je precies verbruikt?

Ken je die workouts op YouTube die je ‘500kcals in 45 minutes!’ beloven? Wat mij betreft is die belofte niet helemaal terecht. Het verbruik zal namelijk onwijs per persoon verschillen.

Groetjes, Marloes

Ben jij veel bezig met je energieverbruik tijdens sporten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Lieke 8 maandengeleden

    Ik houd mijn energieverbruik wel graag bij, maar om de omgekeerde reden. Ik ben van mezelf flink actief en als ik niet min of meer bijhoud wat ik verbrand, eet ik te weinig en val ik alleen maar af. Zeker nu ik probeer wat spiermassa bij te kweken, is het wel belangrijk dat ik weet wat ik ongeveer verbrand op een dag zodat ik het weer bij kan eten en dan nog wat extra. Met een sporthorloge werkt voor mij goed!

    Reageer
  2. Henrike 8 maandengeleden

    Ik vind het zo bizar dat ik na een youtube workout (wel afhankelijk van welke natuurlijk) wel moe ben, mijn ademhaling omhoog gaat tijdens sporten en ik naderhand spierpijn heb, maar dat ik volgens mijn sporthorloge amper calorieën verbrand. Of amper kcal in vergelijking met hardlopen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: