Ander eetpatroon zwangerschap
Leefstijl Persoonlijk

Hoe mijn eetpatroon is veranderd sinds ik zwanger ben…

Door

Ik krijg vaak de vraag hoe mijn eetpatroon is veranderd sinds mijn zwangerschap. Het is geen dag en nacht verschil, maar er zijn toch echt wel wat dingen die ik bewust of onbewust heb aangepast. Vandaag vertel ik je wat de belangrijkste veranderingen zijn!

Ok daar gaan we, ik heb even goed nagedacht en ook Sven om hulp gevraagd. Dit zijn dingen in mijn dagelijkse voeding, die duidelijk anders zijn dan voor mijn zwangerschap:

1. Ik houd me aan de richtlijnen voor zwangere vrouwen

Deze is misschien vanzelfsprekend, maar hij mag toch niet ontbreken vind ik. Ik neem onder andere geen rauw vlees of rauwe vis, gebruik weinig cafeïne, was fruit en groenten nog beter af, kook mijn eitje langer door, probeer vaker vette vis te eten (dit lukt overigens niet altijd…haha) en vraag in restaurants om goed verhitte gerechten/producten. Dit zijn niet de enige richtlijnen die er zijn, als jij ook zwanger bent dan raad ik je aan je er goed in te verdiepen. Vaak krijg je deze informatie van je verloskundige, ook op internet kun je veel opzoeken. In september start overigens mijn eigen online programma: Fit en gezond zwanger, waarin we het onder andere gaan hebben over wat je beter wel of niet kunt eten. Je kunt je hier aanmelden voor de wachtlijst.

2. Verdeeld over de dag eet ik iets meer

Je behoefte is niet veel hoger tijdens de zwangerschap, maar vooral in het laatste trimester wel iets. Ik ben iemand die altijd op gevoel at, waardoor er echt wel dagen waren dat ik een stukje onder mijn behoefte at. Tijdens mijn zwangerschap probeer ik dat zo min mogelijk te doen, onder andere om grote cravings te voorkomen, maar ook om mijn eigen lichaam en dat van mijn kindje goed te voeden.

3. Ik neem meer tussendoortjes

Voorheen at ik eigenlijk nooit een tussendoortje in de ochtend. Ook kwam het wel eens voor dat ik die in de middag over sloeg. Nu tijdens mijn zwangerschap krijg ik sneller weer trek en neem ik dus meer tussendoortjes. Ook merk ik dat ik sneller een lage bloedsuikerspiegel krijg als ik te lang wacht met eten. Ik probeer mijn eten dus meer te verspreiden over de dag. Over het algemeen probeer ik gezondere tussendoortjes te kiezen.

zwanger ontbijt

4. De supplementen die ik gebruik zijn veranderd

Voorheen gebruikte ik een algemene multivitamine, vitamine D, probiotica (voor m’n darmen) en cranberrytabletten (tegen blaasontsteking). Nu gebruik ik een multivitaminetablet speciaal bedoeld voor zwangere vrouwen, hierin zit bijvoorbeeld geen vitamine A en een grotere hoeveelheid vitamine D. Ik neem die van kruidvat huismerk omdat daar ook omega 3 vetzuren in zitten en hij niet te hoog gedoseerd is. Dat vind ik belangrijk omdat er geen tekorten zijn vastgesteld bij mij! Probiotica gebruik ik nog steeds, momenteel orthiflor original van Orthica. Met cranberrytabletten was ik gestopt, maar toen ik weer een blaasontsteking kreeg ben ik er na goed overleg met mijn huisarts en verloskundige weer mee gestart.

Wil jij supplementen gebruiken tijdens je zwangerschap? Dan raad ik altijd aan om even te overleggen met je verloskundige of met een arts.

5. Ik neem vaker ongezonde dingen

Jep, laten we eerlijk zijn…ik eet wat vaker ongezonde dingen! Ten eerste omdat ik er meer zin in heb, ten tweede omdat ik er kleinere porties van eet. Ik ben er eerder verzadigd van. Waar ik voorheen rustig een grote reep chocolade op at en daar optimaal van genoot, haal ik nu meer voldoening uit vaker kleinere momentjes. Daarnaast heb ik nu vaker zin in minder gezonde dingen waar ik anders niet naar om keek, bijvoorbeeld chips, patat en veel kaas.

In het begin van de zwangerschap vond ik het soms lastig dat ik vaker lekkere trek had, maar inmiddels heb ik het geaccepteerd.

6. Als ik thuis drinken pak, gaan er vrijwel altijd ijsklontjes in

Toch een craving: ijskoud drinken! Er zijn al héél wat ijsklontjes doorheen gegaan hier in huis.

7. We gaan vaker uit eten

Deze verandering heeft niet zo zeer met mijn eetlust te maken, maar meer met het feit dat we nog even optimaal willen genieten van de tijd met z’n tweeën. We genieten beiden heel erg van uit eten gaan…dus dat doen we nu wat vaker dan normaal. Gewoon omdat het nu nog kan zonder oppas te hoeven regelen :).

ijs eten genietmomentje

8. Ik drink minder thee

Voor de zwangerschap was ik een echte theeleut. Inmiddels drink ik het veel minder, omdat ik het sneller warm heb. Niet zo gek in de lente en zomer met een steeds dikker wordende buik :). Meestal blijft het bij 1 grote kop thee in de ochtend. Ik kies trouwens eigenlijk altijd voor cafeïnevrije thee.

9. Ik neem soms kleinere porties

Het komt steeds vaker voor dat ik een kleinere portie eet dan voorheen. Mijn buik is natuurlijk letterlijk meer gevuld door die kleine, dus ik merk dat ik regelmatig sneller verzadigd ben. De grotere hoeveelheden tussendoortjes compenseren dit overigens prima, waardoor de totale hoeveelheid voeding die ik binnen krijg écht niet lager is…eerder hoger!

10. Ik dacht dat ik gezonder zou eten…

Voorafgaand aan de zwangerschap dacht ik dat ik in deze periode éxtra gezond zou eten voor de kleine en lekker veel zou afwisselen omdat ik weet hoe waardevol dat kan zijn voor haar smaakontwikkeling. De werkelijkheid is toch iets anders. Ik heb vaker zin in dezelfde dingen en heb meer lekkere trek. Hierdoor eet ik zeker niet gezonder dan voor mijn zwangerschap. Ook dit vond ik in het begin lastig, maar heb ik inmiddels compleet naast me neergelegd. Ik vind dat ik nog gezond genoeg eet!

Ik ben heel benieuwd of jij dingen herkent uit jouw zwangerschap, of dat jij misschien wel rare cravings had of dingen compleet anders deed. Laat het me vooral weten als je dat leuk vindt om te delen.

Groetjes, Marloes

At jij anders dan normaal tijdens je zwangerschap?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Nathalie 1 weekgeleden

    Ik herken alles 😁alleen ben ik net wel minder gaan snoepen, dat vond ik beter voor mijn kindje

    Reageer
    • Marloes 1 weekgeleden

      Ik had ook oprecht verwacht dat ik dat zou doen, haha. Maar niet dus :).

      Reageer
      • Esther 1 weekgeleden

        Dank voor het delen! Alles is zó herkenbaar!

        Reageer
  2. Esther 1 weekgeleden

    Hoi Marloes, mijn zwangerschappen zijn alweer een jaartje of 20-25 terug. Toen was ik helemaal niet bezig met gezond leven. Natuurlijk had ik me wel ingelezen en wist ik precies wat ik wel en niet mocht eten en drinken tijdens een zwangerschap.
    Omdat ik de eerste 17 weken vanwege extreme misselijkheid niks binnenhield en mezelf plat liggend in leven hield met een dieet van lauwe slappe thee en theebisquitjes was ik totaal 25 kilo kwijt. ( ik heb tot 2 keer toe in die periode in het ziekenhuis gelegen met sondevoeding, tot mijn “ziekte” destijds door de verpleging en de dienstdoende psycholoog werd bestempeld als “het zit tussen je oren”, de sondevoeding eruit werd gehaald en ik voor straf geen bezoek meer mocht; och och, ik heb mijn lief moedertje nog nooit zo kwaad gezien als toen tegen die geneeskundigen, ze heeft me opgepakt en meegenomen naar huis en daarna ben ik niet meer teruggegaan naar dat ziekenhuis. Gelukkig heeft die extreme misselijkheid nu een naampje gekregen en is het een officiële ziekte).
    Na die 17 weken draaide het om als een blad aan een boom en kon ik weer starten met normaal eten. Naast de normale gezonde eetmomenten met bergen komkommers erbij, zijn er die laatste maanden ontelbare puddingbroodjes ingegaan, met dank aan de bakker om de hoek met destijds de allerlekkerste puddingbroodjes. En ik heb overigens ook een flinke bijdrage gedaan aan de omzet van de Magnums dat jaar. Met die 25 kilo is het helemaal goed gekomen:-)

    Reageer
    • Marloes 1 weekgeleden

      Jeetje wat erg zeg! Kan me voorstellen dat je moeder daar heel boos over was. Blij om te horen dat het goed is gekomen 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: