| 31 juli 2021

Hoe ik mijn planning doe!

Ik vind het altijd onwijs interessant om te zien hoe anderen plannen. Als control freak houd ik ervan om mijn werkweek vooraf een beetje overzichtelijk te hebben. Op momenten dat het druk is in mijn hoofd, geeft mijn gedachtes organiseren me rust. Ik laat je zien hoe ik dat doe, hoe mijn agenda eruit ziet en welke app ik gebruik voor mijn planning.

Beetje chaotische structuur…

Ik noemde het hierboven al even, ik ben een beetje een control freak. Ik vind het fijn om vooraf te weten hoe een week er ongeveer uit gaat zien. Er zit daarom een stabiele basis in mijn manier van plannen die me duidelijkheid geeft. Daarnaast kan ik toch ook een beetje chaotisch zijn…doordat ik me niet vasthoudt aan één methode. De ene keer maak ik lijstjes in mijn app, de volgende keer doe ik het op papier. Soms staan er dingen in mijn agenda die ik toch óók nog even op mijn papieren lijstje schrijf.

Ik denk dat mensen die weinig plannen vinden dat ik heel gestructureerd werk, terwijl diehard planners het maar chaotisch vinden wat ik doe. Mijn methode zit er ergens tussenin. Hieronder de dingen die ik gebruik bij het plannen.

Planning google agenda

Mijn agenda

Allereerst het allerbelangrijkste in mijn planning: mijn agenda! Ik gebruik al jaren een digitale variant: de Google agenda. Deze werkt voor mij ideaal omdat ik hem overal kan inzien via mijn telefoon. Een papieren agenda had ik lang niet altijd bij me, wat ik lastig vond.

Hierboven zie je hoe ik hem heb ingedeeld met verschillende kleurtjes:

  • Oranje is privé, die heb ik gedeeld met Sven zodat hij deze ook kan inzien en eventueel iets kan toevoegen.
  • Lichtroze is de planning voor mijn blog, YouTube kanaal en online cursus.
  • Groen zijn cliënten, vandaar dat deze geblurrd zijn :). Momenteel ben ik erg aan het afbouwen met cliënten vanwege mijn zwangerschapsverlof, dit worden er dus langzaam steeds minder.
  • Blauw is voor afspraken voor Sportrade, die er zoals je ziet ook vrijwel niet meer zijn.

Verder heeft Sven een van zijn agenda’s ook met mij gedeeld, die verschijnt in het paars. Voor deze foto heb ik die even uitgezet, omdat hij voor mijn planning eigenlijk niet zo belangrijk is :).

Planning todoist app

Todoist app

Naast mijn digitale agenda, gebruik ik de ‘Todoist’ app. In de collage links hierboven zie je welke lijstjes ik daarin heb aangemaakt. Degene die ik momenteel het meest gebruik zijn ‘Schoonmaakrooster’, ‘Boodschappen’ en ‘Frummel wishlist’.

In het schoonmaakrooster staan schoonmaaktaken die ik herhaald heb, sommigen staan er 1x per week in, zoals bijvoorbeeld badkamer schoonmaken, de wc’s grondig doen, wassen etc. Anderen staan er 1x per maand in zoals ramen lappen, onkruid uit de tuin halen en de koelkast schoonmaken. Sven en ik kunnen beiden in dit lijstje en kunnen dus afvinken wat we al hebben gedaan. Zo weten we precies wat er nog moet gebeuren die week.

Ook in het boodschappenlijstje kunnen we beiden, zodat we dingen kunnen toevoegen of afvinken. In de praktijk maken we echter vaak een lijstje als we samen zijn en vinkt degene die naar de winkel gaat voor weekboodschappen alles af :).

In de Frummel wishlist zet ik alles wat ik bedenk dat we misschien nog nodig hebben voor onze kleine. Soms verdwijnen er ook weer dingen vanaf. Nu staat er bijvoorbeeld een speelkleed op, maar ik vind dat voorlopig niet nodig omdat we ook al een boxkleed hebben :). Als ik in een babywinkel ben, weet ik nu wel precies waar ik nog voor kan kijken.

Papieren lijstjes

Tenslotte vind ik het onwijs fijn om papieren lijstjes te gebruiken om rust te creëren in mijn hoofd. Dit doe ik vooral op momenten dat ik het overzicht een beetje kwijt raak, of als mijn hoofd te vol wordt. Hier wordt het een beetje chaotisch. Soms heb ik namelijk helemaal geen to do lijstje, soms doe ik dat in de app, soms gebruik ik papier. Ook combineer ik verschillende lijstjes. Zo heb ik op dit moment:

  • Een lijstje voor nog te maken YouTube video’s
  • Een lijstje van volgers die een artikel voor me gaan typen die ik in mijn verlof kan plaatsen
  • Een lijst van mensen die we een geboortekaartje willen sturen
  • Een lijstje voor mijn online cursus

Mijn lijstjes zien er soms heel geordend uit…en soms totaal niet! Zie bijvoorbeeld hieronder het lijstje voor mijn online cursus. Op allerlei plekken op de pagina heb ik dingen neergezet die voor mij duidelijk zijn, maar die waarschijnlijk op anderen totaal chaotisch overkomen.

Overigens zien niet al mijn lijstjes er zo uit hoor ;). De lijst van mensen die we een geboortekaartje willen sturen is bijvoorbeeld keurig en overzichtelijk!

Planning lijstjes

Dingen die ik niet plan…

Er zijn ook dingen die ik niet plan. Denk aan foto’s maken voor instagram, reacties beantwoorden onder mijn video’s en artikelen, mail beantwoorden, telefoongesprekken etc. Dit doe ik op momenten dat ik tussendoor tijd heb.

Mijn conclusie

Aan de ene kant ben ik van de structuur en van de duidelijkheid…terwijl ik aan de andere kant 10 lijstjes naast elkaar kan hebben die elkaar een beetje overlappen. Ook kan ik soms met lijstjes beginnen die ik uiteindelijk nooit af maak. Er is eigenlijk alleen écht structuur als mijn hoofd het nodig heeft…en is de structuur er vaak alleen voor mij zelf :).

Ik HOUD van plannen, ik houd van lijstjes. Ze geven me duidelijkheid en overzicht. Ik ben heel benieuwd of je dat herkent.

Ik heb dit artikel niet geschreven omdat ik vind dat mijn manier van plannen de goede is. Iedereen is anders en vind een andere methode fijn. Het is echter wel ontzettend leuk om eens mee te kijken in de werkwijze van iemand anders! Misschien haal je er inspiratie uit :).

Groetjes, Marloes

Hoe plan jij? Wat is er heel anders dan bij mij?

 

 

5 reacties

  1. Oeh, plannen!! Ben ik ook dol op! Hoewel ik ook geleerd heb dat dit niet altijd zin heeft. Maar het geeft me een goed gevoel. Dit is hoe wij het doen:
    In de woonkamer hangt een planningsbord. Met 3 dochters, 1 van 9 en 2 van 8, is dat ook echt nodig. Ik onthoud anders niet wie wanneer gym heeft en wie met wel vriendinnetje heeft afgesproken. Daarnaast sporten ze ook alle 3 meerdere keren per week. Ook schrijven we op dat bord wie ” voorrang” heeft. We voeden praktisch een drieling op en ze maken soms bv ruzie wat er op de tv komt. Degene die voorrang heeft mag dan kiezen.
    Ook gebruiken we een papieren agenda om de planning op langere termijn te doen.
    En op m’n werk ( bij een gemeente) gebruik ik de Outlook agenda. Maar ik kan t niet laten om t ook nog op een post IT te schrijven ( m’n dagplanning dan hé) puur omdat ik van strepen houd haha!
    Het huishouden zit eigenlijk in m’n hoofd en doe ik vaak op dezelfde momenten in een week. Daar waar t kan. Want soms lukt het niet in de hectiek van de dag. Boodschappen doen plannen we wel elke week bewust in. Op zondag vul ik t planningsbord voor de komende week en kijk ik wanneer er tijd is.
    Maar wat ik al zei, ik heb echt geleerd dat je kunt plannen wat je wilt, vaak loopt t anders ….dan heb ik voornamelijk geleerd toen onze tweeling kwam ;). Maar er zijn ook momenten dat de planning gewoon prima door kan gaan.
    Liefs Madieke

  2. Ha Marloes,
    Ik word zelf heel blij van plannen 😁
    Ik heb eigenlijk grotendeels eenzelfde systeem als jij.
    Google agenda, digitale to do lijsten en papieren lijstjes. Die laatste gebruik ik ook vaak om qua tijd taken te plannen.
    Voorheen had ik nogal eens de neiging om te veel op een dag te plannen met veel stress als gevolg.
    Nu maak ik een lijstje hoe laat ik wat wil gaan doen.
    Zeker in het begin maakte dit een hoop duidelijk voor me. Nu overschat ik mezelf en ik hoeveel tijd iets kost meestal niet meer.
    Sterker nog ik had mijn planning voor vanmorgen zo ruim gemaakt dat ik nu even tijd heb om je artikel te lezen en te reageren.
    Heerlijk die rust die ik hierdoor ervaar.
    Fijne weekend, Louise

  3. Ik gebruik voor plannen Trello ( app) en daar houd ik mijn lijsten bij en gebruik ik om notities in op te slaan. One note om alle notities en informatie in op te slaan met verwijzing naar trello of vice versa.
    Papieren lijstjes en planning gebruik ik zelden nu ik de agenda, project en agenda planning gebruik van Greenbook.
    Het laatste was even wennen, maar ik ben er nu ontzettend blij mee.
    Greenbook is een uitwisbaar notitieboek en hebben dus ook een agenda, project en to do planning gemaakt. Deze scan ik als het nodig is met de sanapp en sla ik op in one note of trello. Het scheelt veel papier en rondslingerende notities. Nu staat alles op een plek. Ik maak een globale jaarplanning, maandplanning, week en dagplanning. Ik heb meerdere persoonlijke doelen lopen en die wil ik uiterlijk aan het begin van het volgende jaar wil hebben gehaald en dan moet je het strak en goed inplannen. Tenminste ik moet dat. Voor mij werkt dit systeem prima. Soms zet ik nog afspraken in mijn digitale agenda, maar die neem ik ‘s avond over in mijn greenbook agenda. Op “papier” (want dat is het niet) houd ik toch het meeste overzicht. Nog los van het feit dat ik niet iedere keer op een scherm wil kijken.

  4. Ha Marloes,
    Ik gebruik de google agenda voor mijn werk en we hebben een family planner van papier in de keuken hangen. Hier schrijven mijn man en ik (vooral ik, ha ha control freak) onze afspraken buiten werktijden op en afspraken voor de kinderen, zoals bijv tandarts of consultatiebureau.
    Vind ik mega handig nu de kindjes nog klein zijn en we in 1 oogopslag alles kunnen zien.
    Liefs,
    Marise

  5. Leuk artikel en fijn dat je ook van alles gebruikt. Hier voor m’n werk outlook agenda, voor privé google, een kalender in de keuken met daarop afspraken van iedereen en wat we eten. Boodschappenlijst op papier.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Elke dag bruisen van de energie en met liefde in de spiegel kijken.

@INSTAGRAM Join on the gram