Leefstijl Persoonlijk

Gezond leven update + Tips voor als het niet lukt…

Door

We zijn inmiddels halverwege januari. Twee weken geleden zijn heel veel mensen in Nederland weer gezonder gaan leven. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie ervoor staan, wat er goed gaat en wat jullie lastig vinden. Daarnaast geef ik je tips voor als het allemaal niet zo gaat zoals je had gehoopt. Ik vertel natuurlijk ook hoe mijn afgelopen twee weken gingen.

Evaluatiemomentje
Vaak hebben we het zo druk, dat we vergeten even stil te staan om na te denken en onszelf wat aandacht te geven. Heel veel mensen zijn meer met anderen bezig dan met zichzelf. Ik denk dat het heel goed is om af en toe even stil te staan bij waar je mee bezig bent. In dit geval dus met betrekking tot gezond leven.

Bedenk eens even voor jezelf hoe jij vind dat je het de afgelopen twee weken hebt gedaan. Wees daarbij vooral niet te streng naar jezelf, maar kijk vooral naar positieve punten! Bepaal tenslotte ook één of twee dingen waar je de komende tijd aan wil gaan werken. Houd deze doelen liever klein en haalbaar, dat motiveert het meest!

Wat als het niet naar je zin gaat?
Kritiek hebben op jezelf, is super makkelijk! We zijn vrijwel nooit tevreden en eisen altijd dat het beter gaat. Hieronder heb ik een aantal tips voor je, voor als jij vindt dat het gezond leven niet gaat zoals je zou willen.

  • Gun jezelf de tijd! – Gezonder gaan leven is een verandering van je hele leefstijl. Dat is een heel groot ding! Het is dus volledig logisch dat het niet in één keer goed gaat. Langzaam inslijten is nodig….en dat kost tijd! Gun jezelf die tijd en verwacht niet dat alles binnen een paar weken goed gaat.
  • Zie ook de positieve punten – Zoals ik hierboven ook al zei: kritiek leveren op jezelf is ZO makkelijk. Je schiet er alleen niets mee op! Vaak wordt je alleen maar geïrriteerd, gefrustreerd en worden je gedachtes steeds negatiever. De kans dat je opgeeft, wordt dan alleen maar groter. Probeer jezelf dus te dwingen ook positieve puntjes te zien, hoe klein ze ook zijn! Zelfs denken aan gezonder gaan leven, is al een eerste stapje!
  • Misschien was je doel te groot – Het gaat niet zoals je hoopte, misschien zijn je verwachtingen wel te hoog! Probeer eens kleine en haalbare doelen voor jezelf te stellen. Snoep je nu bijvoorbeeld elke avond? Begin dan eens met twee avonden niet snoepen, maar iets gezonds nemen.
  • Behandel jezelf zoals je je beste vriend(in) zou behandelen – Als je beste vriend(in) moeite zou hebben met gezonder gaan leven, wat zou je dan zeggen? ‘Stop maar, het gaat je toch niet lukken!’?? Nee natuurlijk niet! Maar waarom zeg je dat dan wel tegen jezelf? Denk eens na over welk advies je zou geven aan mensen die dicht bij je staan. Volg vervolgens je eigen advies op :).
  • Geloof in jezelf – Als jij niet gelooft dat je gezonder zult gaan leven, dan gaat het ook niet gebeuren! Stel dus kleiner, haalbare doelen waarvan je oprecht gelooft dat je het kunt.

Zoals je misschien wel merkt, is gezonder gaan leven naar mijn idee voor 90% een mindset. Met negativiteit en frustratie kom je echt helemaal nergens. Met een positieve insteek en lief zijn voor jezelf, zul je verbaasd zijn over je eigen resultaten! Kijk anders nog eens de video hieronder.

Mijn afgelopen twee weken
Ik ben best heel tevreden over hoe mijn afgelopen twee weken zijn gegaan. Ik eet weer een stukje gezonder dan in de decemberperiode en ik snoep iets minder. Natuurlijk zijn er nog wel een paar uitschieters en gaat het echt niet altijd perfect, maar dat hoeft ook niet wat mij betreft! Ik merk dat het voor mij heel goed werkt om doordeweeks niet tot nauwelijks te snoepen en dan in het weekend een grotere hoeveelheid (lees: hele zak pombeertjes én 100g chocolade) te nemen. Woensdag had ik ineens zin in een likeurtje, dat doe ik dan gewoon!

Het sporten ging iets minder fanatiek, omdat ik me niet 100% fit voelde. Ik ben niet ziek ofzo, maar gewoon wat meer vermoeid, sneller spierpijn en minder zin om te sporten. Omdat ik alsnog minimaal 4uur per week sport, ga ik mezelf niet pushen om vaker te gaan als ik daar geen zin in heb.

Kortom, ik ben blij met hoe het gaat! Ik leef weer gezonder, maar niet te krampachtig. Ik ben super benieuwd hoe jij erin staat op dit moment!

De meeste van de foto’s in dit artikel, plaatste ik de afgelopen tijd op instagram!

Groetjes, Marloes

Hoe gaat het met jouw gezonde leefstijl? Wat zijn positieve punten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Kim 3 jaargeleden

    Bij mij gaat het eigenlijk heel goed, bijv. Qua beweging.
    Deze week een dik uur gefitnesst, 3.5km hardgelopen en totaal 20 km gewandeld. Dit is voor mij heel veel, daar ben ik blij mee.

    Gister alleen even een “dipje” gehad. Ik was alleen thuis en heb toen iets teveel gesnoept 😉 chocola, chips, snoepjes; oeps!
    Maar nu weer positief verder, een keer keihard onderuit gaan hoort erbij denk ik dan maar!

    Leuk artikel!

    Reageer
  2. Jacqueline 3 jaargeleden

    Hoi Marloes, dank voor je inspirerende video! Goed dat je aandacht geeft aan mindset(s)! Deze ga ik zeker bookmarken zodat ik ze af en toe kan teruglezen/kijken. Ik heb ook nog een leuke tip: gamification van je gewoontes met een habit tracker. Bijvoorbeeld Habitica: https://habitica.com/static/home. Echt lachen en zeer bevredigend als je weer een level stijgt omdat je je doelen van de dag hebt bereikt! Doei doei 🙂

    Reageer
  3. Babette 3 jaargeleden

    Nou het ging deze week best goed!
    2x gesport met puber dochter en goed op mijn eten gelet,…dus best een beetje trots!

    Reageer
  4. Marjolein Kraak 3 jaargeleden

    Ik ben eigenlijk wel tevreden over de eerste 2 weken van januari. Doordat er PDS bij mij is geconstateerd zit ik nu op een gluten – en lactosevrij dieet en dat gaat best goed. Voel me veel fitter en minder klachten. Sporten gaat ook goed, gisteren eerste testloop voor de marathon van Rotterdam gehad, 20 km. Ik was daar niet moe van, dus volgende testloop start ik in een groep die sneller gaat.

    Reageer
  5. Yasmin 3 jaargeleden

    Hier gaat het niet goed. Nu had ik dat ergens wel verwacht. Mijn verjaardag zat er tussen eng wat etentjes en heel veel stress gehad voor mijn rijexamen afgelopen donderdag . Druk op het werk gehad, maar ook heel druk met rijlessen. Daarnaast kwakkelde ik al een tijdje dus ook nog eens niet zo fit en dan is koken een van de eerste dingen die ik loslaat. Daar heb ik de puf dan ook niet meer voor. Een bak ijs en een zak chips vult ook. Maar ik ben gelukkig geslaagd!Wat ik nog steeds niet kan geloven! En inmiddels geeft mijn lichaam heel duidelijk aan ( snipverkouden, keelpijn en heel erg moe) dat ik gezonder moet gaan leven. Woensdag nog een etentje met vrienden en daar ga ik nog lekker van genieten, maar verder ga ik veel gezonder leven en eten en kan ik me verder gaan focussen op de doelen voor 2018!

    Reageer
  6. Lilian 3 jaargeleden

    Dit artikel is een mooie voor mij.
    Ik stel mezelf kleine doelen en daar gaat het best goed mee.
    Maar omdat de weegschaal niet zo zakt (wat weer logisch is omdat ik die kleine stapjes neem) ben ik geneigd om te denken dat het niet goed gaat…..
    Je geeft me echt iets om over na te denken. Dankjewel

    Reageer
  7. Judith 3 jaargeleden

    Dank voor het artikel. Ik was vanochtend net een beetje gefrustreerd dat er nog geen halve kilo af was. Oké mijn eten kan nog echt een stuk beter. Ik was zwaar verkouden en ik vond het daarom erg moeilijk vorige week uit de droppot op het werk te blijven. (Was voornemen voor het nieuwe jaar).
    Wat wel gelukt is, kleine overwinning zonder teveel moeite…ik drink geen suiker meer in mijn koffie. Misschien geen grote stap, maar was door dichtzitten van neus niet eens heel moeilijk.

    Goed, verkoudheid is bijna voorbij, energie nog niet echt terug. Maar langzaam doorgaan….genieten van gezond eten.
    O ja…tijdens de pauze een appeltje kopen….groot moeilijk moment is het station op de terugreis waar een snackshopje staat.

    Reageer
  8. Sharon 3 jaargeleden

    Leuk artikel, haal ik mijn motivatie weer uit.
    Ik ben 2 januari begonnen met gezonder eten, en ben inmiddels 2 kilo afgevallen.
    Af en toe vind ik het te langzaam gaan, maar ik gun mezelf in het weekend wel 1 of 2 snackmomentjes.
    En ook eet ik dan een keer patat.
    Ik wandel 4x in de week een km of 8 zodat ik ook aan mijn beweging kom.
    Heb je verder nog tips?
    Ik haal trouwens veel recepten van je site af, allemaal even lekker!

    Groetjes Sharon

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: