Afvallen Leefstijl Persoonlijk Trends Voeding Voedingstips

Wat ik heb veranderd in mijn eetpatroon…

Door

Ik heb eigenlijk nooit heel ongezond geleefd, maar in de afgelopen jaren ben ik wel steeds bewuster met mijn eetpatroon bezig gegaan. Ik voel me hierdoor fitter, zit lekkerder in mijn vel en mijn lichaam is flink wat strakker geworden. Het leek me leuk om jullie te vertellen wat dingen zijn die ik in de afgelopen jaren heb aangepast. Ik vertel je er ook bij waarom ik dit heb gedaan.

Hieronder 10 dingen die ik in de afgelopen (ongeveer) 10 jaar heb veranderd aan mijn voeding. In willekeurig volgorde…

1. Bijna alleen nog maar ‘pure producten’ als tussendoortje
‘Vroeger’ at ik als tussendoortje vaak een plak ontbijtkoek, een liga, een sultana of een ander koekje. Tegenwoordig neem ik vaak een cracker, fruit, snackgroenten, een bakje kwark, een boterham, rijstwafels, een handje nootjes of een gekookt eitje (en bij uitzondering een keer een eiwitreep of gezondere mueslireep). Ik merk dat ik hierdoor langer energie houdt en minder vaak zoete trek heb. Ook krijg ik hierdoor meer vitamines, mineralen en andere goede voedingsstoffen binnen.

verschillende gezonde tussendoortjes

2. Minder zoete dranken
Ik drink nu vrijwel alleen water, koffie (zwart) en thee. Hier komen wel dagelijks ongeveer 1-2 glazen light frisdrank of suikervrije limonade bij, maar dat is al veel minder dan vroeger. Ik drink eigenlijk al heel lang geen frisdranken meer, maar eerder pakte ik nog wel eens normale limonade, roosvicee of een vruchtensap…waar ook heel veel suiker in zit! Ook heb ik periodes best heel veel light frisdrank gedronken. Ik merkte dat ik hier veel meer zoete trek door kreeg.

3. Meer eiwit eten en dit bewuster plannen
Sinds ongeveer 4-5 jaar ben ik bewuster bezig met mijn eiwitinname. Ik zorg ervoor dat ik bij (vrijwel) elk maaltijdmoment eiwit binnen krijg en dat ik ook voor het slapen gaan nog iets neem. Hierdoor ben ik langer verzadigd en zijn mijn spieren een stuk sterker geworden.

4. Van iedere maaltijd iets lekkers maken
Dit heeft bij mij echt een groot verschil gemaakt! Tijdens mijn studie werkte ik mijn ontbijt even snel naar binnen en vouwde ik een paar boterhammen dubbel met wat beleg ertussen. Ik genoot eigenlijk helemaal niet van die maaltijden. Vervolgens kreeg ik ‘s middags en ‘s avonds zin om eens écht te genieten van eten, waardoor ik meer snoepte. Ik probeer nu van iedere maaltijd een feestje te maken, geniet veel meer van mijn eten en heb daardoor minder snaaitrek.

5. Minder alcohol drinken
Geloof het of niet, ik vind alcoholische dranken heerlijk! Ik kan ontzettend genieten van een wijntje, rum-cola of een likeurtje. Ik merkte dat ik steeds vaker een glaasje nam. Zeker als een fles wijn open is, is het zonde om weg te gooien! Het werd steeds meer een gewoonte. Momenteel neem ik alleen alcohol als ik daar écht zin in heb. Ik geniet er dan op en top van en heb aan 2-3 glaasjes meer dan genoeg (dronken droppie ;)). Hierdoor ben ik de volgende dag veel frisser! Bovendien geniet ik er nu meer van, dan toen ik meerdere keren per week een paar glazen dronk. Veel alcohol drinken is bovendien natuurlijk niet echt gezond.

6. Bewuster genieten van ongezonde dingen
Dit is iets waar ik mezelf al jaren op ‘train’, omdat ik denk dat het ECHT heel belangrijk is. Veel mensen (including myself heel wat jaartjes terug) voelen zich schuldig als ze een flinke portie van iets ongezonds naar binnen hebben gewerkt. Vervolgens balen ze van zichzelf, raken gedemotiveerd en gaan alleen maar nog meer eten. Ik probeer van alles wat ik eet optimaal te genieten! Ik maak zelf de keuze om het in mijn mond te stoppen, dus schuldig voelen vind ik niet nodig. Grappig genoeg heb je hierdoor minder vaak behoefte aan iets ongezonds en heb je eerder voldoelde gehad.

aanleg om dik te worden feit fabel

7. Meer op gevoel eten
Zeker toen ik begon met de studie voeding en diëtetiek, was ik best wel gericht op het bijhouden van mijn voeding. Ik hield mijn calorieën bij en probeerde iedere dag aan mijn behoefte te komen. Soms at ik nog maar iets extra’s, omdat ik die dag nog te weinig had gehad. In periodes dat ik wat wilde afvallen, negeerde ik mijn honger als ik volgens de richtlijnen voldoende had gegeten. Dit doe ik niet meer! Ik eet naar behoefte. Op sommige dagen heb ik niet zo veel trek, dan eet ik waarschijnlijk wat minder dan ik nodig heb. Op andere dagen heb ik echter juist telkens honger, ik eet dan gewoon wat meer! Ik voel me daar heel lekker bij, heb meer energie en ik heb vrijwel nooit meer echt honger.

8. Koolhydraten en eiwitten na het sporten
Er is echter 1 moment waarop ik mezelf wel altijd verplicht om te eten, dat is na het sporten. Ik doe dit nu ongeveer 4-5 jaar. Ik eet iets waar zowel eiwit als koolhydraten inzitten. Hierdoor kan mijn lichaam optimaal herstellen. Ik vind dit super belangrijk, omdat ik ongeveer 5 dagen per week sport. Als ik niet zorg voor een goed herstel, merk ik dat mijn lichaam de trainingen minder goed aan kan. Sinds ik dit doe, merk ik betere resultaten van mijn trainingen, heb ik minder vaak blessures en pijntjes en ben ik minder vaak moe en overtraind.

meer drinken waarom en tips

9. Veel meer drinken
Dit is echt iets van de laatste 2-3 jaar. Ik was altijd een slechte drinker. Ik vergat te drinken, liet mee thee koud worden en liet mijn flesje water in mijn tas zitten. Totdat ik besloot dit te gaan veranderen. Het begin was lastig, maar nu zou ik niet meer zonder willen! Ik drink zo’n 3 liter per dag, in de zomer soms nog iets meer. Dit lijkt misschien overdreven veel, maar ik sport natuurlijk ook veel. Bovendien voel ik me hier ZO veel beter bij! Ik heb minder snaaitrek, mijn huid reageert er goed op en ik zit lekkerder in mijn vel. Ik blijf dus lekker drinken :).

10. Minder snaaien uit potten en zakken die open zijn
Oiiii, wat was dit lastig om af te leren! Ik moet absoluut toegeven dat het nog regelmatig (minimaal 1x per maand ;)) mis gaat, maar het is absoluut minder ‘erg’ dan het was. I confess…ik ben een ontzettende snoepkont. Als er ergens eten is, ben ik geneigd het te pakken. Als ik een pot of een zak zie staan, graai ik eruit. Als ik eten aan het maken ben, snoep ik overal van. Ik heb dit inmiddels grotendeels afgeleerd! Vooral door te eten naar behoefte, meer te eten als ik veel trek had, gezonde snacks te nemen bij trek en door meer te drinken! Ik kan inmiddels een pak koekjes of een reep chocolade in de kast hebben liggen zonder dat hij op ‘moet’. Dat was eerder ondenkbaar ;).

Ik voel me ontzettend goed bij deze veranderingen. Ik heb minder vaak honger, minder snaaibuien en ik geniet meer van mijn eten. Ik wil er wel bij zeggen dat dit dingen zijn die voor MIJ werken. Dat betekent niet perse dat dat ook voor jou geldt. Blijf altijd goed in de gaten houden wat jouw lichaam aangeeft.

Wat ik je met dit artikel wilde laten zien, is dat ook ik nog steeds af en toe moeite heb met gezond eten en dat je constant blijft bij leren over wat goed voelt voor jouw lichaam.

Ik hoop in ieder geval dat je het leuk vond om te lezen.

Groetjes, Marloes

Wat zijn dingen die jij de afgelopen tijd hebt veranderd?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Marijn 11 maandengeleden

    Leuk inspirerend artikel!

    Reageer
  2. karlien 11 maandengeleden

    Waar ik heel blij mee ben (achteraf gezien) was dat we als kind enkel zoete dranken kregen op verjaardagen. Ik heb daar nu ook eigenlijk nooit behoefte aan. Daarnaast word ik inderdaad ook steeds bewuster van wat ik eet en waarom. Ik heb periodes dat ik veel snoep, maar in mijn achterhoofd houd ik dan dat dit niet de bedoeling is voor lange tijd.

    Reageer
  3. Simone 11 maandengeleden

    Superfijne, realistische blog! Leuk!! 🙂

    Reageer
  4. Ise 11 maandengeleden

    Ik denk dat dit echt een proces is wat wel een paar jaar tijd nodig heeft. Maar uiteindelijk kan het véél verschil maken! Goed dat jij je er ook zo fijn bij voelt 🙂

    Reageer
  5. annie laumen 11 maandengeleden

    Fijn artikel thks.

    Reageer
  6. Marlies 11 maandengeleden

    Hee, superleuk om dit artikel te lezen! Door dat mini gedeelte wat over je studie voeding en diëtetiek ging, ben ik erg benieuwd hoe je dat verder hebt ervaren. Misschien eens een ideetje om over te schrijven? Ik ben best benieuwd naar hoe jij die studie hebt ervaren, wat je vooral geleerd hebt, of je bijzondere/leuke opdrachten hebt moeten doen en hoe jij daardoor veranderde. Ging je bijvoorbeeld ineens heel erg op jezelf letten, wat je at en hoeveel je sportte bijvoorbeeld? Oftewel, hoe ging je studie een beetje in z’n werk? Het lijkt me erg leuk om daar meer over te weten te komen! (Ook wel een beetje omdat die studie me persoonlijk erg interesseert en ik het misschien wel wil gaan studeren.. en misschien denken anderen er wel net zo over en zijn ze ook benieuwd naar jou verhaal!) Liefs!

    Reageer
  7. Anoniem 9 maandengeleden

    Hoiii ik moet aankomen alleen ik wil wel gezond aankomen ik moet bij Mn fruit nu ook iets anders nemen alleen ik vind rijstwafels nou niet echt lekker en ik moet het liefst een koekje maar welke zijn nou eigenlijk gezond mama wil mij die Liga koeken gaan geven alleen ja dat is niet echt gezond

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: