Leefstijl Persoonlijk

Eet ik niet te weinig? – Veelgestelde vraag

Door

Jullie weten dat ik het heerlijk vind om antwoord te geven op jullie vragen over voeding, sporten en gezond leven. Ik bedacht me ineens dat er een vraag is die ik heel vaak krijg, maar die ik nog nooit in een artikel heb beantwoord. Hij gaat over mijn eigen eetpatroon. Ik krijg namelijk vaak de vraag: ‘Eet jij niet te weinig’?

Ik merk dat mensen vaak het idee hebben dat ik weinig eet. Ergens vind ik dat best heel vervelend, omdat ik nooit het beeld zou willen afgeven dat weinig eten goed is! Ik weet dan ook van mezelf dat ik niet weinig eet, maar dat op camera overbrengen is ontzettend lastig. Zeker omdat mensen met een gekleurde bril naar video’s op YouTube kijken. Stiekem hebben ze al een verwachting of een oordeel, waardoor ze op zoek zijn naar een bevestiging van die verwachting en ze misschien niet meer alles zien zoals het is. (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)).

Ja, ik eet regelmatig te weinig!

Laten we voorop stellen dat ik er heel bewust van ben dat ik op sommige dagen te weinig eet. Vooral als ik 2 uur sport op een dinsdag, heb ik een behoefte rond de 2500kcal. Ik heb echter niet zo veel eetlust op die dag, waardoor ik vaak maar rond de 2100kcal eet. Er zijn echter ook dagen dat ik niet sport, een behoefte heb rond 1900kcal en wel 2200kcal eet. Ook zijn er weekenddagen waarop ik soms wel 3000 calorieën eet door mijn gezonde maaltijden in combinatie met genietmomentjes. Op die dagen eet ik dus wat ‘te veel’ waardoor het totaal weer in balans komt.

Ik zit heel veel…

Besef daarnaast dat ik eigenlijk de hele dag zit. Ik werk veel thuis, waardoor ik nauwelijks beweging krijg. Daarnaast heb ik een zittend beroep en ga ik in de auto naar mijn werk. Op dagen dat ik niet sport, is mijn behoefte daardoor ook best heel laag. Ook op dagen dat ik sport kan dit het geval zijn, omdat je met krachttraining of met een half uurtje hardlopen niet zo heel veel extra verbrand. Dit realiseren veel mensen zich niet, omdat zij vooral zien dat ik 4-5x per week sport.

Eet ik niet te weinig

Ik gebruik veel calorierijke producten

Bovendien zijn er best veel calorierijke gezonde producten die ik veel gebruik. Denk bijvoorbeeld aan noten, pindakaas, avocado, ei, kaas, zalm etc. Laatst (zie hierboven) at ik bijvoorbeeld 2 boterhammen als lunch, waar ik een aantal keer de reactie op kwam: ‘Jeetje, wat weinig!’. Op die boterhammen zat echter zo’n 30g pindakaas, een hand rozijntjes, 50g feta en een handje olijven. Hierdoor vulde deze lunch flink en bevatte hij evengoed zo’n 600kcal. Het beleg is in dit geval calorierijker en vullender dan de boterhammen. Ter vergelijking, 2 boterhammen met halvarine en kipfilet zullen zo’n 240kcal bevatten. Dit is dus een aanzienlijk minder grote hoeveelheid, die minder vult!

De calorierijke producten die ik kies, bevatten veel goede vetten en veel eiwitten. Dat vult mij veel beter dan dat ik maaltijden eet die voornamelijk uit koolhydraten bestaan. 4 boterhammen met appelstroop zouden me bijvoorbeeld minder lang vullen dan de twee boterhammen die ik hierboven beschreef. Bovendien bevatten ze minder gevarieerde voedingsstoffen. Daarom maak ik bewust de keuze voor rijkelijk beleg :).

Ik ben een snaaikont

Daarnaast ben ik een enorme snaaikont. In mijn ‘What I eat in a week’ video’s hoor je me regelmatig zeggen dat ik een handje noten heb gesnaaid uit de kast, dat ik kaas heb gesnaaid tijdens het maken van mijn boterhammen en ga zo maar door. Dit bevat natuurlijk ook flink wat calorieën, die je als kijken in gedachten niet echt meetelt als eetmoment.

Ik val niet af!

Als diëtist heb ik natuurlijk een heel goed beeld van mijn eigen behoeftes. Ook als je dat niet bent, kun je echter goed bepalen of jij niet te weinig eet. Dat is namelijk door je lichaamsgewicht een beetje in de gaten te houden. Mijn advies is natuurlijk om zo veel mogelijk gezonde producten te eten, met hier en daar een ongezond genietmomentje. Als je die balans hebt gevonden en je valt niet af…dan eet je kennelijk voldoende :). Heb je er toch twijfels over? Ga dan eens langs bij een professional, die met je mee kan kijken.

Wat ik je wil meegeven…

Probeer niet te veel te kijken naar hoe een ander eet! Iedereen is namelijk anders. Misschien eet iemand een hele kleine portie bij zijn avondeten, maar haalt diegene dat dubbel en dwars in gedurende de rest van de dag. Wat een ‘normale portie’ is, is dus onwijs moeilijk te zeggen. Ik schreef er jaren geleden al eens een artikel over.

Maak je dus vooral niet druk om het feit dat jij misschien wel 4 of 5 boterhammen bij de lunch eet, terwijl ik er ‘maar twee’ eet. Misschien krijgen we daardoor namelijk wel evenveel binnen! Bovendien kun je jezelf onmogelijk met mij vergelijken, omdat jij misschien een staand beroep hebt, anders of langer sport, zwaarder weegt (en dus een hogere behoefte hebt!), of jonger bent. Iedereen is anders, met een andere behoefte.

Dit is geen verantwoording

Met dit artikel wil ik me niet verantwoorden, maar het vooral duidelijker maken! Het laatste dat ik namelijk wil, is dat mensen weinig gaan eten omdat ze denken dat ik dat ook doe.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt :).

Groetjes, Marloes

Eet jij grote porties in vergelijking tot anderen?

 

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Conny 6 maandengeleden

    Ik was eigenlijk verbaasd. Ik heb nog nooit een moment gedacht dat jij te weinig eet! Eerder veel! Misschien kijk en luister ik anders dan de mensen die dit denken. En aan de reacties hier te zien valt het ook wel mee! Geen haha!

    Reageer
  2. Lien 6 maandengeleden

    Ik vind dat je juist altijd heel duidelijk maakt dat het gaat om de balans, dat heb ik ook echt van jou geleerd. Genieten van lekkere dingen zonder schuldgevoel en het gezonde leven daarna gewoon weer oppakken. Dat heb ik altijd onwijs moeilijk gevonden, maar door jouw video’s en artikelen lukt het nu wel. Ik kan me voorstellen dat je er niet altijd bij stil staat, maar je helpt mensen echt ontzettend met je kennis en motivatie! Dank je wel!

    Reageer
  3. Lisa 6 maandengeleden

    Dank voor de inspiratie: gisteren ook een boterham met rozijntjes en kaneel gemaakt. Wat is dat lekker!!!!

    Reageer
  4. Diana 6 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Afgelopen 2 maanden heb ik minder koolhydraten gegeten. Dat begon heel netjes, maar tijdens de decembermaand lopen de kohydraten weer op. Pepernoten, chocola…. en in geniet er ook van.
    In de ochtend eet ik griekse yoghurt, muesli en rode vrichten, middag salade met vis of kip en avond gewoon groente en vlees met de pot. Geen aardappelen, rijst etc. Tussendoor wel meer gezond zoals paprika, selderij met kaas en dergelijke. Geen liga en sultana’s meer
    Ik heb niet het idee dat ik dus veel minder eet maar ik val enorm af. Is mijn stofwisseling zo snel, krijg ik te weinig binnen of andere oorzaken?

    Groetjes, Diana

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: