Nieuwe gewoonte aanleren
Leefstijl Persoonlijk

Een nieuwe gewoonte aanleren, hoe lang duurt dat?

Door

Als je gezonder wilt gaan leven, zijn er waarschijnlijk een aantal dingen die je wilt veranderen. Het klinkt zo makkelijk ‘even een nieuwe gewoonte aanleren’. In de praktijk is dit heel lastig! Vandaag hebben we het over hoe lang het duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren, daarnaast geef ik je mijn tips.

Een nieuwe gewoonte aanleren

Je kunt natuurlijk op heel veel vlakken nieuwe gewoontes aanleren. In dit artikel heb ik het over gezond leven. Zelfs binnen dit onderwerp zijn er nog ZO veel verschillende dingen waar je mee bezig zou kunnen gaan. Sommigen zijn heel groot, anderen heel klein. Hier wat voorbeelden:

  • Geen suiker meer in je koffie nemen.
  • Vroeger naar bed gaan.
  • Elke dag 250g groenten eten.
  • Stoppen met roken.
  • Starten met sporten

Hoe lang duurt dat?

Hoe lastig het is om een bepaalde gewoonte te veranderen, verschilt onwijs per persoon. Geen suiker meer in je koffie nemen lijkt misschien een makkelijk doel, maar als je al 50 jaar koffie met suiker drinkt…kan het best een lastig proces worden. Zo lijkt stoppen met roken heel lastig, maar voor iemand die alleen op gezellige momenten af en toe een sigaretje opsteekt, zal het waarschijnlijk beter te doen zijn.

Er is dan ook niet te zeggen: binnen X dagen heb je een nieuwe gewoonte aangeleerd. Er zijn heel veel visies op dit gebied. De ene bron beweert dat je binnen 14 dagen een nieuwe gewoonte kunt aanleren, de ander zegt dat je er een half jaar over doet. Dat is nogal een verschil!

In dit onderzoek over het veranderen van gezonde leefgewoontes, lees je dat het 18 tot 254 dagen duurt voordat de proefpersonen 95% van hun gedrag hebben veranderd. Ik denk dat dit een heel mooi beeld geeft van de realiteit! Sommige gewoontes leer je binnen een paar weken af, terwijl anderen langer dan een half jaar zwoegen kosten.

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat het voor lang niet iedereen in 1x lukt om te veranderen. Soms kost het meerdere pogingen met rustpauzes ertussenin, waardoor je uiteindelijk zelfs een paar jaar bezig kan zijn met veranderen.

Bewegen gezond

Mijn tips voor jou

Er zijn een aantal tips die ik je wil geven op dit gebied. Belangrijke dingen die je kunnen helpen bij het aanleren van nieuwe gewoontes:

  • Werk in kleine stapjes! Als je nooit sport, begin dan met 1x per week sporten. Hierna kun je altijd verder opbouwen. Een te groot doel kan demotiverend werken.
  • Zet specifieke doelen. ‘Meer groenten eten’ is niet een heel sterk doel, omdat het maar moeilijk meetbaar is. ‘Minimaal 5 dagen per week dagelijks 250g groenten eten’ is een veel sterker doel. Je kunt nu precies nagaan of het je is gelukt…en dat motiveert!
  • Beloon jezelf als het een periode goed gaat. Bijvoorbeeld als je een maand lang 2x per week hebt gesport, jezelf een nieuw sportshirtje geven.
  • Besef dat ‘een nieuwe gewoonte hebben’ niet betekent dat je die gewoonte altijd uitvoert. Dat je een keer een week niet sport, wil niet zeggen dat je de gewoonte ‘2x per week sporten’ niet hebt behaald! Vergeef jezelf als het een periode even niet lukt en houd vertrouwen dat je het echt wel kunt!
  • Heb geduld! Het kan dus echt een tijd duren voordat je nieuwe gewoonte echt is ingesleten. Weet dat dit normaal is. Onthoud ook: als je niets doet, gebeurt er sowieso niets!

Conclusie

Een nieuwe gewoonte aanleren kan zo rete-lastig zijn! Het kan weken, maanden of soms zelfs jaren duren voordat je het écht door hebt. Geef dus vooral niet op! Wat mij betreft zijn er twee dingen cruciaal bij het aanleren van een nieuwe gewoonte:

  • Geloof in jezelf
  • Een positieve mindset, ook als het even niet lukt.

Natuurlijk mag je best even balen als het niet gaat zoals je wilt, maar probeer daarna weer tot positiviteit te komen. Desnoods door je doel een beetje kleiner te maken.

Veel succes!

Groetjes, Marloes

Heb jij een gewoonte die je zou willen aanleren?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Margot 1 jaargeleden

    Vanuit een periode van ziekte en niet meer goed kunnen lopen, heb ik anderhalf jaar geleden diverse nieuwe gewoontes opgepakt. Elke dag oefeningen doen, schrijven in een dankbaarheidsschriftje, geen melk meer in de koffie, een activity tracker bijhouden (na jouw video hierover), bijna elke dag mediteren en sinds de eerste lockdown 2x per week een yogales thuis. Sommige gewoontes lukken vrij makkelijk en andere hebben meer tijd nodig. Het scheelt wel dat ik een behoorlijke discipline heb!

    Reageer
  2. carolien 1 jaargeleden

    Mooi stukje!
    Dankzij jou begon ik met het doel elke dag minimaal 200 gram groenten te eten, omdat ik merkte dat ik dit veel te weinig at. Het is nu een na 10 maanden al een gewoonte om bijv tussendoor komkommer te eten of extra (diepvries)groenten te eten naast de groenten die ik al eet.
    Ook heb ik nu veel beter inzicht in mijn beweging doordat ik een smartwatch heb.
    Bedankt voor al je tips, het helpt me enorm, zo leer ik bijvoorbeeld ook van jou om niet te streng voor mezelf te zijn en weer door te gaan als ik mijn doelen niet heb behaald.

    Liefs

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: