Leefstijl Persoonlijk

8x Doelen die (tot nu toe) nooit nakwam!

Door

Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik heel betrouwbaar ben. Als ik een afspraak maak, dan kom ik hem na! Zo heb ik sinds de start van optimavita.nl maar 1 ‘beloofd’ artikel gemist. Ik heb het terug gezocht, dat was op 10 september 2014 toen ik al een paar dagen ziek op bed lag. Toch zijn er in de afgelopen jaren dingen geweest die ik van plan was te gaan doen, maar die er nooit van zijn gekomen! Het leek me leuk om ze eens op een rijtje te zetten :).

Hieronder in willekeurige volgorden plannen die ik had, maar die nooit iets zijn geworden…

1. Ik zou yoga gaan doen

In vlog 9 uit januari 2016, deed ik voor het eerst mee met een yogales. Ik vertelde jullie toen dat ik zeker weten vaker yoga zou doen, omdat het zo goed voor me is! Volgens mij heb ik nog één of twee keer meegedaan, maar daarna niet meer. Ik merkte dat ik tijdens de les toch niet echt kon ontspannen en juist onrustig werd van het met mijn ogen dicht tussen andere mensen zitten. Bovendien werkte het voor mij niet om op een vast tijdstip ergens te ‘moeten’ zijn.

2. Ik zou gaan mediteren

In december 2017 kwam ik tot de conclusie dat yoga niets voor mij was. Dan maar mediteren! Ik schreef een artikel over mijn plannen. Daarin stond al dat ik benieuwd was of het zou lukken. Nou nee dus. Ik heb welgeteld NOOIT meer gemediteerd na het schrijven van dat artikel *ik schaam me diep*. Ook hier kan ik de rust niet voor vinden.

3. Ik zou blijven puzzelen om te ontspannen

In januari 2018 had ik mijn manier van ontspannen helemaal gevonden! Ik ging puzzelen! Dit was het grootste succes tot nu toe, want ik vond het mega leuk en hield het zeker een paar maanden vol. Ik merkte echter dat ik telkens weer in een diep gat viel als mijn puzzel af was ;). Na mijn laatste puzzel was ik van plan een nieuwe te kopen…maar dat kwam er niet van. Nu ik dit typ krijg ik trouwens wel spontaan weer zin om te puzzelen, dus wie weet!

4. Ik wilde 10x leren optrekken

Ooit kon ik 10 chin-ups doen. Ik vind dat stiekem ontzettend stoer! Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik lang niet ver genoeg naar beneden ging hoor :). In juli 2014 maakte ik een video met tips om te leren optrekken (die ik net met kromme tenen heb terug gekeken). Ik was vastbesloten zelf ook weer te gaan oefenen! Je raad het al…daar is niet zo veel van gekomen. Pas sinds de laatste weken heb ik dat oefenen met optrekken weer een beetje opgepakt, zoals je al kon zien in de laatste vlogs.

4. Ik wilde zwaarder leren squatten met meer dan 60kg

In december 2014 besloot ik dat ik het tof vond om heel zwaar te kunnen squatten. Ook hier schreef ik een artikel over, met de meest beschamende foto’s EVER! Mijn squathouding op die foto’s is ZO slecht, dat ik oprecht meerdere keren heb getwijfeld ze offline te halen. Thank god kwam ik er zelf ook achter dat ik beter de oefening licht kon uitvoeren en te focussen op een goede houding! Inmiddels haal ik redelijk makkelijk 3×10 herhalingen met 60kg (MET goede houding). Ik heb geen ambitie meer om zwaarder te squatten, ik haal meer energie uit het trainen voor meer herhalingen en het variëren met meer explosieve oefeningen.

6. Ik wil vaker een boek lezen

Heel bewust staat bij dit doel ‘wil’ in plaats van ‘wilde’. Ik wil namelijk nog steeds meer lezen! Het komt er alleen niet echt van. Ik maak er geen tijd voor, kijk liever YouTube of een film als ik ga ontspannen en ik ben héél erg kritisch als het om boeken gaat. Ik ben niet zo snel geboeid. Toch blijft het iets dat ik graag zou willen. Ik moet ook zeggen dat ik in het afgelopen jaar meer boeken (lees: een stuk of 3) heb gelezen dan de jaren daarvoor. Nu op zoek naar de allerleukste boeken :). Als je tips hebt, dan zijn die zeker welkom!

7. Ik wilde een cursus fotografie doen

Dit was een van mijn doelen van dit jaar…een cursus fotografie doen of me in ieder geval meer verdiepen in (food)fotografie. Tot nu toe heb ik er nog veel te weinig mee gedaan naar mijn zin. Het staat nog steeds wel op mijn wish-list. Misschien dat ik YouTube eens ga raadplegen! :).

8. Ik wilde ooit 63kg wegen…

Ongeveer 5 jaar geleden had ik in mijn hoofd dat ik 63kg wilde wegen (ik ben 1.72m lang, mijn BMI zou dan 21,3 zijn). Ik heb het een klein tijdje daadwerkelijk gewogen, maar hield het niet vol. Inmiddels ben ik erachter dat dit gewicht totaal niet realistisch was. Ik voel me een stuk fijner, sterker en energieker bij een hoger gewicht. Momenteel ben ik 68kg, meestal schommel ik ergens tussen 66 en 68kg, daar voel ik me prima bij! Ik heb er vrede mee dat het gewicht dat bij mijn lichaam past, hoger is dan het getal waar ik ooit naar heb ‘verlangd’. Me fit voelen zal ik altijd voorop stellen.

Mijn conclusie

Wat ik je met dit artikel wil meegeven, is dat het niet erg is om gaandeweg doelen bij te stellen of zelfs te ‘vergeten’. Als bepaalde dingen je niet gelukkig maken, kies dan een andere weg! Het is een hele mooie eigenschap om ambitieus te zijn, maar steek energie in dingen die je daadwerkelijk gelukkig maken.

Doelen even uit het oog verliezen is ook geen probleem, maar pak ze weer op als je dat echt wilt! Ik weet bijvoorbeeld zeker dat die verdieping in fotografie echt wel gaat komen :).

Groetjes, Marloes

Heb jij doelen die je nooit bent nagekomen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. silke 1 jaargeleden

    wat een fijne blog vind ik dit! zet me aan het denken over mijn doelen die ik nooit behaald heb.

    ik ben dol op lezen. vooral realistische eigentijdse verhalen met een vleugje magie in verwerkt.
    daarom lees ik ook graag de boeken van cecelia ahern. zij is ook de schrijfster van de films P.S. i love you en love rosie. echt een aanrader!

    Reageer
  2. Emma 1 jaargeleden

    Mijn doel is om 60 te wegen. Ben 1,76 en weeg nu tussen. De 62 en 63 kilo. Verder lukt het niet. Toch vind ik het moeilijk. Velen zeggen. Dat hoeft toch niet, je bent al zo slank. Toch blijft het in mijn hoofd zitten en daar heb ik het heel moeilijk mee. Vooral omdat ik erg oplet met eten maar al 3 maanden niet meer afval.

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Probeer toch eens goed na te denken of dit doel wel echt realistisch is. 60kg is echt vrij licht voor iemand van jouw lengte :). Liefs

      Reageer
  3. Julie 1 jaargeleden

    Ik ben zelf onlangs terug beginnen lezen, omdat ik het toch echt wel miste. Een aanrader: de app goodreads, waar je je boeken kunt bijhouden en ook tips van anderen krijgt.
    ps: ik reageer niet vaak, maar jouw blog is momenteel echt één van mijn favorieten. Goed bezig!

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Dank je wel Julie! Zo fijn om te horen 🙂

      Reageer
  4. Brechtje 1 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Allereerst, wat een fijne website! Jij bent een van de weinige bloggers die echt eerlijk overkomt en ook een (voor mij) realistisch eetpatroon heeft! Ik ben al heel wat wijzer geworden door jouw posts.

    Ik heb een vraag, wellicht heb je tijd om die te beantwoorden (misschien zelfs in een video? Er zijn vast meer mensen met dezelfde vraag :)):
    Wat betreft het nooit bereiken van een doel kan ik met weinig trots zeggen dat ik het doel ‘sporten’ nooit bereikt heb. Er zijn natuurlijk wel sporten die ik leuk vind, maar ik vind het gezellig om dat samen te doen en vriendinnen en ik werken zo onregelmatig, dat we eigenlijk nooit samen kunnen sporten. Ik heb veel dingen geprobeerd, maar kan nu echt wel zeggen dat ik gewoon niet zo van sporten houd.

    Ik heb wel een hond waarmee ik veel wandel, en ik ben zwemjuf waarbij ik constant in beweging ben. Zwemmen vind ik overigens wel een leuke sport, maar omdat ik al zo vaak in het water ben, heb ik meestal geen zin meer om zelf nog wat banen te trekken.

    Ik heb totaal geen overgewicht maar wel hardnekkige vetjes die ik kwijt wil, vooral op mijn bovenbenen (zadeltassen). 🙂

    Jij bent natuurlijk een enorme sportfanaat, dat vind ik echt super knap! Ik zou graag willen weten of je zonder sporten (maar wel met bewegen zoals wandelen en fietsen) en gezond eten ook goede resultaten kunt bereiken, ook al duurt het dan misschien wat langer. En daarbij: jij eet veel eiwitten, maar voornamelijk omdat je veel sport denk ik? Moet ik ook veel eiwitten eten als ik niet sport?

    Misschien heb je dit al eens beantwoord, ik heb nog niet je hele blog doorgespit. 🙂 Alvast bedankt!

    Reageer
    • Brechtje 1 jaargeleden

      Oja, en wat lezen betreft kan ik de app Storytel enorm aanraden! Het zijn luisterboeken, dat moet je wel liggen, maar vooral tijdens het wandelen vind ik dat ideaal! En ook op het strand, tijdens saaie huishoudelijke klusjes en in de auto is het heerlijk. Er staan ook veel hele recente boeken op. Ik ben ook snel afgeleid en kijk dan liever lekker simpel naar Youtube, maar ik heb nu in twee maanden al 15 boeken geluisterd. Niet gesponsord overigens, gewoon een enthousiaste gebruiker. 🙂

      Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Hi Brechtje, thanks voor de inspiratie! Misschien wel een leuk idee voor een artikel: kun je afvallen zonder sporten? 🙂 Ik ga hem schrijven!

      Reageer
      • Brechtje 1 jaargeleden

        Dat lijkt me heel interessant, dankjewel!

        Reageer
  5. Pien 1 jaargeleden

    Hoi, ik heb sinds kort je site ontdekt en ben erg enthousiast over je manier schrijven!
    Een vraagje; mijn lengte is 1.81; wat is daarbij een realistisch gewicht?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: