Leefstijl Persoonlijk

Fitspiration: Annemarie viel 28kg af!

Door

Collage1Links: unhappy 100kg – Rechts: happy, healthy en stabiel 72kg

Ik vind het super leuk om af en toe een van jullie aan het woord te laten op optimavita.nl. Het is zo super leuk om ervaringen van andere te lezen over hun weg naar een gezondere leefstijl. Hoe hebben ze het aangepakt? Wat waren valkuilen? Wat zorgde ervoor dat ze doorzetten? En ga zo maar door. Vandaag het verhaal van Annemarie, ze viel bijna 30kg af en voelt zich fitter en zit lekkerder in haar vel.

Ik geef direct het woord over aan Annemarie

Lieve lezers van Optima Vita,

Graag vertel ik jullie over mijn afvalproces van 100+ kilo naar uiteindelijk een gewicht dat schommelt rond de 72 kilo.

Hoe het begon
Wellicht vraag je je af hoe iemand op een gewicht komt van meer dan 100 kilo…dan moet je inderdaad heel veel gegeten hebben. Dat heb ik gedaan. Toen ik op mijn 19e op kamers ging wonen in Utrecht, ging het helemaal mis. Ik ben toen jarenlang erg depressief geweest en om mijn hoofd boven water te houden ging ik eten. Heel veel. Heel ongezond. Heel vaak. Ik leefde van eetbui naar eetbui, en had oprecht het idee dat ik daar niks aan kon doen. Ik had het gevoel dat ik moést eten. Mijn lichaam schreeuwde erom en ik kon het niet stoppen.

Op een gegeven moment – 3,5 jaar later – heb ik mijn depressie achter me gelaten, maar die eetbuien bleven mét daarbij het gevoel dat ik daar geen controle over had. Omdat ik wel graag een gezond gewicht wilde hebben, keek ik naar wat ik in de rest van mijn eetpatroon kon aanpassen.

Collage2Op weg naar de nieuwe ik, 80kg – Salade met noedels, komkommer, wortel en pinda’s. 

Hoe ik het veranderde
Ik begon met een maand zonder alcohol en frisdrank, vervolgens nam ik mijn avondeten onder de loep: ik zorgde dat ik maar één keer opschepte en rustiger at, daarna was mijn ontbijt aan de beurt: ik verving de boterhammen door yoghurt met fruit, en zo maakte ik stap voor stap mijn eetpatroon wat gezonder. Dit is een proces van jaren geweest. Ik durf te zeggen dat ik nu heel gezond eet. En nog belangrijker: ik voel me daar heel goed – heel fit – bij. Waar ik in eerste instantie nog een hoop ‘regels’ voor mezelf had, heb ik nu een goede basis, waardoor ik niet meer zo na hoef te denken als ik iets pak. Daarnaast gun ik het mezelf ook om te genieten van eten.

Cruciale gedachtes
De eetbuien waren er trouwens wel nog steeds, maar het werd minder gedurende de jaren. Want het is zonde om zo’n gezonde dag nog te verpesten, was mijn gedachte. Op een bepaald moment viel gelukkig écht het kwartje: het kan helemaal niet zo zijn dat ik geen controle heb over de eetbuien. Er is namelijk geen eetbui totdat ik deze zelf creëer. Even daarvoor staan alle voedingsmiddelen nog in de keuken (of ergens anders), en is er niks aan de hand. Totdat er een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik moét gaan eten. Maar daar hoef ik niet naar te luisteren. Ik heb daar zelf een keus in. En ik kies er tegenwoordig voor om (in de basis) voedzame dingen te eten en daarnaast ook heerlijk te genieten van de wat minder gezonde dingen!

Ik denk dat wanneer je oprecht gelooft in het feit dat je altijd een keus hebt, en daarnaast jouw lichaam het beste gunt, dat je dan min of meer vanzelf uitkomt op een gezond eetpatroon. Over mijn ervaringen schrijf ik -sinds heel kort- op www.happymoodhappyfood.nl. Ik hoop dat ik mensen kan inspireren om gezonde keuzes te maken door te laten zien dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn.

Collage3Ik, stabiel 72 kg – Rijstsalade met broccoli, paprika en cashewnoten

Mijn eetpatroon
Een gemiddelde dag ziet er voor mij qua eten momenteel zo uit:

  • Mijn favoriete ontbijt is een soort mousse van yoghurt, bieten, banaan en vanille die ik de avond ervoor klaar maak. Deze eet ik het liefst met zelfgemaakte granola.
  • Tussendoor neem ik vaak een roggebroodje met kaas, een rijstwafel met pindakaas, een eitje of een combinatie daarvan. Ook neem ik er wat fruit bij.
  • Als lunch eet ik graag een goedgevulde salade. Het vergt wat voorbereiding, maar dat is zeker de moeite waard. Als ik te weinig tijd heb, dan eet ik een paar boterhammen
  • ’s Middags tussendoor eet ik wat rauwkost (tomaatjes en worteltjes zijn favoriet) en daarbij wat kleins als een cracker of een klein bakje yoghurt.
  • Qua avondeten wissel ik heel veel af tussen vlees, vis en vegetarisch en tussen pasta, rijst, aardappelen, wraps en koolhydraatarm.
  • ’s Avonds eet ik niet zoveel meer. Soms heb ik nog zin in fruit of in chocolade of iets anders.

Ik zorg dat ik altijd genoeg groenten en fruit eet. De basis houd ik gezond, en een paar keer per week ga ik los, want ik houd heel erg van chips, taartjes en toetjes. Er is niks mis mee om lekker te genieten op z’n tijd! Op die manier blijft het ook bijzonder en kun je er ook van blijven genieten.

En sporten??
Een diehard sporter ben ik trouwens niet. Er is een tijd geweest dat ik heel fanatiek vier of vijf keer per week naar de sportschool ging, maar zo heel erg leuk vond ik het niet. Hardlopen vind ik wel heerlijk – ook omdat het een buitensport is-, en het is iets beter in te passen in mijn leven momenteel. Dus 2 of 3 keer per week ga ik lekker rennen.

Collage4Hardlopen! – Salade met spinazie, wortel, komkommer, kikkererwten, avocado en feta.

Mijn tip voor jou
Alles bij elkaar voel ik me een stuk fitter en energieker dan een paar jaar geleden. Dat gun ik iedereen! Mocht je ook gezonder willen gaan leven, dan is mijn tip om eerst heel duidelijk te kijken waarom dat nu niet lukt. Waar gaat het mis? Daar ligt waarschijnlijk ook al een stukje van de oplossing. En uit eigen ervaring weet ik dat een positieve mindset ook erg helpt! Als je je hoofddoel in kleine stapjes opknipt, dan wordt het veel overzichtelijker voor je. En daarnaast is de kans op succes ook groter. Wanneer je succes boekt, dan smaakt dan naar meer. Als je een van je subdoelen behaalt, dan geeft dat de energie en motivatie om verder te gaan.

Dus: kijk waar het misloopt, stel jezelf een doel en verdeel deze vervolgens in kleinere doelen. Ga ervoor, wees niet te streng en geniet ook vooral! Als je een paar keer per week geniet van een stukje taart, een koek of een glaasje wijn, dan zorgt dat er niet voor dat je 20 kilo te zwaar bent. Dus je kunt ook echt een gezond leven leiden én genieten tegelijk! Go for it!!

Groetjes, Annemarie

Reactie Marloes
Lieve Annemarie, wat heb je dit superknap gedaan! Eigenlijk precies zoals ik het mijn cliënten ook aanraad om te doen: werk stapje voor stapje naar een gezonder leefpatroon toe en sta jezelf toe om regelmatig een genietmomentje te hebben.

Ik vind het geweldig om te horen dat je je nu zo goed voelt. Je mag echt mega trots op jezelf zijn. Je blog ziet er super leuk uit, ik raad iedereen aan om even een kijkje te gaan nemen!

Heel erg bedankt voor het delen van jouw verhaal, ik weet zeker dat je hier veel mensen mee inspireert.

Groetjes, Marloes

Welke dingen herken jij in het verhaal van Annemarie?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (23)
  1. Bianca 6 jarengeleden

    Heel erg knap!

    Reageer
  2. Anne 6 jarengeleden

    Wauw, wat knap dat je de discipline hebt om dit zelf allemaal te veranderen! Respect hoor! En ik ben het ook helemaal eens met wat je zegt, zo lang je zorgt voor een gezonde basis, is er ook ruimte om lekker te kunnen genieten – wat minstens net zo belangrijk is! ?

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Dankjewel voor je lieve reactie. Heel leuk om te lezen! Balans is zo belangrijk inderdaad.

      Reageer
  3. Lilian 6 jarengeleden

    Knap van je zeg! Erg leuk om te lezen

    Reageer
  4. Vera 6 jarengeleden

    Alle respect, Anne-Marie, voor het delen van je verhaal, voor het bereiken van je doel en voor je mooie blog. Je persoonlijke verhalen zijn inspirerend om te lezen. Ik dacht, ik neem even een kijkje op je blog vanwege de gave naam van je blog. Maar ik bleef hangen en heb al je verhalen terug gelezen.
    Ik wens je veel succes en geluk! Dankje voor het delen.

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Dankjewel voor je ontzettend lieve reactie, Vera! Dit is precies waarom ik mijn verhaal graag wil delen (ook al vind ik dat ook best spannend).
      Ik zie mezelf nog zitten – 30 kilo geleden en totaal niet blij met mezelf en mijn leven – en ik ben zo blij met hoe het nu gaat. Ik ben verder helemaal niet bijzonder of anders dan anderen, dus als ik dit kan, dan kunnen anderen dit ook. Het gaat vooral om de juiste mindset. Maar goed, je hebt mijn blog gelezen, dus je weet hoe ik erin sta 😉
      Dankjewel, en mocht je het misschien leuk vinden om op de hoogte te blijven: als je je e-mailadres mailt naar annemarie@happymoodhappyfood.nl, dan stuur ik je regelmatig een overzichtje met mijn nieuwe blogs. Voel je niet verplicht! Ik meld het alleen even omdat je zo enthousiast reageert (en dat vind ik echt heel bijzonder om te lezen!).

      Reageer
  5. Richard 6 jarengeleden

    Geweldig gedaan Annemarie. Heel knap dat je op gewicht blijft. Wees trots op jezelf!

    Ik weet hoe het is ik ben 30kg afgevallen en blijf ook (met wat schommelingen) op gewicht.

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Dankjewel, Richard! Ik ben zeker trots, maar vooral ook blij dat ik nu beter voor mezelf zorg, waardoor ik me zo goed voel.

      Wat super dat je ook zoveel afgevallen bent, heel knap! Ik herken de schommelingen. Bij mij is het ook niet in een rechte lijn gegaan, maar dat hoeft ook niet.

      Dank voor je lieve reactie, en zet ‘m op hè!

      Reageer
  6. barbara 6 jarengeleden

    wat een mooi verhaal. Ik herken stukken eruit. Heel knap dat je het volhoud en niet doorslaat! top!!

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Dankjewel voor alle mooie complimenten, Barbara!

      Ik hoop dat je alleen de positieve stukken herkent, en anders hoop ik heel erg dat je iets hebt aan mijn verhaal.

      Reageer
  7. Sanne 6 jarengeleden

    heel knap! enne, heb je dat recept van die mousse met yoghurt en bieten toevallig :)?

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Bedankt! Ja, deze staat nog niet op mijn blog, omdat het me niet lukt om er een mooie foto van te maken ‘s ochtends 😉

      Maar ik deel het graag: 200 gram yoghurt, 50 ml melk, 100 à 125 gram bieten, 1 banaan en 1 tl vanillepoeder in de blender. Daarna 3 el chiazaad erdoor roeren. Als je dit de avond van tevoren klaar maakt, dan is het de volgende ochtend heerlijk romig van smaak.

      Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Reageer
      • Sanne 6 jarengeleden

        lekker, bedankt!!

        Reageer
  8. Cathrien 6 jarengeleden

    Annemarie?? Gefeliciteerd met het nieuwe gewicht , heel knap. Succes.
    Cathrien.

    Reageer
  9. annie laumen 6 jarengeleden

    Knap hoor zoveel afvallen.
    Die mousse lijkt me heerlijk en heb het recept opgeschreven.

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Bedankt!
      Ben benieuwd wat je ervan vindt! Ik hoop dat het in de smaak valt.

      Reageer
  10. Renée Hoogers 6 jarengeleden

    Ben super trots op jou Annemarie, jij bent enorm gegroeid in de bijna 8 jaar die wij elkaar nu kennen. Vele dalen heb je al overwonnen. Nogmaals: trots op je. Lfs Renée

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Lieve Renée, bedankt weer voor al je mooie complimenten! Doet me heel goed! Je bent op bepaalde momenten in die 8 jaar heel belangrijk voor me geweest. En nog steeds! Dankjewel daarvoor. X

      Reageer
  11. Bianca 6 jarengeleden

    Mooi verhaal ! Ook fijn om te lezen dat je met gezonde aanpassingen in je voeding bent afgevallen. Geen rare superfoods, calorieën tellen of extreem fitnessen. Lekker eten, voldoende bewegen en ook nog regelmatig genieten. Top!

    Reageer
    • Annemarie 6 jarengeleden

      Bedankt! Inderdaad: er is niks geks voor nodig. Gewoon stapje voor stapje gezonder gaan eten, en dan kom je een heel eind 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: