meenemen naar sportschool spullen
Bewegen Tips

Wat neem je mee naar de sportschool?

Door

Als je nog niet vaak in de sportschool bent geweest, of misschien zelfs nog nooit. Dan weet je misschien niet precies wat je allemaal moet meenemen. Ik ga je in dit artikel vertellen wat de absolute ‘musts’ zijn, dingen die je ALTIJD in je fitnesstas moet stoppen. Daarnaast geef ik tips over accessoires die het sporten net een beetje leuker of makkelijker maken. Zowel de beginnende als de gevorderde fitnesser kan zo ideeën opdoen.

Laten we maar gelijk beginnen! Wat neem je mee naar een sportschool training?

‘Must-brings’
Hieronder de dingen die voor iedereen belangrijk zijn om mee te nemen.

  • Sportkleding kan natuurlijk niet missen. Draag vooral waarin jij je prettig voelt. In de sportschool zie je heel veel kledingstijlen voorbij komen. Korte broek, lange broek, shirtje zonder mouwen, shirt met lange mouwen, alles kan eigenlijk! Check wel even de kledingvoorschriften van jouw sportschool. Natuurlijk kun je je ook thuis omkleden.
  • Schone sportschoenen. Deze doe je dus NIET alvast thuis aan. Neem een paar mee in je tas.
  • Een handdoek, die kun je over je fitness toestel leggen…wel zo hygiënisch.
  • Een flesje of bidon die je kunt vullen met water. Tijdens het sporten verlies je een hoop vocht, aanvullen is belangrijk! Water is voor vrijwel alle sportschool-gangers voldoende. Hier lees je daar meer over.
  • Je lidmaatschapspasje, deze heb je namelijk vaak nodig om naar binnen te komen.
  • Eventueel een hangslotje, waarmee je je kluisje kunt sluiten. Bij onder andere Basic fit is dit nodig. Check vooraf bij je sportschool

‘Handig-voor-heel-veel-fitnessers’
Dan dingen die voor heel veel mensen handig zijn om ook mee te nemen.

  • Oordopjes, heel veel cardio-apparaten hebben de mogelijkheid dat je TV kunt kijken. Met de oordopjes kun je het geluid dan ook horen :).
  • Een telefoon of bijvoorbeeld een ipod met muziek, dat motiveert lekker tijdens het trainen!
  • Iets te eten voor na je training, als je niet direct naar huis gaat. Hier vind je tips voor goede maaltijden of snacks.
  • Deodorant zit standaard in mijn sporttas. Altijd fijn na een training! Eventueel kun je natuurlijk ook douchespullen en/of make-up meenemen.

‘Perfect-voor-gevorderde-sportschool-dudes-en-chicka’s’
Als jij een doorgewinterde sportschool freak bent, dan heb je misschien iets aan de volgende items.

  • Fitness handschoentjes. Soms kan je hele zware oefeningen niet meer aan, omdat je handen pijn gaan doen. Dat is natuurlijk zonde! Ook heb je meer grip door de handschoentjes. Je hebt ook speciale wriststraps die je hiervoor kunt gebruiken.
  • Kneesleeves zijn hele strakke banden om je knieën. Hierdoor heb je meer stabiliteit bij bijvoorbeeld een squat. Dit kan handig zijn als je steeds zwaarder wilt kunnen liften.
  • Ook een weightlifting belt kan handig zijn. Dit is een soort brede riem die je strak om je middel doet bij bijvoorbeeld een squat of een deadlift. Deze ondersteunt je buik en onderrug en geeft je op die manier meer stabiliteit. Hierdoor kun je zwaarder trainen.
  • Je kunt eventueel BCAA’s door je water mengen. Dit zijn aminozuren, bouwstoffen van eiwitten die spierafbraak helpen voorkomen als je ze drinkt tijdens een training. Ik gebruik ze alleen als ik weet dat ik iets te weinig eiwitten heb gegeten. Ook kun je een pre-workout nemen voor een training. Hierin zitten stimulerende stofjes zoals bijvoorbeeld cafeïne, die je een boost geven voor je training.
  • Weightlifting schoenen zijn schoenen met een keiharde zool. Hierdoor sta je heel stabiel en kun je meer kracht leveren tijdens bijvoorbeeld een squat.
  • Bij de sportschool hebben ze niet altijd al het materiaal dat je zou willen gebruiken. Ik neem daarom zelf soms bijvoorbeeld een trainingselastiek mee voor extra oefeningen.

Naar mijn idee is alleen de bovenste categorie dus ECHT noodzakelijk. De rest kun je prima zonder. Ik kan mezelf toch wel een gevorderde fitnesser noemen, maar van de onderste categorie gebruik ik alleen heel af en toe handschoentjes, soms pre-workout of BCAA’s en soms een elastiek. Ben jij aan het trainen voor powerlifting of bodybuilding? Dan zul je waarschijnlijk meer gebruiken! Stabiliteit is dan namelijk nog belangrijker.

Groetjes, Marloes

Wat neem jij altijd mee naar de sportschool?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Marlous 5 jarengeleden

    Eigenlijk neem ik alleen de bovenste ‘must-brings’ mee en mijn telefoon en oortjes voor muziek.
    Verder mijn trainingsschema en een pen, omdat ik vaak bij wil houden hoeveel reps ik per set (met welk gewicht) ik kan om mezelf de keer erna te verbeteren 😉

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Oeh leuke aanvulling!! 🙂

      Reageer
    • The O 5 jarengeleden

      Ja dit herken ik!
      Ik heb mijn schema bij me zodat ik weet welke oefeningen ik ga doen, en dat is direct een soort logboek waarin ik bijhoud op welk gewicht ik zit inderdaad!

      Reageer
  2. Lena 5 jarengeleden

    Ik ben nog maar net lid van de sportschool,bij mij in de buurt.

    (Ik was de eerste keer mijn deo vergeten #dom)

    Mijn tip is neem een pen mee misschien gek maar om op te schrijven welk kluisje van mij is.

    Ik ben namelijk als ik sport erg gefocust op mijn oefeningen en houding als ik dan dus klaar ben met sporten ben ik vaak al vergeten welk kluisje van mij was.

    Zorg wel dat je van tevoren het opschrijft zodat je niet met die pen zit!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: