marloes optima vita
Bewegen Tips

Waarom ik intervaltraining doe & Mijn sportroutine

Door

Als mijn sportroutine verandert, dan deel ik die vaak met jullie. Momenteel is dat weer het geval! Ik heb een weekschema gevonden dat momenteel bij me past. Ik vertel je onder andere waarom ik intervaltraining doe…

Mijn doel

Laat ik beginnen met mijn sportdoel op dit moment. Dat is absoluut: me weer fitter voelen! We hebben een miskraam gehad, waar helaas nog steeds de gevolgen van spelen. Al zeven weken heb ik bloedverlies en kan ik niet op het niveau sporten dat ik graag zou willen. Ook tijdens mijn (helaas veel te korte) zwangerschap, moest ik me qua sporten een beetje inhouden. Ik voel me hierdoor minder fit! Sinds ongeveer 2-3 weken heb ik het gevoel weer langzaam te kunnen opbouwen. Dat vind ik natuurlijk super fijn!

Sporten helpt me bij het fitter voelen, meer energie hebben gedurende de dag en een positieve mindset houden. In het verleden heb ik ook wel lichamelijke doelen gehad (vetpercentage verlagen, dikkere billen etc.). Momenteel staat dat zeker niet bovenaan mijn lijstje. Het zou natuurlijk niet verkeerd zijn als ik ook weer wat strakker in m’n vel kom te zitten, maar dat is absoluut bijzaak voor mij op dit moment.

Mijn sportroutine

De laatste (en komende) weken ziet mijn sportroutine er ongeveer zo uit:

Maandag: Rustdag of hele rustige duurloop van 4-6km.

Dinsdag: Mijn vaste lesgeefdag op de sportschool: 1 dansles en 1 uur pump. Bij pump probeer ik mijn gewichten weer heel langzaam op te bouwen.

Woensdag: Rustdag

Donderdag: Net waar ik zin in heb, rust, duurloop of eventueel fitness. Bij een fitnesstraining moet ik er wel op letten dat mijn benen de training van morgen aan gaan kunnen :).

Vrijdag: Intervaltraining, bijvoorbeeld 9×2 minuten snel en 1 minuut wandelen. Daarna +-30 minuten yoga.

Zaterdag: Rustige duurloop van 5-7km

Zondag: Naar de sportschool met Sven. +-10 minuten warming up en vervolgens full body krachttraining. Afwisselend high-intensity oefeningen en oefeningen meer gericht op spierkracht.

Waarom ik intervaltraining doe

De grootste verandering in mijn routine de afgelopen tijd, is dat ik intervaltraining ben gaan doen (en yoga, maar daar schreef ik laatst al uitgebreid over). Ik vertel je graag waarom ik die keuze heb gemaakt.

Intervaltraining is een manier van trainen waarbij je heftige stukjes training afwisselt met (hele) rustige stukjes. In mijn hardlooptraining betekent dit dat ik een paar minuten heel snel loopt, gevolgd door een periode wandelen. Hierdoor moet mijn hartslag zich heel vaak in 1 training aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Ik leer mijn hartspier snel te kunnen schakelen. Dit ‘sneller kunnen schakelen’ is eigenlijk een andere uitleg van het vergroten van je conditie!

Door intervaltraining zal je sneller conditiewinst ervaren dan als je alleen maar duurtraining doet. Voor mijn doel is dat momenteel perfect! Vandaar dat ik 1x per week intervaltraining ben gaan doen.

Waarom maar 1x per week dan? Ten eerste (en belangrijkste!) omdat ik het eigenlijk niet zo leuk vind om ZO kapot te gaan in een training (pussy, I know :)). Daarnaast heb ik eerder gemerkt dat intervaltraining een zware belasting is voor mijn knie. Uiteraard wil ik graag blessures voorkomen (daarnaast is dit een super mooi excuus om de tweede keer per week over te slaan ;)).

Wil je een iets uitgebreidere uitleg lezen over het nut van intervaltraining? Klik dan hier.

Ik ben dus weer vol frisse moed en energie aan de slag met opbouwen!

Groetjes, Marloes

Hoe ziet jouw trainingsweek er op dit moment uit? Doe jij intervaltraining?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. A 4 wekengeleden

    Goedemorgen Marloes,
    Ik sport bijna elke dag. Maandag bovenlichaam ( thuis via YouTube) op dinsdag staat er een tempoloopje op en ga ik zwemmen. Woensdag wat werken aan de benen met lichte gewichten. Donderdag is het tijd voor een intervaltraining. Ik neem opwarming en cooldown heel serieus daarmee dat ik ook met mijn intervaltraining redelijk wat kilometers maak. Vrijdag is het rustdag omdat ik vroeg vertrek naar mijn werk en ook weer laat thuis ben. Zaterdag bodypump (en loop ik naar Basicfit) en zondag een loopje naar keuze waar ik het meeste zin in heb.
    Sorry voor de lange uitleg, maar je vroeg ernaar πŸ˜‰
    Vind het wel interessant om te weten hoe anderen sporten. Dus fijn artikel weer πŸ˜‰
    Groetjes
    A.

    Reageer
    • Marloes 4 wekengeleden

      Thanks voor het delen! Inderdaad leuk om te lezen πŸ™‚

      Reageer
  2. Lisa 4 wekengeleden

    Goed bezig! Bij je youtube video kreeg ik een reclame van een intervaltraining van 7 minuten. Kan dat effectief zijn?

    Reageer
    • Marloes 4 wekengeleden

      Ja zeker! Ook kleine trainingen kunnen je conditiewinst geven πŸ™‚

      Reageer
  3. Vera 4 wekengeleden

    Oh die intervaltrainingen…
    Een haat- liefdeverhouding hoor. Ik vind ze voor start vreselijk, maar hierdoor ben ik zooooo veel sneller gaan hardlopen!!

    Reageer
  4. Lieke 4 wekengeleden

    Tsja, ik zou zeggen dat ik er een hekel aan heb zo kapot te gaan tijdens trainingen… maar ik doe 6 keer per week crossfit… dus eh :p

    Maar all jokes aside, wat goed dat je intervaltraining bent gaan doen! Het is even bikkelen maar je voelt je er zΓ³ snel beter door.

    Reageer
  5. Tamara 4 wekengeleden

    Hoi Marloes,

    ik ben sinds een week of 6 volop bezig met jouw video’s.
    Voorheen liep ik 3x per week hard, maar dit is voor mij niet meer te doen.
    Naar de sportschool ga ik momenteel liever nog niet.

    Ik wil graag fitter worden en wat afvallen/strakker worden.
    Wat ik nu probeer te doen is ongeveer 5 a 6x per week een video. De video’s probeer ik wat af te wisselen. 2x conditie, 1x elastiek benen, 1x dumbells en 1 a 2x kettlebell.
    Zijn de video’s lang genoeg om als 1 training te gebruiken per dag? of kan ik dit beter combineren?

    Daarnaast probeer ik een aantal x per week 1.5 uur te wandelen.

    Heb jij een schema hoe ik dit allemaal zo effectief mogelijk zou kunnen inzetten?
    Ik train nu voornamelijk mijn billen en boven benen. Dit zijn mijn “probleem”gebieden namelijk.

    Reageer
  6. Wendy 4 wekengeleden

    Ik ga 3x/week gaan hardlopen. Zo’n 20 km/week. Dit is puur om mij goed te voelen, niet meer zozeer om af te vallen. Daarnaast soms 1 Γ  2 keer pilates en/of hometrainer. Ik heb ook zo’n app 7 minute workout. Ik las het boek van Dr. Mosley waarin hij aangaf dat 7 minuten workout voldoende is en dit 2-3 per week. Ik vraag mij af of dit effectief is? Misschien een ideetje om eens zo’n workout in één van je video’s te proberen en te reviewen? Ook weet ik niet hoe snel je een oefening moet doen bijvoorbeeld om effectief te zijn? Ik hou niet echt van de fitness en krachttraining hou ik ook helemaal niet van. Ik doe graag cardio, maar daarvan word je niet strakker. Mijn buik irriteert mij mateloos. Ik ben niet dik (56 kg en 1m66), maar blijf erg veel buikvet hebben. Ik vraag mij af hoe je met minimale inspanning dit strakker krijgt? Alvast bedankt voor de reactie!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: