biceps curls
Bewegen Tips

Waarom ik geen biceps curls doe…

Door

Als je me al langer volgt, dan zul je heel wat van mijn sportschool workouts voorbij hebben zien komen. Steeds vaker valt het mensen op dat ik vrijwel nooit biceps curls doe, of andere oefeningen voor de biceps. Ook de triceps train ik nauwelijks met specifieke oefeningen. Ik zal je vandaag uitleggen waarom ik die keuze maak!

Wat zijn biceps curls?

Even voor de duidelijkheid. Biceps curls is een oefening die je doet voor je biceps, de spier aan de binnenkant van je bovenarmen. De typische ‘spierbalspier’. Bij een biceps curl pak je een gewicht vast met je hand(en), je houd je ellebogen op één plek en je brengt je handen richting je schouders. Vervolgens laat je ze weer zakken. Als je naar de afbeelding kijkt bovenaan, dan weet je vast wat ik bedoel.

fitness battlerope

Waarom ik ze (vrijwel) nooit doe

Je ziet me deze oefnening dus vrijwel nooit doen. Alleen voor op de foto, want dat staat wel stoer ;). Daarvoor heb ik twee grote redenen:

1. Ik vind het niet leuk

Zoals je weet houd ik van fitness. Ik geniet onwijs van het doen van verschillende oefeningen, maar oefeningen doen voor relatief kleine spieren (zoals de biceps en triceps) vind ik minder leuk. Ik vind ze erg statisch en het voelt voor mij niet zo zinvol om 5 minuten of langer te besteden aan het trainen van zo’n klein deel van mijn lichaam.

2. Het is niet nodig om mijn doel te bereiken

Het belangrijkste doel waarom ik train, is fit te blijven, gezond te zijn en mijn lichaam sterk en in een goede conditie te houden. Ik voel me gewoon ontzettend lekker als ik regelmatig sport. Specifiek mijn armen trainen is daarbij totaal niet noodzakelijk naar mijn idee! Omdat ik het ook nog eens niet leuk vind om te doen, sla ik het met alle liefde over.

Dus ik train mijn armen helemaal niet??

Heel veel mensen concluderen daarom dat ik mijn armen niet train, dat is zeker niet waar! Ik doe misschien geen specifieke oefeningen voor mijn armspieren, maar ik vind het zeker wel belangrijk dat ze sterk blijven (zie mijn trainingsdoelen!). De biceps pak je echter ook mee tijdens het doen van andere oefeningen, bijvoorbeeld als je je bovenrug traint. Een voorbeeld van een oefening voor de bovenrug zie je op de afbeelding hierboven. De triceps pak je op zijn beurt mee met oefeningen voor de borst. Hiervan zie je een voorbeeld hieronder. Ook kun je oefeningen doen met bijvoorbeeld een battlerope (zie tweede afbeelding in dit artikel), waarbij je naast je armen ook je conditie en je core aanpakt.

Je snapt het misschien al. Ik train mijn armen, maar gebruik daar oefeningen voor die veel meer allround zijn. Hierdoor werk ik op meerdere vlakken tegelijk aan mijn trainingsdoelen, lekker efficiënt! Daarnaast houd ik mijn workouts leuk, want ik hoef niets te doen wat me tegen staat.

Wanneer is biceps trainen wel zinvol

Ok, voor mijn trainingsdoelen vind ik het dus overbodig, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen! Hier wat voorbeelden voor gevallen waarin ik biceps trainen wél heel zinvol vind:

  • Als je graag breder/gespierder wilt worden en je merkt dat je armen achter blijven.
  • Als je traint voor een bepaalde sport waarbij armkracht heel belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan handbal, klimmen of roeien.
  • Als je het juist wél super leuk vind om te doen.

Kortom, omdat ik ze niet train, wil dat zeker niet zeggen dat jij dat ook niet zou moeten doen :).

Mijn conclusie

Voor mij persoonlijk hebben oefeningen voor de biceps geen meerwaarde. Ik kan prima zonder! Dit kan echter voor jou een heel ander verhaal zijn. Ik houd van het doen van oefeningen die meerdere doelen hebben. Dit is super efficiënt voor het bereiken van mijn fitnessdoelen én ik vind het nog leuker om te doen ook.

Heel af en toe doe ik ze wel specifieke armoefeningen hoor! Zo kun je me af en toe triceps pulldowns zien doen. Gewoon omdat ik daar dan ineens wél zin in heb :).

Oh..en een kleine sidenote, als ik Bodypump geef, dan train ik wel mijn biceps en triceps apart. Gewoon omdat dat nu eenmaal bij de routine hoort. De mensen in mijn les weten inmiddels ook dat het bicepsnummer mijn minst favoriete nummer is!

Groetjes, Marloes

Train jij jouw armen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Teha 2 wekengeleden

    Hoi Marloes. Duidelijke uitleg en goed om te laten zien dat je eerst je doelen bepaalt en dan je training uitzoekt.
    Omdat ik door mijn hernia weinig kan doen,focus ik nu juist op mijn armen omdat dat zonder problemen lukt.
    Ik zoek op You tube filmpjes met rolstoel fitness en daar gaat het natuurlijk vooral om armtraining en core stability.
    Voor nu werkt dat prima!

    Reageer
  2. Evelien 2 wekengeleden

    Ha Marloes, ik volg je al een tijd, maar reageer verder weinig. Ik vond dit wel een leuke, omdat ik juist heel gefocust mijn armen train het laatste half jaar. Ik probeer vooral een beetje meer schouderkracht te trainen aangezien m’n zussen en moeder allemaal klachten ontwikkelen.. Wel leuk om te weten met welke full body workouts je ze ook wel meepakt.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: