Rekken hardlopen
Bewegen Tips

Waarom een Cooling Down?

Door

Soms verbaas ik mezelf over onderwerpen die ik nog niet of nauwelijks heb behandeld. Zo vind ik het hoog tijd voor een artikel over een cooling down en waarom dit belangrijk is. Veel sporters weten dat het ‘erbij hoort’ om na een sportmoment af te koelen, maar waarom eigenlijk? Ik probeer het je zo goed mogelijk uit te leggen.

Wat is een cooling down

Tijdens het sporten is je lichaam hard aan het werken. Je hartslag en bloeddruk zijn verhoogd en je spieren staan op spanning. Tijdens een cooling down breng je deze processen langzaam tot een ‘meer normaal niveau’. Je hartslag en bloeddruk verlagen en je spieren ontspannen.

Waarom is een cooling down nuttig

Ik ga heel eerlijk met jullie zijn. Onderzoekers zijn het niet helemaal eens over deze vraag. We denken nog steeds vaak dat het spierpijn helpt verminderen en een volgende sportprestatie verbetert. Dit is echter helemaal niet onomstotelijk bewezen! Hieronder een aantal redenen waarom ik toch echt aanraad om een cooling down te doen na een training.

  • Een cooling down helpt je lichaam om melkzuur af te voeren. Tijdens een heftige training treedt verzuring op. Er zit meer melkzuur in het bloed dan normaal. Als je direct na een training stil gaat zitten, kan dit niet goed afgevoerd worden. Ik heb me hierdoor wel eens flink misselijk gevoeld! Tijdens een cooling down blijft je hartslag nog enige tijd iets hoger, waardoor het melkzuur beter afgevoerd kan worden.
  • Het is een perfect moment om je spieren te rekken! Ik merk dat stretchmomenten er bij heel veel mensen (including myself) vaak bij inschieten. Als je het standaard doet na je training, dan stimuleer je jezelf om vaker te rekken. Ook dit is niet bewezen effectief voor herstel, maar wel voor de algehele flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam! Als je dit verbetert, zorgt het vrijwel altijd voor een betere houding en een betere uitvoering van oefeningen. Indirect is het naar mijn idee dus zeker nuttig om blessures te voorkomen.
  • Misschien wel het meest belangrijk: het voelt goed! Ik vind het altijd letterlijk even een momentje van ontspanning. Ik kom lichamelijk tot rust, maar ook mentaal. Daarnaast voelt mijn lichaam altijd soepeler en losser na een cooling down.
  • Het klinkt misschien gek, maar de cooling down is voor mij ook een moment dat ik mijn vocht aanvul. Tijdens het sporten vind ik het niet fijn om heel veel te drinken. Je verliest echter wel een hoop vocht, dat je aan moet vullen. Tijdens de cooling down drink ik mijn bidon leeg. Soms vul ik hem zelfs nog een keer, voordat ik mijn cooling down ga doen. Zo zorg ik ervoor dat ik ruim voldoende vocht binnen krijg!

Ik geef toe, ik heb meestal geen zin in het doen van een cooling down. Toch geeft het me altijd een beter gevoel als ik het heb gedaan. Logisch, want na een training op hoge intensiteit ineens gaan stil zitten, is nu eenmaal niet natuurlijk. Ik probeer mezelf daarom altijd te pushen een goede cooling down te doen.

Oefeningen voor hardlopers

Wat is een goede cooling down?

Uit de tekst hierboven kun je het misschien al opmaken: het meest belangrijk is dat je in beweging blijft! Wat je doet, maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit, als je hartslag maar de kans heeft om rustig te dalen. Ga bijvoorbeeld rustig joggen na een sprinttraining, wandelen op de loopband na een fitnessworkout, of stap even op de fiets, de crosstrainer of een roeiapparaat.

Belangrijk is dat je niets meer van jezelf eist qua prestatieniveau! Beweeg op een rustig tempo met een lage weerstand, om je lichaam de kans te geven om te herstellen.

Daarnaast kun je rekoefeningen doen. Je kunt statisch (stilstaand) of dynamisch (bewegend) rekken. De meest bekende rekoefeningen zijn statisch. Ik vind zelf dynamisch rekken ook heel fijn! Bijvoorbeeld je benen heen en weer zwaaien.

Mijn conclusie

Het nut van een cooling down wordt op sommige vlakken betwijfeld door de wetenschap. Toch vind ik het persoonlijk een ontzettend belangrijk deel van een training! Je creëert een natuurlijk overgang tussen je sportmoment en het ‘normale leven’. Daarnaast is het een moment waarop ik mijn soepelheid vergroot en kom ik mentaal tot rust.

Mijn cooling down kan variëren van even 5 minuten fietsen als ik écht geen zin heb, tot uitgebreid uitwandelen, rekken en strekken op een moment dat ik mezelf er meer tijd voor gun.

Groetjes, Marloes

Doe jij altijd een cooling down na je training?

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: