Bewegen Tips

Tips: Sporten met Warm Weer

Door

Sporten warm weer

Jippiiee!! Het blijft de komende dagen nog heerlijk warm. Ik heb ontzettend uitgekeken naar de zomer en ik kan ontzettend blij worden van het zonnetje dat volop schijnt. Natuurlijk wil ik wel mijn beweegmomenten blijven inbouwen. Sporten in de warmte zijn wij Nederlanders niet zo gewend, ik merk dan ook dat veel mensen last krijgen van de warmte. In dit artikel geef ik je een aantal tips!

Ik heb hier de luxe van een sportschool met goede airconditioning, dus aan koelte tijdens het sporten geen gebrek! Toch vind ik het ook heerlijk om met mooi weer buiten te sporten. De komende dagen blijft het erg warm, dus ik wilde jullie toch nog wat tips mee geven, om ook tijdens de warmte verantwoord te kunnen trainen. Hier komen ze:

  • Drinken! Dit is natuurlijk een inkoppertje, maar zorg dat je voldoende drinkt. Zeker bij warm weer is het verstandig om minimaal 200 ml per 15 minuten sporten te drinken. Het beste is om tijdens de activiteit ook af en toe te drinken, je prestaties gaan anders snel achteruit. Je kunt heel gemakkelijk bepalen of je genoeg hebt gedronken, door direct voor en na je training op de weegschaal te gaan staan. Ben je na het trainen lichter? Dan weet je hoe veel je nog moet drinken!

Drinken

    • Niet alleen water. Als je veel zweet, verlies je naast vocht, ook veel mineralen. Het is belangrijk om deze aan te vullen. Bij een gemiddelde sporter gebeurt dit met de voeding, maar als je veel sport of veel zweet (bij warm weer!) kan het nodig zijn om extra mineralen aan te vullen. Dit kun je gemakkelijk doen met een isotone sportdrank. In dit artikel vertel ik je daar meer over.
    • Hele koude dranken worden minder snel door je lichaam opgenomen, daarom raad ik je aan om niet gekoelde dranken te drinken, van rond de 15 graden. Zo kan je lichaam het vocht zo goed mogelijk opnemen.
    • Draag luchtige kleding van een stof die goed ademt. Strakke kleding voelt vaak warmer aan. Draag lichte kleuren, zwart absorbeert namelijk het licht, waardoor het heel warm gaat aanvoelen. Vermijd basic katoenen shirts. Deze nemen het vocht op en kunnen gaan schuren.
    • Luister naar je lichaam, het kan heel goed zijn dat je bij warme omstandigheden mindere prestaties levert dan normaal, je hartslag stijgt namelijk sneller. Als je je niet lekker voelt, stop dan of neem even een pauze. Vooral ongetrainde mensen moeten er rekening mee houden dat ze waarschijnlijk minder lang of minder intensief kunnen trainen dan normaal. Als jij gewend bent om veel te sporten en vaker in de warmte sport, dan is dit minder aan de orde.
    • Sport ‘s morgens vroeg of ‘s avonds, dan is het koeler. Ik vind vooral ‘s ochtends sporten fijn op warme dagen. Als je de hele dag in de zon hebt gezeten, kan de warmte ‘s avonds nog in je lichaam zitten, waardoor het sporten lastiger wordt.

Plank

  • Vermijd donker asfalt, dit houdt namelijk heel erg de warmte vast. Het is het beste om te trainen in het bos, of op schaduwrijke wegen. Hier is het een stuk koeler.
  • Vooral voor mannen, kan de zon flink branden op je hoofd. Het is daarom verstandig om een witte pet te dragen (of een andere lichte kleur). Dit helpt je hoofd beschermen tegen de zon.
  • Draag een sportzonnebril als je deze hebt. De UV-stralen kunnen je ogen flink beschadigen. Normale zonnebrillen zitten niet zo fijn tijdens het sporten, een sportzonnebril zakt minder snel af.
  • En tenslotte, vergeet je niet in te smeren! Doe dit bij voorkeur een uur voordat je gaat sporten, anders kun je het erg benauwd krijgen door de laag zonnebrand die nog op je huid licht. Gebruik bij voorkeur een zonnebrand die waterproof is, zodat het niet van je huid glijdt als je gaat zweten.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips. Voor de fanatieke wedstrijdsporters onder jullie: als je weet dat een wedstrijd hebt midden op de dag, train dan wel alvast een paar keer in de warmte. Op deze manier leert je lichaam er beter mee omgaan.

Geniet lekker van de zomer in Nederland!

Groetjes, Marloes

Sport jij buiten met dit warme weer? Waar let jij op?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Marvin 7 jarengeleden

    Gisterochtend heb ik hardgelopen, pff daar was het eigenlijk wel iets te warm voor. ‘s Avonds wezen beachvolleyballen, dat was wel goed te doen. Let er vooral op dat ik genoeg drink!

    Reageer
  2. Manon 7 jarengeleden

    Goede tips!
    Ik ben eergisteren avond wezen hardlopen,
    Ondanks dat het al 10 uur was geweest was het nog behoorlijk warm.
    En er zaten ook heel wat jongeren in het park wat ook niet altijd even gemakkelijk is in je eentje.
    Maar goed, alsnog is een rondje rennen altijd even lekker 🙂

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Dat is inderdaad niet zo fijn. Maar top dat je het hebt gedaan!

      Reageer
  3. Renate 7 jarengeleden

    Ik ben net terug van mijn blessurerondje hardlopen en ondanks mn korte broek toch wel heul warm al (het is nu, half acht, al 24 graden buiten)
    Maar zoals Manon al zei, toch wel lekker!

    Reageer
  4. Line Gevers 7 jarengeleden

    Dit zijn zeker handige tips! Ik heb vergelijkbare tips van mijn personal trainer gehad.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: