plank challenge
Bewegen Tips

Thuis sporten lukt niet: 8 tips waardoor je het wél kunt!

Door

We zijn alweer een tijdje aangewezen op thuis sporten, omdat de sportscholen en sportverenigingen gesloten zijn. Ik merk dat dit voor heel veel mensen onwijs lastig is. Het lukt ze maar niet om voldoende beweging te krijgen. Dit kan voor veel frustratie zorgen. Ik heb een aantal tips voor je, waarmee het zeker wél gaat lukken!

Let’s go, mijn 8  tips voor als thuis sporten niet lukt bij jou:

1. Stel een concreet en haalbaar doel

Om te beginnen ga je een doel stellen. Hoe vaak, hoe lang en wat wil je gaan doen? Wees zo concreet mogelijk! Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat het doel vrij makkelijk haalbaar is. Je kunt beter in het begin iets te lief voor jezelf zijn dan te streng, want in dat laatste geval is de kans groot dat het nog steeds niet gaat lukken.

Stel dus een doel dat voor jou eigenlijk een beetje te makkelijk lijkt. Waar je 100% vertrouwen in hebt dat je het kunt. Zo zet je de eerste stap! Opbouwen kan later altijd nog. Hier wat voorbeeld doelen:

  • Ik ga 2x per week minimaal 20 minuten een thuisworkout via YouTube doen.
  • Ik ga 1x per week wandelen met de buurvrouw en doe daarnaast 1x per week 10 minuten buikspieroefeningen.
  • Ik ga 1x per week 30 minuten een hardlooptraining doen, daarnaast zet ik minimaal 3 dagen minimaal 7.000 stappen.

2. Plan het in je agenda

Nu je een doel hebt, is het tijd om te gaan plannen. Zet jouw sportmoment(en) als afspraak in je agenda op een moment dat het goed uitkomt. Door te plannen, visualiseer je al hoe jouw dag eruit gaat zien, je kunt je daardoor voorbereiden op je sportmoment. Het excuus ‘geen tijd’ is hierdoor niet aan de orde, want je hebt die tijd al gecreëerd. Dit betekent overigens wel dat je jouw sportafspraak NIET gaat verzetten. Behandel het alsof het een belangrijke vergadering is, want het is ook MEGA belangrijk. Daarover later meer…

Hardlopen winter tips

3. Maak er een routine van

Dit doe je niet 1 week, maar ELKE week vanaf nu. Je zorgt ervoor dat je jouw doel behaalt, no matter wat, geen uitzonderingen. Ja ok, als je een week doodziek op bed ligt dan mag je overslaan, maar anders niet! Als je namelijk een keer overslaat, dan is de kans groot dat je vaker gaan overslaan.

Kun je toevallig een keer écht niet op jouw vaste dag? Plan dan direct een ander moment in die week waarop je het gaat doen. Geloof me, er is geen enkele week dat je niet 1x de mogelijkheid hebt om een half uurtje te sporten.

4. Doe wat je het minst erg vindt!

Vaak hebben we het gevoel dat we direct een intensieve HIIT workout moeten doen, dat is onzin! Wees ook op dit vlak een beetje lief voor jezelf. Zeker als je weet dat je snel geneigd bent om op te geven. Doe wat je het minst erg vindt. Ga bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, zoek een leuke thuisworkout op of bedenk er zelf eentje, ga voetballen met je kinderen of tennissen met een vriendin. Het maakt niet uit wat je doet! Alle vormen van beweging zijn goed voor je gezondheid. Als je dit artikel aan het lezen bent dan ben je waarschijnlijk snel geneigd beweegmomenten over te slaan, dus onthoud dat iets doen al winst is!

5. Maak het interessanter voor jezelf

Ga thuis sporten met een leuk muziekje op, of misschien zelfs een serie of een film! Ga wandelen met de buurvrouw, koop een toffe sportoutfit, beloon jezelf met bijvoorbeeld een nieuw parfum na een maand je doelen behaald te hebben of sport met een vriendin samen via Facetime of Skype. Kortom, zorg dat jouw sportmomenten net een beetje aantrekkelijker worden, op een manier die bij jou past.

Bewegen wandelen

6. Schrijf op waarom sporten en bewegen belangrijk voor je is

Vak denken we dat we wel weten waarom sporten belangrijk is, maar op moment dat je moet beginnen, kun je vaak ook veel nadelen bedenken. Het is daarom heel goed om alle voordelen voor jezelf op een rijtje te zetten. Lees dit regelmatig door, zodat je jezelf kunt herinneren aan waarvoor je het doet. Desnoods kun je jouw lijstje erbij pakken als je motivatie laag is. In dit stokoude artikel geef ik ontzettend veel redenen om gezond te leven.

7. Ontdek wat jouw excuses zijn, om ze te verslaan

Het kan je heel erg helpen om zo goed mogelijk te weten welke excuses jij vaak gebruikt om niet te hoeven sporten. Zo kun je namelijk manieren verzinnen om ze te slim af te zijn. Heb je vaak geen tijd? Plan je beweegmoment dan in je agenda. Is het vaak te slecht weer? Zoek dan iets dat je binnen kunt doen. Kom je moeilijk van de bank af? Beweeg/sport dan direct na het opstaan of direct als je klaar bent met werk. Heb je weinig energie aan het eind van de dag? Sport/beweeg dan ‘s ochtends vroeg.

8. Geloof in jezelf!

Zorg dat je zelf gaat geloven dat je het kunt. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar je gedachten hierover kun je trainen! Het start met een realistisch doel, zodat je meer vertrouwen krijgt en succes gaat ervaren (zie tip 1). Daarnaast kun je letterlijk tegen jezelf gaan zeggen ‘ik kan dit’! Of ‘het gaat me lukken om meer te sporten/bewegen’. Het voelt misschien overdreven om dit uit te spreken, zeker als je het eerst nog niet echt gelooft. Onderschat de kracht ervan echter niet! Hoe vaker je dit tegen jezelf zult zeggen, hoe meer je het gaat geloven.

Train jezelf ook negatieve gedachten te herkennen en zodra ze omhoog komen, er een positieve gedachte tegenover te stellen. Als je bijvoorbeeld denkt ‘ik houdt het vast weer maar een paar weken vol’, forceer jezelf dan om bijvoorbeeld direct daarna te denken ‘NEE, dit keer weet ik zeker dat het me wél gaat lukken’. Zo kun je jezelf langzaam overtuigen.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad. Heel veel succes ermee!

Groetjes, Marloes

Heb jij aanvullende tips? Wat werkt voor jou goed?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Marjolein 1 weekgeleden

    Op de sportschool deden wij elke woensdag en zondag een les bodypump… dit zelfde tijdstip en dag doen wij nu thuis bodypump dusblijven zelfde door gaan. Zo houden wij het ritme er beweging erin… het is wat lastiger thuis (minder ruimte en je moet je jezelf iets meer toe pushen) maar we doen het wel!!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: