fitgirl van optima vita
Bewegen Tips

Starten met Sporten – Mijn Tips!

Door

Lezeres Silke kwam met de vraag of ik niet eens een artikel kon schrijven met tips voor het starten met sporten. Speciaal voor mensen die nog niet sporten, of die er een hele lange tijd uit zijn geweest. Ik vond dat een super leuk idee! Het kan ontzettend lastig zijn om die eerste stap te maken, want hoe ga je beginnen? Ik geef je in dit artikel tips.

Het ‘probleem’
Dat sporten goed voor ons is, dat weten we allemaal wel. Als het nog nooit hebt gedaan, of er een hele lange tijd uit bent geweest, dan kan een begin maken ontzettend lastig zijn! Het lijkt voor iedereen zo vanzelfsprekend om te sporten, maar voor jou lijkt het een mega grote drempel.

Mijn tips
Hieronder mijn tips voor hoe je een begin kunt maken met sporten. Deze tips zijn dus echt bedoeld voor absolute beginners, of voor mensen die maanden niet hebben kunnen sporten door een ziekte of blessure.

  • Bedenk wat je wilt gaan doen. Kies iets dat jou leuk lijkt en waar je je enigszins comfortabel bij voelt. Je hoeft echt niet direct naar een sportschool! Een stevige wandeling met de buurvrouw is ook prima. Ook kun je proeflessen gaan volgens bij sportverenigingen bij jou in de buurt, om te kijken wat je leuk vindt. Vaak is het helemaal gratis! Praat ook eens met mensen die dicht bij je staan. Wat doen zij? En wat vinden zij bij jou passen?

Hardlopen

  • Probeer je angst aan de kant te zetten. Dat is misschien wel mijn belangrijkste tip! Bedenk dat het helemaal logisch is dat jij het spannend vindt om de eerste keer te gaan sporten. Bedenk echter ook dat iedereen juist heel erg trots op je zal zijn! Ik geef zelf sportlessen, vrijwel wekelijks zijn er nieuwe mensen. Ze worden ALTIJD met heel veel liefde opgevangen door de groep. Iedereen is een keer begonnen. We kennen dus allemaal dat onzekere gevoel. Geloof me, jij bent de enige die zich er druk over maakt! De rest is alleen maar blij dat je er bent.
  • Zoek eventueel een sportmaatje, waarmee je samen kunt gaan!  Zeker voor een eerste keer is dat soms prettig voor mensen. Je hebt dan iemand om je ‘aan vast te houden’ en je kunt rustig wennen aan de nieuwe situatie. Je kunt natuurlijk ook vaker samen gaan sporten, veel mensen vinden dit motiverend en het is nog gezellig ook.
  • Voel je je er toch niet prettig bij om je start te maken bij een sportclub? Dan kun je ook altijd thuisworkouts gaan doen. Ik heb een hele afspeellijst op YouTube, met workouts die geschikt zijn voor beginners. Weet je nog steeds die goed waar je moet starten? Dan zou ik de video hieronder nemen! Die is voor vrijwel iedereen te doen. Kom je er na de workout achter dat het te makkelijk ging? Probeer dan een andere beginner workout! Wordt die uiteindelijk na een aantal weken/maanden ook te makkelijk? Dan kun je uit mijn gemiddelde workout lijst kiezen. Zo bouw je alvast conditie op, totdat jij het vertrouwen hebt om je aan te sluiten bij een club of vereniging (als je dat wilt).

  • Plan wanneer je het gaat doen. Het klinkt kinderachtig, maar het is super verleidelijk om die eerste keer constant te blijven uitstellen. Zet dus NU in je agenda wanneer jij voor de eerste keer gaat sporten en houd je aan je eigen afspraak. Probeer op die manier elk sportmoment in te plannen, dat geeft je houvast in het begin.
  • Stel in het begin niet te hoge eisen aan jezelf! We zijn geneigd om gelijk 4x per week te willen sporten. Waarom niet starten met 1x per week? Het lijkt misschien onzinnig, maar zo went je lichaam (en jij zelf) langzaam aan de verandering in je patroon. Bovendien is de kans dat het je gaat tegenstaan bij 1x veel kleiner! Je kunt van daaruit langzaam verder gaan opbouwen.
  • Bouw de intensiteit langzaam op. Verwacht niet dat je direct mee kunt met anderen, dat is onmogelijk! Als je jezelf teveel pusht in het begin, is de kans op blessures groot. Begin dus met een lage intensiteit. Als bijvoorbeeld wilt gaan hardlopen, start je met 1 minuut joggen met daarna een minuut wandelen. Ook dat klinkt misschien suf, maar het is zo belangrijk om je lichaam niet direct teveel uit te dagen!

Buikspieroefeningen

  • Heb je geen tijd in jouw drukke schema om een uur te sporten? Doe dan korte blokjes van bijvoorbeeld 10-15 minuten. Iedereen kan dat indelen in zijn dag! 4×15 minuten is uiteindelijk ook een uur! Ik heb veel korte workouts op mijn YouTube kanaal staan. Ook kun je korte stukken stevig doorwandelen, skeeleren, licht joggen of stevig fietsen.
  • Zorg voor een leuke sportoutfit waar je je fijn in voelt en investeer in goede schoenen! Je denkt misschien dat dit onzin is, maar je zult je direct zo veel beter voelen! In je crappy t-shirt van 10 jaar geleden, voel je je sowieso ongelukkig. Waarom dan niet jezelf trakteren op iets nieuws!? Sportkleding hoeft echt niet duur te zijn. Je hebt het ook bij de H&M, Bershka, Primark en Zeeman! Ga voor schoenen naar een speciaalzaak en laat je voorlichten door een medewerker. Je schoen is de basis voor je houding en dus super belangrijk voor het voorkomen van blessures.
  • Stop met het zoeken naar excuses waarom je niet kan sporten. Jouw 1x per week moet langzaam een gewoonte worden. Natuurlijk heb je niet altijd zin, is het soms slecht weer en komt het niet altijd goed uit. Uiteindelijk zul je echter altijd blij zijn dat je bent gegaan, want je voelt je achteraf altijd beter! Als je uiteindelijk vaker dan 1x per week gaat, is het inderdaad niet zo erg om af en toe over te slaan. Die 1x moet echter altijd je basis blijven! Zou houd je je conditie op peil en je voorkomt dat je langzaam weer vervalt in het niet sporten. Hier tips voor motivatie.

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn tips! Specifieke tips voor het starten met hardlopen vind je hier. Tips voor starten op de sportschool lees je in dit artikel.

Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Hoe was jouw eerste keer sporten? Weet je dat nog?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. silke 4 jaargeleden

    HEEL HEEL HEEL hard bedankt! dit maakt mijn hele dag, vooral omdat je mijn naam noemde haha

    ik heb heel veel aan deze blog!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Haha, heel graag gedaan hoor! Fijn om te horen dat je er iets aan hebt. Xx

      Reageer
  2. margareth 4 jaargeleden

    thuisworkouts vindt ik fijn voor mij niet haalbaar sportschool te gaan
    helaas wou dat t kon had ik samen met me vriend kunnen gaan maar ja
    dus vandaar thuisworkouts fijn

    Reageer
  3. FIT.nl 4 jaargeleden

    Aah leuk dat je een workout voor beginners en ouderen hebt gemaakt! Super waardevol en een vergeten doelgroep!

    Reageer
  4. Tamara 4 jaargeleden

    Super artikel! Ook ik had enorme drempelvrees. En zo bleef dat maar jaren sudderen van: zo graag willen/waar dan/welke tijden/welke sport/zoeken op internet en dan toch niet durven aanmelden. Tot een paar weken geleden. Ik was het zat en heb ergens een proefles aangevraagd. Volgende dag kon ik al meedoen en het was ZO leuk! Meteen aangemeld en werd met open armen ontvangen, ook door de groep. Zo fijn!!!! Ik zeg dus: “gewoon doen! Boek eerst een proefles als je twijfeld”

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring! Zo fijn dat je iets gevonden hebt!

      Reageer
  5. Inge 4 jaargeleden

    Wat een goed bericht. Ik ben zelf 2 mnd geleden eindelijk gestart door te kiezen wat mee leuk en haalbaar leek (boksen) een ben op advies van de instructeur nu eerst met krachttraining bezig. Inderdaad met mijzelf afgesproken: 2x per week gáán, zin of geen zin. En tot mijn verrassing vindt mijn lijf het heel fijn. Nu mijn hoofd nog 😉

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Zo leuk! Succes met het trainen van je hoofd 😉 😉

      Reageer
  6. Marlies 4 jaargeleden

    Wauw wat een goede tips! Vaak zeggen mensen dat je bij 2x in de week sporten zou moeten beginnen, maar ik vind het veel fijner om het eerst bij 1x per week te houden. Ook mentaal is dat een drempeltje lager en zo is het makkelijker te doen. Want waarschijnlijk zal je na een tijdje 1x per week te hebben gesport, vanzelf merken dat je meer aankan en dan is die drempel om 2x te sporten ook iets minder hoog geworden!

    Reageer
  7. Cindy 4 jaargeleden

    Ik had ook een drempel wel naar sportschool gaan niet naar sportschool gaan onzeker gevoel maar uiteindelijk een sport maatje gevonden en vandaag me eigen ingeschreven bij de sportschool nu vol goede moed er tegen aan !!!!!!

    Reageer
  8. Marie 2 jaargeleden

    Bedankt voor het delen van de tips voor het starten met sporten. Mijn fysiotherapeut heeft mij ook aangeraden om wat meer te bewegen, zodat mijn spieren sterker worden. Goed idee om een sportmaatje te zoeken, zo kan je elkaar ook motiveren!

    Reageer
  9. Vincent 1 jaargeleden

    Het is inderdaad goed om je te oriënteren op de mogelijkheden en oefeningen die je leuk vind om te doen. Zelf ga ik het liefst naar buiten om te sporten. Het opbouwen van een routine en het maken van een plan blijven daarnaast ook belangrijk.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: