Bewegen

Starten met fitness: 10 tips!

Door

Collage lunge

Zoals jullie misschien weten, heb ik een eigen diëtistenpraktijk binnen een fitness- en welnesscentrum in Paterswolde (vlakbij Groningen). Naast mijn werk als diëtiste werk ik twee dagdelen als fitnessinstructrice voor Sportrade fit- en welness en geef ik verschillende groepslessen op deze sportschool. Tijdens mijn werk al fitnessinstructrice, merk ik dat het voor veel mensen een grote stap is op te beginnen met fitness. Als ze eenmaal bezig zijn, merken ze echter dat het ontzettend leuk is en dat je erg geweldig mooie resultaten mee kunt behalen! Als jij er ook over denkt om te starten met fitness, heb ik een aantal tips voor je.

  • Zoek een sportschool die bij jou past! Als er meerdere fitnesscentra bij jou in de buurt zijn, stap dan bij allemaal even binnen. Kijk hoe ze er uit zien, of het schoon is, welke faciliteiten het centrum biedt, wat voor mensen er rond lopen en hoe de sfeer is. Het meest belangrijke daarbij is dat jij je er prettig voelt.
  • Vraag om goede begeleiding als je geen expert bent op fitnessgebied. Ga niet zelf zoeken op google, maar laat je informeren door een instructeur! Meldt vooraf goed wat je doelen en verwachtingen zijn en of je eventuele beperkingen of blessures hebt. Check ook even of de begeleiding bij het abonnementsgeld in zit, bij sommige sportscholen moet je namelijk apart betalen voor begeleiding.
  • Evalueer elke 6-8 weken je trainingsschema met een instructeur. Ik merk dat sommige mensen maanden- of zelfs jarenlang met hetzelfde schema trainen. Hierdoor wordt het niet alleen saai, maar zal je ook vrijwel geen resultaten meer boeken.
  • Ik raad vrijwel iedereen aan om niet alleen cardiotraining te doen (fietsen, lopen etc.) maar ook krachttraining! Vooral vrouwen zijn vaak geneigd om grotendeels op de cardioapparaten te werken, omdat ze daarmee vet verbranden. Dit is absoluut waar, maar met alleen vetverbranding kom je er niet. Door krachtraining krijg je een mooie houding en wordt alles een beetje strakker. Wees niet bang voor bodybuilder-proporties, je trainer kan een schema voor je opstellen waarmee je dit absoluut voorkomt.

Cardiozaal

  • Combineer je training in de fitnesszaal met groepslessen! Door afwisseling maak je het sporten leuker en zal je het langer volhouden. Vind je het eng om te starten met een groepsles? Bedenk dan dat er vrijwel elke les beginners mee doen! Het is compleet normaal als je in het begin niet alles perfect mee kunt doen, de instructeur zal je helpen bij het rustig opbouwen. Zoek een les die je leuk lijkt, google even vooraf als je niet precies weet wat een bepaalde les inhoudt, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Het belangrijkste is, gewoon doen!! Iedereen heeft tenslotte zo’n eerste keer meegemaakt.
  • Zorg voor goede schoenen en een prettig zittende outfit. Als je schoenen meer dan 4 jaar oud zijn, is het sowieso tijd voor nieuwe. Het rubber gaat namelijk uitdrogen en hierdoor biedt de schoen onvoldoende steun. Goede schoenen kunnen blessures voorkomen! Check voordat je een outfit gaat kopen, de huisregels van de sportschool. Soms zijn shirtjes zonder mouwen namelijk verboden. Let bij sportkleding op het materiaal, zit het fijn en zijn er geen knellende ritsen, knopen of prikkende randjes?
  • Neem een handdoek en een flesje water mee als je de fitnesszaal in gaat. De handdoek kun je gebruiken om zweet af te deppen en om apparaten te leggen als je erop gaat zitten. Wel zo hygiënisch! Water lijkt misschien overdreven als je kort gaat sporten, maar ongemerkt verlies je een hoop vocht! Op tijd beginnen met drinken is erg belangrijk. Als je op de sportschool wilt douchen, kun je dus het beste twee handdoeken in je tas doen!
  • Een vaak gehoorde drempel om niet naar een sportschool te gaan, is dat er alleen maar überfitte mensen zouden rondlopen. Dit is bij 99% van de sportscholen echt niet het geval! Soms heeft een sportschool een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld bodybuilders, vrouwen of ouderen. Vaak vind je dit terug op de website, of merk je dit tijdens je bezoek (zie punt 1). Vaak vind je in een sportschool echter een hele goede afspiegeling van de samenleving, zowel oud als jong en zowel dik als dun. Ga maar eens kijken, er zijn ook mensen net als jij!
  • Vind je het toch nog eng, zoek dan een fitnessmaatje! Vraag een vriendin, familielid, buurvrouw/man, collega of klasgenoot om mee te gaan. Zo heb je niet alleen wat gezelschap tijdens het sporten, maar ook een stok achter de deur om niet te snel af te haken.
  • Plan op welke dagen je naar de sportschool wilt gaan! Als je geen planning maakt, schiet het er snel bij in. Bedenk dus aan het begin van de week wanneer je tijd hebt om te gaan sporten.

Tenslotte is het belangrijk om jezelf te blijven uitdagen! Wees niet te lief voor jezelf en maak een training flink pittig. Alleen op deze manier zal je mooie resultaten bereiken. Een instructeur kan je helpen bij het vinden van een goede intensiteit.

Ben je benieuwd naar het fitnesscentrum waar ik werk? Hieronder vind je een impressie-video. Ik kom een aantal keer in het filmpje voor, dus let goed op ;-).

Veel succes als je gaat starten met fitness! Laat me weten hoe het ging.

Groetjes, Marloes

Doe jij aan fitness? Vond je het spannend om voor de eerste keer in een sportschool te komen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Myrthe 7 jaargeleden

    Handige tips, volgende maand ga ik met een vriendin (in iedergeval) een maand lang 3 of 4 keer in de week fitnessen. Deze tips komen dus zeker van pas. En whaaa ik was echt blij toen ik het muziekje onder de impressie video hoorde, The XX – Intro love it, haha!

    Reageer
  2. Everdiena 7 jaargeleden

    Hey,

    Ik twijfel om misschien van sportcentrum te switchen om aantal redenen. Woon in de buurt van Paterswolde en was toch wel benieuwd naar sporttrade. Kon op de site alleen niet vinden of er een dresscode is? En of je gewoon begeleiding bij je abonnement krijgt? Tevens wil ik richting droog trainen maar niet zo extreem als body building en heb hier wel wat advies bij nodig, vooral omdat ik aan duurtraining als hardlopen en wielrennen doe, zit dergelijke schema’s en tips bij hoe het gebruik van apparaten er ook bij in? Sorry veel vragen maar ben erg benieuwd.

    Groetjes Everdiena

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hey Everdiena, leuk om te horen dat je erover denkt om lid te worden bij Sportrade! Een directe dresscode is er niet, hemdjes zijn gewoon toegestaan. Het is echter niet gewenst als je bijvoorbeeld alleen in een sportBH zou komen. Ook bij een zéér extreem decollete of bijvoorbeeld een pet bij mannen zouden we er wel iets van zeggen. Maar dus niet streng! Begeleiding zit inderdaad bij de prijs in. We hebben goed opgeleidde trainers staan die je perfect kunnen begeleiden. Kom anders gerust eens binnen lopen om rond te kijken! Misschien tot ziens :-).

      Reageer
  3. Jonas 6 jaargeleden

    Goede tips! Zeker de tip om een fitnessmaatje mee te nemen de eerste keren werkt bij mij heel erg goed. Tegenwoordig is dat echter een ander verhaal. Nu richt ik mij helemaal naar binnen toe en sluit al het geluid buiten met een koptelefoon en mijn favoriete work-out muziek. 😉
    Sinds kort ben ik ook begonnen met het gebruik van creatine, nog betere focus en betere resultaten! Voor mij nog meer motivatie om het vol te houden om drie keer in de week naar de sportschool te gaan.

    Reageer
  4. angenita 4 jaargeleden

    ik ben ook van plan om te gaan fitnessen en heb al een vriendin die mee wil.
    maar ik heb alleen wel een slecht eet patroon sinds ik klein was vanaf mijn 2e moest ik alles grof eten en toen deed ik het nietmeer.
    ik eet alleen zoetigheid chips koek snoep drink wel veel water.
    ben ook niet dik ofzo maar wil meer condite en kracht opbouwen ook voor mijn longziekte heb je tips?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: