Sporten eerste trimester
Bewegen Tips

Sporten tijdens het eerste trimester van m’n zwangerschap…

Door

Wees gerust, op mijn blog en YouTube kanaal zal nog genoeg algemene informatie verschijnen over gezond leven. Ze gaan echter ook over mijn eigen leven, dat tegenwoordig natuurlijk ook draait om zwanger zijn. Je zult dus zeker af en toe zwangerschaps-gerelateerde content gaan zien. Vaak gecombineerd met tips over gezond leven. Zo ook vandaag! Ik ga je mijn ervaring geven over sporten en bewegen tijdens het eerste trimester van mijn zwangerschap.

Mijn voornemen

We waren al een tijdje bezig met zwanger worden. Ik had dus al lang kunnen nadenken over hoe ik het sporten en bewegen zou willen oppakken. Voor mij was het al snel duidelijk: ik vind het belangrijk om daar waar mogelijk actief te blijven, omdat ik weet dat het goed is voor mij en voor ons ongeboren kindje. Ook vind ik het echter super belangrijk om extra goed te luisteren naar mijn lichaam. Ik ben nog wel eens geneigd mezelf te pushen tijdens het sporten. In mijn zwangerschap wilde ik dat niet!

Het doel van sporten en bewegen tijdens de zwangerschap is voor mij actief blijven voor mijn gezondheid en dat van mijn kindje. Een betere conditie krijgen of sneller of sterker worden vind ik nu TOTAAL niet belangrijk. Het niveau van mijn sportmomenten ligt dus een flink stukje lager.

Sporten tijdens het eerste trimester

Vanaf dat ik wist dat ik zwanger was, ben ik extra goed naar mijn lichaam gaan luisteren. Wat voelt goed en wat niet? De eerste week voelde ik me helemaal prima. Omdat ik wist dat ik steeds minder workouts zou kunnen gaan opnemen, heb ik dat toen nog even gedaan. De Killer billen workout en deze bovenlichaam workout waren het gevolg. Een paar weken later nam ik ook nog een beginner HIIT workout op (volledig in het zwart, omdat er al een hele lichte bolling te zien was). De workouts paste ik aan op wat voor mij op dat moment goed voelde. Er zitten geen oefeningen in waarbij mijn eigen hartslag flink omhoog ging. Dat vermeed ik.

Later werd ik vaker misselijk, vooral bij het doen van krachtoefeningen. Hardlopen en wandelen in de buitenlucht gingen nog wel prima! Dat heb ik dus veel gedaan. De krachtoefeningen daalden tot 1x per week of soms zelfs 1x per twee weken omdat ze niet goed voelden. Het hardlopen deed ik op een lager tempo dan normaal. Ook koos ik ervoor om na 10 minuten hardlopen 2 minuten wandelen in te bouwen. Dit omdat ik merkte dat mijn hartslag hoger zat dan normaal. Trainen op een hele hoge hartslag (zeker voor langere tijd) is tijdens de zwangerschap niet aan te raden, daarom deed ik het rustiger aan.

Ik blijf constant goed naar mijn lichaam luisteren en neem meer rustdagen. Ik sport nu denk ik zo’n 3-4x per week een half uur, soms minder. Daarnaast probeer ik regelmatig een wandeling te maken.

Hardlopen gaat voor mij nog prima, maar voor veel zwangere vrouwen is dat ook in het begin al te zwaar. Je krijgt er snel problemen in je bekken en/of onderrug van. Zeker als je voorheen niet echt een fanatieke hardloper was, zou ik niet aanraden het te doen tijdens je zwangerschap.

Lastige momenten…

Het klinkt nu allemaal alsof het vlekkeloos gaat. Dat is zeker niet zo! Ik moest heel erg wennen aan mijn ‘nieuwe lichaam’ en compleet opnieuw ontdekken wat ik kan en wat niet. Ik ben véél sneller buiten adem en mijn hartslag is dus veel hoger. Krachtoefeningen gingen dus lange tijd niet omdat ik dan misselijk werd, dat frustreerde echt wel een beetje! Ik vind het namelijk zo lekker om te doen.

Ook mijn veranderende lichaam vind ik met fases frustrerend, terwijl het me een paar uur later weer positief kan fascineren. Het is echt een soort rollercoaster. Mijn lichaam wordt wat slapper (ook door de mindere training), mijn buik natuurlijk wat boller, maar hij lijkt voor mij ook wat ‘fluffy’er’. Als ik dan ga vergelijken met andere ‘fitgirls’ die zwanger zijn…hebben die zo’n mooi strak rond bolletje. Zo voelt het bij mij allerminst. Natuurlijk moet ik daar even aan wennen. Waarschijnlijk ben ik de enige die dat zo ziet, maar het is nu eenmaal mijn gevoel en daar wil ik eerlijk over zijn.

Al met al overheerst het geluk en de liefde voor mijn nieuwe lichaam gelukkig. Het is toch prachtig dat ik gewoon een mensje aan het creëren ben dat half Sven en half mij is!? ♥ Het minder kunnen sporten en het minder fit ogen neem ik er dan ook HEEL graag bij. Ik wil het echter niet doen lijken alsof ik er nooit eens mee worstel.

Mijn conclusie

Ik sport minder en minder fanatiek, maar in beweging zijn blijft belangrijk voor mij en voor het kindje in mijn buik. Ik doe het dan ook nog steeds met veel plezier, maar minder frequent en minder intensief. Er zijn ook regelmatig dagen dat ik niet actief ben geweest en dat is helemaal prima. Op dit moment geef ik mijn lichaam wat ik denk dat het nodig heeft. Soms is dat buitenlucht en beweging, soms is dat rustig aan doen en bankhangen. Het blijft soms moeilijk te beslissen wat ‘juist’ is, maar tot nu toe ben ik heel tevreden :).

Groetjes, Marloes

Hoe ging bij jou het sporten tijdens het eerste trimeste?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Vera 4 maandengeleden

    Ik heb na m’n dochter echt heel weinig gesport. Toen ik het weer oppakte, werd ik zwanger….kreeg ik 2 miskramen…en in die tijd kon ik het niet opbrengen. In de begin-weken voel ik me te misselijk. En daarna ook echt last van emoties en hormonen gehad. Ik was het net weer aan het oppakken samen met m’n dochter. Dan zette ik een workout van jou op en deden we samen de oefeningen! Dan ging ze naast me liggen, met de beentjes in de lucht….en een lol dat ze had!
    En deze keer….ik ben nu 14 weken zwanger, ben ik blij dat ik elke dag kan wandelen. In de ochtend loop ik een half uur. M’n dochter op de rug in de draagzak, en zo laat ik onze honden uit. Dat is mijn beweging en dat gaat gelukkig nog.
    Ik ga vanaf deze week weer proberen op de fiets naar m’n werk te gaan. Kwartier heen en kwartier terug. Dat moet lukken. En dat probeer ik nog een paar weekjes te doen.
    Ik kan helaas niet fulltime werken nu en ben halve dagen aan de slag. Ik merk dat een beetje beweging en buitenlucht heel belangrijk zijn om me goed te blijven voelen. Ook de eerste zwangerschap van m’n dochter heb ik tot het laatst gewandeld. Steeds langzamer en korter, maar het scheelt enorm als je fit je bevalling in kunt gaan.
    Dus mijn buik is ook wat fluffy…nouja…iets meer fluffy dan de jouwe 🙈🤣 en dat boeit me niks. Het hoort er gewoon bij. Ik heb meer moeite om te accepteren dat ik zo moe ben en echt moet rusten. Me daaraan overgeven…..Pfff…. Ik ga snel over m’n grenzen en dat breekt me dan op.
    Dus deze zwangerschap staat in het teken van lief zijn voor mezelf 💜

    Reageer
  2. Lien 4 maandengeleden

    Ik volg je al heel erg lang en nu zijn we bijna even ver in onze zwangerschap, zo leuk om nu jouw ervaringen te lezen! Ik voel me best goed, maar merk dat mijn lichaam sneller veranderd dan in mijn eerdere zwangerschappen. Die is ons vierde kindje, dus dat is ook niet heel raar. In mijn vorige zwangerschappen kon ik het sporten heel lang volhouden, nu merk ik dat ik er meer moeite mee heb. Ik ben ook sneller moe, dan moet ik echt even stoppen. Ik probeer ook goed naar mijn lichaam te luisteren. En omdat we al drie kinderen hebben is stilzitten er sowieso niet veel bij, haha.

    Reageer
  3. Jacqueline 4 maandengeleden

    Hi Marloes,

    Zo leuk dat je zwanger bent! Ik ervaar precies hetzelfde als jij! Ben zelf 38 dus nog ietsje ouder dan jij en mn eerste kleine. Ik deed altijd intervaltraining met lopen/hardlopen maar in t eerste trimester begon mijn hart idd heel heftig te kloppen. Ook bij krachtoefeningen werd ik simpelweg beroerd. Vond dit ook erg frustrerend en voel mijn hele lichaam waar ik jaren voor getraind heb ‘instorten’. Maar hé! Wij hebben een ijzersterke start door fit de zwangerschap te starten! Ook ik kreeg het gevoel een soort hamburgerbuikje te krijgen ipv een zwanger bolletje maar de arts verzekerde mij dat dit normaal is en juist toont dat de buikspieren sterk zijn. So be it. Ik ben nu 4 maanden en nog steeds is t niet echt duidelijk een zwangerschapsbuik. Ik wandel net zoals jij nu gewoon veel en doe 3x per week een half uur zwangerschapsoefeningen via youtube.
    Ik kwam opeens veel aan in maand 4. Na 1 kg in eerste trimester opeens 3 kilo! Zonder anders te eten.

    We verliezen de controle over ons lichaam maar ja… we bouwen ook een mini mensje. Denk dat vanaf maand 5 we pas een beetje zwanger gaan ‘tonen’. Probeer toch te genieten van het wondertje en vertrouw op de kracht van je lichaam 🥰.

    Liefs!

    Reageer
  4. Mar 4 maandengeleden

    Laatst in de vlog toen je je buik liet zien, dacht ik alleen maar ‘jeetje, wat een strakke buik’ haha. Hoe anders kunnen we denken he!

    En juist leuk ook, dit soort artikelen. Vind het heel interessant om te lezen hoe jij het doet als zwangere vrouw.

    Reageer
  5. Sophie 4 maandengeleden

    Wat een mooie en verstandige keuzes Marloes, fijn om te lezen. Ik vind het enorm bijzonder hoe jij je lezers/kijkers meeneemt in je zwangerschap. Zo leuk om mee te leven en te zien hoe vol je bent (figuurlijk dan, haha) van je zwangerschap! Ik wens jou en je frummeltje het allerbeste, je bent een prachtmens! <3

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: