vakantie tenerife 2
Bewegen Tips

Sporten om je mentaal beter te voelen!?

Door

Sporten is goed voor je lichaam, dat weten we denk ik allemaal wel. Het zorgt ervoor dat je conditie beter wordt en dat je minder kans hebt op veel verschillende ziektes. Maar wist je dat sporten ook super goed is voor je geest!? Het helpt verschillende psychische klachten voorkomen en soms zelfs genezen!

We voelen ons allemaal wel eens mentaal niet zo goed. Je hebt dan misschien de neiging om minder te gaan sporten en lui op de bank te gaan liggen met een kop thee en chocolade. Ik leg je hieronder uit waarom het misschien toch een goed idee is om in beweging te komen.

Effecten van sport waardoor wij ons beter gaan voelen

Hieronder een aantal effecten van sport, die effect hebben of onze geest. Dit zijn ze nog niet eens allemaal!

  • Tijdens het sporten komen gelukshormonen vrij, onder andere dopamine, serotonine en endorfine. Deze stofjes zorgen ervoor dat we ons gelukkig en blij gaan voelen.
  • Uit onderzoek blijkt dat je stressbestendiger wordt als je veel beweegt. Ons lichaam reageert op stress met de afgifte van bepaalde stofjes. Deze reactie is duidelijk minder hevig bij mensen die veel bewegen.
  • Mensen die sporten zouden meer melatonine aanmaken, een stofje waarvan we beter gaan slapen. Dat je je van goed en voldoende slapen beter gaat voelen, snappen we natuurlijk allemaal! :).
  • Een onderzoek van het Trimbos instituut heeft aangewezen dat adolescenten die weinig bewegen een hoger risico hebben op psychische stoornissen.
  • Je zou je na het sporten positiever voelen over je eigen lichaam! Dit is al zo na een half uur intensief bewegen.
  • Sommige mensen hebben een groter risico op het krijgen van een depressie dan anderen. Als deze personen veel sporten en een goede conditie hebben, is de kans op een depressie lager.
  • Zelfs als je al een depressie of burnout hebt, helpt sporten om er sneller van te herstellen!
  • Je zelfvertrouwen zou stijgen door sporten. Je leert namelijk te gaan voor jouw doelen en ervaart dat je ze door hard werken kunt bereiken.

Mijn ervaringen hiermee

Ik herken deze effecten vrijwel allemaal. Ik heb nooit een depressie gehad of een psychische stoornis, maar verder alleen maar herkenning. Als ik sport voel ik me niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal beter! Dat gebeurt vrijwel direct als ik aan het sporten ben. Ik voel me instant vrolijker en heb minder stress. Mijn hoofd is even leeg en na het sporten voel ik me vrijwel altijd fris en fruitig om weer aan de slag te gaan.

Ik heb oprecht het gevoel dat ik meer aan kan, sinds ik intensiever ben gaan sporten. Ook herken ik het positiever voelen over je lichaam na het sporten. Belachelijk natuurlijk, maar het werkt! Slapen doe ik altijd al goed, dus daar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen. Persoonlijk ben ik geen fan van een mega intensieve workout vlak voor het slapen gaan. Ik moet nog wel even rustig kunnen zitten na mijn sportmomentje, anders kom ik juist moeilijker in slaap.

Mijn conclusie

Ik geloof oprecht in sporten en bewegen als een vorm van psychische training. In tijden dat ik me mentaal niet top voel, heb ik vaak geen zin om te sporten. Als ik dan tóch ga, voel ik me vrijwel altijd beter! Voor deze effecten hoef je trouwens echt niet keihard te knallen in de sportschool, flink doorfietsen of een stevige wandeling heeft ook al een ontzettend positief effect.

Ik zou dus iedereen met psychische problemen aanraden het eens te proberen. Overleg natuurlijk wel altijd even met je arts of therapeut bij twijfel.

Groetjes, Marloes

Herken jij deze positieve psychische effecten van sporten?

Monshouwer, K., Have, M. ten, Poppel, M. van, Kemper, H., Vollebergh, W. (2009). Low physical activity in adolescence is associated with increased risk for mental health problems; findings from the Dutch survey on health behaviour in school-aged children (HCSB). Medicina Sportiva, 13(2), 74-81.

Acute effects of exercise on women, Psychology of Sport and Exercise, 2017, vol. 31 M Babyak; J A Blumenthal; S Herman; P Khatri; M Doraiswamy; K Moore; W E Craighead; T T Baldewicz; K R Krishnan (2000).

Exercise treatment for major depression: maintenance of therapeutic benefit at 10 months. Psychosomatic Medicine. 62(5):633-8. Low vigorous physical activity is associated with increased adrenocortical reactivity to psychosocial stress in students with high stress perceptions, Psychoneuroendocrinology, 2017, vol. 80

Physical fitness as a moderator of neuroticism and depression in adolescent boys and girls, Personality and Individual Differences, 2017, vol. 114

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. MarionHak 1 jaargeleden

    Hey Maeloes,

    Zeker herkenbaar! Sinds ik jou heb leren kennen sport ik 3x in de week met je;). En ik voel me sindsdien zoveel fitter en beter en ook het zelfvertrouwen is er door gestegen. De resulten die ik heb behaald maken me gelukkig. Of dat ook te maken kan hebben met depressieve gedachten weet ik niet, als vrouw kan ik ook best wel eens lekker zeuren over iets. Over slapen kan ik ook niks zeggen, ben ook altijd een goede slaper en als ik voor het slapen gaan nog even ga knallen lukt slapen daarna ook niet meteen. Al met al een goed artikel!

    Liefs, marion.
    P.s. wat heb je een leuke trouwkaart ontworpen!!

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Dank je wel voor je lieve complimenten Marion!! Heel fijn om te horen dat je er iets aan hebt! Liefs

      Reageer
  2. Angela 1 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Leuk artikel en voor mij erg herkenbaar.
    Een tijd terug zat ik helemaal niet lekker in mijn vel
    Ik voelde me gejaagd en gestresst en had last van paniek aanvallen.
    Van sporten was op dat moment totaal geen sprake.
    Tot het moment ik bij mijn huisarts zat vanwege mijn klachten.
    Zij adviseerde mij om twee keer in de week te gaan sporten.
    Ik viel bijna achterover van mijn stoel haha .??
    Ik zag me namelijk echt niet in een sportschool lopen maar ik moest wel iets doen.
    Ik wilde me weer lekker en vrij in mijn vel voelen.
    Ik besloot om te gaan Aquasporten.
    Aqua joggen, Aquafitness en Floatfit.
    Als snel voelde ik steeds een beetje beter voelen.
    Toen kwam ik jou ineens tegen.
    Je bent zo positief ,enthousiast en eerlijk.
    Vanaf dat moment ben ik je gaan volgen en lees nog steeds graag je blogposts.
    Jij maakte en maakt nog steeds ook mij steeds enthousiaster.
    Door jou heb ik de stap genomen om toch naar een sportschool te gaan en gezonder te gaan eten.
    Mijn man is lid van Basic fit dus ik ben daar begonnen.
    Ik vind het nu echt superleuk.
    Heb ook de body balance lessen ontdekt die ik super leuk vind.
    Toch kan ik bij Basic fit niet helemaal aarden en zoek meer begeleiding.
    Aankomde dinsdag ga ik op intake bij een andere sportschool.
    Ik ben erg benieuwd en heb er eigenlijk heel veel zin in.
    Een half jaar geleden had ik nooit gedachten dat ik sporten zo leuk vind.
    Ik voel me zo veel beter in mijn vel.
    Dus ja, ik herken hier ontzettend veel in.

    Groetjes Angela

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Wow, wat een mooi verhaal Angela! Blij dat het zo goed met je gaat. Je mag heel trots zijn op jezelf!! Liefs

      Reageer
  3. Tessa 1 jaargeleden

    Ook voor mij erg herkenbaar. Ik heb een vorm van autisme en daardoor ben ik overgevoelig voor externe prikkels, ervaar ik veel stress en heb ik snel depressieve klachten en paniekaanvallen. Ik heb altijd al gesport maar dat was een sport met prestatiedrang (taekwondo). Sinds een half jaar ben daarmee gestopt en naar de sportschool gegaan. Hier sport ik nu 4x per week: krachttraining, Yin yoga, body combat en pilates met aansluitend body balance. Deze combinatie heeft er voor mij voor gezorgd dat ik minder snel paniekaanvallen krijg, beter slaap (had regelmatig slaapproblemen), meer rust kan creëren en positiever in het leven sta. Ik hoop in de toekomst dit ook vol te kunnen houden. Op dit moment werk ik namelijk niet.

    Reageer
  4. Brenda 1 jaargeleden

    Ik kan dus wel meepraten uit ervaring betreft depressies en/of psychische klachten. Uiteraard eerst overleggen met je therapeut. Want bij sommige klachten kan het juist averechts werken.
    Maar, even namens eigen ervaring, over het algemeen helpt het wel degelijk. Ik denk dat de meeste mensen inderdaad een hormoon aanmaken waardoor je je beter voelt bij sporten (uitzonderingen altijd daar gelaten). Vroeger heb ik paniek aanvallen gehad. Automatisch ging ik… bewegen. Stofzuigen, dansen, springen, whatever. Schijnt dus juist heel goed te zijn, inderdaad omdat je dan stofjes aanmaakt om je te ontspannen. Bij een zware depressie zou ik eerder oppassen en het echt in overleg met een kundig iemand doen. Juist omdat je tijdens een depressie toch al dat irritante stemmetje hebt (je bent niet goed genoeg, je kan het niet) zou ik voor begeleiding kiezen. Het is toch al moeilijker (mede door je lage energiepeil) om iets te ondernemen. Als je het dan een keer niet doet, komt dat stemmetje weer (zie je wel dat je het niet kan).
    Slapen doe ik gelukkig bijna altijd goed. En ook ik voel me lekkerder wanneer ik vaker sport. Ik hou van mijn hometrainer en mijn bovenbenen zijn een stuk steviger sinds ik hierop zit. Als ik het geregeld doe, vind ik ze nog mooier :p

    Reageer
  5. Kim 1 jaargeleden

    Ik ervaar deze positieve effecten van het sporten/bewegen juist nu heel goed tijdens mijn depressie.
    Ik wandel zo’n 25 km in de week en soms moet ik mezelf echt de deur uit slepen. Maar na die tijd voel ik me (bijna) altijd beter en denk ik yés ik ben toch maar weer gegaan! Voelt dan als een overwinning dat je de deur weer uit bent geweest. Daarnaast kan ik ook helemaal op gaan in een rondje hardlopen. Ik geniet van het gevoel dat ik lichamelijk kapot ga en uitgeput ben!
    Mooie blog, en mooi dat jij op je site ook aandacht besteed aan de geestelijke gezondheid 🙂

    Reageer
  6. Anna 1 jaargeleden

    Ik wil ook weer sporten. Alleen ik kan niets vinden wat ik echt leuk vind.
    Ook kan ik door mijn handicap niet alles.
    Ja fitness en zwemmen. Maar dat vind ik zo niet leuk.
    Dus ben nog zoekende naar iets leuks

    Reageer
    • Vera 1 jaargeleden

      Misschien helpt het om eerst na te gaan wat je zoekt in een sport;
      Alleen, voor de rust, of een teamsport, voor het samen-gevoel…
      Wat lukt er allemaal wel met je beperking….alleen fitness en zwemmen of zijn er meer opties?
      En misschien kun je ook zoeken naar iets anders dat je graag doet. Als je graag muziek luistert kun je ook een sport zoeken waarbij je lekker naar muziek kan luisteren. Dan is de sport op zich misschien niet TOP, maar kun je het ook zien als een muziek-moment.
      Veel succes met je zoektocht!

      Reageer
  7. Wivineke 1 jaargeleden

    Ooohh zo herkenbaar dit! Ik kan door een slijmbeursontsteking in mijn elleboog en uitstraling naar mijn hand al ongeveer 2 weken niet echt voor uit in de sportschool! Maar nu met het mooie weer kan ik lekker gaan wandelen en op de fiets naar mijn werk en dat voelt al weer zo veel beter!
    Ik had wel je artikel gelezen over sporten met blessures, maar ik ben linkshandig en mijn slijmbeursontsteking zit links… dus veel apparaten voor bijv benen trainen vallen af omdat ik die niet eens in kan stellen nu?
    Maar het gaat steeds beter, dus hopen dat ik snel weer voor uit kan!

    Reageer
  8. Ise 1 jaargeleden

    Goed dat je de bronnen erbij hebt gezet. Ik kan me hier zeker in vinden. Ook uit eigen ervaring!

    Reageer
  9. […] op DEZE LINK  te drukken word je door verwezen naar een website waar ze dit onderwerp verder gaan behandelen. […]

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: