Rekken hardlopen
Bewegen Tips

Sporten in de hitte – Tips en ervaring

Door

Het is de afgelopen dagen ontzettend warm in Nederland. Dit blijft ook nog even een paar dagen zo. Ik krijg daarom ontzettend veel vragen van jullie over hoe ik dat doe met sporten en of ik tips heb. 3 jaar geleden schreef ik er al eens een artikel over, maar die is hard aan een update toe. Vandaag daarom mijn tips voor sporten in de hitte en mijn eigen oplossingen.

Tips voor sporten in de hitte

Laten we gelijk starten met mijn tips voor jou! Ik ga daarbij uit van temperaturen boven de 30 graden, zoals nu het geval is.

1. Vermijd hete momenten

Ik raad buiten sporten tussen +-11:00uur en +-20:00uur eigenlijk gewoon af. Het is dan zo warm, dat het gevaarlijk kan worden. Ga liever ‘s ochtends vroeg of later op de avond, dan vermijd je de ergste warmte. Wil je toch sporten? Zoek dan een plek met airconditioning op, zoals bijvoorbeeld bepaalde sportscholen.

2. Koele plekken

Als je buiten wilt trainen, is een schaduwrijke plek perfect. Zeker plekken waar überhaupt geen zon komt, zijn aanzienlijk koeler en dus super geschikt. Denk bijvoorbeeld aan een bos of aan een binnenplaats omringd met gebouwen.

3. Zwemmen

Een andere goede oplossing om toch te kunnen sporten/bewegen midden op de dag, is om te gaan zwemmen! Smeer je wel goed in met waterproof zonnebrandcreme, want ook onder het wateroppervlak kun je verbranden.

Sporten in de hitte
4. Drinken!

Het is misschien een inkoppertje, maar voldoende drinken is met warm weer extra belangrijk! Je verliest meer vocht door de hitte (overigens ook als je niet sport). Voor veel sporters is water voldoende. Neem overigens liever niet te koud water, dit kan darmklachten geven. Zweet je heel veel of sport je lang? Dan verlies je ook veel mineralen door het zweten. Je kunt in dat geval beter kiezen voor een isotone sportdrank in plaats van water. (hier een mega oud artikel daarover) Drink niet alleen tijdens het sporten, maar ook daarvoor en daarna.

5. Bescherm jezelf

Ik benoemde het hierboven al even, maar zonnebrandcrème gebruiken is super belangrijk. OOK als je maar een half uurtje gaat. Binnen een kwartier kun je al verbranden. Gebruik waterproof zonnebrandcreme (je zweet!). Draag daarnaast een pet om je hoofd en gezicht te beschermen. Ook een sportzonnebril kan heel fijn zijn om te gebruiken, de zon kan namelijk je ogen beschadigen.

6. Pas je training aan

Ook al train je binnen in de airconditioning, je training zal waarschijnlijk zwaarder aanvoelen. De lucht is drukkender en de warmte kan in je lichaam zitten. Verwacht dan ook geen topprestaties van jezelf! Ik raad je aan de intensiteit van je training wat omlaag te halen. Het is echt totaal geen probleem om 1 of 2 weekjes iets rustiger aan te doen. Waarschijnlijk heb je daar zelfs meer aan, dan als je teveel van jezelf eist.

Zelf kies ik er vaak voor om gewoon een wandeling te maken of een stuk te gaan fietsen, in plaats van een heftige sportsessie. Zo heb je toch je beweging.

Gelukkig voor de sportfanaten onder ons, is het in Nederland nooit heel lang zo warm ;).

7. Houd jezelf in de gaten!

Voel je je misselijk, onwel, krijg je hoofdpijn of andere klachten? Stop dan gewoon! In dit geval word je echt niet beter van constant jezelf blijven pushen. Kiezen voor je eigen gezondheid is nu veel belangrijker.

Tijdens hele warme dagen, plan ik ook gerust een extra rustdag in! 🙂

Hoe ik het zelf aanpak

Als het écht heel warm is, sport ik minder dan normaal. Zoals ik al zei, focus ik meer op beweging zoals fietsen, wandelen en/of zwemmen. De workouts die ik doe, dus ik rustig aan. Hardlopen doe ik het liefst vroeg in de ochtend. Als ik zin heb, ga ik naar de sportschool. Gelukkig hebben ze een goede airconditioning op de sportschool waar ik lesgeef. Evengoed doe ik vaak iets rustiger aan, want ik heb het vaak wat zwaarder tijdens de ultra-warme dagen.

Drinken is voor mij écht een aandachtspuntje. Ik zweet makkelijk en snel en door mijn prikkelbare darmen krijg ik snel last van verstoppingen. Zeker op warme dagen, drink ik gemakkelijk zo’n 4 liter. Ik voel me daar goed bij. Veel mensen zijn bang dat zo veel drinken slecht voor je is, dat is dus zeker niet het geval!

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn tips!

Groetjes, Marloes

Hoe doe jij het sporten in de hitte?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Conny 2 maandengeleden

    Ik ga zo sporten in de sportschool, zal het ook maar rustig aan doen. Maar daarna heb ik gekozen voor de sauna en dan kan ik genieten van het koude dompelbad. Ik weet dat ik niet te extreem moet doen dus ik ga genieten! Toch even fijn een bevestiging te krijgen op deze manier om het kalm aan te doen!

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Goed om te horen. Hoop dat je heerlijk hebt gesport.

      Reageer
  2. Vera 2 maandengeleden

    Ik sport momenteel niet… tenminste…met een dochter van 17 maanden en 2 labradors is elke dag sporten! In de ochtend wandel ik ruim een half uur, waarbij ik mijn dochter van 10kg in een draagzak heb. Met 2 honden is dat topsport 😉
    Ik heb astma en merk in de middag soms hoe slecht de lucht buiten is. Ik zou in de middag echt niet buiten kunnen sporten nu. Hopelijk let iedereen goed op zichzelf 🥰

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Helemaal logisch! Dat hoop ik ook 🙂

      Reageer
  3. Bianca 2 maandengeleden

    Ik loop met dit weer ook gewoon 3x per week hard. Ga ook soms midden op de dag met 30 graden. Maar ik loop dan heel rustig, korte afstanden en heb natuurlijk water bij me. Dan is het best te doen voor mij. Ik heb altijd zoiets van het is maar een half uurtje even afzien ;).
    Maar je moet wel goed je eigen lijf kunnen.

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Als het goed voelt inderdaad gewoon doen. Anders vooral niet 🙂

      Reageer
  4. w 2 maandengeleden

    Hi, ik vroeg mij af of je nog tips hebt mbt verstopte darmen , eten en dit weer. Ik ben er sowieso erg gevoelig voor (pds), maar ook al drink ik 4 liter op een dag, dan zit ik alsnog met dit probleem. Groetjes

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: