Bewegen Rust en ontspanning

Sportactiviteiten tijdens onze reis door China

Door

Collage 1

We blijven jullie nog even bombarderen met verhalen over onze vakantie ;-). We krijgen veel vragen over wat wij aan sport doen tijdens de vakantie, daarom schrijf ik vandaag een artikel over de activiteiten die we afgelopen maand hebben gedaan in China. We gingen beiden op reis met het idee dat we ook tijdens de vakantie fit wilden blijven. Na de 60 Dagen Challenge voelden we ons zo goed, dat we dit graag wilden behouden. Tijdens het reizen leek het alsof we vrijwel tot niet gesport hadden, maar als ik het dan zo op een rijtje zet is het nog best wat. Kijk maar mee.

Collage 3

Op onze eerste bestemming, Beijing, hebben we niet écht een sportactiviteit gedaan. Daarentegen hebben we gigantische afstanden gelopen door de stad, zodat onze benen ‘s avonds ontzettend moe waren. Sporten laat je dan wel uit je hoofd. Beijing is zo groot, dat je zelf als je het dichtstbijzijnde metrostation neemt, je soms nog 30 minuten moet lopen. Je kunt dan wel bussen nemen, maar wij vinden lopen altijd erg fijn. Zo krijg je een veel beter beeld van de stad.

Bij de Chineze muur kon je met een kabelbaan omhoog. Volgens de Chinezen was het een uur lopen, we besloten toch te gaan lopen op ook weer wat meer van de natuur mee te krijgen. Uiteindelijk waren we in iets meer dan 20 minuten boven. De tijd viel mee, maar 20 minuten traplopen is toch een beste workout!

Ook in Xi’an, onze tweede bestemming, hebben we alleen gewandeld. Hier hebben we vrijwel niets met de metro gedaan, omdat alles dichter bij elkaar lag. We hebben bijvoorbeeld een uur over de stadsmuur gewandeld (rechter foto hierboven).

Collage 4

In Xiahe hebben we voor ons gevoel onze eerste ‘echte’ sportmomenten beleefd. Het dal lag op 2900 meter, vanuit daar zijn we bergwandelingen gaan maken. Dat was echt ontzettend zwaar, binnen een paar meter klimmen was je hartslag en ademhaling flink verhoogd. Naast het bergwandelen hebben we ook een ochtend 2 uur vlak gewandeld richting prachtige grasvlaktes (linker foto hierboven).

Collage 6

In Chengdu waren prachtige parken, waarin ik heb meegedanst met de Chinezen. De dansjes waren niet heel intensief, maar door de hoge temperatuur (+- 34 graden) heb ik toch flink gezweten en ging m’n hartslag sneller omhoog dan normaal. Vooral op de rechter foto zie je dat m’n huid glinstert van het zweet. Hieronder een korte video van mijn danscapaciteiten, was nog best lastig om direct alle passen mee te doen!

Ik vond het echt super leuk om te doen!

Collage 2

Ook zijn we in Chengdu een avond naar een sportschool geweest. We hebben eerst 45 minuten krachttraining gedaan, om vervolgens mee te doen aan de spinningles. Het viel ons op dat de Chinezen heel basic trainen. Geen moeilijke oefeningen, bosuballen, TRX’en etc., maar gewoon op machines.

Collage 5

In Jangshuo hebben we grote stukken gefietst. Door het bergachtige landschap en onze minifietsjes zonder versnellingen was dit ook een hele workout. Wat was het lekker om na een lange tocht in het zwembad bij het hotel te plonsen!

P1030331

Tenslotte de laatste 7 dagen in Hongkong, hier hebben we wederom vrij weinig gedaan. Één keer hadden we het plan om ‘s ochtends te gaan fitnessen. Albert had echter na het wakker worden totaal geen zin meer. Ik heb toen besloten om even wat oefeningen te doen op de hotelkamer en heb het daarbij gelaten. Soms moet je naar je hoofd luisteren en lekker rust nemen.

We hadden tijdens de dagen in Honkong 1 onverwacht inspanningsmomentje, toen er een rij van 2 uur voor de tram naar de ‘Peak’ bleek te staan. Dit is een berg die uitkijkt over Hongkong. We hoorden dat het ongeveer een half uur lopen was en besloten te voet de berg te beklimmen….man wat was dat steil! Maar het voelt toch wel heel erg goed om boven te staan en te bedenken dat je het helemaal zelf hebt gedaan :-).

Dat waren onze activiteiten tijdens de vakantie. Weinig sport zoals we dat in Nederland doen, maar wel veel beweging. Ik vond het heerlijk om even op een andere manier met mijn lichaam bezig te zijn en had ook echt even geen behoefte om bijvoorbeeld te gaan hardlopen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te zien.

Groetjes, Marloes

Wat heb jij aan sport gedaan tijdens je vakantie?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Jorien 6 jaargeleden

    Nou jongens, ik vind toch dat jullie best kunnen stellen dat je een relatief actieve vakantie hebben gehad hoor 😉 Dat wandelen overal heen houd je toch onwijs goed in beweging en houd je ook fit. ‘T valt me altijd op dat hoe ik ook ongezond kan eten op vakantie, ik al-tijd iets lichter ben als ik terugkom, gewoon vanwege het vele wandelen (overal te voet heen gaan, heuvels, soms bergen etc.). Althans ik gok dat ‘t daaraan ligt.

    Maar jeee, als ik zo naar de foto’s kijk, vrees ik dat ik ook maar naar China moet! Wat een prachtige natuur, vooral bij Xiahe. Lange wandelingen + natuur = topvakantie

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Het wandelen doet inderdaad veel! Ik heb ook altijd het idee dat mijn spiermassa iets afneemt en ik daardoor iets lichter ben. China is écht een aanrader.

      Reageer
      • Jorien 6 jaargeleden

        Oja, wacht.. dat is natuurlijk ook nog een optie (afname van de spiermassa). Hmmm, iets minder positief 😛 China is aan mijn lijstje toegevoegd! 🙂

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: