Bewegen wandelen
Bewegen Tips

Sport- en beweegdagboek van een week

Door

Ik ga je weer eens precies vertellen wat ik in de afgelopen week aan sport en beweging deed. Heel vaak krijg ik hier vragen over. Ik raad je zeker niet aan om mijn week letterlijk te kopiëren, want iedereen is anders! Wat voor mij goed werkt, kan totaal niet bij jou passen. Misschien doe je echter wat inspiratie op :).

Bewegen vs. sporten

Als je me al langer volgt, dan weet je dat ik bewegen minstens zo belangrijk vind als sporten. Ook als je wilt afvallen! Sporten deed ik altijd al wel veel, maar sinds ongeveer een jaar ben ik ook aandacht gaan besteden aan meer bewegen daarnaast. Gewoon wandelen en fietsen deed ik namelijk veel te weinig! Het heeft me enorm veel gebracht. Ik voel me fitter, meer flexibel, heb minder last van spierpijn en ik kom minder snel aan (ja, ook ik kom regelmatig een paar kilo aan :)).

We zijn momenteel bezig met de ‘Fit de zomer in 2019 challenge’, deze week is de opdracht om minimaal 6 van de 7 dagen iets aan beweging te doen. Het leek me daarom leuk om ook mijn beweegdagboek met je te delen.

Lunges

Mijn sport- en beweegdagboek

Momenteel heb ik last van een blessure aan mijn knie, waardoor keihard sporten en grote afstanden hardlopen niet haalbaar is. Desondanks probeer ik te doen wat ik kan! Juist als je blessures hebt, is bewegen binnen de pijngrens ontzettend belangrijk. Dit deed ik de afgelopen week:

Dinsdag: Ik gaf twee uur groepsles op de sportschool, Zumba en Bodypump, iets wat ik elke dinsdag doe. Ik moest me nog een klein beetje inhouden door mijn blessure, maar het ging al een stuk beter dan vorige week! (+- 11.000 stappen) Op dinsdag ben ik altijd blij dat ik twee uur sport, want voor het sporten (om 18:00uur) zat ik nog maar op een beschamende 3.000 stappen.

Woensdag: Deze dag ging ik naar mede-YouTuber Sarah in Utrecht. Ik zat dus veel in de auto. Samen gingen we gelukkig shoppen in Utrecht voor een video voor haar kanaal, waardoor ik toch aardig wat stappen mee pakte (+- 8000 stappen)

Donderdag: Ik ging hardlopen en rende 3×8 minuten, met tussendoor 2 minuten wandelen. Daarna wandelde ik nog 10 minuten uit. Verder was ik aan het werk en zat ik daardoor de hele dag. (+- 10.000 stappen).

Vrijdag: Vandaag ging ik lopend naar de sportschool, waar ik 20 minuten cardiotraining deed gevolgd door +- 30 minuten krachttraining. ‘s Avonds ging ik samen met mijn man Sven nog even op de fiets de stad in voor een ijsje (+- 12.000 stappen).

Zaterdag: Wederom wandelde ik naar de stad, om even te shoppen en boodschappen te doen. Ik vind het heerlijk om op deze manier bewegen en iets leuks doen te combineren. Later op de dag ging ik weer hardlopen, deze keer 3×10 minuten (+- 13.000 stappen)

Zondag: Sven en ik gingen naar de Ikea, wat altijd goed is voor aardig wat stappen, haha. Daarnaast deed ik een krachtworkout in de sportschool van 40 minuten en liepen we 10 holes mee met een golfwedstrijd. (+- 11.000 stappen)

Maandag: Ik ging weer aan het werk, waardoor mijn beweging altijd gigantisch keldert. Aan het eind van de dag ging ik weer hardlopen, waardoor ik toch nog wat beweging kreeg. Ik liep 2×15 minuten, met 3 minuten wandelen tussendoor. (+- 10.000 stappen).

Hardlopen halve marathon tips

Mijn advies voor beweging

Er wordt mij heel vaak gevraagd hoe vaak je zou moeten sporten of bewegen. Ik vind dit super lastig om te zeggen. Als je nu namelijk niks doet, dan is het al super goed als je vaker gaat fietsen of wandelen. Ideaal is dat echter nog niet. Ook vind ik het niet ideaal als mensen ‘maar’ 2x per week sporten en verder helemaal niets doen.

Wat mijn advies zou zijn, hangt samen met de Nederlandse Norm Gezond Bewegen die laatst opnieuw is gesteld aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken. Dat betekent dat een volwassene minimaal 2,5uur per week matig intensief moet bewegen. Verder is het goed om 2x per week spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Meer bewegen is altijd goed! Denk dus eens na over hoe jij beweging in jouw dagelijks leven kan verwerken. Mijn doel is om zo vaak mogelijk 10.000 stappen per dag te zetten. Dit lukt lang niet altijd hoor! Maar zo blijft bewegen een aandachtspunt voor me.

Er zijn echter ook mensen die ik anders adviseer, omdat dat op dat moment beter bij hen past. Aangezien ik jullie niet allemaal persoonlijk kan adviseren, houd ik me vast aan de algemene norm.

Ik ben heel benieuwd naar jouw sport- en beweegpatroon!

Groetjes, Marloes

Hoeveel sport en beweeg jij? Zou je dit willen aanpassen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. R 3 jarengeleden

    Ik heb stiekem een beetje last van bewegingsdrang en dit artikel werkt dus ook wel wat motiverend voor mij. Want jouw beweegpatroon lijkt me al best ‘heel erg actief’ en dan slaat mijne dus echt nergens op. Mag daar best wat in minderen, maar dat vind ik lastig. Dus ja ik wil ‘m wel veranderen 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Goed om te horen dat het je helpt op deze manier! 🙂

      Reageer
  2. Mirjam 3 jarengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik fiets 4 dagen per week naar mijn werk, zo’n 20 kilometer en doe de boodschappen ook op de fiets of lopend.
    Verder wandel ik elk weekend 1x zo’n 12 kilometer met mijn man.
    Aan beweging dus geen gebrek hier, nu hopelijk snel het sporten weer oppakken als ik volledig hersteld ben van mijn voetblessure.

    Groetjes, Mirjam

    Reageer
  3. Karyn 3 jarengeleden

    Hoi Marloes
    Fijn artikel weer, dank je wel 🤗 ik zou echt wel veel meer beweging mogen en kunnen doen nu die discipline nog, ik zou voor mij, t fijnste vinden om een personel trainer te hebben die mij begeleidt met wat ik kan en mag doen (lang verhaal) ik wil mijn leefstijl zo inrichten dat sporten/bewegen een dagelijkse gewoonte wordt daarom ben ik zooo blij met jou adviezen en tips en filmpjes met jou sport momentjes enz wandelen doe ik zo wie zo een uur per dag loop naar de winkel fiets naar de stad maar zou meer willen, kan ik ergens op jou blogs tips vinden mbt de botversterkende oefeningen? Heb nl twee weken geleden mijn pols gebroken had daarna een DEXA scan gehad gelukkig geen Osteoperose maar wel een hele llchte vorm dus wil natuurlijk zorgen dat ik sterker wordt 💪😁 gelukkig hoef ik geen medicijnen ervoor maar wil er wel voor zorgen dat ik mezelf train om dat zo te houden 🙏😘
    Lieve groetjes
    Karyn

    Reageer
  4. Melanie 3 jarengeleden

    Dit is zo leuk met een fitbit. Dat je mee kan doen met challanges ( toevallig veel mensen in mijn omgeving met een fitbit) . En je kan mooi je stappen bijhouden. De challange is een extra motivatie om het dan ook te halen! Alleen nu heb ik een Huawai telefoon waarmee de fitbit niet wil synchroniseren. Heeeeel jammer. Merk meteen dat ik er minder op let of ik 10.000 stappen heb behaald. Eerder ging ik nog even een extra rondje lopen..

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: