verjaardag sportief
Bewegen Tips

Soms gaat sporten voor geen meter…

Door

Sporten en bewegen is goed voor je lichaam. Daarnaast geeft het je vaak een goed gevoel en een energieboost. Na de meeste workouts voel je je heel tevreden. MAARRR….niet altijd. Er zijn ook regelmatig mindere dagen. Dagen waarop het sporten voor geen meter gaat. Dat je jezelf na de workout een slappe mislukkeling voelt. Ook een sportfanaat als ik loopt daar regelmatig tegenaan. Omdat we het daar niet zo vaak over hebben, wil ik dat in dit artikel juist wΓ©l doen.

Soms gaat sporten voor geen meter

Oh wat kan je jezelf slecht voelen tijdens sommige trainingen. Waar het een paar dagen terug nog geweldig ging, voel je je nu zo slap als een vaatdoek. Je gewichten voelen 10x zo zwaar, het hardlopen kost 100x meer moeite of je bent na 5 minuten al buiten adem tijdens het fietsen, terwijl dat anders nooit het geval is.

Vrijwel elke maand heb ik meerdere van zulk soort momenten. Soms twee keer vlak achter elkaar en soms een paar weken niet, maar ze komen altijd weer terug. In zo’n training heb ik het gevoel dat ik flink achteruit ben gegaan in conditie en kracht. Ik ben ineens bang dat ik iets heb gedaan waardoor ik weer opnieuw kan beginnen.

Ouder worden

Dat is niet zo!

Ik kan je geruststellen, dat is niet zo! Mindere momenten horen erbij. Niet alleen beginners, maar ook de grootste topatleten hebben workouts waarin ze zich slap voelen. Dit betekent niet dat je ineens een slechtere conditie hebt gekregen, of dat je minder sterk bent geworden.

Onthoud dat jouw gevoel van ‘het gaat voor geen meter’ altijd relatief is. Momenteel gaat het bij mij bijvoorbeeld ‘slecht’ met hardlopen, als ik moeite heb met 5km lopen. Er is echter ook een moment geweest dat ik 20 minuten hardlopen al lastig vond, of zelfs 10 minuten! Mijn slechte dagen van nu, waren misschien wel mijn goede dagen van een paar jaar terug. Doordat ik verbeterd ben, ervaar ik dat echter niet zo.

Waar komt dit door?

Waar komen die slechte dagen eigenlijk vandaan? Er zijn ontzettend veel oorzaken. Soms zijn ze heel duidelijk, bijvoorbeeld doordat je verkouden bent, slecht geslapen hebt, ongesteld bent, stress hebt, spierpijn hebt van de vorige training, of mentaal niet lekker in je vel zit.

Er zijn echter ook momenten dat ik totaal geen enkele reden kan bedenken waarom de training minder is gegaan! Dit soort momenten zijn misschien nog wel het meest frustrerend, want je kunt het dan moeilijker een plekje geven.

hardlooptips voor gevorderden

Mijn tip voor jou

Mijn allergrootste tip voor jou, is dan ook om je voor te bereiden op mindere trainingen die komen gaan! Weet dat iedereen er last van heeft en dat het dus heel logisch is dat het niet altijd goed gaat. Probeer er vrede mee te hebben dat er niet altijd een aanwijsbare reden is.

Wat mij ook ontzettend helpt, is na een slechte training te bedenken dat het de volgende keer eigenlijk alleen maar beter kan gaan! Het is zelfs vaak zo dat vrij snel na een mindere workout er ineens eentje komt die verbazingwekkend goed gaat. Dat geeft me dan extra de bevestiging dat het er allemaal bij hoort.

Natuurlijk is het heel belangrijk om na een aantal slechte trainingen vrij snel achter elkaar, voor jezelf na te gaan of er niet een meer ernstige reden aan te wijzen is. Zorg je wel goed voor je lichaam? Neem je wel voldoende rust? En eet je wel goed? Voor jezelf zorgen blijft het allerbelangrijkst!

Mijn conclusie

Geen paniek, belabberde trainingen horen erbij. Iedereen die sport, zal het herkennen. Schiet dan ook niet in de stress, maar blijf nuchter en vertel jezelf dat het erbij hoort…hoe moeilijk dat soms ook is.

Oh…en soms is het lekker om eventjes flink te zeiken over je eigen lichaam…dat lucht op. Blijf er echter vooral niet te lang in hangen! Dat brengt je helemaal nergens.

Groetjes, Marloes

Herken jij deze slechte workouts?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Priscilla 2 wekengeleden

    Ja natuurlijk herken ik dat, dat ik met klomp voeten aan het hardlopen ben haha
    Misschien gebeurd het zometeen wel? ga zo hardlopen en ben geen ochtendmens. ik denk dan altijd, jammer dan, ik heb tenminste weer iets gedaan vandaag morgen weer een dag!

    xxx Priscilla

    Reageer
  2. Jacqueline 2 wekengeleden

    Bij mij heeft het tijdstip waarop ik sport grote invloed op mijn prestaties. Als ik ‘s morgens ga hardlopen heb ik zware benen die snel verzuren en heb ik het gevoel dat ik mezelf vooruit moet slepen terwijl als ik ‘s avonds om een uur of acht ga rennen, ik het gevoel heb dat ik vlieg, zo makkelijk gaat het.

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Grappig is dat he! Bij iedereen is dat trouwens anders. De een rent ‘s ochtends beter, de ander in de avond.

      Reageer
  3. Janine 2 wekengeleden

    Herkenbaar! Ik ben keepster bij de handbal, dus er is ook nog een heel team samen met mij. We moeten het samen doen als we de winst willen pakken. Dus extra frustrerend als ik mijn dag niet heb. Gelukkig kan ik mezelf snel herpakken tijdens de wedstrijd en anders knal ik de wedstrijd erop weer!
    Fijne dag! Bedankt voor je bericht vandaag!
    Groetjes Janine

    Reageer
  4. Conny 2 wekengeleden

    Dat van Janine herken ik helemaal. Ik vind het zo lastig en frustrerend dat als ik een slechte wedstrijd speel ik mijn teamgenootjes daarin meeneem! Ik speel volleybal. Maar ik kan wel relativeren tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders!πŸ˜„

    Reageer
  5. Mation 2 wekengeleden

    Nu wel!!. Erger nog..
    Eventjes een kleine uitleg.
    Ik ben van nature een fanatieke sprintster.
    Deed in mijn jonge jaren aan dansen., wedstrijd dansen.. 4 tot 5 x per week was ik in de dansschool te vinden.. zat in het formatieteam en had een vaste danspartner waarmee ik ook nog als paar wedstrijden danste. Thuis deed ik aan een en strek oefening om mijn flexibiliteit naar een nog hoger niveau te krijgen..
    Na mijn huwelijk ben ik gestopt met dansen en kreeg ik een super mooie dochter (😁😁trotse moeder). En paste het sporten niet meer in mijn levensstijl.. te druk met dochter en zieke schoonmoeder..
    Toen mijn schoonmoeder overleed en dochter ouder werd begon ik het sporten weer op te pakken.. dook de sportschool in want dansen was geen optie want mijn (toen) man kon totaal niet dansen.. dus ja, werd het sportschool.. steppen werd mijn nieuwe verslaving.. begon eerst met 2x per week wat al snel veranderde naar 4x per week.. waarvan 1x per week op hoog niveau z’n 2 tot 3 uur achter elkaar (ivm het maken van een film).
    3x per week deed ik daarnaast ook nog aan hondensport.. trainen van politiehonden..
    Nu zul je wel denken.. hmm ja maar je werk niet.. maar ja dus ook dat deed ik ook nog zo tot 27 jaar per week in de thuiszorg als huishoudelijk ondersteuner.. best wel een zwaar beroep, lijkt me zo.. ook al denken sommige van niet..
    6 jaar geleden kwam er een behoorlijke kink in de kabel.. mijn lichaam wou niet meer.. kreeg overal pijn, had in de ochtend opstartproblemen.. dus ja huisarts.. uitconclusie van de huisarts en revalidatie arts in het ziekenhuis was exstreem doorgezakte voorvoeten en polyatrose in mijn lichaam.. daar kun je dan mee heen gaan..
    Fijn om te horen.. NOT..
    Nu als ik iets wil gaan doen qua sport ook al is alleen maar fietsen kan ik daarna 3 tot.4 dagen niks beginnen.. Fijn toch.. NOT!. hoor ze nog zegen: je moet wat meer gaan sporten, is goed voor je!
    Je moest eens weten.!!.
    Klopt, ik ben gegroeid.. van z’n 50 kg naar 90 kg..
    Ben 50 jaar zit in de overgang, gebruik anticonceptie pil, heb een te hoge bloeddruk, heb 3 tabl om die naar beneden te krijgen en gebruik ook nog longmedica met prednisolon erin en moet zo nu en dan ook nog gaan kuren…

    Ja elke manier van bewegen zie ik als een workout en vele keren als slechte workouts..

    Sorry, moest dit even kwijt!

    Fijne dag..
    Marion

    Reageer
  6. Brigitta 2 wekengeleden

    Ik heb dat ook Marloes ik ga om de dag joggen

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: