Bewegen Challenge Challenge Voeding

September Challenge – Hoe gaat het??

Door

Challenge alcohol bewegen

Begin september daagde ik jullie uit om mee te doen aan mijn september challenge. Kort gezegd drinken we een maand geen alcohol, eten veel groenten en fruit en bewegen we veel. Mijn doel daarmee is om je bewust te maken van de mogelijkheden die je hebt! Je denk misschien dat sommige doelen onmogelijk zijn, maar je kunt veel meer dan je denkt! Vandaag ben ik benieuwd hoe het met jullie gaat, ook geef ik natuurlijk mijn eigen verslag.

De challenge
Om voor iedereen duidelijk te hebben wat ook alweer precies de doelen waren, hier eerst nog even een overzicht:

1. Beweeg 5 dagen per week minimaal 30 minuten per dag.
2. Drink geen alcohol in september
3. Eet elke dag 250 gram groenten en 2 stuks fruit (of 200 gram)

Hoe gaat het met jou?
We zijn halverwege de maand, ik ben dan ook heel benieuwd hoe het met jullie gaat! Ik kreeg van een aantal van jullie al reacties op Instagram en Facebook, sommigen gebruikten #optimavitachallenge, dat vind ik natuurlijk allemaal super leuk! Ik weet echter dat er nog véél meer van jullie bezig zijn met de uitdaging. Hoe gaat het? Wat zijn dingen die je lastig vindt en wat gaat er juist misschien beter dan je had verwacht?

september-challenge1

Wat als het niet zo goed gaat?
Misschien ben je een (aantal) keer de mist in gegaan…wat dan? Natuurlijk kun je gewoon vrolijk de draad weer oppakken! Zoals ik al in het start-artikel zei, is het mijn bedoeling om je bewust te maken van hoe veel je zou moeten bewegen en eten (fruit en groenten) volgens de gezondheidsnorm…ook wil ik je bewust maken van hoe onbewust (snap je m nog??) we soms alcohol drinken. Ook al is het een keertje fout gegaan, die doelen kun je alsnog bereiken door lekker verder te gaan! Bedenk gewoon goed voor jezelf wat je had kunnen doen om jouw slippertje te kunnen voorkomen.

Mijn afgelopen challenge dagen…
Hier gaat het eigenlijk best wel heel goed! Ik was eventjes bang, want ik heb me de afgelopen tijd niet altijd even fit gevoeld. Ik vertelde er al over in het ‘mijn sportweek’ artikel dat ik gisteren plaatste. Ik had last van een hele stijve nek en mijn spieren voelde vermoeid. Dat ging gelukkig gewoon over door even wat rustiger aan te doen en minder gewicht te pakken bij mijn krachttrainingen.

Het bewegen
Minimaal 5 dagen een half uur bewegen is me gelukt. Ik kom hier meestal wel aan. Ik vind het in mijn leven wel een groot nadeel dat ik naast mijn sportmomenten vrijwel geen beweging heb. Ik fiets vrijwel nooit en wandelen toe ik ook nauwelijks. Als ik dus niet kan sporten, haal ik mijn beweging niet. Daar zou ik wel wat in willen veranderen. Ik denk echter dat dat wel zou komen, als ik niet meer zou sporten…

september-challenge2

De alcohol
Ik heb geen druppeltje alcohol gehad, maar op sommige momenten is dat toch best lastig! Dat had ik niet gedacht, want ik drink helemaal niet veel. Maar bij een etentje betrapte ik mezelf er toch op dat ik er even aan dacht. Bij het weekendje Antwerpen was het feit dan mijn vriendin zwanger is de reddende factor, anders had ik zeker ook wel zin gehad in een wijntje! Kortom, het is voor mij toch wel goed om even bewust te zijn dat geen alcohol drinken niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

Fruit en groenten
Ik denk dat dit voor mij nog het grootste probleem is. Dit had ik ook niet verwacht. Op normale doordeweekse dagen is het dan ook geen probleem. Maar toen we in het weekend eten gingen bestellen, herinnerde ik me net op tijd dat ik er dan wél even een salade bij wilde maken. Het fruit gaat overigens wel goed, dat vind ik gewoon heel lekker!

Ik ben dus ook heel benieuwd naar jouw verhaal! Hoe gaat het? Zit je nog in de race, of heb je de hoop stiekem al opgegeven ;). Geloof me, ook hierin zul je ECHT niet de enige zijn. Denk dan weer even goed aan het doel….de bewustwording! Die heb je wel behaald!

Groetjes, Marloes

Hoe gaat het met jouw september challenge?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Yvonne 3 jaargeleden

    Ik doe aan deze challenge even niet mee. Met sporten en bewegen kom ik elke week ruim over de 5x 30 min, groente en fruit kom ik ook elke dag ruim aan, drinken doe ik al heeel weinig en voor mij zou het juist weleens goed zijn als iets niet bewust ging…Ik kan mij niet eens voorstellen hoe zoiets onbewust gaat bij mensen, dat stukje ‘mis’ ik of zo!?!? Haha, dus dat is misschien een challenge voor mij, iets onbewust (proberen te) doen…

    Reageer
  2. Annie Laumen 3 jaargeleden

    Bij mij is het niet helemaal goed gegaan.
    Heel onbewust 2 wijntjes gedronken.
    Toch ga ik verder.
    Groente en fruit helemaal goed.
    Naar de sportschool ga ik nog niet (nooit geweest) wil dit wel gaan doen met mijn zussen.
    Wat ik wel doe is wandelen met de hond en ik ga naar het werk en haal boodschappen op de fiets.
    Heb zwaar lichamelijk werk(schoonmaken op een school)
    Ook wil ik het wandelen met mijn zus weer oppakken(hebben we iedere donderdag gedaan 10 km)
    Ben nieuwsgierig hoe het met iedereen gegaan is.

    Reageer
  3. Sandra 3 jaargeleden

    Hier gaat t nog goed! Slechts 1 dag niet alle groentes binnen gekregen. Ik vind dit echt een leuke challenge, het is goed te doen en ben toch extra met m’n gezondheid bezig!

    Reageer
  4. Charelle 3 jaargeleden

    Ik doe ook niet aan de challenge mee omdat ik al bovenstaande dinge al doe, haha! Maar toch een super leuk initiatief!

    Reageer
  5. karlien 3 jaargeleden

    Vind t top dat je dit doet en zoveel mensen inspireert! Deze challenge ligt in lijn met wat ik al doe maar ik houd je challenges in de gaten.
    Wat bij mij helpt om meer te bewegen is een stappenteller. Heb een losse, dus niet een op mijn telefoon. Op de telefoon was niet echt betrouwbaar vond ik en dan moet je hem steeds meenemen. Door de stappenteller word ik steeds bewuster van mijn beweging door de dag heen.

    Reageer
  6. Sandra Kingma 3 jaargeleden

    Hier gaat t ook goed!! Qua sporten/bewegen ,groente en fruit eten zit al in mijn systeem hier helemaal geen moeite dus mee. Alleen een drankje vrijdag/zaterdagavond en op een verjaardag mis ik wel maar ik heb ja gezegd op deze challenge dus dan hou ik mij hier ook aan. En zo na mijn vakantie is dit ook helemaal niet erg 😉

    Reageer
  7. barbara 3 jaargeleden

    Hier gaat het goed, ondanks het BBQ weer en wat kinderverjaardagen. Groente was een dingentje maar nu gaat er elke dag een half bakje cherry tomaat en een stukje komkommer mee voor de lunch dus dat was simpel opgelost. IK weer alleen nog niet hoe ik dan in de winter zou doen als de tomaten weer duur worden en de komkommers niet lekker meer zijn. Hier is de 5e beweegdag echt lasting. Op donderdag sport ik 2 uur maar dat is maar 1 dag. en met woon werk verkeer kom ik maar aan 20/25 minute fietsen.
    Misschien moet kan het boodschappen doen en haasten van zwemles naar judo etc van de zaterdag meerekenen als bewegen :). Je gaat er in iedergeval van zweten, je wordt en moe van en het geeft voldoening als alles weer op tijd gehaald is en de koelkast weer vol is.

    Reageer
  8. Mathilde 3 jaargeleden

    Best lastig hoor! Ik vind vooral de groenten erg Veel! Ben een hele kleine eter dus 250 gram is best wel wat! Eet veel sla…maar dat weegt niet echt? voor de rest red ik het aardig! Misschien zijn er tips om onbewust wat meer groenten binnen te Krijgen? Is een groene smootie ook goed?

    Reageer
  9. Katinka 3 jaargeleden

    Hier gaat het wel goed! In het weekend wel alcohol gedronken maar doordeweeks niet. Ik heb de challenge voor mezelf aangepast dat ik niet doordeweeks meer drink :-). Aan de beweging elke dag kom ik de meeste dagen wel. Verder neem ik nu bijna elke dag groenten mee naar werk om aan de 250g te komen!

    Reageer
  10. Nina 3 jaargeleden

    Het groente en fruit eten gaat erg goed. Telt fietsen naar school ook als beweging? Ik sport verder drie keer per week. Het allerlastigste vind ik nog wel de verleiding om te snoepen. Koekjes, chocola en andere lekkernijen vind ik heeeeel erg lastig om te laten liggen. Heeft iemand hier misschien tips voor?

    Reageer
  11. leen 3 jaargeleden

    dit is voor een gemakkelijke challenge. sporten doe ik elke dag en altijd meer dan 30 minuten. ik kan niet leven zonder sporten. 250 g groenten: ik ben verzot op groenten, ik eet nooit minder dan 300 g op een dag en meestal eet ik meer. En fruit is absoluut onmisbaar. ik word gek zonder mijn 2 stukken fruit per dag. En geen alcohol. ik drink nooit. ik ben ziek van het kleinste beetje. dat heb ik mogen meemaken nadat ik twee maal een heel klein beetje tiramisu had gegeten waar alcohol in verwerkt was (ik maak dat altijd zonder alcohol en de meeste mensen beseffen het zelfs niet want vragen me vaak wel soort alcohol ik gebruik), maar ik mag ook geen frisdranken drinken want daar wordt ik ook ziek van. ik drink enkel water, koffie, soms thee en (lactosevrije) melk. Maar ik vind dat helemaal niet erg. ik vind niet dat ik iets mis!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: