Bewegen Tips

Question: Gebruik jij Gezondheid Apps?

Door

We kunnen tegenwoordig haast niet meer zonder Smartphone. Ik betrap mezelf erop dat ik dat ding véél te vaak uit mijn tas gris gedurende de dag. Bellen doe ik nog niet eens zo veel, maar ik ben vaak bezig met verschillende apps. Of het nu gaat om social media, het weer, spelletjes, openbaar vervoer of liedjes herkennen, overal zijn eindeloos veel apps voor. Zo ook voor het stimuleren van jouw gezonde leefstijl! Omdat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, gaan we het in dit artikelen hebben over de allerbeste gezondheid apps.

Waarom apps?
Het lijkt misschien een beetje overbodig, apps gebruiken om gezonder te leven. Toch merk ik dat het voor veel mensen ontzettend handig is. De verschillende apps kunnen je namelijk niet alleen inzicht geven in je eigen gedrag (zoals een eetdagboek of een stappenteller), ze kunnen je ook voorzien van heel veel informatie! (Calorieën per product of wat te doen bij gezondheidsproblemen). Ik merk dat de cliënten uit mijn praktijk het vaak ontzettend fijn vinden om apps te gebruiken als ondersteuning van hun weg naar een gezondere leefstijl.

Mijn favoriete apps
Ik moet heel eerlijk toegeven dat er niet veel apps zijn die ik zelf daadwerkelijk vaak gebruik. Ik ken er wel best heel veel, die ik ook vaak aanraadt tijdens mijn spreekuur. Hier eerst degene die ik zelf gebruik:

1. My Fitness Pal is mijn absolute favoriet. Ik schreef er al eens een heel artikel over. Deze app maakt een schatting van je voedingsbehoefte. Je kunt jouw voeding vervolgens invoering en ziet vervolgens of je te weinig of teveel eet. Ook krijg je informatie over bijvoorbeeld de hoeveelheid eiwit en koolhydraten die je naar binnen werkt.

2. De HIIT interval training timer horen jullie heel vaak voorbij komen in mijn workout video’s. Met deze app kan je namelijk gemakkelijk een intervaltraining doen, doordat hij piepjes geeft op de door jouw aangegeven tijd. Zo weet je precies wanneer je moet stoppen en weer moet starten.

3. Weightmeter free is heel simpel, maar ik gebruik hem wel. Je kunt hierin je gewicht invoeren. Ik sta ongeveer 1x per week of 1x per 14 dagen op de weegschaal omdat ik het gewoon interessant vind om bij te houden. Dat noteer ik vervolgens in de app. Zoals je ziet op de foto helemaal onderaan, heb ik nu al een maand niet gewogen.

Vervolgens een paas apps die ik zelf niet gebruik, maar die ik wel vaak aanraad aan mijn cliënten.

4. Mijn Eetmeter doet eigenlijk vrijwel hetzelfde als My Fitness Pal, maar is voor sommige mensen iets overzichtelijker. Het voordeel van deze app vind ik dat anderen niets aan de voedingsdatabase kunnen toevoegen. Bij My Fitness Pal kan dit wel, waardoor de waardes van sommige producten niet kloppen.

5. Met Hydro Coach kun je inzicht krijgen in hoeveel vocht je binnen krijgt op een dag. Ideaal voor mensen die vergeten te drinken!

6. In de Voedingswaardetabel vind je gemakkelijk de voedingswaarde van heel veel verschillende producten. Ideaal voor bijvoorbeeld mensen met diabetes, die snel willen opzoeken hoeveel koolhydraten een bepaald product bevat.

7. Runkeeper is perfect voor de hardlopers onder ons. Je ziet onder andere de route, de afstand en de snelheid waarmee je hebt gelopen. Dit stimuleert natuurlijk ontzettend om jezelf te verbeteren!

Er zijn natuurlijk nog ontzettend veel meer apps die super handig zijn. UnitedConsumers heeft een lijst met de beste gezondheid apps opgesteld, die jou helpen om je gezondheid te verbeteren.

Welke Gezondheid apps gebruk jij?
Ik ben natuurlijk ook mega benieuwd naar welke apps jij gebruikt! Er zijn er ZO veel, dat ik misschien nog een heleboel interessante over het hoofd zie. Door elkaar hieronder te tippen, doen we allemaal weer wat leuke ideetjes op! Laat mij en de andere bezoekers dus hieronder weten wat jouw favoriete gezondheid apps zijn!

Ik ben heel benieuwd guys.

Groetjes, Marloes

Wat zijn jouw favoriete gezondheid apps die je vaak gebruikt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Marlous 5 jaargeleden

    Ik gebruik Myfitnesspal en Runkeeper. Ook gebruik ik sinds kort Sleep Cycle om mijn slaapritme bij te houden.

    Reageer
  2. Patricia 5 jaargeleden

    Zelf vind ik runtastic erg fijn, zowel voor hardlopen skeeleren wandelen fietsen enz enz ideaal!

    Reageer
  3. Sandra 5 jaargeleden

    Ik heb Endomondo en Garmin (gesynched met mijn forerunner) voor het hardlopen! Mfp gebruik ik alleen op de pc, de app voor de windows OS is niet zo goed.

    Reageer
  4. Maaike 5 jaargeleden

    Apps zijn inderdaad super handig! Af en toe neem ik de moeite om Mijn Eetmeter voor 1 of 2 weken in te vullen, Google Fit gebruik ik als een soort taken/doelen lijstje (zo leuk om dingen behaald te hebben!) en omdat ik sinds kort train met de eGym circle, zit nu ook deze app op mijn mobiel 🙂 super handig om te zien wat je progressie is. Dat motiveert goed!

    Reageer
  5. Tamara 5 jaargeleden

    Geen….. Ik zit al zoveel op dat ding….:)

    Reageer
  6. sas 5 jaargeleden

    Fatsecret is ook een goede.

    Reageer
  7. Yvonne 5 jaargeleden

    Dank je wel voor de tip van de HIIT interval training timer. Ik ben er wel opzoek naar geweest en inderdaad in jou workouts kwam ik em tegen, maar nooit geweten dat er een app voor is. Dus super blij mee haha met deze ontdekking.

    Reageer
  8. Laura 5 jaargeleden

    Ik heb MyFitnessPal ook heel lang gebruikt. Op het moment gebruik ik niks. Misschien weer eens oppakken, vergeet ‘t vaak weer.

    Reageer
  9. Irma 5 jaargeleden

    Ik gebruik LifeSum, volgens mij is dat net zoiets als MyFitnessPal 🙂 Ook gebruik ik Runkeeper voor het hardlopen!

    Reageer
  10. Kim B 5 jaargeleden

    Hoi Marloes ,

    Ik gebruik my fitnesspal af en toe. Om te kijken of ik genoeg eet en of mijn macro’s nog een beetje in balans zijn.?

    Reageer
  11. Annet 5 jaargeleden

    Ik gebruik de app mijn eetmeter elke dag om mijn calorieën behoefte vast te leggen.
    Verder heb ik een Samsung gear fit 2, en de app SHealt en gear synchroniseren samen naar mijn beweging en sporten.
    Verder volg ik het dieet van project gezond en de recepten van de maaltijden zal ik op mijn mobiel.

    Reageer
  12. Angela 5 jaargeleden

    Ik gebruik my fitness pal, runtastic, S health (stappenteller), “geef je lichaam water “, jefit (workout app met grote database aan oefeningen).

    Reageer
  13. Sandra K 5 jaargeleden

    Ik gebruik myfitnesspal vind deze erg handig en duidelijk.Ik ga die HIIT interval training timer ook eens proberen..

    Reageer
  14. Max 5 jaargeleden

    Okay… Het is een klein lijstje.
    – MyFitnessPal: Erg handig en vooral snel. Goed dat je via de site (die overigens een stuk minder praktisch is dan de app) dingen in kunt vullen. Ik gebruik deze app ook om mijn vochtinname bij te houden. Ik zie echter totaal niet de meerwaarde van de premium versie. Wat vind jij daar van Marloes?
    – Tabata Interval Timer: Hetzelfde als jij beschrijft, maar ik vind deze net nog een stuk minimalistischer.
    – Endomondo: Ook van UnderArmour net als MyFitnessPal. Werkte ook erg goed op mijn vorige WindowsPhone en dit is blijven hangen.
    – SleepGenius: Slaap is belangrijk, ook voor de fitheid.

    Mijn tracking wordt ook deels gedaan door mijn sportband (Xiaomi mi band 2, erg goedkoop en erg prettig) die is gekoppeld aan mijn telefoon. Kost weinig, topding!

    En last but not least en ook geen app, maar wel een technische toevoeging aan mijn sportieve leven: Een wake-up Light. Een heerlijke wekker die je lichaam vroegtijdig activeert waardoor je goed en enigsinds fit opstaat. Ik kan dit ding oprecht iedereen aanraden! Heb jij er ook zo eentje Marloes?

    Reageer
    • Max 5 jaargeleden

      Herstel mijzelf een beetje. SleepGenius was de app die mij juist niet hielp (zonde van het geld) en die ik heb vervangen door Sleep as Android.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.