Bewegen Tips

10 Favorieten Oefeningen Tijdens het Hardlopen

Door

Zoals jullie misschien weten na mijn video over tips voor starten met hardlopen, ga ik heel graag een rondje lopen nu het weer lekker weer wordt. Ik vind hardlopen heerlijk, maar ik vind het ook super fijn om het af te wisselen met oefeningen die ik tussendoor doe. Zo train je niet alleen je conditie en vetverbranding, maar ook nog eens verschillende spieren in je lichaam! Hieronder vind je 10 van mijn favoriete oefeningen die ik graag doe tussen het hardlopen door.

Eerlijk is eerlijk, soms vind ik hardlopen gewoon een beetje saai. Ik combineer het daarom heel graag met andere oefeningen. Ik loop dan bijvoorbeeld 15 minuten, doe 10-15 minuten oefeningen en loop vervolgens weer naar huis. Zo heb je een super effectieve training én lekker wat afwisseling.

Dit zijn mijn favoriete oefeningen:

1. Lunges
Stap naar voren en weer terug. Zorg ervoor dat je goed rechtop blijft en dat je je buik aanspant. Je voorste knie gaat niet voorbij je tenen.

2. Opdrukken
Opdrukken kan je op de grond doen, maar ook prima op een (park)bankje! Hoe hoger je steun, hoe makkelijker het wordt. Houd je lichaam goed recht en je buik aangespannen.

3. Dips
Je armen kun je ook perfect trainen op een bankje! Steun erop met je vingers richting je billen. Zak door je ellebogen en duw weer op.

4. Mountainclimbers
En Plank is natuurlijk ook een perfecte oefening om te doen. Je kunt het ook nog iets lastiger maker en je knie richting je borst trekken. Wissel steeds af van been. Dit noemen we Mountainclimbers.

5. Squats
En wat dacht je van squats!? Het kan gewoon op de grond, maar je kunt hem ook veel zwaarder maken door op een bankje te springen en door te zakken. Net als bij de lunges moeten je knieën niet voorbij je tenen gaan. Duw je billen goed naar achteren en span je buik aan.

6. Bicycle crunch
Time to get dirty! Ga in het gras liggen of eventueel op een bankje. Breng je elleboog richting je tegenovergestelde knie en strek je andere been uit. Wissel om naar de andere kant. Deze oefening is perfect voor zowel je rechte- als je schuine buikspieren.

7. Buttlift
Hoe veelzijdig is een bankje!? Lig op de grond, plaats je voeten erop en duw je billen omhoog. Na een paar keer zul je je billen al lekker voelen branden.

8. Lower back raise
Mensen trainen vaak fanatiek de buik, maar vergeten de onderrug! Ik vind het heel belangrijk om deze ook aandacht te geven, om rugklachten te voorkomen en een goede houding te bevorderen. Het is misschien niet zo aantrekkelijk, zo met je neus in het gras…maar wel effectief! Lig op je buik met je handen voor je gezicht en til je bovenlichaam langzaam van de grond.

9. Burpee
De koning van alle oefeningen is toch wel de Burpee. Verschrikkelijk om te doen, maar ZOOO effectief. Je plaatst je handen op de grond, springt (of stapt) naar achteren in de plankhouding, maakt een push-up, springt weer terug en springt vervolgens omhoog. Je gebruikt alle spieren van je lichaam en je hartslag gaat flink omhoog.

10. Step up
Nog een oefening voor op een bankje is de step-up. Ik doe hem hier met gewichtjes, maar het kan ook prima zonder. Houd je armen gewoon langs je lichaam, plaats een voet op het bankje, duw jezelf omhoog en laat weer rustig zakken.

Ik raad je aan om een aantal van deze oefeningen uit te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld van elke oefening 20 herhalingen doen, maar je kunt er ook een circuitje van maken. Doe bijvoorbeeld 45 seconden en oefening en ga dan door met de volgende.

Ik hoop dat ik je wat inspiratie heb gegeven!

Groetjes, Marloes

Doe jij wel eens oefeningen tijdens het hardlopen? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Sandra 2 jaargeleden

    Handig! Ik doe vaak lunges voor het rennen als een soort warmup. Ik ga zeker een paar van deze oefeningen proberen!

    Reageer
  2. Nancy 2 jaargeleden

    Ik ben szinds een week of 2 weer begonnn met hardlopen buiten. Ik voel me altijd zo bekeken als ik buiten oefeningen doe, maar deze kan ik natuurlijk ook gewoon lekker doen als ik thuiskom.

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Snap ik…gewoon overheen zetten anders! Vaak hebben mensen alleen maar respect voor dat je zo goed bezig bent.

      Reageer
  3. Yvonne 2 jaargeleden

    Bij een bruggetje kuit heffen en been zijwaarts heffen. Elke oefening beiden kanten. Bij deze oefeningen kan je jezelf vasthouden aan de leuning van het bruggetje.

    Reageer
  4. Ise 2 jaargeleden

    Dit is waarom ik zo van bootcamp hou! Lekker buiten sporten en conditie afwisselen met kracht. Ook vast iets voor jou 🙂

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Ja heel leuk! Probleem is alleen dat ik zo veel leuk vindt…hihi.

      Reageer
  5. Neverdullmoments 2 jaargeleden

    Duidelijke foto’s, heel fijn! Ik sport zelf altijd binnen in een sportschool, maar kan deze oefeningen natuurlijk ook prima na een loopband-sessie doen!

    Reageer
  6. Vera 2 jaargeleden

    Fijn fijn fijn…om te doen als ik weer kan hardlopen! Zit nu stil met een zweepslag (scheurtje in kuitspieren). Niet door het hardlopen, maar door als juf toezicht te houden op het plein! Haha, tja, een blessure heb je zo. Hopelijk kan ik binnenkort weer langzaam aan de slag.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: