Bewegen gezond
Bewegen Leefstijl Rust en ontspanning Tips

Neem af en toe een rustweek als je intensief sport!

Door

Als je net als ik een fanatieke sporter bent, dan herken je de drive om constant te willen knallen vast wel! Ook al heb je niet zo veel zin, eigenlijk wil je toch gaan trainen. Het zou zonde zijn om over te slaan, want voor je gevoel ga je dan achteruit. Dat is niet wat je wilt! Toch is het onwijs goed voor je lichaam om af en toe even gas terug te nemen. Ik raad je dan ook écht aan regelmatig een rustweek te nemen. Waarom en hoe, dat vertel ik je hieronder.

Het belang van een rustweek of deload week

We vergeten vaak dat we niet sterker of beter worden tijdens het sporten, maar juist als je rust neemt ná het sporten. Dit is het moment waarop je lichaam zich kan herstellen en zich klaar kan maken voor een volgende belasting. Daardoor word je beter. Als je fanatiek sport dan is je lichaam elke week keihard aan het presteren. Door af en toe een weekje rust of verlaging van intensiteit in te lassen, geef je jouw lichaam de kans weer even helemaal te herstellen. Dit helpt onder andere blessures en overtraining te voorkomen.

Voor sporters is dit vaak doodeng, maar je zult merken dat je na zo’n week weer boordevol energie, motivatie en kracht zit. Hierdoor kun je weer verdere vooruitgang gaan boeken. Wist je trouwens dat topsporters dit ook doen? Om de paar weken doen ze even een week wat rustiger aan. Dat heeft hun lichaam nodig om weer optimaal te kunnen presteren.

Ontspanningsoefeningen

Wanneer houd je een rustweek?

Ik raad een rustweek aan na elke 6-12 weken sporten. Wat voor jou het juiste moment is, ga je vanzelf ervaren. Neem in ieder geval een rustweek als de een aantal van de volgende symptomen herkent:

  • Je bent moe
  • Je lichaam voelt zwaar aan
  • Tijdens je trainingen boek je niet echt meer vooruitgang, of het gaat zelfs minder!
  • Je hebt minder motivatie om te gaan sporten
  • Je slaapt slechter
  • Je bent meer prikkelbaar gedurende de dag en kunt stress minder goed aan
  • Je wordt verkouden of krijgt andere vage lichamelijke klachten

Dit kunnen allemaal tekenen zijn dat je lichaam meer rust nodig heeft.

Jonge mensen hebben over het algemeen minder snel een rustweek nodig. Wordt je wat ouder (dat begint in de sportwereld al rond je 28e!) dan heeft je lichaam langzaam meer rust nodig. Hoe intensiever je sport, hoe frequenter je een rustweek of deload week zou moeten doen. Probeer je eigen lichaam goed aan te voelen, dan merk je vanzelf wanneer je eraan toe bent. Negeer de symptomen niet te lang!

rekken yoga

Mijn tips voor in een rustweek

Ok, een rustweek is dus belangrijk. Maar betekent dit dat je alleen maar op de bank hoeft te liggen? Nee! Eigenlijk vind ik de term ‘deload week’ dan ook beter. In zo’n week verlaag je de intensiteit waarop je beweegt. Hoe veel? Dat bepaal je zelf. Je kunt bijvoorbeeld de volgende dingen doen:

  • Ga wandelen of fietsen in plaats van sporten
  • Doe in deze week meer stretchroutines of yogasessies
  • Als je toch écht een workout wilt doen, doe het dan minder frequent en breng je tempo, intensiteit en/of gewicht naar beneden! Zorg dat je het niet heel zwaar krijgt tijdens je training, maar doe het rustig aan om je lichaam de kans te geven te herstellen.
  • Focus op het eten van voldoende gezonde voeding, zodat je lichaam de juiste voedingsstoffen heeft om te herstellen
  • Ga op tijd naar bed en zorg dat je voldoende slaapt. Ook dit is heel belangrijk voor je herstel.

Mijn conclusie

Ook al lijkt een rust- of deload week nemen nog zo eng, het is ZO ontzettend waardevol voor fanatieke sporters. Het zorgt ervoor dat je lichaam de kans krijgt écht te herstellen, waardoor je daarna weer super effectief kunt knallen.

Ook al voelt het nog zo dubbel, ik daag je uit het eens te proberen! Je zult merken dat je lichaam je dankbaar gaat zijn.

Groetjes, Marloes

Neem jij wel eens een rustweek?

 

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Elise 9 maandengeleden

    Tja, te weinig, eigenlijk, zeker in deze vakantieloze tijden 😉 En wat ik me dan wel afvraag: geldt dit voor homeworkouts net zozeer? Ik heb toch het idee dat ik thuis met alleen wat weerstandsbanden tot mijn beschikking lang niet zo intensief sport als in de sportschool…

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: