armen thuis trainen 2
Bewegen Tips

Motivatie voor sporten terug krijgen – 10 tips!

Door

Wist je dat zelfs de allergrootste sportfanaten wel eens geen zin hebben? Het is dus echt niet raar om af en toe (of regelmatig!) je motivatie voor sporten kwijt te zijn. Het is zo’n dubbel gevoel: je weet hoe belangrijk sporten voor je is en zou dus graag willen gaan…maar je kunt het gewoon even niet opbrengen! Ik geef je tien tips om uit deze motivatiedip te komen.

We gaan gelijk beginnen. Hieronder 10 van mijn tips om jouw motivatie voor sporten terug te vinden. Deze tips zijn vooral bedoeld voor mensen die van nature juist plezier hebben in sporten. Heb je dat helemaal niet? Dan is dit artikel misschien iets voor jou.

1. Geef jezelf even de tijd.

We starten met het belangrijkste, voel niet constant de druk om jezelf te pushen…maar neem even een kleine break in jouw sportroutine. Dat kan betekenen dat je twee weken even helemaal niets doet. Ook kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld 2x per week te sporten als je eerder gewend was 5x per week te gaan. Zo krijgt zowel je lichaam als je geest even rust. Hoe tegenstrijdig dat ook voelt, soms is zo’n rustperiode juíst ontzettend goed om uiteindelijk weer progressie te boeken. Lees er hier meer over.

In deze rustperiode ga je de tips hieronder opvolgen.

2. Toon begrip in plaats van constant te balen

Oh wat kunnen we toch hard zijn voor ons zelf! Je voelt je al snel een ‘mislukkeling’, een ‘ongemotiveerd persoon’ of een ‘slappe zak’ als het je een periode niet kunt opbrengen om regelmatig te sporten. Geloof me…been there done that :). Stop met zo te denken over jezelf, het gaat je écht niet helpen! Zodra je dit soort negatieve gedachtes voelt opkomen, probeer je ze om te draaien in begrip. Het is onmogelijk om altijd gemotiveerd te zijn! Zelfs topsporters hebben af en toe een periode dat ze minder gemotiveerd zijn. Het is heel onrealistisch om te denken dat jij een soort supermens bent die het wél altijd lukt. Wees lief voor jezelf in je hoofd, daar kom je veel verder mee.

3. Ga iets doen waar je minder tegenop ziet

Soms hebben we geen zin in onze favoriete sport, maar wel in iets anders. Ik zag bijvoorbeeld een periode op tegen krachttraining, maar vond het wel prima om even 30 minuten te gaan hardlopen. Ook heb ik het andersom gehad. Prima! Ga lekker doen waar jij het minst tegenop ziet. Misschien vind je het leuk om met een vriendin te tennissen, met je partner een stuk te kano-varen of in je eentje een wandeling te maken. Top! Het kan ook zijn dat je gewoon even géén sport of beweging wilt doen. Ook dat is helemaal prima. Geef jezelf over en plof op de bank met een serie of een goed boek (of ga iets anders doen waar je op dat moment zin in hebt).

4. Verkort de duur van je training en/of verlaag de intensiteit

Vraag in een periode van mindere motivatie niet teveel van jezelf tijdens trainingen die je nog wel doet. Ga minder lang en/of verwacht een minder grote prestatie van jezelf. Zo is de kans dat je motivatie weer gaat groeien alleen maar groter. En je gaat in een paar weken écht geen vooruitgang verliezen hoor! Zoals ik hierboven al zei, is het uiteindelijk vaak zelfs bevorderend voor je prestaties.

5. Ga samen trainen!

Ook kan het helpen om de trainingen die je nog wel doet, samen met iemand te doen. Ik ga graag samen met manlief Sven naar de sportschool, of bijvoorbeeld met een vriendin. Ik combineer dan sporten met gezelligheid, waardoor de drempel om te gaan minder hoog is. Dit werkt niet voor iedereen, maar voor veel mensen kan het zeker helpen.

6. Maak je training op een andere manier interessanter

Ook kun je op een andere manier je training leuker maken. Bijvoorbeeld door een leuke nieuwe playlist te zoeken, door een podcast te luisteren tijdens het hardlopen of door een YouTube video of een serie te kijken terwijl je op de crosstrainer staat. Of ga een sporten in een andere sportschool, hardlopen in een mooie omgeving of circuittraining doen in een buiten-sport-parkje.

7. Trakteer jezelf op een nieuwe sportoutfit

Nieuwe sportkleding kan me soms een onwijze boost geven in mijn sportmotivatie. Het is misschien ontzettend materialistisch en oppervlakkig, maar het is bij mij wél realiteit. Wie weet helpt het voor jou ook! Je goed voelen in je sportkleding is naar mijn idee sowieso ontzettend waardevol tijdens het sporten…dus ik raad je zeker aan er niet al te veel op te bezuinigen als je die financiële ruimte hebt.

Oefeningen voor hardlopers

8. Denk elke dag een paar minuten na over wat sporten jou brengt.

Tijdens jouw periode van niet-gemotiveerd-zijn, kun je dagelijks heel even de tijd nemen om na te denken over wat sporten jou brengt. Of nog beter: schrijf het op!! Noteer zo veel mogelijk redenen waarom beweging voor jou belangrijk is. Je zult merken dat het vroeg of laat dan vanzelf weer begint te kriebelen.

9. Eet niet te weinig!

Je sportmotivatie wordt echt niet beter als je constant iets te weinig eet. Het is voor ons lichaam niet natuurlijk om te willen bewegen als we laag in onze energie zitten. Ondanks dat je misschien minder doet dan normaal, vind ik het daarom belangrijk dat je voldoende gezonde producten eet! Hierdoor zal je waarschijnlijk eerder weer de sportmotivatie terug vinden (en zullen je workouts beter aanvoelen!).

10. Stel een datum in waarop jij jezelf sowieso een schop onder je kont gaat geven

Bij puntje 1 gaf je jezelf even de tijd om rust te nemen. Heel waardevol! Maar op een gegeven moment moet het ook klaar zijn met excuses zoeken. Stel een ultimatum voor jezelf, bijvoorbeeld na twee weken of een maand. Op die datum ga je hoe dan ook weer lekker knallen! Lees jouw opgeschreven dingen van punt 8 dagelijks door, pak je nieuwe sportkleding van punt 7 uit de kast en eet een gezonde maaltijd zoals je in punt 9 hebt geoefend…en dan gaan met die banaan! Je weet namelijk diep van binnen echt wel dat sporten je uiteindelijk beter laat voelen.

Mezelf een schop onder mijn kont geven (na een periode van rust nemen!!) heeft me al regelmatig geholpen om de motivatie toch weer terug te vinden. Soms is ‘gewoon doen’, de juiste oplossing.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips.

Geniet even van je rust…en daarna veel sportplezier!

Groetjes, Marloes

Heb jij ook af en toe geen motivatie voor sporten?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. MB 2 maandengeleden

    Ik lees hier heel vaak (in zowel reacties als artikelen) dat veel mensen meer moeite krijgen met (buiten) sporten als het weer kouder wordt. Ik voel me dan altijd een beetje een raar type, want bij mij is het precies andersom, haha! Ik verheug me enorm op de herfst straks, omdat ik dan weer lekker een paar keer per week een stevige wandeling kan maken. In de zomer lukt me dat meestal niet vaker dan eens in de twee weken. Dat heeft deels te maken met mijn chronische bronchitis, maar ook omdat ik het gewoon vréselijk vind om me vies te voelen. Alles is zo oncomfortabel in de zomer. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op de zomer! Maar om te bewegen, nee. Ik heb er persoonlijk echt het meeste plezier in op van die echte winterdagen; koud en droog (mag ook grijs zijn), heerlijk!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: