Thuis sportweek
Bewegen Tips

Mijn thuis-sportweek + Wanneer kun je het beste sporten?

Door

Ik merk dat heel veel mensen inspiratie op doen uit mijn sportweek. Zeker tijdens de quarantaine-periode. Daarom deel ik af en toe zo nauwkeurig mogelijk wat ik deed. Ook geef ik je vandaag antwoord op een vraag die ik vaak krijg.

Doe wat past bij jou…

Allereerst wil ik je op je hart drukken om te doen wat past bij JOU. Jij bent een ander persoon dan ik, dus je hebt andere behoeftes. Misschien vind je andere dingen leuk, ben je getrainder dan ik dat ben of juist minder getraind. Of misschien ben je blessuregevoelig of heb je een aandoening of ziekte, waardoor je vaker rust moet nemen. Alles is goed! Luister vooral naar jouw eigen lichaam en voorkeuren.

Mijn sportpatroon is niet ‘beter’ dan anderen. Er zijn 100 manier om fit te worden/blijven.

Groepslessen insta

Mijn sportweek

Maandag: Ik liep een rondje hard, ongeveer 5,5km. Iets meer dan ik gepland had, omdat er een weg afgezet was. Ik luisterde de Geuze en Gorgels podcast.

Dinsdag:Β Op dinsdag gaf ik twee uur live online groepslessen voor de sportschool waar ik werk. Een uurtje Latin Dance en een uurtje pump.

Woensdag:Β Vandaag was een rustdag, ik wandelde alleen even een half uurtje om toch wat beweging en een frisse neus te krijgen.

Donderdag: Ik deed twee online workouts. Het is misschien gek, maar soms doe ik die van mezelf :). Deze keer had ik echter zin in iets totaal anders. Ik deed deze african dance workout van 20 minuten en daarna nog een 10 minuten billen workout die ik echt killing vond.

Vrijdag: Vandaag liep ik een rondje hard, ongeveer 5km op een matig intensief tempo. Ik luisterde de Kim Munnecom podcast

Zaterdag:Β Ik deed deze 30 minuten cardio kickboxing workout en daarna deze full body kracht workout (die ik trouwens op een paar puntjes niet helemaal volhield :)). Tenslotte deed ik een stretchroutine van ongeveer 10 minuten.

Zondag: Ik ging een rondje hardlopen op een (voor mij) heel laag tempo. Ik had namelijk nog een beetje spierpijn van gisteren. Als je een beginnende hardlopen bent, dan zou ik je adviseren om in zo’n geval niet te gaan lopen. Ik weet echter van mezelf dat ik bij milde spierpijn best kan gaan, als ik het maar heel rustig aan doe. Ik liep zo’n 5km en was de hele weg bezig mezelf in het rustige tempo te houden. Anders ben ik namelijk geneigd toch ongemerkt te versnellen :). Ik luisterde trouwens de ‘Leef je mooiste leven’ podcast.

Conclusie: Wow, achteraf gezien vind ik dit een best heftige sportweek. Ik heb zes dagen gesport. Al moet ik er wel bij zeggen dat donderdag en zondag voor mij echt lichte sportdagen waren (op de 10 minuten booty-killer na ;)). Normaal gesproken sport ik echter maximaal 5 dagen per week, omdat ik merk dat mijn lichaam het heel goed doet op minimaal 2 rustdagen. In dit geval voelde ik me kennelijk goed en deed ik meer! Ik wil echter benadrukken dat dit niet ‘normaal’ is voor mij.

Hardlopen

Wanneer kun je het beste sporten?

Ik krijg onwijs vaak de vraag wat het beste moment op de dag is om te gaan sporten. Dit maakt echter totaal niets uit! Je hoort natuurlijk wel eens dat je meer vet verbrandt als je in de ochtend sport…maar dit is onzin als je het over het totale plaatje van de dag/week bekijkt. Sport dus gewoon lekker wanneer het voor jou goed uitkomt! Voor de een is dat ‘s ochtends vroeg en voor de ander ‘s avonds laat. Ieder mens is anders!

Persoonlijk ga ik het liefst aan het einde van de middag, vlak voor het eten. ‘s Ochtends heb ik de meeste energie en focus voor mijn werk en na het eten kak ik in :). Bovendien slaap ik minder goed als ik later op de avond nog sport. Ik eet dus zelfs liever iets later, zodat ik daarvoor nog kan sporten. Hier lees je meer over dit onderwerp, inclusief voor- en nadelen.

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete sportmoment?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Sportyf.nl 3 maandengeleden

    Dit vind ik altijd leuke blogs om te lezen! Leuk om te zien dat jij het hardlopen ook alleen nog maar podcasts luistert. Vroeger luisterde ik altijd muziek maar dit vind ik veel fijner! Ik luister wel altijd naar hardloopgerelateerde podcasts tijdens het lopen. Oh en qua sportmoment: ik vind het het fijnst om rond een uur of 11-12 te sporten en dan daarna te lunchen!

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Ik merk juist dat ontspannen podcasts me lekker afleiden van het lopen. Ik word er letterlijk meer ontspannen door :). Motivatie-podcasts (zoals ook ‘leef je mooiste leven’) zorgen er vaak voor dat ik de neiging heb sneller te willen lopen, haha.

      Reageer
      • Edith 3 maandengeleden

        Hey Marloes. Elke ochtend sta ik een uurtje eerder op dan de rest van mijn gezin om dan 1 van jou workouts te doen. Elke dag doe ik een andere en wissel af per spiergroep en/of kracht en cardio. Ik vind dit heerlijk. Even een uurtje me-time. Daarna rustig ontbijten voordat de dag begint. De dag zit nl altijd zo vol met van alles en nog wat (ja ook in quarantaine/lockdown) dat ik dan niet meer aan sporten toe kom en s avonds lig ik er idd redelijk af πŸ™‚ De killer booty work out heb ik ff opgeslagen. Thanx voor de tip. Bij deze ook dank voor alle blogs en motiverende work outs. Ze geven me een goed begin van de dag. Zoals jij altijd zegt : nu heb je het zwaar maar staks kan je trots zijn op jezelf! En dat ben ik dan ook πŸ˜‰ Groetjes Edith

        Reageer
        • Marloes 2 maandengeleden

          Zoo goed om te horen Edith! Wat ben je goed bezig. Ik heb al plannen om zelf ook weer eens een killer billen workout te gaan maken :). Vind ze fijn om te doen!

          Reageer
  2. Nanja 2 maandengeleden

    Leuk om te lezen dat jij ook workouts van andere youtube kanalen doet.
    Ik heb toevallig afgelopen week ook die 30 minuten cardio kickboxing workout gedaan πŸ™‚
    Jouw nieuwe workout heb ik ook meteen gedaan!
    Ik vind het heerlijk om direct na het opstaan te sporten of als ik terugkom van werk.

    Reageer
  3. Maaike 2 maandengeleden

    Hee Marloes, ik sport vaak s avonds, maar in het weekend biedt mijn sportclub alleen s ochtends aan. Ik merk dat ik s ochtends veel minder aan kan, minder kracht heb en sneller moe ben, doordat mn lichaam nog niet echt op gang is. Heb je tips om dit te verbeteren? πŸ™‚

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: